پیشگفتار
پیشگفتار ظلم و ستم به خاندان رسالت، پس از رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، از رویدادهای مسلم تاریخ اسلام است که نمیتوان درباره آن شک و تردید نمود، محدثان و تاریخ نگاران با تمام محدودیتها و فشارها حقایق را به گونهای بازگ
پيشگفتار <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
ظلم و ستم به خاندان رسالت، پس از رحلت پيامبر عظيم الشان اسلام صلي الله عليه و آله و سلم، از رويدادهاي مسلم تاريخ اسلام است كه نميتوان درباره آن شك و ترديد نمود، محدثان و تاريخ نگاران با تمام محدوديتها و فشارها حقايق را به گونهاي بازگو كرده و از آن حوادث تلخ و دردآور، ياد نمودهاند.
شريف مرتضي (355- 436) مينويسد:
«در آغاز كار، محدثان و تاريخ نويسان اهل سنت آنچه را در اين مورد ميشنيدند به صورت كامل نقل ميكردند، ولي چه بسا بر اشكالاتي در برخي از چيزهايي كه نقل مينمودند واقف گشتند پس از نقل آنها خودداري كردند». [1] .
چه بي مهري بالاتر از اين كه امام اميرمومنان عليهالسلام را به صورت
[ صفحه 10]
بسيار زننده براي بيعت به مسجد بردند و اميرمومنان در پاسخ نامه معاويه [2] كه در آن به اين موضوع اشاره كرده بود، چنين مينويسد:
«گفتي كه من بسان شتر سركش براي بيعت سوق داده شدم. به خدا سوگند، خواستي از من انتقاد كني ولي در واقع امر ستودي و خواستي رسوايم كني اما خود را رسوا كردي. هرگز بر مسلماني ايراد نيست كه مظلوم واقع شود.» [3] .
بنابراين، هر نوع شك و ترديد در اين مسائل جز فريب وجدان و اغفال ناآگاهان، چيز ديگري نيست.
اخيرا در يكي از مجلات، مقالهاي پيرامون زندگي حضرت زهرا عليهاالسلام به عنوان «از ولادت تا افسانهي شهادت» منتشر گرديده و نويسنده سعي نموده بود تا حقايق تاريخي را انكار ورزد و شهادت سرور زنان جهان را به وسيلهي عاملات خلافت، افسانه پندارد.
خوشبختانه- پس از انتشار آن- از طرف برخي از موسسات، پاسخ بسيار متقن و روشن- ولي موجز- به آن داده شد، در نتيجه مشت نويسنده باز شد، ولي در اين رساله، مدارك بيشتري ارائه شده و موضوع، حالت تواتر به خود گرفته است.
[ صفحه 11]
با اين همه ما نيز معترفيم كه در اين رساله نيز اجمال، جاي تفصيل را گرفته و تشريح حوادث تلخ و جانسوز پس از سقيفه در خور كتابي گسترده است و هرگز در يك يا دو مقاله نميگنجد.
>خانههاي رفيع
[1] الشافي 3/ 241، تحقيق سيد عبدالزهراء حسيني؛ تلخيص الشافي 3/ 76.
[2] متن نامهي معاويه را ابن ابيالحديد در شرح خود، ج 15، ص 186 نقل كرده است.
[3] نهجالبلاغه، صبحي صالح، نامهي 28.
خانههاي رفيع
قال الله تعالي:
«فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالغُدُوِّ وَالْأَصَالِ). [1] .
«(اين چراغ پر فروغ) در خانههايي قرار داد كه خداوند اذن فرموده، ديوارهاي آن را بالا برند، خانههايي كه نام خدا در آنها برده ميشود و صبح و شام در آنه تسبح او ميگويند».
بحثهاي آينده به روشني ثابت خواهد كرد كه بيت فاطمه عليهاالسلام از مصاديق روشن اين آيه ميباشد كه احترام و تكريم آن وظيفهي هر مسلماني است، ولي متاسفانه اين بيت پس از در گذشت پيامبر گرامي صلي الله عليه و آله و سلم مورد هتك قرار گرفت.
اين رساله با مصادر و مدارك قطعي، واقعيت هتك حرمت خانهي آن حضرت را روشن ميسازد به گونهاي كه براي هيچ دير باوري، جاي شك و ترديد باقي نميماند.
[ صفحه 13]
[1] نور/ 36.