پلارک: شرایط اقتصادی کمک‌های مردمی را کاهش نداده است پلارک: شرایط اقتصادی کمک‌های مردمی را کاهش نداده است پلارک: شرایط اقتصادی کمک‌های مردمی را کاهش نداده است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پلارک: شرایط اقتصادی کمک‌های مردمی را کاهش نداده است پلارک: شرایط اقتصادی کمک‌های مردمی را کاهش نداده است پلارک: شرایط اقتصادی کمک‌های مردمی را کاهش نداده است پلارک: شرایط اقتصادی کمک‌های مردمی را کاهش نداده است پلارک: شرایط اقتصادی کمک‌های مردمی را کاهش نداده است

پلارک: شرایط اقتصادی کمک‌های مردمی را کاهش نداده است

ئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات معتقد است چون روند جلب کمک‌های مردمی از ابتدا ملایم بوده، شرایط نامساعد اقتصادی، کاهش قابل توجهی در میزان این کمک‌ها به وجود نیاورده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج آقاي حسن پلارك، رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات كشور در گفتگو با خبرگزاري ايكنا به تشريح آخرين فعاليت‌ها ي اين ستاد پرداخت:
*ستاد عتبات عاليات در شرايط فعلي چه فعاليت‌هايي را در عراق دنبال مي‌كند؟
ما از شش سال پيش در ستاد بحث بازسازي عتبات عاليات را آغاز كرديم و الان نزديك به چهارسال است كه علاوه بر بازسازي عتبات، بحث توسعه را نيز دنبال مي‌كنيم، زيرا به اين نتيجه رسيديم كه حجم زائران قبور مطهر آنقدر زياد است كه اگر توسعه به سرعت انجام نگيرد، يك نابساماني بزرگ به وجود مي‌آيد و آبروريزي براي شيعيان مي‌شود، دشمنان مي‌گويند اين‌ها كه دم از اهل بيت(ع) مي‌زنند، نمي‌توانند زائران خود را مديريت كنند. بنابراين، ما به شكل ضربتي كار توسعه را شروع كرديم و برخلاف پروژه‌هايي كه در ايران گاه ۲۰ و ۳۰ سال طول مي‌كشد، اولين طرح خود را در نجف و حرم امام علي(ع) با هدف توسعه ۲۰ برابري شروع كرديم كه اين طرح در حال حاضر به مراحل پاياني خود رسيده است.
دومين طرح ما در كربلا بود كه با استفاده از اساتيد و متخصصان مجرب طراحي برنامه توسعه جامع را انجام داديم و با همكاري خوب مديريت حرم، خريداري زمين‌هاي يك فاز از چهار فاز حرم را آغاز كرديم. برنامه اين است كه حرم سيد‌الشهدا(ع) ۱۰ برابر توسعه پيدا كند، البته مشكلات خاصي آن جا وجود دارد، مثلا در زمين آب وجود دارد و بايد با روش خاصي كار انجام شود، تحكيم و كنترل آب، يك سال براي ما زمان برد و الان سه ماه است كه كار ساخت و ساز را نيز آغاز كرده‌ايم.
طرح توسعه ديگر ما در كاظمين است، يك خيابان بزرگ عريض از ۶۰ متري حرم را مثل بين‌الحرمين مسقف كرديم، بعد طرح توسعه‌اي جامع را آغاز و دو شبستان جديد احداث كرديم، چرا كه زيبنده نبود زائران به علت فقدان فضاي كافي در خيابان بنشينند؛ بدين ترتيب سال گذشته و امسال در روز شهادت امام موسي كاظم(ع) يك جمعيت ميليوني را در حرمين كاظمين شاهد بوديم. اين نكته را بايد عرض كنم كه فضاي فعلي حرمين كاظمين طي سه چهار سال عمليات كاري به بيش از شش برابر رسيد، به علاوه طرح جامع توسعه كه خودش ۲۰ برابر خواهد بود.
طرح توسعه ديگري را نيز در سامرا دنبال مي‌كنيم؛ همان طور كه مي‌دانيد اين شهر در ايام عاشوراي حسيني امسال به طور بي‌سابقه‌اي پذيراي زائران بوده است، ما ۸۰ هزار نفر را به عنوان زائر و در شرايط ناامني اسكان داديم كه در تاريخ سابقه ندارد، هدف ما اين است كه بتوانيم شرايط بيتوته و اسكان براي ۲۰۰ هزار زائر را در سامرا مهيا كنيم. ما الان يك بخش‌هايي ايجاد كرده‌ايم و با حرم مطهر در حال انعقاد قرارداد هستيم و توسعه ۲۰ برابري حرم را مد نظر داريم. شايد بتوان گفت فضاي فعلي حرمين سامرا، حداكثر يك هكتار است، ما بعضي خانه‌هاي اطراف را خريده‌ايم. اين افراد، اهل تسنني هستند كه به امامين عسكريين(ع) به شدت ارادت دارند، در حديث شريفي نيز آمده است كه قبور امامين عسكريين(ع) از دو جانب، مورد احترام است كه به تفسير علامه طباطبايي يعني از دو جانب شيعه و سني مورد تكريم و احترام هستند. واقعا اهل تسنن عاشق و دوستدار اهل بيت(ع) هستند و همكاري آنان كمتر از شيعيان نيست.
ما هم به صحن‌ها و ادارات و تأسيسات مورد نياز خدمات رفاهي و هم به مراكز اقامتي كه بتوانيم شبي ۳۰ هزار زائر را اسكان دهيم، نيازداريم كه اجراي كامل اين طرح ۲۰ سال زمان مي‌برد؛ فاز اول اين كار طي پنج سال به بهره‌برداري مي‌رسد چون ما در همه طرح‌هاي جامع يك برنامه فشرده هم داريم.
*در حرم‌هاي شريف سوريه چه اقداماتي در دست اقدام داريد؟
در مورد سوريه هم بايد بگويم نيروها در حرم حضرت زينب(س) مستقر هستند و طرح جامع توسعه‌اي را دنبال مي‌كنند، طي اين طرح، فضاي حرم پنج برابر مي‌شود، يك ميزان زمين خودشان داشتند و يك مقداري را هم ما خريده‌ايم و مقداري هم در حال تملك هستيم، همچنين قرار است مصلي امام خميني(ره) دمشق نيز كه در اختيار جمهوري اسلامي است با حفظ فضاي مصلي به حرم الحاق شود.
براي حرم حضرت رقيه(س) هم در حال مذاكره هستيم، اين حرم ثبت جهاني و پيرامون آن هم همه ثبت يونسكو است، چون بافت قديمي و تاريخي دمشق است، فعلا در حال رايزني با دولت سوريه هستيم كه بخشي از زمين‌هاي اطراف را براي توسعه خريداري كنيم، زيرا فضاي فعلي حرم، بسيار كوچك است و نمي‌تواند پذيراي زائران به طور كافي باشد. بنا داريم در اين فضايي كه هست روي زيرزمين كار كنيم و صحن موجود را يك طبقه ببريم پايين، چون نگراني‌هايي كه يونسكو دارد براي طبقات بالا است و به زمين كاري ندارند.
*ميزان كمك‌هاي مردم عراق براي بازسازي يا توسعه عتبات به چه نحو است؟
جمعيت شيعيان عراق خوب است و كمك‌هاي خوبي مي‌كنند، اما حقيقت اين است كه سطح مالي و زندگي عراقي‌ها در سطح ما نيست، به علاوه اين كه يك انضباط مديريت‌ شده براي جذب نذورات در اين زمينه ندارند. كمك‌هاي مردم خوب عراق براي هزينه‌هاي جاري عتبات خرج مي‌شود و در همين قدر كفاف مي‌دهد، دولت عراق نيز در حال حاضر به دليل مشكلات اقتصادي مختلف، شرايط خوبي ندارد و نتوانست كمك بزرگي به عتبات بكند. در كل، به نسبت جمعيت ۸۰ ميليوني ايران كه روش‌هاي آسان و منظمي هم براي اخذ كمك‌هاي مردمي عتبات دارند، كمتر است؛ مردم ما سالانه ۱۲۰ يا ۱۳۰ ميليارد به عتبات كمك مي‌كنند، همه هزينه‌هاي ما براي توسعه حرم‌ها از كمك‌هاي مردمي تأمين‌ مي‌شود.
*آيا شيعيان كشورهاي ديگر دنيا نيز به ستاد بازسازي عتبات عاليات كمك مالي مي‌كنند؟
ما با همه شيعيان سراسر دنيا از حوزه خليج فارس گرفته تا اروپا مرتبط هستيم و كمك‌هايشان را دريافت مي‎كنيم، اما مقدار آن قابل توجه نيست، گاهي مشكل اين است كه يك رابط خوب وقتي از دنيا مي‌رود، كسي جايگزينش نيست، براي مثال در كويت كسي بود كه ارتباط و كمك‌هاي خوبي به ستاد داشت اما به رحمت خدا رفت.
*با توجه به اين كه ساخت و سازها در عتبات توسط ايراني‌ها صورت مي‌گيرد و حتي فرشي هم كه در حرم‌ها پهن مي‌شود، از ايران فرستاده مي‌شود، مردم عراق حساس نمي‌شوند؟
توصيه مقام معظم رهبري نيز همين است كه نبايد طوري عمل كرد كه در اين زمينه حساسيت به وجود بيايد، ما مراعات مي‌كنيم و در بحث‌هاي مديريتي دخالتي نداريم؛ در بحث‌هاي ساخت و ساز و خدمت‌رساني كمك مي‌كنيم، ما خادم عتبات هستيم نه مدير آن. اگر تاريخچه عتبات را نيز نگاه كنيد مي‌بينيد كه حاكمان ايران در طول تاريخ به عتبات خدمت‌رساني كرده‌اند و اين مسأله كه ايراني‌ها عاشق خدمت به عتبات هستند، براي مردم عراق پذيرفته شده است.
*حضور پررنگ ايراني‌ها در سامرا براي خدمت‌رساني به زائران حرمين عسكريين(ع) و توسعه آن، چه تأثيري بر وحدت شيعه و سني در اين شهر مهم دارد؟
دفاعي كه مدافعان حرم داشتند، خيلي از توطئه‌هاي قوميتي و مذهبي را در عراق خنثي كرد، يك بخشي از اين موفقيت به دليل بازسازي حرمين سامرا بود، چون وقتي ما در سامرا كار مي‌كنيم، به مردم هم خدمت‌رساني مي‌كنيم و سعي مي‌كنيم برنامه‌ريزي‌ها را به گونه‌اي انجام دهيم كه مشكلات آن‌ها هم حل شود، خريدهاي روزمره مصرفي‌ خود را از بازار سامرا انجام مي‌دهيم تا اقتصادشان رونق پيدا كند و مردم سامرا اين را مي‌دانند، در حال حاضر نيز با بعضي شيوخ طوايف سامرا رابطه بسيار خوب و صميمي داريم و با ما هم هماهنگ هستيم.
براي استقرار موكب‌هاي امسال سامرا نيز همه را موظف كرديم كه وسايل مورد نياز را از بازار سامرا خريداري كنند. حضور ما در بحث توسعه و رونق بخشيدن به زيارت، تأثير مثبتي در زندگي مردم سامرا و حتي كل استان «الانبار» داشته است، مردم سامرا رونق اقتصادي خود را از بركت اهل بيت(ع) و آن را قدر مي‌دانند. لازم به ذكر است اين مردم مظلوم زمان حزب بعث، مورد غضب صدام بودند.
*با توجه به شرايط نامساعد اقتصادي در كشور، آيا كمك مردم به ستاد بازسازي عتبات عاليات كاهش داشته است؟
خير؛ ما از ابتدا با مردم، ملايم جلو رفته‌ايم و شيوه‌هاي جذب كمك‌ها را به گونه‌اي طراحي كرده‌ايم كه عامه مردم بتوانند با ما كار كنند، براي مثال همان طور كه مي‌دانيد ما سامانه «خشت‌هايي براي بهشت» را طراحي كرده‌ايم كه هر كسي عضو آن شود، روزي ۱۱۰ تومان براي ساخت شبستان حضرت زهرا(س) در نجف از حسابش كم مي‌شود.
چون روش جذب ما، خشت خشت و ملايم بوده، كمك‌ها كاهشي نداشته است، اما يك سري از كمك‌هاي متبرئين ما كه كمك‌هاي كلان انجام مي‌دادند به علت كمبود نقدينگي حدود ۳۰ يا ۴۰ درصد، كاهش يافته است. براي مثال يكي از متبرئين ما به ورثه‌اش وصيت كرده است كه ۵۰ ميليارد تومان به بازسازي عتبات عاليات كمك كنند، اما ورثه مي‌گويند ما نقدينگي نداريم كه دِين پدر را برآورده كنيم، به جاي آن بياييد و اين ساختمان را از ما برداريد؛ اين در حالي است كه تبديل ملك به نقدينگي براي ما زمان‌بر است.




نظرات کاربران