ثواب زیارت قبر رسول خدا
خلاصه و نتیجه بحثها معتقدان به تحریم بنا و بازسازی قبور انبیاء و اولیاء و عبادتگاه کردن آنها، با استناد به برخی روایات می گویند: نخست: امام علی(ع) به ابوالهیاج اسدی فرمود: «من تو را به کاری مأموریت می دهم که رسول خدا(ص) مرا مأمور آن کرد. او گفت:
خلاصه و نتيجه بحثها <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
معتقدان به تحريم بنا و بازسازي قبور انبياء و اولياء و عبادتگاه كردن آنها، با استناد به برخي روايات مي گويند:
نخست: امام علي(ع) به ابوالهياج اسدي فرمود:
«من تو را به كاري مأموريت مي دهم كه رسول خدا(ص) مرا مأمور آن كرد. او گفت: رسول خدا(ص) در تشييع جنازه اي بود كه فرمود: كدام يك از شما به مدينه مي رود تا همه بتهايش را شكسته، همه قبرهايش را صاف و همه صورتهايش را دگرگون نمايد؟ مردي براي انجام آن روانه شد، ولي از مردم مدينه ترسيد و ناكام بازگشت. امام علي(ع) روانه شد و همه آنها را به انجام رسانيد!»
نمي توانم فهميد چگونه استدلال كنندگان به اين روايت متوجه اشكالات آن نشده اند: آيا رسول خدا(ص) در تشييع جنازه در مكه بوده كه فرستاده اش را به مدينه مي فرستد و او ناكام بازمي گردد، سپس پسرعمويش علي(ع) را مي فرستد و او همه دستورات را انجام مي دهد، يا در مدينه بوده؟
اين تشييع جنازه چه مقدار طول كشيده كه فرد اول مي رود و ناكام بازمي گردد و پس از او پسرعموي پيامبر(ص) روانه مي شود و همه قبور را صاف مي كند، و همه صورتها را واژگون و همه بتها را مي شكند؟ آيا صاحبان اين بتها مسلمان بوده اند؟ اگر چنين بوده، براي چه بتها رانگه مي داشتند؟ واگر مشرك بوده اند چگونه به مجرد رفتن پسرعموي رسول خدا(ص) به سوي آنان، تسليم فرمان او شدند؟ ديگرآنكه، فرمان امام علي(ع) به ابوالهياج بناچار بايد در زمان خلافت آن حضرت باشد. زيرا صدور فرماني اين چنين درباره مردمان يك شهر، تنها از حاكم مقتدر مسلط بر امور ممكن گردد.
پس، زمان صدور اين فرمان بعد از زمان حكومت خلفاي سه گانه بوده است. حال نمي دانم آيا در آن روزگار در سرزمينهاي اسلامي بتي بر جاي مانده بود تا ابوالهياج آن را بشكند؟ راستي را كه نمي توانم فهميد!
دوم: استدلال آنان به روايت منسوب به رسول خدا(ص) است. مي گويند: رسول خدا(ص) فرموده: «قبر مرا بت نكنيد بدانگونه كه يهود قبور انبياي خود را بت كردند.» نمي توانم فهميد، چه وقت يهود قبور انبياي خود را بت كردند؟ آنان پس از خروج از مصر و سرگرداني در بيابان كه براي عبادت، خيمه اجتماع داشتند. در زمان سليمان هم كه آن حضرت براي ايشان عبادتگاه - هيكل سليمان - بنا نهاد. همان گونه كه مسجد رسول اللَّه(ص) در مدينه براي عبادت بنا شد.
اما درباره قبر پيامبرانشان نيز، چنانكه گذشت: برخي از آنان اصلاً محل دفنشان ناشناخته است، برخي نيز در غارهايي در زير زمين مدفونند و جاي دفن آنان را تنها افراد معدودي مي دانسته اند.
اما آنچه از رسول خدا(ص) روايت شده كه آن حضرت زنهاي زيارت كننده قبور را لعنت كرده، نمي تواند در مقابل روايات صحيح و فراوان ديگر هماوردي نمايد، رواياتي كه رسول خدا(ص) در آنها فرموده: «من خود شما را از زيارت قبور نهي كردم. اكنون آنها را زيارت كنيد.»