اشکال و خدشه در روایات
اشکال و خدشه در روایات >اوضاع مدینه پیش از هجرت >زمان و مکان مأموریت اوضاع مدینه پیش از هجرت پیامبر اکرم(ص) پس از آنکه برخی از مردم مدینه اسلام آوردند، پیش از هر کار، ابتدا مصعب بن عمیر را برای یاد دادن احکام آنروزین اسلام به تازه مسلم
اشكال و خدشه در روايات <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
>اوضاع مدينه پيش از هجرت
>زمان و مكان مأموريت
اوضاع مدينه پيش از هجرت
پيامبر اكرم(ص) پس از آنكه برخي از مردم مدينه اسلام آوردند، پيش از هر كار، ابتدا مصعب بن عمير را براي ياد دادن احكام آنروزين اسلام به تازه مسلمانان، به سوي آنان گسيل داشت، زيرا تنها بخشي از مردم مدينه در سفري كه به حج رفتند در عقبه حاضر شده و با رسول خدا(ص) مخفيانه بيعت كرده بودند، و اسلام در ميان آنان گسترش نيافت مگر آنگاه كه رسول خدا(ص) به سوي ايشان هجرت كرد، و آنان به تدريج به اسلام گرويدند. امام علي(ع) نيز، پس از سه روز يا بيشتر، در پي آن حضرت روان شد. داستان ورود پيامبر(ص) به مدينه نيز، معروف و مشهور است. و نيز، رسول خدا(ص) پس از آنكه با يهود بني قريظه و بني النضير و بني قينقاع پيمان نامه منعقد كرد، حكومت خود بر مدينه را به تدريج بسط و گسترش داد. حال،با چنين روندي كه از شروع و توسعه و گسترش اسلام در مدينه مي دانيم، سؤال اين است كه: رسول خدا(ص) در كجا و چه وقت، در حالي كه در تشييع جنازه بوده، امام علي(ع) را به مدينه فرستاده تا بتها را نابود، قبرها را صاف و پيكره ها راواژگون نمايد؟
آن هم از موضع قدرت و بمانند فرمانروايي كه سرپيچي از فرمانش ممكن نيست؟ اضافه بر آن، فرستاده نخستين كه مي رود و ترسان بازمي گردد، پيامبر و ديگران همچنان در تشييع جنازه بوده اند!
سپس پيامبر(ص) امام علي(ع) را بعد از او فرستاده و آنان همچنان در تشييع جنازه بوده اند! اين چگونه ممكن مي شود؟
زمان و مكان مأموريت
در دنباله روايت آمده است كه امام علي(ع) به ابوالهياج اسدي فرمود:
أبْعَثُك فيما بَعَثَني رَسُولُ اللَّهِ(ص): اَمَرَني أنْ اُسَوِّيَ كُلَّ قَبْرِ وَ أطْمِسَ كُلَّ صَنَمٍ[1] .؛
من تو را به كاري مأمور مي كنم كه رسول خدا(ص) مرا مأمور آن كرد: فرمانم داد تا همه قبرها را صاف و همه بتها را نابود كنم.
مسلَّم است كه امام(ع) ابوالهياج اسدي را تنها در دوران حكومت و خلافت خويش مأموريت داده است. بنابراين، باز هم اين سؤال پيش مي آيد كه: مأموريت امام(ع) به ابوالهياج در كجا و چه وقت بوده است؟
در عصر خلافت امام علي(ع) و پس از فتوحات اسلامي و پس از دوران خلفاي سه گانه يا پيش از آن؟ امام(ع) ابوالهياج را به كدام يك از سرزمينها فرستاده تا قبرها را ويران و صاف و بتها را محو و نابود كند؟
ختام سخن آنكه، در هر دو روايت، فرمان صادره از رسول خدا(ص) و امام علي(ع) - اگر هر دو خبر صحيح باشد - فرمان نابودي و ويراني قبور مشركين در سرزمين شرك است. گسترش اين حكم به قبور مسلمانان و وجوب ويراني آنها از كجاي روايت به دست مي آيد؟
[1] مسند احمد، ج 1، ص 89 و 96.