حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر:

روحانیت از ظرفیت بزرگ عتبات برای آشنایی مردم با دین استفاده کنند

سرپرست حجاج ایرانی، زیارت را یک کانون بزرگ تربیتی خواند و بر استفاده از ظرفیت بزرگ عتبات در راستای آشنایی مردم با دین تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي‌عسكر در گردهمايي روحانيون كاروانهاي عتبات عاليات كه از سوي دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري منطقه قم در مجتمع ياوران حضرت مهدي(عج) جمكران برگزار شد، شرايط امروز جامعه را بسيار ويژه و حساس خواند.
وي توطئه هاي گوناگون دشمنان عليه اسلام، تشيع و روحانيت را در راستاي وارد كردن خدشه و آسيب‌ رساندن به انقلاب ارزيابي كرد و گفت: آنها هر روز با استفاده از ابزارهاي گوناگون و مختلف به دنبال دزديدن ايمان و خراب كردن اخلاق و معنويات مردم در جامعه هستند.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر تصريح كرد: تحركات سازماندهي شده در ماه هاي اخير، نشان ميدهد ما بايد بيش از گذشته نسبت به اين فتنه ها حساس شده و براي مقابله با آنها بسيج شويم.
وي با اشاره به اين كه تقويت بنيه هاي ايماني و اعتقادي مردم در اين شرايط بسيار اهميت دارد، خاطرنشان كرد: وقتي به فعاليت هاي مذهبي نگاه مي كنيم به گونه اي نيست كه بتواند مردم به ويژه نسل جوان را با اسلام واقعي آشنا كرده و به باور قطعي برساند.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با بيان اين‌كه امروز نزديك به 25 ميليون جوان در كشور وجود دارد، ابراز داشت: روحانيت بايد تشكل خود را قوي تر كرده و در حوزه فرهنگي از ظرفيت هايي كه در اختيار دارد استفاده بهينه و بيشتري داشته باشد.
سرپرست حجاج ايراني تأكيد كرد: بايد دشمن را در رسيدن به مطامع نا اميد كنيم، مساجد، نمازهاي جمعه، مدارس و دانشگاهها و نهادهاي تبليغي همه ظرفيت هاي بزرگي براي ايجاد يك نهضت فرهنگي است در اختيار روحانيت است و ما از اين ظرفيت هاي بزرگ بايد به خوبي بهره گيري كنيم.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر خاطرنشان كرد: الان سطح معلومات مردم ارتقاي بسيار زيادي پيدا كرده است و از نظر علمي در رتبه هاي بالايي قرار داريم.
وي با بيان اين‌كه اساتيد، دانشجويان و نخبگان دانشگاهي مستمعان روحانيت هستند، ابراز داشت: دانشجويان در رشته هاي معارف ديني و قرآني فراوان هستند، بنابراين روحانيت بايد سخنان خود را مستند و محكم بيان كند تا براي همه اقشار قابل استفاده باشد.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با تأكيد بر زمان‌شناسي ابراز كرد: بايد براي مخاطبان خود از قبل برنامه داشته باشيم و هنگام عزيمت به عتبات عاليات مهمترين مباحث را طرح كنيم. بايد انديشيد چه مطلبي مي تواند احساسات پاك جوانان را شعله ور و آنها را متحول سازد، چرا كه تحول هدف اصلي زيات است.
وي تصريح كرد: در كنار اين مسأله نبايد از فضاي مجازي غافل شويم، امروز دشمنان از سخنان برخي روحانيون سوژه گرفته و به طور وسيع منتشر ميكنند. همچنين برخي كارهاي ظاهري و يا ادبيات نامناسب ممكن است، قداست اين لباس مقدس را زير سؤال ببرد.
وي بيان داشت: حرف ها و معارف گفتني زيبا كه در سيره پيامبر و معصومين وجود دارد، فراوان داريم؛ بنابراين نبايد سراغ بيان برخي قضايا يا مثلا گفتن خواب هايي برويم كه ذهن مردم را خراب مي كند.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت عنوان كرد: روحانيت مثل پيامبر طبيبٌ دوارٌ بالطبه است كه بهترين درمان را متناسب با افراد مي دهد؛ امروز ظرفيت حج را در اختيار داريم و اميدواريم عمره هم سال آينده راه اندازي شود و عتبات عاليات هم كه ظرفيت بسيار بزرگ است و بايد از همه اين ها بهتر از گذشته استفاده كنيم.
وي افزود: اگر از اين فرصت هاي بزرگ استفاده نكنيم و جوانان را از دست بدهيم ديگر فرصت بازگشت نداريم، چون دشمنان با همه توان در حال مقابله با اسلام و اسلام زدايي هستند، ظرفيت روحانيت حج وعمره و عتبات بسيار بالا است و بايد با جديت كار كنيم و از اين ظرفيت ها استفاده كنيم.
وي با اشاره به اين كه در چنين شرايطي مردم روي رفتار، نحوه حرف زدن و حتي نگاه كردن ما حساب با مي كنند، يادآور شد: بايد با توجه به حديث كونوا دعاة الناس بغير السنتكم در گفتار و عمل براي جامعه الگو باشيم.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت ابراز داشت: بايد خودمان احساس كنيم وقتي كنار قبر نوراني اميرمؤمنان(ع) قرار مي گيريم كسي بالاتر از او بعد از پيامبر نيست و اين را در عمل به مردم نشان دهيم و به همين جهت به مردم كمك كنيم كه سفرهاي زيارتي به كانون تربيت ديني مردم تبديل شود.
سرپرست حجاج ايراني تأكيد كرد: مرحوم امام خميني(ره)، آيت الله بهجت يا آيت الله حق شناس چه مي كردند كه مردم مثل پروانه دور آنها مي گشتند، آنها با عمل خود براي مردم الگو بودند؛ ما نيز بايد اين گونه باشيم و براي كارهاي خود يك برنامه ريزي جدي كنيم تا زيارت عتبات عاليات وسيله اي براي پيشرفت مردم بشود.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر خاطرنشان كرد: برخي اوقات مردم به ما مي گويند ما با روحانيت ارتباطي نداشتيم ولي در اين سفر به دليل رفتار خوب روحاني كاردان عاشق روحانيت شديم و هنوز با او در ارتباط هستيم، اگر هر سال چهار يا پنج ميليون انسان را درگير مسائل معنوي كنيم در عرض پنج سال بيش از 20 ميليون انسان متحول مي شوند و در نتيجه مي توانيم با توطئه هاي دشمنان مقابله كنيم.
وي با تأكيد بر اين كه در ميان روحانيون عتبات چهره هاي فاضل، نويسنده و پژوهشگر فراوان است، خاطرنشان كرد: شيوه هاي روانشناسي و مهارت هاي مخاطب شناسي براي شما بسيار اهميت دارد، در جذب مخاطب چه كنيم كه مخاطب به دين علاقه مند شود؟
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت ابراز كرد: امروز در مورد مسائل مربوط به اماكن يك سلسله خرافاتي وارد شده كه نبايد اين ها را بيان كنيم چراكه موجب سوء استفاده دشمنان مي شود، اين از افتخارات مذهب ما است كه هيچ چيز بدون دليل وارد دين نشود و مردم هم بايد با اين مسائل آشنا شود.
وي تصريح كرد: به عنوان مثال وقتي به مسجد كوفه و سهله مي رويم بايد فضا و نقش مسجد و مسائل معرفتي مهم اين مساجد براي مردم بيان شود نه اين كه آنها را اين طرف و به آن طرف مسجد ببريم و فقط نماز بخوانند.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر با بيان اين كه بايد از نظر نوع رفتار و نوع تربيت ديني مردم كارهاي جديدي انجام بدهيم، عنوان كرد: برخي افراد كارهايي در كربلا و نجف انجام مي دهند كه يا از روي ساده لوحي است يا مغرضانه، كه بايد با اين كارها مقابله كنيم.
وي بر تلاش روحانيان براي استفاده بيشتر زائران از سفر زيارتي عتبات تأكيد كرد و بيان داشت: جلساتي كه براي مردم گذاشته مي شود مانند روايتگري از برنامه هاي بسيار مفيد است كه بايد در راستاي آشنايي مردم و به ويژه جوانان با اين جلسات تلاش كرد.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت عنوان كرد: يكي از كارهاي انجام شده در حوزه عتبات، آثاري است كه در پژوهشكده حج و زيارت منتشر مي‌شود مانند فصلنامه زيارت كه مقالات و اطلاعات خوبي دارد و بر روي سايت پژوهشكده و بعثه نيز قرار گرفته است.
وي افزود: برخي مطالب مثل سابقه كوفه، مسجد كوفه، احكام عبادي مساجد و اين گونه مسائل در اين منابع وجود دارد كه مورد سؤال مردم واقع مي شود، برخي مسائل واقعا درس است، حتي مردم نسبت به عظمت اهل بيت(ع) و اصحاب و ياران آنها و البته نسبت به علماي مدفون در عراق آشنايي كامل ندارند كه در عتبات براي اين كار ظرفيت بسيار بزرگي وجود دارد.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر عنوان كرد: بصيرت افزايي در مردم به همين معنا است كه بتوانيم معرفت را در وجود آنها بالا ببريم و نكته ديگر آن است كه بحث هاي ديني نبايد با ادبياتي بيان شود كه موجب ناراحتي آنان شود.
وي با اشاره به اين كه در روايات ما بر اين مسأله تأكيد زيادي شده است، گفت: ادبياتي بايد داشته باشيم كه موجب لذت مردم شود، در روايات داريم كه مسائل را براي مردم آسان بيان كنيد و دين را براي آنها سخت جلوه ندهيد.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت ابراز داشت: در سخنراني ها نبايد در مردم اميد كاذب ايجاد كنيم به طوري كه حق الناس را فراموش كنند، يعني بگوييم همين كه به زيارت امام حسين(ع) آمديد همه گناهانتان پاك مي‌شود و ديگر ناراحتي نداشته باشيد در حالي كه براساس آموزه هاي الهي، دين بر روي ذره هم حساب مي كند و ثواب زيارت و آمرزش گناهان حق الناس را شامل نمي شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران