پیشگفتار ‌

پیشگفتار   ظلم و ستم به خاندان رسالت، پس از رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، از رویدادهای مسلم تاریخ اسلام است که نمی‏توان درباره آن شک و تردید نمود، محدثان و تاریخ نگاران با تمام محدودیت‏ها و فشارها حقایق را به گونه‏ای بازگ

پيشگفتار <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

ظلم و ستم به خاندان رسالت، پس از رحلت پيامبر عظيم الشان اسلام صلي الله عليه و آله و سلم، از رويدادهاي مسلم تاريخ اسلام است كه نمي‏توان درباره آن شك و ترديد نمود، محدثان و تاريخ نگاران با تمام محدوديت‏ها و فشارها حقايق را به گونه‏اي بازگو كرده و از آن حوادث تلخ و دردآور، ياد نموده‏اند.

شريف مرتضي (355- 436) مي‏نويسد:

«در آغاز كار، محدثان و تاريخ نويسان اهل سنت آنچه را در اين مورد مي‏شنيدند به صورت كامل نقل مي‏كردند، ولي چه بسا بر اشكالاتي در برخي از چيزهايي كه نقل مي‏نمودند واقف گشتند پس از نقل آنها خودداري كردند». [1] .

چه بي مهري بالاتر از اين كه امام اميرمومنان عليه‏السلام را به صورت

 

[ صفحه 10]

 

بسيار زننده براي بيعت به مسجد بردند و اميرمومنان در پاسخ نامه معاويه [2]  كه در آن به اين موضوع اشاره كرده بود، چنين مي‏نويسد:

«گفتي كه من بسان شتر سركش براي بيعت سوق داده شدم. به خدا سوگند، خواستي از من انتقاد كني ولي در واقع امر ستودي و خواستي رسوايم كني اما خود را رسوا كردي. هرگز بر مسلماني ايراد نيست كه مظلوم واقع شود.» [3] .

بنابراين، هر نوع شك و ترديد در اين مسائل جز فريب وجدان و اغفال ناآگاهان، چيز ديگري نيست.

اخيرا در يكي از مجلات، مقاله‏اي پيرامون زندگي حضرت زهرا عليهاالسلام به عنوان «از ولادت تا افسانه‏ي شهادت» منتشر گرديده و نويسنده سعي نموده بود تا حقايق تاريخي را انكار ورزد و شهادت سرور زنان جهان را به وسيله‏ي عاملات خلافت، افسانه پندارد.

خوشبختانه- پس از انتشار آن- از طرف برخي از موسسات، پاسخ بسيار متقن و روشن- ولي موجز- به آن داده شد، در نتيجه مشت نويسنده باز شد، ولي در اين رساله، مدارك بيشتري ارائه شده و موضوع، حالت تواتر به خود گرفته است.

[ صفحه 11]

با اين همه ما نيز معترفيم كه در اين رساله نيز اجمال، جاي تفصيل را گرفته و تشريح حوادث تلخ و جانسوز پس از سقيفه در خور كتابي گسترده است و هرگز در يك يا دو مقاله نمي‏گنجد.

>خانه‏هاي رفيع

[1] الشافي 3/ 241، تحقيق سيد عبدالزهراء حسيني؛ تلخيص الشافي 3/ 76.

[2] متن نامه‏ي معاويه را ابن ابي‏الحديد در شرح خود، ج 15، ص 186 نقل كرده است.

[3] نهج‏البلاغه، صبحي صالح، نامه‏ي 28.

خانه‏هاي رفيع

 

قال الله تعالي:

«فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالغُدُوِّ وَالْأَصَالِ). [1] .

«(اين چراغ پر فروغ) در خانه‏هايي قرار داد كه خداوند اذن فرموده، ديوارهاي آن را بالا برند، خانه‏هايي كه نام خدا در آنها برده مي‏شود و صبح و شام در آنه تسبح او مي‏گويند».

بحث‏هاي آينده به روشني ثابت خواهد كرد كه بيت فاطمه عليهاالسلام از مصاديق روشن اين آيه مي‏باشد كه احترام و تكريم آن وظيفه‏ي هر مسلماني است، ولي متاسفانه اين بيت پس از در گذشت پيامبر گرامي صلي الله عليه و آله و سلم مورد هتك قرار گرفت.

اين رساله با مصادر و مدارك قطعي، واقعيت هتك حرمت خانه‏ي آن حضرت را روشن مي‏سازد به گونه‏اي كه براي هيچ دير باوري، جاي شك و ترديد باقي نمي‏ماند.

[ صفحه 13]

[1] نور/ 36.

 

 

 

 

 

 

 

 


| شناسه مطلب: 74374