تأثیر حجاب بر سلامت روان و استحکام خانواده تأثیر حجاب بر سلامت روان و استحکام خانواده تأثیر حجاب بر سلامت روان و استحکام خانواده بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تأثیر حجاب بر سلامت روان و استحکام خانواده تأثیر حجاب بر سلامت روان و استحکام خانواده تأثیر حجاب بر سلامت روان و استحکام خانواده تأثیر حجاب بر سلامت روان و استحکام خانواده تأثیر حجاب بر سلامت روان و استحکام خانواده

تأثیر حجاب بر سلامت روان و استحکام خانواده

استاد مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: حجاب شامل رعایت پوشش، حرکات، سخن گفتن و هرگونه رفتار تحریک آمیز می‌شود. اگر گوهر عفاف در وجود کسی باشد همۀ این امور را رعایت می‌کند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، محمد فنايي اشكوري، استاد مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در پاسخ به اين سؤال كه آيا حجاب از احكام قطعي اسلامي است يا يك رسم عربي، گفت: بي‌شك حجاب از احكام قطعي اسلام است كه در قرآن و روايات بر آن تأكيد شده و در سيرۀ معصومان نيز بسيار اهميت داشته است. حجاب پوشش فاخر است كه با آن شخصيت و قداست زن حفظ مي‌شود، البته حجاب فقط پوشش نيست و در نحوۀ لباس پوشيدن خلاصه نمي‌شود. وي با بيان اينكه حجاب ابعاد مختلفي دارد كه يكي از آنها رعايت پوشش اسلامي است، افزود: اما دامنۀ حجاب وسيع است و زن مسلمان مي‌كوشد از هرگونه حركت سبك و محركي دوري كند. خداوند در قرآن به زنان پيامبر(ص) مي‌فرمايد: در سخن گفتن چنان به نرمي سخن نگوييد كه آن كس كه در دلش مرض است به شما طمع كند. بنابراين حجاب شامل رعايت پوشش، حركات، سخن گفتن و هرگونه رفتار تحريك آميز مي‌شود. اگر گوهر عفاف در وجود كسي باشد همۀ اين امور را رعايت مي‌كند.
وي در پاسخ به اين سؤال كه چرا بايد زن مسلمان حجاب را رعايت كند، تأكيد كرد: اين امر، حكم خداست. به همان دليل كه بايد نماز بخواند و روزه بگيرد و از مال حرام اجتناب كند، حجاب را هم بايد رعايت كند. يك مسلمان همان طور كه به نماز و روزه و ديگر احكام شريعت ملتزم است به حجاب هم ملتزم است و فرقي بين آنها نيست. ارزش غايي در اينجا عفت و پاكدامني است و حجاب راه حفظ عفت است، البته فوايد و بركات فردي و اجتماعي حجاب بسيار است كه بسط آن نيازمند مجالي وسيع است.
وي افزود: حجاب در مصونيت زن، سلامت رواني و آرامش افراد و استحكام خانواده نقش مهمي دارد. حجاب تنها تكليف زن مسلمان نيست، بلكه يكي از تكاليف است. شاخصۀ يك بانوي مسلمان فقط رعايت حجاب نيست، بلكه در كنار آن بايد به ديگر فضائل اخلاقي و معنوي هم متخلق باشد و بكوشد از رذايل اخلاقي مثل حسد، كينه، بخل، حرص، تجمل، دنياطلبي، چشم و هم چشمي و غيبت هم اجتناب كند.
اين استاد اديان و عرفان گفت: بي شك فاطمۀ زهرا(س) نمونۀ اعلاي حجاب و عفاف بود، اما اين تنها فضيلت آن حضرت نبود. او مثَل اعلاي همۀ فضائل بود، از جمله عفاف. گاهي ديده مي‌شود تا وقتي سخن از حضرت زهرا(س) طرح مي‌شود فقط به حجاب او توجه مي‌شود. بارها ديده‌ايم وقتي گزارشگران از بانوان و دختران دربارۀ حضرت زهرا(س) سؤال مي‌كنند، آنها در جواب مي‌گويند كه ايشان الگوي ماست و ما بايد از ايشان حجاب را بياموزيم. گويي فضايل و كمالات آن حضرت در حجاب خلاصه مي‌شود. اين تفكر موجب مي‌شود كه به فضايل و ارزش‌هاي اخلاقي و معنوي ديگر توجه نشود و شخص فكر كند كه همين كه حجاب داشت او پيرو آن حضرت است و همين كافي است. اين رويكرد درستي نيست. اين تفكر از لوازم همان مقدس مآبي غلط است كه بارها از آن سخن گفته‌ايم.
وي تصريح كرد: حجاب يكي از ارزش‌هاي والا است، نه همۀ آنها و با رعايت حجاب ساير ارزش‌ها لزوماً تحقق پيدا نمي‌كنند، بلكه براي هر فضيلتي بايد كوشيد و آن را به دست آورد. حضرت زهرا(س) همان طور كه در حجاب و عبادت الگو و سرآمد بود، در انفاق و سخاوت هم سرآمد بود، به طوري كه هر آنچه براي افطارش داشت به نيازمند بخشيد و طبق نقلي در شب عروسي پيراهن عروسي اش را به سائل داد و خود جامۀ كهنه‌اش را به تن كرد و همۀ فضايل ديگر.
فنايي در پايان سخنانش گفت: صرف داشتن حجاب كافي نيست براي الگو شدن، فضايل ديگر را نيز بايد داشت؛ چنان كه صرف انجام واجبات و مستحبات عبادي كافي نيست براي وارسته بودن، بلكه فضايل ديگر همچون صداقت و امانت هم ضروري است. اميرمؤمنان علي(ع) از پيامبر اكرم(ص) روايت كرده است كه فرمود: «لا تَنظُروا إِلي كَثرَةِ صَلاتِهِم وَ صَومِهِم وَ كَثرَةِ الحَجِّ و َالمَعروفِ و َطَنطَنَتِهِم بِاللَّيلِ، و َلكِنِ انظُروا إِلي صِدقِ الحَديثِ و َأَداءِ الامانَةِ.» به بسياري نماز و روزه و زيادي حج و كارهاي نيك و نالۀ شبانۀ افراد ننگريد، بلكه به راست‌گفتاري و امانت‌داري آنها بنگريد.
منبع:مهر


| شناسه مطلب: 73193




معارف حجاب



نظرات کاربران