استفتاء از مقام معظم رهبری درباره احکام استفاده از فضای مجازی استفتاء از مقام معظم رهبری درباره احکام استفاده از فضای مجازی استفتاء از مقام معظم رهبری درباره احکام استفاده از فضای مجازی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
استفتاء از مقام معظم رهبری درباره احکام استفاده از فضای مجازی استفتاء از مقام معظم رهبری درباره احکام استفاده از فضای مجازی استفتاء از مقام معظم رهبری درباره احکام استفاده از فضای مجازی استفتاء از مقام معظم رهبری درباره احکام استفاده از فضای مجازی استفتاء از مقام معظم رهبری درباره احکام استفاده از فضای مجازی

استفتاء از مقام معظم رهبری درباره احکام استفاده از فضای مجازی

پاسخ مقام معظم رهبری به سوالات شرعی در موضوع احکام استفاده از فضای مجازی را در اینجا مشاهده کنید.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، به نقل از پايگاه اطلاع رساني مقام معظم رهبري پاسخ سوالات در موضوع احكام استفاده از فضاي مجازي به شرح ذيل است:
مالكيت آثار در فضاي مجازي س. آيا كپي كردن كار‌هاي گرافيكي يا دانلود فيلم، كليپ و آهنگ با ذكر منبع در فضاي مجازي اشكال شرعي دارد؟
ج. اگر قرائن و شواهد يا متعارفي وجود دارد كه در اين گونه امور استفاده براي عموم آزاد است، اشكال ندارد و الا استفاده، خريد و فروش و كپي برداري بنابر احتياط واجب جايز نيست.
ارتباط با نامحرم در فضاي مجازي س. آيا صحبت يا شوخي با نامحرم به شكل صوتي، تصويري يا نوشتاري و نيز فالو يا لايك كردن جنس مخالف در فضاي مجازي حرام است؟
ج. به طور كلي ارتباط با نامحرم كه مستلزم مفسده بوده و يا خوف وقوع در حرام در ميان باشد، جايز نيست.
عقد موقت در فضاي مجازي س. ۱) آيا خواندن صيغه عقد موقت در فضاي مجازي براي حلال شدن رابطه مجازي صحيح است؟
۲) براي خواندن عقد حتماً بايد طرف مقابل را بشناسيم؟
ج. ۱) نوشتن كافي نيست، اما خواندن عقد به صورت تلفني و امثال آن با رعايت شرايط لازم اشكال ندارد و يكي از شرايط اين است كه بنابر احتياط واجب در ازدواج با دختر باكره اجازه پدر يا جدّ پدري او لازم است و بنابر احتياط بدون آن عقد صحيح نيست.
۲) في نفسه لازم نيست؛ همين كه در عقد مخاطب شما معلوم باشد، كفايت مي‌كند.
استفاده شخصي از اينترنت در محل كار س. بنده كارمند هستم استفاده شخصي از اينترنت و فضاي مجازي در محل كار در حد نياز چه حكمي دارد؟
ج. استفاده شخصي از اموال بيت المال جايز نيست و موجب ضمان است، مگر با اذن مسئولي كه شرعاً و قانوناً چنين حقي دارد.
حريم خصوصي در فضاي مجازي س. تعرض به حريم خصوصي ديگران از طريق فضاي مجازي از لحاظ فقهي چه حكمي دارد؟
ج. في نفسه جايز نيست.




نظرات کاربران