19 دی 56 چه روزی است؟

حادثه ۱۹ دی: پاسخ مومنانه به نیاز زمانه

اهمیت و اثرگذاری حرکت مردم قم در روز 16 دی 1356ماه چنان است که مقام معظم رهبری در توصیف آن می فرمایند: « اگر ما حادثه‌ی نوزدهم دی را مبدا تاریخ تحولات جدید دنیا بدانیم، شگفت‌آور نیست و سخنی به گزاف گفته نشده است.» اما روایت تاریخی ماجرا چه بوده است؟

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در 17 ديماه 1356 مقاله اي توهين آميز به امام راحل با امضاي مستعار احمد رشيدي مطلق در روزنامه اطلاعات چاپ مي شود. اين رويداد باعث جوشش انقلابي مردم قم مي شود. مردم در اولين حركت به كاميون هاي حامل اين روزنامه به مقصد قم و اصفهان در دروازه شهر قم حمله كرده و روزنامه ها را به آتش مي كشند. اين آغاز حركتي مردمي و بهنگام است كه در 19 دي ماه به اوج مي رسد.
حادثه 17 دي باعث مي شود تا فرداي آن روز، دروس حوزه تعطيل مي شود و تجمعي در مسجد اعظم قم برپا شود. در پي اين اجتماع مردم و علما به سمت منزل آيت الله گلپايگاني از مراجع تقليد حركت مي كنند و از رهنمودهاي ايشان بهره مند مي شوند.
تجمع ها در نوزدهم دي ماه 1356 ( برابر با بيست و نهم محرم 1398)، شكل منسجمي به خود مي گيرد، بازار قم در حمايت از حوزه و محكوم كردن اقدام نظام پوشالي پهلوي تعطيل مي شود، تعطيلي دروس حوزه ادامه مي يابد، جمعيت عظيمي در مسجد اعظم گرد مي آيند. سيل جمعيت به سمت منازل آيات عظام ميرزا هاشم آملي، علامه طباطبائي، نوري همداني، مشكيني، وحيد خراساني و مكارم شيرازي در حمايت از امام راحل حركت مي كند. مراجع و علما با سخنراني هاي كوبنده شان رژيم پليد پهلوي را آماج حملات خود قرار مي دهند.
مردم به خروش آمده، همدوش با طلاب حوزه علميه در حالي كه شعارهاي تندي عليه دولت مي دهند، نمايندگي روزنامه اطلاعات و دفتر حزب رستاخيز را به آتش مي كشند، هيچ چيزي در مقابل عزم راسخ و اراده اي پولادين و گام هاي استوار مردم قم دوام نمي آورد.
عصر 19 دي ماه سال 56، ماموران شهرباني و ساواك در ميدان چهارمردان قم راه مردم را سد مي كنند و آنان را به گلوله مي بندند. شهادت مظلومانه مردم در ميدان چهارمردان، قلوب را خروشان تر مي كند، مردم به خيابان هاي اطراف مي روند و با مشت هاي گره كرده شعار مي دهند: «از جان خود گذشتيم، با خون خود نوشتيم، يا مرگ يا خميني»
حادثه 19 دي قم سرسلسله يكسري حوادث شد كه تا پيروزي انقلاب اسلامي ادامه يافت:
• تبعيد شاگردان امام به شهرهاي مختلف موج بيداري و انقلاب را به همه مناطق ايران برد.
• در روز 29 بهمن 56 مراسم اربعين شهداي قم در تبريز، شهر را به هم مي ريزد و عده اي از مردم شهيد مي شوند. شعار «مرگ بر شاه» براي اولين سر داده مي شود.
• سلسله اربعين هاي متناوب براي شهداء برگزاري مي شود، جرقه اي كه به پيروزي انقلاب اسلامي مي انجامد چنين بر مي آيد.
اين چنين است كه حركت به موقع و زمان شناسانه و مؤمنانه مردم قم در حمايت از رهبر و مقتداي انقلابي خود، جرقه اي مي شود كه يك سال بعد به پيروزي انقلاب اسلامي در 22 بهمن 1357 مي انجامد و هيبت پوشالي طاغوت و به دنبال آن استكبار جهاني را فرو مي ريزد و سرچشمه بيداري اسلامي مي گردد.


| شناسه مطلب: 72693




قيام 19دي



نظرات کاربران