در همایش «قدس پایتخت صلح ادیان» مطرح شد؛

با هرگونه تلاش برای جدایی قدس از جهان اسلام مقابله می‌کنیم در همایش «قدس پایتخت صلح ادیان» مطرح شد؛

با هرگونه تلاش برای جدایی قدس از جهان اسلام مقابله می‌کنیم در همایش «قدس پایتخت صلح ادیان» مطرح شد؛

با هرگونه تلاش برای جدایی قدس از جهان اسلام مقابله می‌کنیم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
در همایش «قدس پایتخت صلح ادیان» مطرح شد؛

با هرگونه تلاش برای جدایی قدس از جهان اسلام مقابله می‌کنیم در همایش «قدس پایتخت صلح ادیان» مطرح شد؛

با هرگونه تلاش برای جدایی قدس از جهان اسلام مقابله می‌کنیم در همایش «قدس پایتخت صلح ادیان» مطرح شد؛

با هرگونه تلاش برای جدایی قدس از جهان اسلام مقابله می‌کنیم در همایش «قدس پایتخت صلح ادیان» مطرح شد؛

با هرگونه تلاش برای جدایی قدس از جهان اسلام مقابله می‌کنیم در همایش «قدس پایتخت صلح ادیان» مطرح شد؛

با هرگونه تلاش برای جدایی قدس از جهان اسلام مقابله می‌کنیم
در همایش «قدس پایتخت صلح ادیان» مطرح شد؛

با هرگونه تلاش برای جدایی قدس از جهان اسلام مقابله می‌کنیم

در پی تصمیم دولت ترامپ در انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس و در محکومیت اقدام مذکور، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی امروز همایش «قدس، پایتخت صلح ادیان» را با حضور فعالان و چهره های سیاسی بین المللی برگزار کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، پايتخت صلح اديان» در محكوميت اقدام ترامپ در انتقال سفارت آمريكا از تل‌آويو به بيت‌المقدس به ميزباني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در محل اين سازمان در تهران برگزار شد.
در اين همايش علي‌اكبر عراقچي، آيت‌الله گلپايگاني، آيت‌الله تسخيري، سفير فلسطين در تهران و جمعي از پيروان اديان يهودي، مسيحي و زرتشتي حضور داشتند.
يكي از ويژگي‌هاي جالب اين مراسم قرائت بخش‌هايي از كتاب مقدس به زبان رسمي آنها بود. در اين مراسم، قرآن مجيد توسط چاقومي، كتاب مقدس توسط كشيش كُميتاس، تورات توسط اميد شايان‌مهر و اوستا توسط موبد خورشيديان قرائت شدند.
وقتي مردمي را از قدس آواره مي‌كنيم و از جايگاه و زادگاه اصلي خود بيرون مي‌رانيم و بعد با شرارت كامل آن را پايتخت اشغالگران معرفي مي‌كنيم صلحي نمي ماند
«ابوذر ابراهيمي تركمان» رئيس سازمان ارتباطات اسلامي در ابتداي اين همايش، ضمن خوشامدگويي به پيروان تمامي اديان و تشكر از دانشگاه اديان گفت: هدف از تشكيل اين اجلاس موضوع مورد توافق همه ما است. موضوعي كه به آن اعتقاد داريم و آن هم اينكه صلح در تمام اديان يكي از مسائل اصلي است كه تاكيد جدي به آن شده است اما متاسفانه با اينكه صلح در تمام اديان مورد توجه قرار گرفته است، امروز اتفاق‌هاي عجيبي در جهان در حال رخ دادن است و ما در عمل مي‌بينيم صلح توسط مدعيان آورنده صلح زير پا گذاشته مي‌شود.
تركمان ادامه داد: مدعيان تاسيس سازمان ملل و جامعه جهاني؛ منشور سازمان ملل را آشكار زير پا مي‌گذارند. اگر در گذشته چنين رفتارهاي پنهاني صورت مي‌گرفت امروز آشكارا ملت‌ها را تحقير مي‌كنند.
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي سپس گريزي به ماجراهاي پس از جنگ جهاني دوم زد و گفت: بعد از جنگ جهاني دوم ناسيوناليست و انترناسيوناليست همه‌گير شد. ناسيوناليستي كه مبناي آن خودپرستي و ابزاري ديدن ديگران است. جامعه ملل سعي كرد با تاسيس سازمان ملل در اين ميان راه متعادل را انتخاب كند اما ترامپ امروز هشداري است براي بازگشت ناسيوناليست و نگرشي كه تنها ملت و جامعه خود را حق تلقي مي‌كند. در اين نگرش حتي به منشور سازمان ملل و حقوق بشر نيز بي‌توجهي مي‌شود.
تركمان اضافه كرد: به قول رهبري، گويي زير دستكش مخملي، دستي چدني قرار گرفته تا استعمار و استثمار را به شيوه‌اي اعمال كند. مگر هدف از تاسيس جامعه جهاني محقق كردن صلح پايدار نبود؟ امروز صلح كجاست وقتي مردمي را از قدس آواره مي‌كنيم و از جايگاه و زادگاه اصلي خود بيرون مي‌رانيم و بعد با شرارت كامل آن را پايتخت اشغالگران معرفي مي‌كنيم.
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلام تصريح كرد: جالب اين است كه حتي كشورهايي كه شايد از نظر ايدئولوژي اعتقادي به اسلام ندارند نيز معرفي قدس به عنوان پايتخت اسرائيل را محكوم مي‌كنند.
تركمان در پايان گفت:‌ هموطنان يهودي، مسيحي و زرشتي در هشت سال دفاع مقدس نشان دادند كه پشت كشور مي‌مانند و همگي شهيد تقديم اين خاك كرده‌اند. آنها هميشه كنار ما بودند و هموطن ما هستند. جمع شدن امروز ما اينجا يعني نشان دهيم اختلافي ميان ما نيست و با هم همگام و هم‌قدم هستيم.
هر گونه تلاش براي جلب توجه به جهان اسلام در موضوعي به غير از فلسطين و قدس محكوم است
«دكتر عباس عراقچي»، معاون وزير امورخارجه در اين همايش با تسليت ايام فاطميه و گرامي داشت آغاز دهه فجر گفت: اين همايش بسيار مهم و به موقع برگزار شد و بايد از برگزار گنندگان آن قدرداني كرد چرا كه قدس و حواشي آن موضوع اول جهان اسلام است و بايد زنده نگه داشته شود.
وي در ادامه افزود: متاسف هستيم كه موضوع جهان اسلام به جاي قدس شريف معطوف به مسايل ديگر در جهان اسلام شده است. ما هر گونه تلاش براي جلب توجه به جهان اسلام در موضوعي به غير از فلسطين و قدس را محكوم مي كنيم.
عراقچي با بيان اينكه رژيم صهيونيستي تهديدي براي جهان اسلام است تصريح كرد: بايد فلسطين را به عنوان موضوع اول جهان اسلام زنده نگه داشت و حضور اديان مختلف در اجلاسي مانند اين اجلاس و مشاركت آنان بسيار مهم است. معرفي قدس به عنوان پايتخت صلح براي جهان و اينكه بيت المقدس جزو جدايي ناپذير جهان اسلام و فلسطين است را بايد هميشه مدنظر داشت.
وي با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران همواره از بيت المقدس به عنوان پايتخت فلسطين و به عنوان يك واقعيت قطعي دفاع خواهد كرد، اظهار داشت: با هرگونه تلاش براي تغيير اين واقعيت مقابله مي كنيم.
معاون وزير امورخارجه با اشاره به اقدام مذبوحانه ترامپ مبني بر اعلام قدس شريف به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي خاطرنشان كرد: اين اقدام قطعا محكوم است همانگونه كه جهان اسلام و حتي نظام بين الملل به اين تصميم واكنش نشان دادند. قدس پايتخت قطعي جهان اسلام و فلسطين است.
عراقچي در پايان گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب اين اقدام، نشان از عجز آنان دارد و بي ترديد اين اقدام ترامپ منجربه تسريع بازگشت قدس به جهان اسلام و فلسطين خواهد شد.
با اقدام رييس جمهوري آمريكا مبني بر اعلام انتقال سفارتخانه خود از تل آويو به بيت المقدس، جهان شاهد بالفور جديدي بود
«حجت‌الاسلام والمسلمين محمدي گلپايگاني»، رئيس دفتر مقام معظم رهبري در اين اجلاس گفت: در صدمين سالگرد ننگين بالفور كه موجب پيدايش رژيم اشغالگر و جعلي صهيونيستي در سرزمين فلسطين شد، با اقدام رييس جمهوري آمريكا مبني بر اعلام انتقال سفارتخانه خود از تل آويو به بيت المقدس، جهان شاهد بالفور جديدي بود.
وي افزود: اقدامي كه هر چند از سر استيصال و درماندگي در منطقه غرب آسيا و به طور مشخص به خاطر شكست در سوريه و عراق بود، ولي نشان دهنده عمق دشمني استكبار جهاني با اديان الهي است. حجت‌الاسلام والمسلمين محمدي گلپايگاني تصريح كرد: اقدام ترامپ تجاوز آشكار به هويت قدس و ارزش هاي ديني و عقيدتي عموم اديان و علي الخصوص مسلمانان است. اين اقدام نابخردانه از سوي پيروان اديان متخلف در سطح جهان محكوم است.
محمدي گلپايگاني اين اقدام ترامپ را اقدامي عليه حقوق تاريخي و ثابت ملت فلسطين در مساله قدس دانست و افزود: اين حق مردم فلسطين را قطعنامه هاي بين المللي و اصول بنيادين بين المللي نيز تعييد مي كند و اين اقدام نشان داد حمايت آمريكا از قوانين و تصميمات بين المللي صرفا بازي سياسي است.
رييس دفتر مقام معظم رهبري بيان داشت: بيت المقدس را مهد و خاستگاه سه دين الهي اسلام، مسيحيت و يهوديت مي دانيم كه از جايگاه ويژه اي نزد پيروان اديان الهي برخوردار است و به حق بايد آن را محل صلح و دوستي براي پيروان همه اديان دانست.
وي در پايان گفت: نام شهر بيت المقدس همواره با صفات قدس و مقدسات همراه بوده و اين شهر باستاني از آغاز، شهر صلح و سلام خطاب شده است. قدس ساليان متمادي قدمگاه انبياي الهي بوده است و بناهاي تاريخي برجاي مانده از آن حكايت از پيشينه با هويت اين شهر مقدس نزد تمام اديان الهي دارد . بيت المقدس محل معراج پيامبر اسلام(ص) است. بيت المقدس جايي است كه فرهنگ و اديان با هم تلاقي مي كنند «خاخام دكتر يونس حمامي لاله‌زار»، مرجع ديني كليميان ايران در اين همايش گفت: اورشليم يكي از تاريخي‌ترين و مقدس‌ترين مكان‌هاي جهان است. پيروان اديان ابراهيمي در قداست اورشليم اشتراك نظر دارند. بيت‌المقدس همواره به عنوان يكي از نقاط مهم تلاقي اديان ابراهيمي مركز توجهات جهاني بوده است. يهوديان، مسيحيان و مسلمانان و ساير اديان مي توانند در كنار هم در اين شهر زندگي كنند.
خاخام دكتر يونس حمامي لاله‌زار اظهار داشت: آينده صلح منطقه و حتي صلح جهاني به تحقق همزيستي مسالمت آميز اديان ابراهيمي بستگي دارد. بيت المقدس جايي است كه فرهنگ و اديان با هم تلاقي مي كنند و مسلم است در اين زمينه نياز به تلاش همگاني است، همانطور كه حضرت داود فرمودند بياييد براي صلح در اين سرزمين دعا كنيم.
قطعا دنيا در مورد قدس با آمريكا همراهي نمي كند
«مولوي اسحاق مدني»، نايب‌رييس شوراي عالي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي گفت: اين جلسه اگر هيچ دستاوردي نداشته باشد تنها جمع شدن نمايندگان اديان مختلف كنار هم بركات و نتايج زيادي براي جهانيان خواهد داشت.
موضوع جلسه كه قدس است، بسيار مبارك است. قرآن در مورد قدس مي فرمايد ما اطراف آن را متبرك كرده ايم. قدس مكاني است كه همه اديان براي آن احترام قايل هستند. بسياري از انبيا در قدس متولد شدند و يا وفات يافتند.
وي با بيان اينكه اماكن مقدسي براي يهوديت و مسيحيت در قدس وجود دارد، تصريح كرد: مسلمانان از دو جهت اين شهر را مقدس مي دانند يكي اينكه به واقعه عظيمي اشاره مي كند، خداوند پيامبر خود را از مكه به اين سرزمين برد، اين رفتن قبل از هجرت پيامبر بود. قدس اولين قبله مسلمانان است و در آنجا پيامبر به معراج رفتند، اينها دلايلي است كه ما اين شهر را گرامي مي داريم و آن را مقدس مي شماريم. مسئله دوم كه براي ما مقدس است همان چيزي است كه براي ساير اديان نيز مقدس است يعني وجود پيامبران در آن شهر. اسلام ديني است كه تمام انبيا را مقدس مي داند. شرط مسلمان بودن ايمان آوردن بر تمام انبياي گذشته است.
موسوي اسحاق مدني اظهار داشت: تقدسي كه در قرآن براي حضرت عيسي آمده فكر نكنم در خود انجيل بيش از آن باشد، از حضرت موسي نيز چندين بار در قرآن ياد شده است. بيت المقدس از همه نظر براي ما مقدس است. در قرآن آمده است همه پيامبران يك امت هستند، مسلمانان همه اديان الهي را دين خدا مي دانند و همه انبيا را فرستاده خدا مي دانند لذا قدس براي يك مسلمان از اهميت خاصي برخوردار است، اينكه ترامپ بيايد و بگويد بيت المقدس پايتخت اسراييل است فلسفه اش اعتقادي نيست، يك مسيحي چطور مي تواند اين حرف را بزند در صورتي كه اختلافات آنها با صهيونيست ها كم نيست، اين حرف نشانه بي ديني شان است.
نايب‌رييس شوراي عالي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي خاطرنشان كرد: امروز صهيونيست ها سيطره اي در آمريكا دارند. عموما رييس جمهور آمريكا را انتخاب مي كنند، در واقع امروز ما بايد فكري براي آزادي آمريكا از دست صهيونيست ها كنيم زيرا آمريكا در اختيار صهيونيست هاست، ترامپ مي خواهد دل صهيونيست ها را به دست آورد تا جايگاه خود را براي دور بعدي حفظ كند. اصل مسئله آزادي آمريكا از دست صهيونيست هاست، آمريكا گرفتار توطئه هاي صهيونيست هاست.
وي با اشاره به اينكه اقدام اخير ترامپ در مورد قدس جهان را دچار مسئله جديدي كرده است، عنوان كرد: ترامپ به مشكلات موجود يك مسئله را اضافه كرد تا بتواند براي خود جايگاه و پايگاهي درست كند. به گفته مقام معظم رهبري قدس آزاد خواهد شد؛ اين تصميم آمريكا اشتباه است، قدس متعلق به فلسطين است، قطعا دنيا در مورد قدس با آمريكا همراهي نمي كند.
حجت‌الاسلام سيدابوالحسن نواب رئيس دانشگاه اديان و مذاهب از برگزاري اجلاس «قدس؛ پايتخت صلح اديان» خبر داد و گفت: به پيشنهاد دانشگاه اديان و مذاهب و با همكاري صميمانه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، اجلاس قدس پايتخت صلح اديان روز چهارشنبه 11 بهمن ماه 1396 در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برگزار مي‌شود.
وي افزود: تمام رهبران اديان مختلف ساكن ايران در اين اجلاس شركت مي‌كنند.
نواب در رابطه با موضوع مورد بررسي در اين اجلاس اظهار داشت: قرار است در اين اجلاس به اين مسئله تاريخي پرداخته شود كه بيت‌المقدس در طول تاريخ مركز گفت‌وگو، صلح و همزيستي مسالمت‌آميز بوده است و تمام اديان آسماني در بيت‌المقدس به گفت‌وگو مي‌پرداختند.
وي ادامه داد: مسلمانان، يهوديان و مسيحيان با صلح در طول تاريخ در بيت‌المقدس زندگي مي‌كردند و بيت‌المقدس پايتخت صلح اديان بوده و كسي مانند ترامپ نمي‌تواند با تصميم نابجا اين مركزيت را تغيير دهد.
بيانيه پاياني همايش «قدس، پايتخت صلح اديان»
گفتني است در پايان بيانيه اي به شرح ذيل قرائت شد:
ما به عنوان برگزار كنندگان نشست "قدس، پايتخت صلح اديان" كه در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در تاريخ 1396/11/11 برابر با 31 ژانويه 2018 برگزار شد، پس از بحث و گفتگو پيرامون تصميم اخير دولت آمريكا در انتقال سفارتخانه خويش به قدس اشغالي و با تاكيد بر لزوم محكوميت همه جانبه اين اقدام آمريكا، موارد ذيل را اعلان مي‌نماييم:
۱ رژيم صهيونيستي، رژيم اشغالگر و جعلي است و حق سرزميني در سرزمين مقدس فلسطين ندارد.
۲ كشور فلسطين به پايتختي بيت المقدس و ملت فلسطين، سرزمين و ملت يكپارچه هستند و تعيين سرنوشت كشور فلسطين در دست خود مردم فلسطين مي‌باشد.
۳ بيت‌المقدس سرزمين صلح و دوستي و همزيستي همه پيروان اديان ابراهيمي است و هر گونه ايجاد مشكل و ظلم و تعدي به اين سرزمين و مردم آن محكوم است.
۴ تصميم اخير ترامپ رئيس جمهور آمريكا مبني بر انتقال سفارت آن كشور به قدس اشغالي محكوم است و ملت فلسطين بر سرزمين خويش و مبارزه براي آزادي آن حقوق مسلم و همه جانبه دارد.

۵ تصميم دولت ترامپ در انتقال سفارتخانه آمريكا به بيت المقدس ، فاقد وجاهت قانوني بوده و تهديدي عليه همه اديان ابراهيمي و امنيت و صلح جهاني محسوب مي‌شود.
۶ گسترش و تعميق گفتگوهاي سازنده ميان اديان و مذاهب، راهكاري موثر براي مقابله با انديشه و رفتار افراط‌گرايانه سياسي و ديني، با هدف استقرار صلح و امنيت پايدار جهاني و دستيابي به كرامت و سعادت همه ابناي بشر است.
۷ حمايت موثر و سازنده نهادهاي سازمان ملل و به ويژه يونسكو در حفظ و حراست از ميراث و فرهنگ و ارزشهاي تاريخي و تمدني و ادياني سرزمين فلسطين و خاصه بيت‌المقدس اقدامي مهم و اساسي است و مورد مطالبه پيروان همه اديان ابراهيمي است.
۸ كمك به ملت فلسطين براي آزادي سرزمين خويش و بازگشت آوارگان يك امر انساني و خداپسندانه است و از تلاشهاي سازنده حاميان راستين ملت مظلوم فلسطين قدرداني مي‌شود.
۹ پيروان اديان ابراهيمي هر گونه تعدي و اهانت به بيت‌المقدس و سرزمين فلسطين را محكوم مي‌كنند و بر حقوق مادي و معنوي ملت فلسطين نسبت به آثار و ارزشهاي تاريخي و ادياني اين سرزمين تاكيد دارند.
۱۰ از سازمان ها و ملتها و دولتهايي كه با حسن نيت تمام ، تصميم دولت ترامپ را محكوم كرده و از سرزمين و حقوق حقه مردم ستمديده فلسطين دفاع نموده‌اند ، قدرداني مي گردد.
منبع: خبرگزاري قدس




نظرات کاربران