تبرک به پیراهن یوسف
وهابیها همچون مادیون منکر روح ابـن تیمیه و پیروانش، همچون مادیون، مردن را معدوم شدن می دانند و به گفته قرآن وسنت به ایـنکه ارواح مردگان از زنده گان شنواترند و رسول خدا با ارواح مردگان حرف می زند، و شهداء سلام زائرین را می شنوند و جواب آنرا می دهند، و...
وهابيها همچون ماديون منكر روح <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
ابـن تيميه و پيروانش، همچون ماديون، مردن را معدوم شدن مي دانند و به گفته قرآن وسنت به ايـنكه ارواح مردگان از زنده گان شنواترند و رسول خدا با ارواح مردگان حرف مي زند، و شهداء سلام زائرين را مي شنوند و جواب آنرا مي دهند، و... اعتقادي ندارند الـف - مـسلمانان طبق احاديث صحيح نبوي در آخر نماز از راه دور و نزديك خطاب به رسول اللّه سـلام مـي كـنـند و در هر كجاي جهان كه باشند مي گويند: السلام عليك ايهاالنبي ورحمة اللّه وبركاته.
و در احاديث نبوي است كه سلام شما به من مي رسد و من جواب شما را مي دهم ب - در احـاديـث ديـگـري هم آمده است كه رسول خدا (ص) اهل قبور بقيع را همچون زندگان مورد خطاب قرار مي داد و با آنان سخن مي گفت كه در اينجا به بعضي از آنهااشاره مي كنيم: 1 - حدثنا هودة بن خليفة قال: حدثنا عوف عن الحسن ان النبي (ص) قام علي اهل البقيع فقال: الـسـلام عليكم يا اهل القبور من المؤمنين والمسلمين، لو تعلمون ما نجاكم اللّه منه مماهو كائن بعدكم، ثم نظر الي اصحابه فقال هؤلاء خير منكم [1] .
هوده بن خليفه مي گويد كه عوف بن حسن گفت: پيامبر (ص) به اهل بقيع خطاب كرد وفرمود: السلام عليكم يا اهل القبور من المؤمنين والمسلمين، اگر بدانيد كه خداوند شمارا از چيزي كه بعد از شما وجود دارد، نجات داده است.
سپس روي به اصحاب كردندو فرمودند: اينان (شهداء) از شما بهترند 2 - رسـول خدا (ص) مي فرمايد: به ميت خطاب كنيد و تلقين نمائيد كه وقتي از توسئوال كردند در قبر بگو لا اله الا اللّه لقنوا موتاكم لا اله الا اللّه [2] .
3 - و نيز رسول خدا (ص) مي فرمايد: ان الميت يعرف من يحمله ومن يغسله ومن يدليه في قبره.
ميت مي شناسد كسي كه او را حمل مي كند، كسي كه او را غسل مي دهد و كسي كه او رادر قبرش مي گذارد [3] 4 - از عـبـداللّه بـن عمر است كه ارواح شهداء، سلام زائران را مي شنوند و جواب سلام را مي دهند.
تاريخ مدينه تاليف ابن شبه باب جنائز حـدثـنا ابو غسان قال حدثنا عبد اللّه بن نافع عن اسامة بن زيد عن عبد اللّه بن ابي عروة، عن رجل حدثه عن عبد اللّه بن عمر قال: من مر علي هؤلاء الشهداء فسلم عليهم لم يزالوا يردون عليه الي يوم القيامة.
ابـوغسان به اسناد خود از عبداللّه بن عمر نقل مي كند: هركس بر شهداء بگذرد و بر آنان سلام كند، سلام او را پاسخ مي دهند 5 - در حـديث آمده است كه پيامبر (ص) شهداي احد را مخاطب قرار مي داد و برارواح آنان سلام مي كرد و مي گفت:(سلام عليكم بما صبرتم، فنعم عقبي الدار... سـلام بر شما به خاطر آن همه شكيبائي كه ورزيديد، سراي آخرت، چه سراي نيكويي است.
و قرآن نـيز شهدا را زنده ناميده در سوره بقره، آيه 154 (ولا تقولوا لمن يقتل في سبيل اللّه اموات بل احياء ولكن لا تشعرون). 6 - از رسول خدا (ص) روايت شده است: العبد اذا وضع في قبره وتولي وذهب اصحابه حتي انه ليسمع قرع نعالهم... [4] هـنـگـامـي كـه فردي را در قبر مي گزارند و بستگانش مي روند، او حتي صداي به زمين خوردن كفشهايشان را مي شنود 7 - در صـحـيح بخاري آمده است كه پيغمبر خدا در پايان جنگ بدر كشته شدگان مشركان را با ايـن آيه صدا مي زد: (ونادي اصحاب الجنة اصحاب النار ان قد وجدنا ماوعدنا ربنا حقا...). اصحاب گـفـتـند: يا رسول اللّه مردگان را صدا مي زني؟ پيغمبرفرمود: شما از آنها شنواتر نيستيد ولي نمي توانند جواب بدهند [5] 8 - در سـنن نسائي آمده است كه پيغمبر (ص) فرمود: بر من، زياد درود بفرستيد كه درود شما بر من عرضه مي شود، گفتند: يا رسول اللّه چگونه درود بر شما عرضه مي شود در حالي كه بدن شما پـس از مـرگ پـوسـيـده خـواهـد شد.
آن حضرت فرمودند:پيغمبر خدا زنده است و از خدا روزي مي گيرد باري، وقتي مردگان صداي زندگان را مي شنوند و مي توان آنها را مخاطب قرار داد.
چرا نتوان به آنـهـا گـفـت كـه براي ما دعا كنند.
و يا اينكه از رسول خدا و شهداء كه ازشفاعت كنندگان روز قـيامتند.
بخواهيم براي ما در روز قيامت در درگاه خدا شفاعت كنند.
آيا خداوند شفاعت آنها و يا دعاي آنها را رد مي كند؟ 9 - عـلـي بـن ابـيـطـالـب بعد از وفات پيامبر (ص) به آن حضرت متوسل مي شد و خطاب به آن بزرگوار مي گفت: بابي انت وامي اذكرنا عند ربك واجعلنا من بالك.
پدر و مادرم فدايت باد ما را در پيشگاه پروردگارت بياد آور و در خاطرت نگهدار يعني براي ما در پيشگاه خدا دعا كن 10 - عـلـي بـن ابـيـطالب روايت مي كند كه پس از سه روز كه رسول خدا از دنيا رفته بود،مردي اعـرابـي آمـد و خـود را بـر روي قـبـر رسـول خـدا (ص) انداخت و از خاك قبر بر سرمي ريخت و مي گفت: يا رسول اللّه قلت فسمعنا قولك، ووعيت عن اللّه سبحانه فوعينا عنك، وكان فيما اءنزل عليك: (ولو انـهـم اذ ظـلـمـوا انـفـسـهـم جـاؤوك)، وقـد ظلمت وجئتك تستغفر لي.
فنودي من القبر: قد غفرلك [6] .
11 - دارمـي در كتاب صحيح خود باب ما اكرم اللّه نبيه بعد موته از ابوالجوزاء روايت كرده است كه اهل مدينه دچار قحطي شديدي شدند و به عايشه شكايت كردند.
عايشه گفت: نگاه به قبر پيغمبر كنيد و طوري آن را وسيله قرار دهيد كه ميان آن وآسمان سقفي نباشد، آنها چنين كردند و باران آمد و علف روييد در پايان اين بحث، بعضي از عبارات زيارت پيامبر (ص) را به روايت فاكهي و ديگران ذكر مي كنيم: 1 - وآته نهاية ما ينبغي ان يساله السائلون 2 - در زيـارت مـجـمع الازهر آمده است كه: واتوسل بك الي اللّه تعالي في ان اموت مسلما علي ملتك وسنتك 3 - و در زيـارت ديـگـري كـه شـرنـبلالي حنفي در المراقي آورده، آمده است كه: وجئنامن بلاد شـاسـعـة وامكنة بعيدة بقصد زيارتك لنفوز بشفاعتك... فاشفع لنا الي ربك واساله ان يميتنا علي سنتك... الشفاعة الشفاعة يا رسول اللّه.
4 - احـسـن مـا يـقـول: نحن وفدك يا رسول اللّه، زوارك جئناك لقضاء حقك، وللتبرك بزيارتك، والاستشفاع بك مما اثقل ظهورنا واظلم قلوبنا.
5 - قـسـطـلانـي در الـمـواهـب اللدنيه آورده است كه: وينبغي للزائر له (ص) ان يكثر من الدعاء والتضرع والاستغاثه والتشفع والتوسل به (ص)، وجدير بمن استشفع له ان يشفعه اللّه فيه.
6 - زقاني در كتاب شرح المواهب مي گويد كه: وليتوسل به صلي اللّه عليه، ويسال اللّه تعالي بجاهه في التوسل به.
[1] ابن شبه، تاريخ المدينة المنورة، وفاء الوفاء سمهودي، و در صحيح بخاري.
[2] صحيح مسلم در باب تلقين ميت از ابواب جنائز (ومسند احمد، ج 3، ص 3).
[3] مسند احمد، ج 3، ص 3.
[4] صحيح بخاري، كتاب جنائز باب الميت يسمع خفق النعال و صحيح مسلم درجنة حديث 70 ـ 71 و مسند احمد از انس، ج 2، ص پ233.
[5] صـحـيـح بـخاري، ج 5، ص 97، چاپ بيروت و صحيح مسلم در باب جنه حديث 77 و مسند احـمـد از عـبـداللّه بن عمر، ج 2، ص 131، و مختصر سيرة الرسول لمحمد بن عبدالوهاب في باب غزوة بدر.
[6] وفاء الوفاء سمهودي، ج 4، ص 1361 يافعي در كتاب مرآة الجنان در حوادث سنه 728 مي نويسد لابن تيمية مسائل غريبة انكر عليه فيها و حبس بسببها مباينة لمذهب اهل السنة و من اقبحها نهيه عن زيارة قبرالنبي (ص) زشـت تـرين كار ابن تيميه مخالفت با زيارت قبر رسول خداست و ابن باز مفتي وهابيهااكنون هم سفر براي زيارت قبر رسول خدا را حرام مي داند.