انتقال گاز ایران به عراق تا پایان امسال اجرایی می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از آمادگی بصره برای دریافت گاز کشور تا پایان سالجاری خبر داد و گفت: گاز صادراتی به بصره در مرز شلمچه آماده شده و این مسئولان این شهر برای دریافت گاز تا 2 ماه آینده اعلام آمادگی کرده اند.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج از كربلاي معلي از وزارت نفت، حميدرضا عراقي، درباره صادرات گاز ايران به عراق براي تامين خوراك دو نيروگاه برق در بغداد و بصره اظهار داشت: پايانه شلمچه براي صادرات گاز به بصره در نظر گرفته شده و تزريق گاز به خط لوله صادراتي اهواز - شلمچه انجام شده است.
وي ادامه داد: به محض آمادگي طرف عراقي، صادرات گاز ايران به بصره آغاز مي‌شود كه مانند قرارداد بغداد، قابليت صادرات روزانه 25 ميليون متر مكعب وجود دارد.
به گفته عراقي، همه زيرساخت‌هاي صادرات گاز ايران به بصره فراهم شده و حجم گاز مورد نظر در مرز شلمچه آماده ورود به خاك عراق است.
وي خاطرنشان كرد: از آنجا كه كار احداث زيرساخت‌هاي لازم در بصره به پايان نرسيده، صادرات انجام نشده است.
معاون وزير نفت تصريح كرد: بصره بايد تعدادي گذر، زير رودخانه احداث كند كه اين عمليات و سختي اجراي آن، سبب تاخير صادرات شده اما براساس اعلام مسئولان عراقي، همه زيرساخت‌ها تا 2 ماه آينده به پايان مي‌رسد و بصره آماده دريافت گاز ايران خواهد بود.
براساس قراردادي كه ميان ايران و عراق امضا شده، حداقل هفت ميليون و حداكثر تا 35 ميليون مترمكعب صادرات گاز ايران به عراق خواهد بود كه اين حجم بر اساس مصرف داخلي ايران يا نياز نيروگاه‌هاي بغداد و بصره قابل تغيير است.
گفتني است؛ خرداد امسال، نخستين حجم از گاز ايران به سوي نيروگاه بغداد ارسال شد و تاكنون به صورت روزانه صادرات گاز ايران به بغداد ادامه داشته اما هنوز گازي به بصره صادر نشده است.
صادرات گاز كه از اولويت‌‌هاي اساسي برنامه ششم توسعه و سند چشم‌انداز به شمار مي رود، در چهار سال گذشته با افزايش ظرفيت برداشت از ميدان مشترك پارس جنوبي با شتابي بيشتر در شركت ملي گاز ايران پيگيري مي‌شود.
يكي از رويكردهاي مهم اقتصاد مقاومتي، صادرات گاز است و بر اين اساس، در سند چشم‌انداز برنامه پنج‌ ساله ششم توسعه و برنامه‌هاي سالانه، توجه ويژه‌اي به صادرات شده است، البته پروژه‌هاي صادراتي نيز مورد توجه قرار گرفته و به طور مشخص صادرات گاز به عراق در اولويت ويژه شركت ملي گاز ايران قرار دارد.
آغاز پروژه صادرات گاز به عراق تا ميزان 14 ميليون مترمكعب در روز تا پايان سال 96 از جمله سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي ابلاغ شده از سوي معاون اول رئيس جمهوري و وزير نفت به شمار مي‌رود كه با گشايش اعتبارات اسنادي (LC) و پايان فرآيندهاي قانوني، از 31 خرداد، با ارسال روزانه 7 ميليون مترمكعب اجرايي شد و اكنون حجم صادرات گاز به بغداد به رقم روزانه 14ميليون متر مكعب رسيده است.
به گفته «سعيد توكلي» مديرعامل شركت ملي انتقال گاز، از طريق شبكه ايلام و كرمانشاه، روزانه 14ميليون مترمكعب گاز براي مصارف نيروگاهي به بغداد صادر مي‌شود كه افزايش آن بستگي به مصرف گاز داخلي در فصل سرما دارد.


| شناسه مطلب: 72677




عراق ايران گاز



نظرات کاربران