کتاب موزه‌های آستان قدس رضوی منتشر شد

کتاب «موزه‌های آستان قدس رضوی» تالیف حشمت کفیلی توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و با همکاری سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی منتشر شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج از روابط‌عمومي پژوهشگاه ميراث‌فرهنگي و گردشگري، كتاب «موزه‌هاي آستان قدس رضوي» با همكاري مريم حبيبي قايني بايگي و محمدرضا شاهرودي‌زاده در دو بخش تاليف شده كه در بخش نخست، تاريخچه شكل‌گيري موزه در آستان قدس رضوي و در بخش دوم كتاب گنجينه‌هاي آستان قدس رضوي معرفي شده است.
مطالب اين كتاب در 14 فصل درباره تاريخ حرم رضوي، قرآن و نفايس، تمبر و اسكناس، هداياي حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي، فرش و منسوجات، نجوم و ساعت، ظروف، سلاح‌هاي سرد و گرم، هنرهاي تجسمي، آبزيان و موجودات دريايي، موزه مردم‌شناسي حمام مهدي‌قلي‌بيگ، سكه، آثار اهدايي استاد محمود فرشچيان و مدال و نشان نگاشته شده است.
در پيش‌گفتار كتاب به‌قلم سيداحمد محيططباطبايي، مشاور پژوهشگاه ميراث‌فرهنگي و گردشگري آمده است: قديمي‌ترين كتابخانه و موزه برجاي‌مانده در سرزمين ايران، مجموعه كتابخانه و موزه آستان قدس رضوي است كه بنا بر سنت حسنه وقف پا گرفته و عمر آن از هزار سال افزون است.
در ادامه پيش‌گفتار آمده است: در حال حاضر بزرگ‌ترين مجموعه قرآن‌هاي خطي جهان، (متجاوز از 20هزار نسخه) كه از اهميتي بي‌نظير در جهان اسلام و در ميان موزه‌هاي سراسر دنيا برخوردار است، در آستان قدس رضوي موجود [است] و نگهداري مي‌شود. همچنين مجموعه مهم و كم‌نظيري از ادوات نجومي و اسطرلاب‌ها و اشياي نفيس و بي‌رقيب ديگري همچون انواع شمشيرهاي مرصع، قنديل‌هاي طلا و مرصع و كتيبه‌هاي طلاي دوره صفويه و درهاي چوبي منبت و مرصع مربوط به حرم مطهر حضرت رضا عليه‌السلام و ديگر آثاري كه در گذر قرن‌ها توسط علماي ديني و مشاهير فرهنگ و ادب، مردم عادي، خادمان، شاهان و سرداران فاتح و مجموعه‌داران به اين آستان اهدا شده و برخي از آن‌ها در موزه‌ها در معرض نمايش قرار دارد.
موزه‌هاي آستان قدس رضوي يكي از بزرگترين مجموعه‌هاي موزه‌اي در ايران است كه بناهاي تاريخي آن جلوه گر 6 قرن تزئينات و معماري دوره اسلامي و اشياي تاريخي آن نشان دهنده انواع هنرها و صنايع دستي ساخته شده طي ده قرن گذشته است.




نظرات کاربران