بخش 8

پرسش نامه پاسخ نامه


185


پرسش نامه

1 . انتظار سازنده و آمادگي براي پذيرش حضرت ، شرط ظهور است . پس بايد هر كدام از شما براي خروج قائم آمادگي پيدا كند . گرچه با تهيّه كردن يك تير . . . » اين روايت از كيست ؟

الف : پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله و سلَّم )

ب : امام صادق ( عليه السلام )

ج : امام باقر ( عليه السلام )

2 . يكي از موارد اتفاق بين شيعه و اهل سنت در قضيه . . . . . . . .

الف : رجعت است .

ب : شفاعت است

ج : مهدويت است

3 . اين روايت نبوي « شخصي از اهل بيتم متولي كل زمين خواهد شد كه نام او هم نام من است » از كدام شخصيت و علماي اهل سنت نقل شده است ؟

الف : قاضي شوكاني


186


ب : ترمذي

ج : حاكم نيشابوري

4 . كدام يك از معصومين ( عليهم السلام ) كيفيت درود بر پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله و سلَّم ) و آل طاهرينش را به اين صورت « اللّهم صلّ علي محمّد وآل محمّد » تعليم فرمود ؟

الف : امام صادق ( عليه السلام )

ب : حضرت علي ( عليه السلام )

ج : رسول اكرم ( صلّي الله عليه وآله و سلَّم )

5 . كدام يك از عبارت هاي زير درست است ؟

الف : جمع كردن بين دو نماز در سيره پيامبر وجود دارد .

ب : اگر جمع بين دو نماز جايز نباشد ، مسلمان را به رنج و مشقت مي اندازد

ج : گزينه الف و ب درست است

6 . چرا شيعيان بر تربت سجده مي كنند ؟

الف : بر اساس روايت امام صادق ( عليه السلام ) چنين كاري با فروتني در برابر خداوند يگانه سازگارتر است .

ب : عملكرد پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله و سلَّم ) و ائمه هدي و سلف صالح چنين بوده است .

ج : هر دو مورد صحيح است .

7 . كدام يك از همسران رسول الله ( صلّي الله عليه وآله و سلَّم ) اين روايت را نقل


187


كرده است : « رخسار خود را براي خدا بر خاك بگذار »

الف : ام سلمه

ب : عايشه

ج : خديجه

8 . اين روايت از كدام معصوم است : « جايز نيست سجده كردن جز بر زمين و آنچه مي روياند به جز خوردني ها و پوشيدني ها ؟

الف : امام باقر ( عليه السلام )

ب : امام صادق ( عليه السلام )

ج : پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله و سلَّم )

9 . مسلمانان با اختلاف مذاهبشان بر اين مسأله درباره « تكتّف » اتفاق دارند كه :

الف : تكتّف در نماز واجب نيست .

ب : تكتّف در نماز واجب است .

ج : همه مذاهب تكتّف را مستحب مي دانند .

10 . تكتّف « دست بر روي دست گذاشتن » به كدام يك از دلايل زير رد مي شود ؟

الف : رسول اكرم ( صلّي الله عليه وآله و سلَّم ) و اهل بيت ( عليهم السلام ) در نماز اين كار را انجام نمي دادند

ب : ادله جمهور اهل سنّت براي اثبات آن ضعيف است

ج : هر دو دليل


188


11 . آمين گفتن پس از حمد در نمازها بر اساس نظر اهل بيت ( عليهم السلام ) :

الف : مستحب است .

ب : موجب بطلان نماز است .

ج : آهسته گفتن آن اشكال ندارد .

12 . چه كسي دستور داد تا نمازهاي مستحبي شب هاي ماه رمضان ( نماز تراويح ) را به جماعت بخوانند ؟

الف : پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله و سلَّم )

ب : عمر بن خطاب

ج : حضرت علي ( عليه السلام )

13 . چه كسي اذان را به مردم آموخت ؟

الف : رسول اكرم ( صلّي الله عليه وآله و سلَّم )

ب : از سوي خداوند توسط جبرئيل .

ج : حضرت علي ( عليه السلام )

14 . چرا بلال حبشي پس از پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله و سلَّم ) اذان نگفت ؟

الف : به علت تحريف در اذان براي حذف « حي علي خير العمل » و افزودن « الصلوة خير من النوم »

ب : به علّت تألم و تأثر شديد از رحلت نبي مكرّم اسلام

ج : به علّت ممانعت دستگاه خلافت


189


15 . عمر فقره « الصلوة خير من النوم » را از طرف خود براي كدام يك از نمازها در نظر گرفت ؟

الف : همه نمازها

ب : نماز صبح

ج : نماز عشا

16 . شيعيان « اشهد أن عليّاً ولي الله » را با چه نيّتي در اذان و اقامه مي گويند ؟

الف : به قصد تيمّن و تبرّك و قرب مطلقه ، نه به قصد اين كه بخشي از اذان است

ب : چون هيچ يك از فقيهان اماميه به منع شهادت ثالثه ( شهادت بر امامت پس از توحيد و نبوت ) فتوا نداده ند .

ج : هر دو صحيح است

17 . چرا شيعيان در زادروز اولياي الهي جشن مي گيرند ؟

الف : تجويز آن به صورت كلي با موردي در قرآن و سنت وجود دارد .

ب : سيره هميشگي مسلمانان براي ابراز تجليل و تعظيم بر آن تعلّق گرفته است

ج : هر دو مورد صحيح است .

18 . شيعيان با چه قصد و منظوري نذر و قرباني مي كنند ؟

الف : براي خدا و اهداي ثواب براي صلحا و مؤمنان


190


ب : اين كه صدقه اي باشد تا ثواب آن به اولياي الهي برسد

ج : الف و ب درست است

19 . سوگند به غير خدا به چه دلايلي صحيح است ؟

الف : در قرآن مجيد ، سوگند به غير خدا فراوان ديده مي شود

ب : در سيره و سخن رسول الله ( صلّي الله عليه وآله و سلَّم ) و ياران نزديك وي ، قسم به غير خدا ديده مي شود

ج : هيچ كدام از دلايل ، سوگند به غير خدا را توجيه نمي كند

20 . چرا شيعه معتقد به تحريف قرآن نيست ؟

الف : بر اساس حديث ثقلين و پيروي از سيره و سخن اهل بيت ( عليهم السلام )

ب : تصريح علماي شيعه بر تحريف ناپذيري قرآن مجيد

ج : به هر دو دليل و ردّ روايات ضعيف و سست بنيادي كه از طريق بعضي افراد در دگرگوني قرآن از طريق شيعه و اهل سنّت وارد شده است

21 . چه كسي تهمت اعتقاد شيعه به جنايت حضرت جبرئيل را در ابلاغ وحي ترويج كرده است ؟

الف : اكثريت قريب به اتفاق اهل سنّت


191


ب : ابن تيميه به استناد در روايت ضعيف شعبي

ج : فقط علماي مذهب حنبليه و حنفيه

22 . به اعتقاد شيعيان ، شفاعت ، شرك نيست اگر :

الف : گروهي از بندگان پاك خدا بدون اين كه مالك مقام شفاعت باشند ، آن را انجام دهند

ب : در يك چارچوب مشخص و تنها با اذن و رضايت خدا به اين كار بپردازند

ج : هر دو مورد ، منافاتي با شرك ندارد

23 . دلايل شيعيان در اعتقاد به رجعت كدام است ؟

الف : نمونه هايي از رجعت را در امت هاي پيشين بر اساس نقل قرآن و سنت مي يابيم

ب : بر اساس عقل ، روح مجرد باقي است و خداوند متعال نيز چون مي تواند چنين كاري كند

ج : هر دو گزينه صحيح است

24 . با حديث غدير ، تربيت ديني علي ( عليه السلام ) و تدبيرهاي عملي ، پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله و سلَّم ) در صدد اثبات چه چيزي براي امام علي ( عليه السلام ) بودند ؟

الف : مردم علي ( عليه السلام ) را دوست داشته باشند

ب : اثبات جانشيني حضرت علي ( عليه السلام )

ج : اثبات اول مسلمان بودن و بهشتي بودن حضرت علي ( عليه السلام )


192


25 . شيعه در مورد عدالت صحابه معتقد است كه :

الف : تمام صحابه بدون استثنا عادلند

ب : صحابه اي كه تا آخر در دين خود ثابت قدم مانده اند ، عادلند

ج : اكثريت قريب به اتفاق صحابه عادلند


193


پاسخ نامه

الف ب ج

1 . * * *

2 . * * *

3 . * * *

4 . * * *

5 . * * *

6 . * * *

7 . * * *

8 . * * *

9 . * * *

10 . * * *

11 . * * *

12 . * * *

13 . * * *

14 . * * *

15 . * * *

16 . * * *

17 . * * *

18 . * * *

19 . * * *

20 . * * *

21 . * * *

22 . * * *

23 . * * *

24 . * * *

25 . * * *


| شناسه مطلب: 73525