تل زینبیه در کربلا کجاست؟

تل زینبیه مکان مقدسی است که زائران عتبات عالیات در کربلای معلی به زیارت آن می روند و در این مکان مقدس عشق و محبت خود را به حضرت زینب (س) و نیز حضرت سیدالشهدا (ع) ابراز می کنند و به عبادت و نماز می پردازند.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج از كربلاي معلي ، براي رسيدن به تل زينبيه، حرم حضرت ابوالفضل (ع) را دور زده و از طرف راست قبله حرم امام حسين (ع) به مكاني كوچك مي رسيم كه بر فرازش گنبدي كاشي كاري شده و آبي رنگ به چشم مي خورد. براي ورود به اين مكان كه داراي فضايي محدود و از ساختمانهاي اطراف بلندتر است، بايد چند پله را طي كرده و بالا رفت. شايد اين محل به دقت در طول تاريخ حفظ شده باشد زيرا موقعيت جغرافيايي تله زينبيه با رويدادهاي تاريخي و گفته هاي مورخان تطبيق مي كند.
حرم مطهر حسيني (ع) در گودي واقع شده است و تل زينبيه با فاصله حدود 300 متري مشرف بر حرم مطهر و قتلگاه است و اين بلندي حدود همين مقدار نيز با خيمه گاه فاصله دارد.
تل زينبيه حلقه اتصال دو پايگاه مهم عاشورا يعني خيمه گاه و قتلگاه است و از اين مكان مقدس به عنوان ديده باني جبهه عاشورا ياد مي شود و از اينجا بوده كه حضرت زينب (س) صفوف حق و باطل را و نبرد نور و ظلمت را به نظاره نشسته است.
فضاي بسيار محدود داخل سالن تل زينبيه در ايام خاص با ازدحام مردم مواجه شده و در اين فضا برخي از زائران به سختي اقدام به خواندن نماز و نيز دعا و مناجات مي كنند.
گفتني است تل به معناي تپه اي از خاك و ريگ مي باشد كه از زمين هموار مرتفع تر مي باشد.




نظرات کاربران