بخش 29

خواندن نماز پشت دیوار بقیع

خواندن نماز پشت ديوار بقيع <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

پرسش 27: چرا بعضي از شيعيان هنگام خواندن نماز پشت ديوار بقيع مورد اعتراض اهل تسنن قرار مي‏گيرند؟

پاسخ: عده‏اي از اهل تسنن نماز خواندن در كنار قبر را بدعت و موجب شرك مي‏دانند [1]  و به همين دليل نماز خواندن پشت بقيع را نماز در كنار قبر و در قبرستان تلقي مي‏كنند «بن باز» مفتي سابق عربستان در اين زمينه گفته است: كه هرگاه در مسجدي قبري وجود داشته باشد نماز در آن صحيح نيست [2]  و گفته است: اگر كسي در كنار قبر نماز بخواند واجب است منعش كنند و جلو او را بگيرند. [3] .

البته معلوم نيست چرا در مسجد النبي كه سه قبر وجود دارد و در مسجد الحرام كه آن همه انبياءعليهم السلام و غير انبياء مي‏باشد چرا نه‏تنها نماز خواندن ممنوع نشده، بلكه خواندن نماز طواف واجب شده و آن همه ثواب براي نماز در آن دو مسجد بيان فرموده‏اند؟ همچنين چه پاسخي خواهند داشت درباره عايشه كه طبق تواريخ اهل سنّت چندين سال در حجره خويش در مسجدالنبي در كنار قبر رسول خداصلي الله عليه وآله وسلم و ابابكر و عمر نماز مي‏خوانده است؟ [4] .

به هر حال چون آنها نماز خواندن در كنار بقيع و قبرستان احد را جايز نمي‏دانند لذا مناسب است مؤمنين رعايت كنند و به جاي اينكه نماز زيارت را در كنار بقيع بخوانند كه موجب اتهام ناروا از جانب آنها شود. آن را در مسجد النّبي بخوانند كه ثوابش معادل ده هزار نماز در خارج از مسجد النّبي است.

 

>دو تذكر

[1] تحفةالاخوان، ص 14 و ص 68.

[2] تحفة الاخوان،ص 14 و ص 68.

[3] تحفة الاخوان، ص 14 و ص 68.

[4] التاريخ القويم، ج 1، ص 193.

 

دو تذكر

1 - بايد توجه داشت كه برخي از اهل تسنن معتقدند كه در ساعاتي از روز خواندن نماز نهي شده و نبايد كسي نماز بخواند، يكي از آن ساعت‏ها پس از نماز صبح تا برآمدن آفتاب و ديگري بعد از نماز عصر تا غروب آفتاب است. [1]  و كساني كه نوعاً پشت بقيع در اين دو موقع نماز مي‏خوانند از دو جهت مورد اتهام و اعتراض قرار مي‏گيرند:

يكي از جهت نماز خواندن در كنار قبور كه به گفته آنها حرام و موجب شرك است.

دوم از جهت نماز خواندن در وقتي كه نهي از نماز شده است، لذا بر علاقه‏مندان به اهل بيت‏عليهم السلام است كه با اعمال خود سبب اهانت به اهل بيت‏عليهم السلام نشوند و كاري نكنند كه گفته شود اينها جعفري هستند و مسائل شرعي را رعايت نمي‏كنند يا به ديد مشرك به شيعه نگاه كنند و خلاصه زائرين محترم بايد از اهل علم سؤال كنند كه چگونه و چه وقت و كجا نماز بخوانند. [2] .

2 - ديده مي‏شود كه در مسجد النبي، عدّه‏اي بعد از تمام شدن نماز جماعت، بلافاصله بر مي‏خيزند نماز صبح خودشان را مي‏خوانند و حال اينكه اهل سنت - همان‏گونه كه قبلاً گفته شد - مي‏گويند كسي كه نماز صبح را خواند نبايد تا طلوع آفتاب نماز بخواند و آن را خلاف شرع مي‏دانند.

لذا بر مؤمنين است كه رعايت كنند و چنانچه بخواهند احتياط كنند، قبل از نماز جماعت نمازشان را بخوانند و پس از آن همان نماز را به جماعت، هم بخوانند كه موجب پاداش و ثواب بيشتر خواهد بود.

البته كسي كه بعد از نماز جماعت وارد مسجد مي‏شود و نماز صبح نخوانده است يا مي‏خواهد نماز تحيّت مسجد بخواند از اين حكم استثنا شده و اشكال نمي‏كنند.

[1] الفقه علي المذاهب الاربعة، ج 1، ص 327 - الأوقات التي نهي الشارع عن الصلاة فيها.

[2] مرحوم سيد قدس سره: در عروة الوثقي - فصل في أوقات الرواتب، مسأله 18 - مي‏گويد: عده‏اي فرموده‏اند: خواندن نماز مستحبي (غير از نافله‏هاي وارده) در پنج وقت كراهت دارد:

1 - بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب.2 - بعد از نماز عصر تا غروب آفتاب. 3 - از طلوع خورشيد تا برآمدن آفتاب. 4 - نزديك ظهر تا زوال (اول ظهر). 5 - قبل از غروب خورشيد.

[پس از آن فرموده است] و نزد من در ثبوت كراهت نماز مستحبي در اين اوقات ذكر شده، اشكال است.

در وسائل الشيعه نيز: ابواب المواقيت، باب 38 و غير آن، رواياتي نقل شده كه ظهور در كراهت نماز خواندن در اوقات مزبور دارند، ولي درسند و دلالت و جهت صدور آنها خدشه‏ است، مضافاً بر وجود معارض، خصوصاً كه كراهت در عبادت به معناي كمي ثواب است. واللَّه‏ العالم.

 

 

 

 

 


| شناسه مطلب: 74584