بخش 5
خلاصه درس ششم نمونه سؤالات تشریحی نمونه سؤالات تستی درس هفتم توسل و وسیله هدف از این درس انواع وسیله ها برای رسیدن به خدا 1ـ توسل به اسماء و صفات الهی 2ـ توسل به ایمان 3ـ توسل به اعمال صالح 4ـ توسل به پیامبر اکرم ( صلَّ#1740; اللّه عل#1740;ه و آله و سلم ) انواع توسل های مذموم الف ـ توسل به طاغوت ب ـ توسل به بت، در، دیوار، سقاخانه، قبر، درخت و ... ج ـ اعتقاد به تأثیر ذاتی و مستقل ائمه بدون اذن خدا د ـ توسل به بندگان خدا بصورت تذلّل و عبودیت هـ ـ توسل به معنای پارتی بازی توسل های غیرمذموم الف ـ توسل به پیامبر ( صلَّ#1740; اللّه عل#1740;ه و آله و سلم ) نظر علمای امامیه درباره توسل ب ـ
عمده اختلافهاي فقهي مذاهب اسلامي در جايي است كه نص صريح از قرآن و يا
روايتهاي قطعي الصدوري از ناحيه معصوم وجود ندارد.
در موسم حج شاهد عملهاي متفاوتي از ساير برادران اهل سنت در مقايسه با عمل
فقهي خود هستيم كه از آن جمله ميتوان به گفتن اذان قبل از طلوع فجر، عبارت (الصلاة
خير من النوم) در نماز صبح، حذف (حيّ علي خيرالعمل) از اذان، تفاوت در نحوه شستن
دست و پا و مسح سر، عبور از مقابل نمازگزار، نحوه گفتن (بسماللّه الرحمان الرحيم)،
آمين گفتن پس از حمد، سجده بر روي فرش، چرت زدن بعد از وضو و . . . هستيم.
لذا آگاهي از علل و نحوه انجام مناسك ساير برادران مسلمان در كاهش تنشها و
فهم بهتر يكديگر به كارگزاران و زائران گرامي كمك شاياني خواهد نمود.
112 |
1ـ در خصوص اصل (استحباب الخروج من الخلاف) توضيح دهيد.
2ـ نظرات مختلف در مورد (الصلاةُ خيرٌ من النوم) را توضيح دهيد.
3ـ اختلاف و نظرات مختلف در مورد نحوه شستن دست در وضو را بيان كنيد.
4ـ ديدگاههاي مختلف در مورد نظم در صفوف جماعت را بيان كنيد.
5ـ نماز استدارهاي را توضيح دهيد.
6ـ به چه علت امام جماعت حرمين شريفين (بسم اللّه الرحمن الرحيم) را آهسته
ميخواند يا نميگويد؟
7ـ دليل اماميه در مورد عدم آمين گفتن در نماز را بيان فرماييد.
8ـ علت عدم جواز سجده اماميه بر فرش طبق نظر معصوم را بيان فرماييد.
9ـ منظور از شبهه خانالأمين چيست؟
10ـ علت اختلاف اندك مذاهب اسلامي در مورد مناسك حج چيست؟
113 |
1ـ از علل اصلي اختلافات مباني فقهي مذاهب اسلامي كدام است؟
الف) اجتهاد در برابر نص
ب) نبود نصِّ صريح در مورد پارهاي از احكام فقهي
ج) نقل غيرمكتوب
د) غرضورزي راويان سلسله احاديث
2ـ سخن جناب شافعي ناظر به چيست: كراهت دارم حتي در بين اذان و اقامه گفته شود.
الف) حي علي خيرالعمل ب) الصلاة خير من النوم
ج) الصلاة، الصلاة د) آمين
3ـ تفاوت شستن دست هنگام وضو ناشي از چيست؟
الف) مسائل بهداشتي
ب) عمل به قول صحابي
ج) برداشتهاي متفاوت از اعراب ظاهري آيه
د) احاديث ضعيف
4ـ طبق رواياتي كه امام علي ( عليه السلام ) بعد از وضو پاي خود را ميشستند علت اين كار چيست؟
الف) به جهت نظافت نه اينكه داخل در وضو باشد
ب) نظافت پا بر مسح واجب مقدم است
ج) حفظ وحدت
د) تقيّه مداراتي
114 |
5ـ (سَوّ صفوفكم) يعني:
الف) صفهايتان را يكسان كنيد و در حرمين شريفين قبل از نماز توسط امام جماعت گفته
ميشود.
ب) پشت سر هم قرار بگيريد
ج) صفهايتان را مساوي كنيد
د) آماده نماز باشيد با حفظ نظم
6ـ نماز استدارهاي يعني:
الف) نماز گردشي ب) دايرهاي دور خانه خدا
ج) نماز نافله د) نماز آيات
7ـ در چه صورتي در حرمين شريفين عبور از مقابل نمازگزار جايز است:
الف) نماز مستحبي باشد
ب) هم مذهب ما باشد
ج) مانعي همچون عصا در جلوي خود قرار داده باشند
د) در هيچ صورتي جايز نيست
8ـ در مذهب مالكي حكم گفتن (بسماللّه الرحمن الرحيم) چيست؟
الف) حرام ب) مكروه ج) مباح د) جايز
9ـ در فقه شيعه (بسم اللّه الرحمن الرحيم) چه حكمي دارد؟
الف) جزو سوره حمد است
ب) در نمازهاي جهريه آنرا بلند ميخوانيم
ج) مستحب است در نمازهاي اخفائيه بلند خوانده شود
د) تمام موارد فوقالذكر
10ـ كدام يك از مذاهب اسلامي در نماز صبح قنوت دارند؟
الف) اماميه ب) حنفي ج) شافعي د) موارد الف و ب
115 |
11ـ منظور از قنوت (عندالنازله) چيست؟
الف) هنگام نازل شدن
ب) قنوت نمازهاي يوميه
ج) در هنگام مصايب و بلايا بجا ميآورند
د) در هنگام نزول قرآن در عصر پيامبر خوانده ميشده
12ـ به چه علت شافعيان در نماز به حنفيان اقتدا نميكنند؟
الف) چون از مذهب ديگري هستند
ب) در فقه حنفي از قياس زياد استفاده شد
ج) اختلافات تاريخي
د) حنفيان نيت را در وضو شرط نميدانند
13ـ علماي اماميه سجده بر روي فرش در حرمين شريفين را از چه منظري جايز
ميدانند؟
الف) استصحاب ب) اجماع
ج) عمل به سنت د) تقيه مداراتي و حفظ وحدت
14ـ علت عدم سجده بر روي فرش، خوردني و پوشيدني از نظر امام صادق ( عليه السلام ) چيست؟
الف) مردم دنيا بنده خوردنيها و پوشيدنيها هستند
ب) شايسته نيست پيشاني را بر روي معبود دنياپرستان بگذاريم
ج) منع بهداشتي
د) موارد الف و ب
116 |
119 |
ـ آشنايي با معني لغوي و اصطلاحي توسل
ـ انواع توسلهاي مجاز و مورد اتفاق مسلمين
ـ توسلهاي غيرمجاز
ـ نقد دلايل وهابيان در خصوص توسل به پيامبر بعد از رحلت ايشان
120 |
«يا ايها الذين آمنو اتّقوا اللّه و ابتغوا اليه الوسيله».(1)
مهمترين مسألهاي كه در قرنهاي اخير باعث شكاف و دوري بين مسلمانان شده
مسأله توسل و وسيله است. در ميان مردم عربستان اينطور تبليغ شده كه شيعيان قبرستان
بقيع را ميپرستند، قبور را زيارت ميكنند و از اينها حاجت ميطلبند و اين مساوي با
شرك است و لذا آنها با شدت فراوان ميخواهند ساير مسلمين را محكوم به شرك كنند،
از طرفي هم مسلمين فكر ميكنند كه خشونت وهابيها در اين زمينه در پي كنيه وهابيها
به اهل بيت ( عليهم السلام ) است و لذا وقتي اين دو گروه با هم روبهرو ميشوند ميخواهند واكنش
شديدي نسبت به هم نشان بدهند.
لذا ما ضروري ديديم تا با علماي وهابي بنشينيم و به آسيبشناسي اين مسأله
بپردازيم ببينيم كه آنها توسل را چطور تعريف ميكنند، تا چه حدي با ما اشتراك فكري
دارند و تا چه ميزان توسل را قبول دارند. لذا ما كتابهاي جديد و قديم آنها را مطالعه و
سعي كرديم كه جوابهاي ما منطبق با پاسخهاي آنان باشد. به هر روي يكي از آيات
مورد احتجاج آيه «يا ايها الذين آمنو اتقوا اللّه و ابتغوا اليه الوسيله»(1) ميباشد. يعني
اي كساني كه ايمان آورده ايد تقواي الهي پيشه كنيد و بجوييد بسوي خداوند وسيلهاي.
1- سوره مائده/ 35.
121 |
بنابراين ما بايد ببينيم كه وسيله چيست و شامل چه چيزهايي ميشود؟ و در برابر اين
آيه ما بايستي چه كار كنيم و چه وظايفي داريم؟
همانطور كه ميدانيم هدف از خلقت تقرب به خداوند و رسيدن به مقام خلافتاللهي
است. و خداوند انسان را از آغاز بعنوان خليفه قرار داده است «انّي جاعل في الارض
خليفة»(1) براي اينكه انسان خليفه و جانشين خدا بر روي زمين باشد احتياج به وسيله
دارد و بدون آن وسايل نيل انسان به قله كمال ميسر نيست و لذا است كه خداوند براي
تقرب به خود در قرآن سفارش به بهرهگيري از وسيله ميكند.
حال كه اهميت موضوع روشن شد بايد ديد كه اين وسيله چيست؟
در ميان مردم عربستان توسل به معناي تقرب است يعني همان معناي اصلي آن كه در
تفاسير فريقين آمده يعني وظيفه داريم كه بخداوند نزديك شويم. در ميان ايرانيان توسل
يعني وسيله قرار دادن مثلا براي رفتن به مسافرت شما توسط وسيله اي بنام ماشين اياب و
ذهاب ميكنيد.
پس حال كه گفته ميشود ما اهل بيت را وسيله قرار ميدهيم يعني بوسيله ايشان به خدا
تقرب ميجويم يعني با پيروي از راه و روش ايشان قصد نزديك شدن به خداوند را
داريم. ولي مردم عربستان از اين بيان ما دچار سوء برداشت شدهاند بدين معنا كه ما با
وسيله قرار دادن اهل بيت ( عليهم السلام ) ايشان را عبادت ميكنيم و به آنها تقرب ميجوييم. پس
ملاحظه فرماييد كه اختلاف در مفهوم اين كلمه است و نهايتا وقتي ما كلمه توسل را به كار
ميبريم يك معناي بدي از آن استنباط ميكنند. از نظر علامه طباطبايي و راغب اصفهاني
در كتاب مفردات وسيله در لغت به معني رسيدن به چيزي با رغبت است و حقيقت آن
عبارت است از مراعات كردن راه خدا با علم و عبادت و پيمودن راه شريعت و اين يك
وسيله ارتباطي است ميان خدا و انسان كه اگر انسان راه شريعت را بپيمايد به خدا نزديك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- سوره بقره / 30.
122 |
خواهد شد.(1) مرحوم طبرسي ميفرمايند: منظور از وسيله عمل به احكام شريعت و
پيروي از خداوند و الگو گرفتن از اهل بيت است.(2)
پس شيعيان وقتي ميگويند توسل، منظورشان همين مساله فوق الذكر است. برخلاف
برخي از مردم حجاز كه نسبت به اين مساله دچار سوء برداشت شدند و ميپندارند كه ما با
وسيله قرار دادن اهل بيت آنان را ميپرستيم تا طي آن به حاجات خود برسيم. ذكر اين
نكته ضروري است كه برخي از اعمال و رفتار عوام هر دو گروه به اين نوع برداشتها
دامن زده است و حجازيان ميپندارند كه شخص متوسل قصد دارد كه حاجات خود را
بجاي خدا ازاين قبر بگيرد و آن وقت است كه اصطكاك بين مسلمانان در مكه و مدينه
ظهور ميكند.
انواع وسيلهها براي رسيدن به خدا:
وسايلي كه بالاتفاق همه علماي اسلامي بر آن اجماع دارند به شرح زيرست:
خداوند در قرآن ميفرمايد «وللّه الاسماء الحسني فادعوه بها».(3)
براي خداوند اسمهاي نيكوست پس خداوند را به توسط آنها بخوانيد.در دعاي كميل و ديگر ادعيه اهل بيت ( عليهم السلام ) نيز در بسياري از موارد خداوند توسط
اسمهاي نيكويشان ستايش و به آنها توسل شده است.
1- ترجمه تفسير الميزان، ج 5، ص 495.
2- مجمعالبيان لعلوم القرآن، ج 3، ص 328 البته ايشان در معني وسيله موارد زير را ذكر ميكنند:
1ـ اجتناب از معاصي 2ـ نزديكي با طاعات 3ـ بالاترين درجات بهشت.
3- اعراف / 180.
123 |
«ربنا إنّنا سَمِعْنا مُناديا يُنادي للايمان اَنْ آمنوا بِرَبّكم فآمنّا ربنا فاغفرلنا
ذنوبنا».(1)
آيه «يا ايها الذين آمنوا اتقو اللّه و ابتغوا اليه الوسيله».(2)
علماي بزرگي چون طبرسي و علامه طباطبايي اين توسل را به عمل صالح تفسير
كردهاند و لذا از همين روي است كه علماي شيعه كتب خود را به نام وسيله نامگذاري
كردهاند. وسائلالشيعه، تحريرالوسيله، وسيلةالمقلّدين و ... .
مرحوم آقا بزرگ طهراني نام چهل كتاب را در شيعه ذكر ميكنند كه در آن اسم وسيله
آمده است.
4ـ توسل به پيامبر اكرم( صلَّي اللّه عليه و آله و سلم ):
در اينجا توسل داراي مراحلي است:
الف) توسل به حضرت رسول قبل از تولد جمادي ايشان: در تفاسير آمده كه آدم پس
از اخراج از بهشت و هبوط وي براي توبه به پيامبر اكرم ( صلَّي اللّه عليه و آله و سلم ) متوسل شدند تا گناهانش
آمرزيده شود و حتي ابن تيميه نيز اين حديث را در تفسيرش آورده بدون اينكه آن را رد
كند.
ب) توسل به حضرت رسول به معني طلب دعا از ايشان در دنيا: اين به كرات نقل شده كه
اصحاب پيامبر اسلام و نيز ساير پيامبران از ايشان درخواست ميكردند كه پيامبر برايشان
دعا كند.(3)
1- آل عمران / 193.
2-سوره مائده/ 35.
3- مسند احمدبن حنبل، ج 4، ص 138، روايات عثمانبن حنيف.
124 |
قرآن كريم در اين مورد ميفرمايد: «ولو أنّهم إذ ظَلَموا انفسهم جاؤوك فاسْتَغفروا
اللّه واسْتَغْفَرَ لهم الرسولُ لَوَجَدوا اللّه توابا رحيما».(1)
يعني: هرگاه آنان زماني كه بر خويش ستم كردهاند نزد تو بيايند و از خدا طلب مغفرت
كنند و پيامبر ( صلَّي اللّه عليه و آله و سلم ) نيز براي آنان طلب مغفرت كند، خدا را توبهپذير و رحيم خواهند
يافت. اين مطالب را تمام مذاهب اسلامي وحتي وهابيان قبول دارند.
ج) توسل به پيامبر اكرم ( صلَّي اللّه عليه و آله و سلم ) در قيامت:
«مَنْ ذا الّذي يَشْفَعُ عِنْدَه إلاّ بِأذنه»(2)
يعني: چه كسي ميتواند در روز قيامت شفاعت كند مگر كسي كه از جانب خداوند به او
اذن داده شده و به شهادت كتب اهل سنت و شيعه و آنچه در صحاح اهل سنت آمده،
پيامبر در روز قيامت شفاعت خواهند نمود.(3)
د) توسل به معناي ايمان و محبت به پيامبر ( صلَّي اللّه عليه و آله و سلم ): وقتي كه ميگوييم:
(اَللّهُم إنّي
اَسْئَلُكَ بنبيّك) يعني: خدايا ما با ايمان به رسول تو و عمل به دستورات وي و نيز با
محبت او به تو توسل ميجوييم. جالب است كه ابن تيميه ميگويد: اگر (نبيّك) اينجا
منظور مطالب فوق باشد امري پسنديده و خوب است. و لذا در ادعيه شيعه آمده كه
(وبِحُبّكم و بِقُربِكم ارجوا نَجاةً مِن اللّهِ) يعني به وسيله دوست داشتن و نزديكي به شما
اهلبيت ( عليهم السلام ) اميد نجات و رستگاري از جانب خداوند متعال داريم.
ه ) توسل به پيامبر ( صلَّي اللّه عليه و آله و سلم ) در زمان حيات ايشان:
در اين زمينه هم شواهد و قرائن زيادي
وجود دارد از جمله هنگامي كه پيامبر ( صلَّي اللّه عليه و آله و سلم ) از منا حلق و تقصير ميكردند اصحاب موي
حضرت را به عنوان تبرك برميداشتند. و يا گفتن جملاتي چون (لا تنسانا مِنْ
دعائك).(4)
1- سوره نساء / 64.
2- سوره بقره/ 255.
3- تفسير القرطبي، جزء 3، ص 268.
4- بخاري در صحيح خود آورده كه هرگاه پيامبر وضو ميگرفت نزديك بود مسلمانان باهم
بجنگند. صحيح بخاري، ج 3، باب مايجوز من الشروط في الأسلام.
125 |
ما را از دعاي خود فراموش مكن و يا هنگامي كه حضرت وضو ميگرفتند اگر آبي از
دست مبارك ميچكيد اصحاب در گرفتن آن بر هم سبقت ميجستند. به هر روي اين
مطالب از اقسام توسلهاي مجاز و مقبول در ميان تمامي فرق و مذاهب اسلامي ميباشد
و لذا نيازي به بحث و آوردن دليل براي غير هم مذهب نميباشد.(1) اما اقسامي از توسل
هم كه ما آنها را به عنوان توسلهاي غير مجاز ميدانيم به شرح زير است:
«يُريدون اَنْ يَتحاكَموا إلي الطّاغوتِ وَ قَدْ اُمروا اَنْ يَكفُروا به».(2) يعني:
ميخواهند كه دادخواهي خود را نزد حكام ناروا و غير مشروع ببرند واين در حالي است
كه امر به كفر و تكذيب كردن آنها شدهاند.
ب ـ توسل به بت، در، ديوار، سقاخانه، قبر، درخت و ...
اين به اتفاق همه مذاهب اسلامي مردود است و ما هيچ كجا هيچ حديث يا آيهاي
نداريم كه به فلان قبر، يا فلان در و پنجره متوسل بشويم.
قران در اين باره به نكوهش پرداخته آنجا كه ميفرمايد:
«و يَعْبدون مِن دون اللّهِ ما لا يَضُرُّهُم و لا يَنْفَعُهُمْ».(3)
مشركين عبادت ميكنند به جاي خدا چيزهايي را كه نه براي آنها ضرر دارد و نه نفعي.
ج ـ اعتقاد به تأثير ذاتي و مستقل ائمه بدون اذن خدا:
اگر كسي معتقد باشد كه ائمه بدون كمك و اذن خدا ميتوانند كسي را شفا دهند و يا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1- ر. ك. شرح المواهب، ج 8، ص 304 و المجموع، ج 8، ص 274، ابن عابدين، ج 5، ص 254.
2- سوره نساء / 60.
3- سوره يونس / 18.
126 |
شفاعت كنند، اين اعتقادي باطل است. «مَن ذا الذي يشفع عنده الا بأذنه».(1)
كيست كه بتواند بدون اجازه از نزد خدا به شفاعت بپردازد.
د ـ توسل به بندگان خدا بصورت تذلّل و عبوديت:
«إنّ الذين تدعون مِن دون اللّه عبادٌ امثالكم».(2)
يعني خشوع، تذلل و عبادت فقط مخصوص خداست و اينان هم همچون شما بنده
خدا هستند.(3)
يعني اگر شخص هيچ عمل صالحهاي نداشته باشد، تارك صلاة و روزه باشد و فقط
بخواهد با يك سفره انداختن و مسايلي از اين دست ائمه را در قيامت شفيع خود قرار
دهد كه اين درست نيست. درست مانند دانشجويي كه وقت امتحانش فرا رسيده و درس
نخوانده و قصد دارد با تملق و چاپلوسي نزد استاد به نمره مطلوب دست يابد كه اين
غيرممكن است و به درگاه الهي هيچ راهي ندارد.
«و لا يَشْفَعون إلاّ لِمَنْ ارتَضي وَ هُمْ مِنْ خَشْيَتهِ مُشْفِقونَ»(4) يعني از كساني
شفاعت ميكنند كه مورد رضايت باشند نه از كساني كه مورد رضايت نيستند.
همچنين كسي كه با اصل ايمان و اسلام در تضاد است مورد شفاعت قرار نميگيرد:
از رسول اكرم( صلَّي اللّه عليه و آله و سلم ) منقول است كه: (شفاعت براي ترديدكنندگان، مشركان و كافران نيست
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1- سوره بقره / 255.
2- سوره اعراف / 194.
3- توجه داشته باشيد كه ما اينجا در مقام نفي شأن رفيع ائمه نيستيم بلكه با خواري و ذلت و خود
را سگ ائمه و ديگر چيزها ناميدن مخالفيم اينها نكوهش شده. طبق روايات اماميه هنگامي كه
واژة كلب (سگ) در احاديث ما بيايد منظور دشمنان ائمه است. (وسائلالشيعه، ج 23،
ص 342).
4- سوره انبياء / 28.
127 |
بلكه براي مومنان يكتاپرست است).(1)
و يا (كسي كه ذريه رسول اكرم را آزار داده باشد مورد شفاعت قرار نميگيرد).(2)
به هر روي اينها مواردي است كه تمامي مسلمانان آنرا جايز نميدانند. اما مواردي هم
وجود دارد كه مورد اختلاف بين وهابيان و ساير ملتهاي اسلامي اعم از شيعه و سني
ميباشد و اين موارد عبارتند از:
الف ـ توسل به پيامبر ( صلَّي اللّه عليه و آله و سلم ) ائمه و اولياء الهي بعد از وفاتشان:
يعني آيا جايز است كه ما بگوييم: (اللهم اني اسئلك بنبيك) يا (بوجه نبيك) يا (بحق
نبيك) در اينجا سه ديدگاه وجود دارد:
الف) قول به كراهت كه بعضي از حنفيان قايلاند.
ب) قول به جواز كه اكثر مسلمين به آن قايلاند.
ج) قول به عدم جواز كه نظر وهابيان و پيروان ابن تيميه است.
جمهور علماي اسلامي ميگويند توسل به پيامبر، پيامبران، ائمه و اوليا بعد از وفات
جايز است. و اهل سنت در اين باره روايتي را نقل ميكند:
روزي منصور عباسي براي زيارت بارگاه حضرت رسول به مدينه آمد و به مالك
گفت: من رو به قبله دعا كنم و يا رو به قبر حضرت رسول ( صلَّي اللّه عليه و آله و سلم ) ؟ مالك در جواب
ميگويد: چرا از پيامبر روي بگرداني چرا كه او وسيله تو و پدر تو حضرت آدم در روز
قيامت است. رو به او كن و از او شفاعت بخواه.(3) اگر ما به آداب زيارت همه مذاهب
اسلامي نظر بيفكنيم خواهيم ديد كه در تمامي آنها مسأله شفاعت پيامبر ( صلَّي اللّه عليه و آله و سلم ) بعد از
وفات ايشان وجود دارد و استدلال همگي آنها به اين آيه از قرآن مجيد ميباشد: «وَ لَوْ
أنَّهُمْ إِذْ ظَلَموا اَنْفُسَكُم جآووك و استغفراللّهَ و اسْتَغْفَرَلَهُم الرَّسول لوَجَدوا اللّهَ تَوابا
رَحيما».(4)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- ميزانالحكمه، ج 4، ص 1472.
2- صدوق، ص 370، بحارالانوار، ج 93، ص 218، ح 4.
3- شرحالمواهب، ج 8، صص 5-304، وفاء الوفاء، ج 4، ص 1371.
4- سوره نساء / 64.
128 |
و اگر آنها به آن هنگام كه به خويشتن ستم كردند پيش تو آيند و طلب آمرزش از خدا
كنند و پيامبر برايشان طلب مغفرت كند، خدا را توبهپذيري مهربان خواهند يافت.
ابن قدامه حنبلي در المغني در آداب زيارت پيامبر ( صلَّي اللّه عليه و آله و سلم ) ميگويد: به كنار قبر
ميروي و ميگويي: (اَتيتك مُسْتَغْفِرا من ذنوبي، مُسْتَشْفِعا بكَ الي ربّي) آمدم نزد تو
در حالي كه از گناه خود استغفار ميكنم و تو را شفيع خود در نزد پروردگارم قرار
ميدهم.(1) غزالي در احياء العلوم اين مطلب را آورده و بدنبال آن ميگويد «مستحب
است كه زائر هر روز به زيارت بقيع برود و بعد از سلام به پيامبر و زيارت ائمه مدفون در
آن (حضرات باقر ( عليه السلام ) ، صادق ( عليه السلام ) ، امام حسن ( عليه السلام ) و عليبن الحسين ( عليه السلام ) ) بپردازد و
پس از آن در مسجد فاطمه ( رضي الله عنها ) نماز بخواند».(2)
اخيرا علماي اسلامي كتابي نوشتهاند در جواز زيارت پيامبر ( صلَّي اللّه عليه و آله و سلم ) و اولياي الهي پس
از مرگ و 75 تن از فقها آنرا امضاء كردهاند.(3) اين نظري است كه علماي اهل سنت در
اين باره دارند.
بطور كلي اين عزيزان ميفرمايند كه وسيله محبت به پيامبر ( صلَّي اللّه عليه و آله و سلم )، اطاعت و دعاي آن
حضرت است و مرحوم علامه طباطبايي در تفسير: (وابتغوا اليه الوسيله) نوشتهاند كه:
وسيله به معناي محقق ساختن حقيقت عبوديت و رويكرد خاضعانه و نيازمندانه به
حضرت حق است كه لازمه وابراز اين رابطه، علم و عمل است. در تفسير منسوب به
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- المغني معالشرح، ج 3، ص 588.
2- احياء علومالدين، ج 1، صص 261-258.
3- شيخ خليل احمد سهارنپوري، عقائد اهل سنت و جماعت در رد وهابيت و بدعت، ترجمه
عبدالرحمان سربازي، ص 86.
129 |
عليبن ابراهيم قمي اخباريان رواياتي را نقل كردهاند كه: الوسيله اينجا منظور امام است. يعني وابتغوا اليه بالامام / يعني به سوي خدا بوسيله امام تقرب بجوييد.
علامه طباطبايي ميفرمايند يعني بوسيله اطاعت از امام -
«قُلْ اِنْ كُنْتم تُحِبّونَ اللّهَ
فَاتَّبعوني يُحْبِبْكُم اللّه و يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكم»(1) بگو اگر خدا را دوست داريد پس مرا پيروي
كنيد كه خدا نيز شما را دوست خواهد داشت و گناهان شما را ميبخشايد. بنابراين وسيله
به معناي تبعيت و پيروي ميباشد نه به معناي پارتي بازي. متأسفانه بعضي از عوامالناس
وسيله را به پارتي بازي معنا ميكنند كه اين از نظر علامه طباطبايي معناي اشتباهي
ميباشد.(2)
ب ـ توسل جستن شعراي نامي اهل سنت به 14 معصوم( عليهم السلام )
شعراي نامي اهل سنت به چهارده معصوم توسل جستهاند و توسل به معني قسم دادن
به حق اهل بيت و ائمه ( عليهم السلام ) تا قبل از ظهور عبدالوهاب و ابن تيميه امري متداول و نيكو
بوده است.
1ـ سعدي شيرازي كه از علماي شافعي است به حق فرزندان فاطمه زهرا ( عليها السلام ) به خدا
توسل مي جويد:
خدايا به حق بني فاطمه | كه بر قول ايمان كنم خاتمه(3) |
2ـ و يا خواجوي كرماني كه حافظ از او الهام گرفته و خواجو نيز از علماي شافعي است
اشعاري دارد براي توسل به چهارده معصوم:
يا رب به حق آن چمن آراي لَوْ كُشِف | يا رب به حق آن گل سيراب تشنه لب |
يا رب به حق آن علي عالي آستان | كو بود در سماك توحيد پادشا |
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- سوره آل عمران / 31.
2- علامه طباطبايي، الميزان، ج 6، صص 332-328 و الذريعه، ج 25، صص 92-69.
3- سعدي، بوستان، در نيايش خداوند.
130 |
و تا آنجا كه به حق حضرت مهدي( عَجَّل اللّه تعالي فرجَه الشريف ) نيز قسم ميخورد(1)
3ـ سنايي:
كردگار را به جان پاك رسول | به علي و حسين و سبط بتول |
كه دل ما ز غير خود بستان | از هواي هواي خود برهان(2) |
4ـ مولانا خالد نقشبندي كه پيروان بسياري در جهان اسلام دارد در ضمن سفري كه به
مشهدالرضا ( عليه السلام ) دارد توسل به امام جسته است:
جانا به شاه مسند لولاك كه از شرف | بر تارك شهان اولوالعزم افسر است |
آنگه به حق آن كه بر اوراق روزگار | بابي ز دفتر هنرش باب خيبرست |
5ـ شيخ رضا طالباني:
يارب به كرامات رسول و ثقلين | يا رب به قضا كننده بدر و حنين |
عصيان مرا دو حصه كن در عرفات | نيمي به حسن ببخش و نيمي به حسين |
ج ـ توسل جستن به حق و مقام معصومين( عليهم السلام ):
آيا توسل جستن به اين معني كه بگوييم خداوند به حق يا به جاه و مقام رسولاللّه يا
ائمه ( عليهم السلام ) ما را ببخش درست است؟
الف) قول به كراهت: بعضيها ميگويند اين كار مكروه است و حنفيان از امام
ابوحنيفه نقل كردهاند كه وي گفته: من از به كار بردن به حق پيامبر و به حق اولياء، كراهت
دارم، چون اينها حقي به گردن خداوند ندارند.(3)
در پاسخ به اين سخن برخي علماي حنفي پاسخ دادهاند كه حق اينجا بر دو نوع است
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- ديوان خواجوي كرماني، به اهتمام احمد سهيلي خوانساري.
2-
و يا سراسر جمله عالم پر زنانند | زني چون فاطمه خير النسا كو |
سراسر جمله عالم پر شهيدست | شهيدي چون حسين كربلا كو |
(سنايي، ديوان اشعار، قصايد)
3- الموسوعة الفقهية الكويتية، ج 7، ص 263.
131 |