پیشگفتار ‌ پیشگفتار ‌ پیشگفتار ‌ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پیشگفتار ‌ پیشگفتار ‌ پیشگفتار ‌ پیشگفتار ‌ پیشگفتار ‌

پیشگفتار ‌

پیشگفتار   بسم اللَّه الرحمن الرحیم از روزی که سرزمین فدک با نام فاطمه علیهاالسلام ارتباط یافته ارزش اعتقادی بخود گرفته است. از آن روز دیگر فدک یک ماجرای تاریخی پایان یافته نیست. آنگاه که فدک به امر خاص خداوند به فاطمه علیهاالسلام اعطا شد، دوست و

پيشگفتار <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

بسم اللَّه الرحمن الرحيم

از روزي كه سرزمين فدك با نام فاطمه عليهاالسلام ارتباط يافته ارزش اعتقادي بخود گرفته است. از آن روز ديگر فدك يك ماجراي تاريخي پايان يافته نيست. آنگاه كه فدك به امر خاص خداوند به فاطمه عليهاالسلام اعطا شد، دوست و دشمن فاطمه عليهاالسلام معرفي شدند. از آن پس فدك چراغي شد كه هرگز خاموش نشده و نخواهد شد، و غصب آن مسئله‏اي است عظيم كه تا ابد كسي نمي‏تواند آن را كوچك تلقي كند.

 

>فدك سند دائمي شيعه

>اهداف خطابه‏ي فدك

>مخاطبان حضرت زهرا

>خطابه‏ي فدك محاكمه‏ي اجباري غاصبين

>فدك نداي هل من ناصر فاطمه

>مقاومت مستمر شيعه در مسئله‏ي فدك

>مدافعان هميشه بيدار فدك

>كتاب حاضر

>تقسيم كتاب

>مراحل تكميل چاپهاي كتاب

 

فدك سند دائمي شيعه

 

در طول تاريخ، فدك بعنوان شاهدي محكم در دست شيعيان حضرت زهرا عليهاالسلام بوده و هست، كه با پيمودن قرنها خود را به مسجد پيامبر صلي الله عليه و آله مي‏رسانند و نداي جانسوز و آهِ دلِ شكسته‏ي يادگار وحي را پاسخ مثبت مي‏دهند. فاطمه عليهاالسلام اين مدرك قوي را به دست دوستان خود سپرده، تا در هر كجا و هر زمان نشان دهند كه نسبت به مقام عصمت كبري بي‏تفاوت نيستند.

 

[ صفحه 8]

 

«فدك» مجموعه وقايعي را تداعي مي‏كند كه طي آن اين سرزمين به فاطمه عليهاالسلام بخشيده شد، و سپس از آن حضرت به اجبار گرفته شد و در نتيجه حضرت براي دفاع از حق خود مراحلي را طي كردند.

نخستين سؤالي كه مسئله‏ي «فدك» در ذهنها ايجاد مي‏كند آن است كه چرا «غصب فدك» در ميان غصبهايي كه از حقوق اهل‏بيت عليهم‏السلام شده شاخص است و اهميت آن در كدام نقطه نهفته است؟ چرا اميرالمؤمنين و حضرت زهرا عليهماالسلام اين اندازه بر سر آن پافشاري كردند؟ چرا ائمه‏ي معصومين عليهم‏السلام در فرصتهاي مناسب آن را نزد مردم مطرح مي‏كردند و نام آن را زنده نگاه مي‏داشتند؟

براي بدست آوردن علت يا علل اصلي مسئله، مطالعه‏ي كامل و تحليل همه جانبه‏ي تاريخ فدك از ابتداي فتح آن سرزمين تا پايان اقدامات غاصبين و نيز اقدامات اميرالمؤمنين و حضرت زهرا عليهماالسلام در مقابل آنان، بهترين راهگشا است و عمق فاجعه و ريشه‏هاي اصلي آن را روشن مي‏كند.

 

 

اهداف خطابه‏ي فدك

 

در سخنان صديقه كبري عليهاالسلام قبل از همه، شخص آن بزرگ بانوي جهان معرفي شده است، و در مرحله‏ي بعد دشمنان فاطمه عليهاالسلام شناسايي شده‏اند. اين سند محكم بطور علني بر همگان روشن ساخته كه صاحب مقام «رِضي فاطِمَةَ رِضَي اللَّهِ» و آنكه غضب او غضب پروردگار است، بر چه كساني غضب كرد و آنان چگونه نارضايتي او را فراهم آوردند و عكس‏العمل حضرت در برابر آنان چه بود.

خطبه‏ي فدكيه پرده‏هاي نفاق را كنار زد و چهره‏ها را معرفي كرد تا نسلهاي آينده به اشتباه نيفتند، و چراغ هميشه روشني در پيش رو داشته باشند كه راه سوء استفاده‏ي دزدان عقيده را مسدود نمايد، و راه آل محمد عليهم‏السلام بخوبي شناخته شود.

 

[ صفحه 9]

 

 

 

مخاطبان حضرت زهرا

 

خطابه‏ي حضرت زهرا عليهاالسلام در پي غصب فدك كه در مسجد پيامبر صلي الله عليه وآله ايراد فرمودند، مخاطبان متفاوتي در طول زمان داشته و دارد. بوضوح مي‏توان دريافت كه اكثر حاضران در مسجد و پيروانشان- كه در فكر و نقشه‏ي ديگري بودند - هرگز عمق سخنان آنحضرت را درنيافتند و نمي‏توانستند بيابند، چرا كه سخناني سرچشمه گرفته از منبع وحي در حد فهم هر بي سر و پا نيست. فاطمه عليهاالسلام سيده‏ي زنان جهان، در عمر خود يكبار خطابه ايراد نموده و مخاطب او تمامي نسلهاي آينده‏اند.

در روزهايي كه چندين حق يكباره زير پا مي‏رفت و مردم هم به راحتي مي‏پذيرفتند، عصمت پروردگار بپاخاست تا طنين سخنانش قرنها را فرا گيرد و انسانهاي طالب حقيقت را در هر كجاي جهان راهنما باشد و روشنگريهاي او هرگز فراموش نشود.

در تاريخ اسلام خطابه‏ي «غدير» مهمترين فراز است، و اين «غدير دوم» و مفسر خطابه‏ي غدير است. آنگاه كه دشمنان پيامبر صلي الله عليه وآله كاملاً خود را معرفي كرده بودند انطباق گفته‏هاي آنحضرت در غدير بر آنان ضرورت داشت.

 

 

خطابه‏ي فدك محاكمه‏ي اجباري غاصبين

 

از خصوصيات خطابه‏ي فدك اين است كه بصورت يك خطابه‏ي متصل نيست، بلكه بصورت تخاطب در حضور مردم بعنوان دادگاهي كه قاضي آن خدا و مردم در زمانهاي طولاني هستند و خواهند بود ايراد شده است. اين نوع خطابه همان بود كه غاصبان از آن گريز داشتند و هرگز براي چنين محاكمه‏اي حاضر نمي‏شدند.

فاطمه زهرا عليهاالسلام با برنامه‏ي خود آنان را در اين دادگاه حاضر ساخت و وادارشان كرد كه سخن بگويند و ماهيت خود را افشا كنند، تا آنحضرت هم جوابهاي لازم را به آنان

 

[ صفحه 10]

 

بگويد، و نتيجه‏ي نهايي آن عايد نسلهاي تاريخ شود. مسلمانان و غير مسلمين فاطمه عليهاالسلام را بشناسند و دشمن او هم معرفي شده باشد. فرهنگ فاطمي از فرهنگ سقيفه‏اي بازشناخته شود، و معيارها براي آينده‏ي بلند مدت مسلمانان تبيين گردد، تا هر كسي با شناخت لازم داخل گروه مورد انتخاب خود شود.

گذشتن از فدك و بالاتر از فدك براي مثل علي و فاطمه عليهماالسلام كار آساني است چرا كه آنان به دنيا و ما فيها پشت پا زده بودند، اما ناآگاه گذاردن مسلمانان جهان محال است. ناديده گرفتن ظلمهايي كه بر فاطمه عليهاالسلام رفته بر آن درياي رحمت الهي مشكل نيست، ولي به غاصب ميدان دادن كه خود را بر حق هم جلوه دهد امكان ندارد.

صديقه طاهره عليهاالسلام به هر قيمتي خود را به مسجد رسانيد، و براي اولين و آخرين بار در برابر مسلمين دادخواهي نمود، چرا كه مي‏دانست اگر سكوت كند زمينه‏اي براي كارهاي بعدي خواهد بود و جرأت ظالم را بيشتر مي‏كند تا سينه سپر كند و هوسهاي بزرگ در سر بپروراند، و آنگاه هر كاري خواست انجام دهد.

 

 

فدك نداي هل من ناصر فاطمه

 

فدك در واقع ميدان دفاع از حريم عصمت است و نداي بر حق فاطمه عليهاالسلام براي هميشه در گوش شيعه طنين‏انداز است. آنگاه كه فاطمه‏ي مستوره در حجاب، براي اولين و آخرين بار در عمر خود، با تني مجروح و آهي جانسوز از آن درِ نيم سوخته به مسجد آمد، شيعه خود را موظف مي‏داند او را ياري كند تا بنشيند و خطبه بخواند، چرا كه اين پهلوي شكسته و سينه‏ي مجروح و صورت كبود و بازوي وَرَم كرده طاقت ايستادن ندارد، و براي او پرده‏اي مي‏زنند تا در ميان زنان با احتجاب سخن بگويد.

او آمده است تا براي ما خطابه ايراد كند و شيعيانش را در طول تاريخ سر بلند بدارد. شيعه بداند كه روزي زهرايي داشته كه با تن مجروح و قلب شكسته به مسجد آمده و در مقابل ظلم و نفاق افشاگري كرده، تا چشم دشمنانش را تا ابد كور كند و سند زنده‏اي بدست حاميان خود دهد كه تا قيامت دشمنان را سرافكنده نمايند.

 

[ صفحه 11]

 

 

 

مقاومت مستمر شيعه در مسئله‏ي فدك

 

از آنجا كه در فدك سخن از عصمت زهرا عليهاالسلام و بي‏حرمتي نسبت به حق فاطمه عليهاالسلام و معرفي دشمنان و معاندين خاتون كبرياست، شيعه در طول تاريخ از كنار اين مسئله به آساني نگذشته است. مگر شيعه غير از زهرا عليهاالسلام و خاندان او چه دارد؟ از اين دري كه چندي پيش سوخته و امروز فدكش غصب شده كجا برود؟ آيا دين شيعه اجازه مي‏دهد زهراي آزرده خاطر و مجروح بدن را با محسن شهيدش تنها بگذارد؟ آيا ولايت شيعه اجازه مي‏دهد علي عليه‏السلام را در اين همه مصيبت به حال خود رها كند؟ آيا مسئله‏اي از اين لازم‏تر هست كه سراغ آن برود؟

از اينجاست كه شيعه‏ي فاطمه عليهاالسلام براي هميشه‏ي تاريخ مسئله‏ي فدك را زنده نگه مي‏دارد و اين را وظيفه‏ي خود مي‏داند. اگر مسئله‏ي فدك امروز در حضور شيعه اتفاق مي‏افتاد، آنان به استناد مقام عصمت كبري، بطور قطع و بدون توجه به هر سخن و دليلي، كلام آنحضرت را بر روي چشم مي‏گذاردند و بدان يقين داشتند، و در مقابل امضاي پروردگار هر سخني را ياوه مي‏دانستند.

آنچه بعنوان مسئله‏ي فدك مطرح است نه بر سر بخشوده‏ي پيامبر صلي الله عليه و آله است و نه ارث. گفتگو بر سر آنست كه وقتي كلامي و عملي از معصوم صادر شود حجت تمام عيار است و كسي حق اعتراض بر او ندارد. اشكال بر سر بي‏توجهي و كوتاهي مردم در مقابل عصمت كبري است و دفاع شيعه از حريم چنين مقام والايي است.

اينك ماييم كه بعنوان طرفداران فدك بايد بدانيم فاطمه عليهاالسلام در خطابه‏اش چه فرموده، و در قبال غاصبين فدك چه عكس‏العملهايي داشته، و نيز دشمنان او چه برخوردهايي داشته‏اند. اينجاست كه بخوبي صف فاطمه عليهاالسلام را خواهيم شناخت و با تمسّك به ذيل عنايت او در روز قيامت در پيشگاهش سرافكنده نخواهيم بود.

 

[ صفحه 12]

 

 

 

مدافعان هميشه بيدار فدك

 

در زمينه‏ي مسئله‏ي فدك نوشته‏هاي بسياري تدوين شده تا اين چراغِ راه هميشه روشن باشد و راهيان نور به راحتي طي طريق كنند. كتابهايي كه در اين زمينه نوشته شده اكثراً در يكي از دو جهت و يا هر دو جهت بصورت ممزوج تدوين شده است:

1. تاريخچه‏ي فدك.

2. خطابه‏ي حضرت زهرا عليهاالسلام.

گذشته از كتبي كه قسمتي از آنها مربوط به مسئله‏ي فدك است، تعداد كتابهاي مستقلي كه در اين زمينه تأليف شده و اطلاعات آن به دست ما رسيده بيش از 230 كتاب است، و هنوز جاي گفتار بيشتر و تفسير افزونتر درباره‏ي غصب فدك و خطابه‏ي حضرت وجود دارد.

مرحبا بر پروانگان بيت فاطمه عليهاالسلام كه استقامت و دفاعشان از حريم خانه‏ي وحي چشم دشمنان را كور كرده و مهر ندامت بر پيشاني آنان زده است.

ارزش والاي زحماتي كه علماي شيعه از سلمان و ابوذر و مقداد گرفته تا امروز در دفاع از فدك كشيده‏اند و مسئله را به بهترين صورت عرضه نموده‏اند در اين كلام امام كاظم عليه‏السلام بيان شده كه مي‏فرمايد:

كسي كه به دوست ما در مقابل دشمن ما كمك كند و او را تقويت نمايد و تشجيع كند تا حق دلالت كننده بر فضيلت ما را به بهترين صورت، و باطلي كه دشمنان ما بقصد پايمال كردن حق ما در نظر گرفته‏اند به بدترين صورت جلوه دهد، و در نتيجه ناآگاهان متوجه شوند و متعلمان بصيرت يابند و عالمان بينش بيشتري پيدا كنند، چنين كسي را خداوند در روز قيامت در بالاترين درجات بهشت قرار مي‏دهد...». [1] .

[ صفحه 13]

[1] بحار الانوار: ج 2 ص 10 ح 20.

 

كتاب حاضر

 

كتاب حاضر بعنوان ادامه‏ي راه مدافعان هميشه بيدار فاطمه عليهاالسلام، و با استفاده از نتايج زحماتشان كه راهي به بلنداي چهارده قرن پيموده است، به درياي رحمت فاطمي تقديم مي‏گردد تا انجام وظيفه‏اي در پيشگاه آن اميد دلها باشد.

هدف از اين تأليف بيان ناگفته‏هايي از ماجراي فدك و عرضه‏ي كاملي از تاريخ آن غصب و محاكمه است كه در دو جهت ترسيم شده است:

اول: جمع‏بندي و تدوين يك صورت كامل از ماجراي فدك از ابتداي فتح آن سرزمين و بخشش آن از سوي پيامبر صلي الله عليه و آله به حضرت زهرا عليهاالسلام تا غصب آن، و انگيزه‏هاي غاصبين و اقدامات متقابل اميرالمؤمنين و حضرت فاطمه عليهماالسلام در مقابله با آنان، و نتيجه‏ي نهايي در ماجراي فدك.

براي اين منظور جمع‏آوري كليه متون مربوط به موضوع انجام شد و سپس با تطبيق و تلفيق و مقايسه و جمع‏بندي آنها، مجموعه‏اي كامل كه شامل همه‏ي مسايل مربوط به فدك است تنظيم گرديد تا وقايع قبل و بعد و مقارن خطبه در جاي خود قرار گرفته و كيفيت خطابه بخوبي ترسيم گردد.

دوم: تقديم متن مقابله و تحقيق شده‏ي كاملي از خطابه‏ي حضرت زهرا عليهاالسلام كه تاكنون انجام نشده است، چرا كه اكثر كتب فقط به يك روايت از كتاب احتجاج اكتفا كرده‏اند و احياناً شواهدي از كتب ديگر آورده‏اند و مقابله‏ي كامل با همه‏ي نسخ تاكنون انجام نشده است.

با فحص دقيقي كه انجام شد متن خطبه‏ي كامل حضرت در 17 مدرك مهم نقل شده‏است:

 

[ صفحه 14]

 

دلائل الإمامة، الاحتجاج، كشف الغمة، شرح الأخبار، الكتاب المبين، الشافي، شرح نهج‏البلاغة لابن ميثم، الطرائف، الدر النظيم، أنوار اليقين، منال الطالب، بلاغات النساء، شرح نهج‏البلاغة لابن أبي‏الحديد، نثر الدر، التذكرة الحمدونية، الفاضل في صفة الأدب الكامل، نسخه‏ي علامه‏ي قزويني.

اين منابع در دسترس است و اكثر آنها چاپ شده‏اند كه با معرفي كامل در بخش ششم خواهد آمد. متن خطابه‏ي حضرت زهرا عليهاالسلام در اين كتب- كه در حكم 17 نسخه‏اند- با يكديگر مقابله شد و طي مراحلي كه در فصل ششم بيان مي‏شود تلفيق گرديد، و متن كامل عيار و منقح آماده شد، و ترجمه‏ي كاملي نيز از روي آن انجام گرفت. اين جمع‏بندي نسخه‏ها سبب شد تا بسياري از افتادگي‏ها و نارسايي‏هاي عبارات كه در اثر نسخه برداريهاي چهارده قرن بوقوع پيوسته برطرف شود و قطعه‏هاي بسيار مهمي كه از تسلسل ماجرا حذف شده بود به جاي خود باز گردد.

 

 

تقسيم كتاب

 

با در نظر گرفتن دو هدف مذكور، كتاب حاضر در 9 بخش تنظيم شده است:

بخش اول آغاز مسئله‏ي فدك را مطرح كرده كه از فتح آن پس از خيبر تا بخشش آن از سوي پيامبر صلي الله عليه و آله و به امر پروردگار به حضرت زهرا عليهاالسلام و تصرف آنحضرت و استفاده‏ي چهار ساله‏ي فقرا از جود و بخشش بيكران آنحضرت بيان شده، تا آنجا كه غاصبين اقدام به غصب نمودند.

بخش دوم بيانگر اقدامات اميرالمؤمنين و حضرت زهرا عليهما السلام در مقابله با غاصبان است تا با روشن شدن ابعاد مختلف اين ظلم معلوم شود كه به سادگي نمي‏توان از كنار آن گذشت، چرا كه اميرالمؤمنين و حضرت زهرا عليهماالسلام مي‏توانستند بي‏تفاوت باشند ولي مقابله كردند و تا آخرين قدم ايستادند.

 

[ صفحه 15]

 

بخش سوم كتاب بيانگر اقدامات عجيبي است كه غاصبين پس از تثبيت غصب فدك دست به آن يازيدند، و به دست خود يكباره پرده از ابهامات برداشتند و مسئله براي همگان روشن شد.

در بخش چهارم زمينه‏ي مسئله و ريشه‏يابي در اعماق عقيدتي اجتماعي آن مطرح شده است، تا خواننده قبل از مطالعه‏ي اصل ماجرا بينش و زمينه‏ي فكري لازم براي تحليل مسئله را داشته باشد.

بخش پنجم ترسيم و تحليلي از خطابه‏ي حضرت زهرا عليهاالسلام در مسجد پيامبر صلي الله عليه و آله بضميمه‏ي خلاصه‏اي از آن است، كه آمادگي لازم را براي مطالعه‏ي متن عربي و ترجمه‏ي فارسي آن ايجاد مي‏كند.

بخش ششم مربوط به سند و متن خطابه‏ي حضرت زهرا عليهاالسلام و بيان كار انجام شده در اين كتاب است. كتابشناسي مفصلي نيز درباره‏ي فدك و خطابه‏ي حضرت تقديم شده، تا راهگشاي محققان باشد.

بخش هفتم كتاب متن كامل و مقابله شده‏ي خطابه‏ي حضرت زهرا عليهاالسلام است و در پاورقيها اختلاف نسخه‏ها و توضيحات لازم براي تبيين متن آمده است.

بخش هشتم ترجمه‏ي فارسي خطابه‏ي حضرت است و در پاورقيها برخي اختلافات نسخه‏ها ذكر شده است.

در آخرين قسمت كتاب بخشي بعنوان «پرونده‏ي باز فدك» مطرح شده و طي آن جوانب اجتماعي فدك براي شيعه و عاقبت غاصبين آن، و آنچه آينده‏هاي فدك را ترسيم كرده، تبيين شده است.

 

[ صفحه 16]

مراحل تكميل چاپهاي كتاب

 

چاپ اول كتاب حاضر در سالروز ميلاد حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام 1417 انجام شد، و پس از يك سال چاپ دوم آن انجام گرفت كه در آن متن خطبه با سه نسخه‏ي ديگر كه بعد از چاپ اول به آنها دست يافته بوديم مقابله شد.

چاپ سوم كتاب با گذشت يك سال از چاپ دوم انجام گرفت كه جوانب تازه‏اي از ماجراي فدك به آن اضافه شد و شامل نُه نسخه‏ي ديگر از خطابه‏ي حضرت بود كه مقابله شده و جزئيات آنها در محل خود از متن خطبه ثبت گرديد. متن سخنان حضرت كه در عيادت زنان مهاجر و انصار بعد از خطبه در منزل فرموده‏اند از قطعه‏هاي مهمي بود كه در چاپ سوم در آخر خطبه آورده شد و در ترجمه‏ي فارسي نيز منعكس گرديد.

اينك چاپ چهارم با اضافاتي ديگر درباره‏ي فدك و مقابله‏ي متن خطبه‏ي با يك نسخه‏ي ديگر كه در آستانه‏ي چاپ جديد به آن دست يافتيم تقديم مي‏گردد، و بدين ترتيب خطابه‏ي حضرت زهرا عليهاالسلام بصورت مقابله شده با 17 نسخه، براي اولين بار در فرهنگ شيعه ارائه مي‏شود.

اميد است در كتاب حاضر بعنوان كوچكترين خدمتگزاران حضرت زهرا عليهاالسلام، وظيفه‏ي خود را در كنار درِ نيم سوخته‏ي آن بزرگ بانوي بهشت به انجام رسانده باشيم.

محمدباقر انصاري- سيدحسين رجايي

قم، ميلاد حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام 1422

18 شهريور 1380

 

[ صفحه 18]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


| شناسه مطلب: 74455







نظرات کاربران