بخش 48

خمس

خمس <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

پرسش 45: در مدينه منوره عدّه‏اي بعنوان اشكال و اعتراض مي‏گفتند: شما «روحانيون» به مردم مي‏گوييد به درآمدها و اموالتان خمس تعلق مي‏گيرد و از آنها خمس مي‏گيريد و اين امر را براي ما عيب و بمنظورنشان دادن نقطه ضعف مطرح مي‏كردند.

پاسخ: اينكه مي‏گوييد شما «روحانيون» به مردم مي‏گوييد خمس بدهند، خير، ما نمي‏گوييم بلكه خدا در قرآن همه مؤمنان را مخاطب قرار داده و با تأكيد زياد فرموده است:

«بدانيد هرگونه بهره و فايده‏اي به دست آورديد خمس آن براي خدا و براي پيامبر و براي نزديكان و يتيمان و مسكينان و واماندگان در راه است، اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدايي حق از باطل، روز درگيري دو گروه، (با ايمان و بي‏ايمان) نازل كرديم، ايمان آورده‏ايد، و خداوند بر هر چيزي تواناست».

(وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَأَنَّ للَّهِِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَي وَالْيَتَامَي وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَمَا أَنزَلْنَا عَلَي عَبْدِنَا يَوْمَ الْفُرْقَانِ يَوْمَ الْتَقَي الْجَمْعَانِ وَاللَّهُ عَلَي كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ) [1] .

همچنين در معتبرترين كتابهاي شما «اهل تسنن» خمس از فرائض شمرده شده و پرداخت خمس از دين و دين داري دانسته شده است.

در صحيح بخاري، يك كتاب مستقل، به اسم «كتاب فرض الخمس» نوشته شده و موجود است، در اين كتاب، بيست باب مطرح گرديده و روايات فراواني مربوط به خمس و وجوب پرداخت و مصرف آن جمع آوري شده است.

باب دوم اين كتاب چنين است:

(2) بابٌ: أداءُ الخُمْسِ مِنَ الدّينِ

پرداخت خمس از دين است

سپس از ابن عباس نقل كرده كه گفت: هيأت اعزامي (نمايندگان) قبيله عبد القيس خدمت رسول خداصلي الله عليه وآله آمدند و گفتند: اي رسول خدا، بين ما و شما، كفّار مُضَر قرار دارند و ما نزد تو نمي‏آييم مگر در ماه حرام (كه مردم از امنيت عمومي برخوردارند) پس به ما دستوري بده تا به آن عمل كنيم و به آنان كه با ما نيامده و پشت سر ما هستند (از ما حرف شنوي دارند) بياموزيم.

پيامبر اكرم‏صلي الله عليه وآله فرمود: شما را به چهار چيز امر و از چهار چيز نهي مي‏كنم: ايمان بخدا و شهادت به لا اله الا اللَّه و برپا داشتن نماز و پرداخت زكات و روزه رمضان و اينكه خمس هرگونه در آمد و بهره‏اي را كه بدست آورديد پرداخت كنيد... [2] .

وامّا اينكه به ما مي‏گوييد: چرا خمس مي‏گيريد و گويا گمان مي‏كنيد گرفتن خمس و آنرا به مصرف شرعي آن رساندن خلاف شرع و عيب است. پس بايد بدانيد كه چنين نيست بلكه شرعاً مطلوب و بسيار مفيد و پسنديده است تا آنجا كه خداوند متعال به شخص پيامبرصلي الله عليه وآله امر مي‏كند كه از اموال مؤمنان صدقه (بدهي مالي) بگير تا به وسيله آن، آنها را پاك سازي و پرورش دهي و به آنها (هنگام گرفتن بدهي مالي) دعا كن كه دعاي تو مايه آرامش آنها است و خداوند شنوا و دانا است» خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ [3] .

بنابر اين گرفتن بدهي مالي مردم و آنرا به مصرف شرعي رساندن عيب نيست.

خلاصه اينكه براي آنها ثابت كردم كه وجوب خمس اجمالاً مسلّم و از ضروريات اسلام است و انكار آن انكار قرآن و سنت قطعي رسول اللَّه و موجب كفر است و كسي نمي‏تواند اصل وجوب خمس را زير سؤال ببرد هر چند در متعلق و مصرف آن اختلاف وجود دارد.

برخي از آنها مي‏گفتند: آيه شريفه شامل هر غنيمت و فائده‏اي نمي‏شود بلكه مراد از آن خصوص غنائم جنگي است.

پاسخ دادم كه: اوّلاً به چه دليل چنين حرفي را مي‏زنيد و بر فرض كه در اطلاق و دلالت آيه مباركه شك و شبهه كنيد در روايتي كه از صحيح بخاري نقل كردم نمي‏توانيد شك و شبهه كنيد، زيرا آن روايت هيچ ارتباطي به جنگ و غنائم جنگي ندارد و پيامبر اكرم‏صلي الله عليه وآله بطور ابتدايي امر فرمود خمس هرگونه فايده و بهره‏اي را بپردازيد، و خمس را در رديف ايمان بخدا و نماز و روزه و زكات قرارداد.

همچنين علاوه بر آيه شريفه، در كتابهاي شيعه، روايات زيادي وجود دارد كه از اهل بيت پيامبرعليهم السلام صادر شده و در آنها سفارش و تأكيد بر پرداختن خمس شده و آثار و فوايد آن را بيان فرموده‏اند.

و در برخي از آنها آمده است كه: «اگر كسي از پرداخت يك درهم يا كمتر از آن امتناع كند در زمره ظالمين به پيامبر اكرم‏صلي الله عليه وآله و ذريه آن حضرت است» [4] .

همچنين در يك روايت آمده است كه حضرت امام رضاعليه السلام در جواب نامه يكي از تجار فارس مرقوم فرمودند: «.. همانا ما به وسيله خمس مي‏توانيم دين را تقويت و ياري نموده و نيازهاي كساني كه سرپرستي آنها به عهده ماست و نيازهاي شيعيان را تأمين كنيم و آبروي خود را در برابر دشمنان حفظ نماييم؛ پس خمس را از ما دريغ نكنيد و خودتان را از دعاي ما محروم نسازيد، و بدانيد كه پرداختن خمس موجب گشايش رزق و وسعت در آمد شما و مغفرت و پاك شدن شما از گناه و ذخيره آخرتتان خواهد بود. مسلمان كسي است كه به آنچه با خدا پيمان بسته وفا كند، نه اينكه با زبان اقرار كند و در دل مخالف باشد» [5] .

آري لازم است مسلمانان توجه داشته باشند كه خمسي كه به مال آنان تعلق مي‏گيرد از ملك آنان خارج شده و هرگونه تصرف در آن مال قبل از بيرون كردن خمس آن نماز در آن مال صحيح نيست. و حكم غصب را دارد.

 

 

[1] سوره انفال / 41.

[2] بابٌ: أداءُ الخُمُسِ مِنَ الدِّينِ

3095 - حدثنا أبو النعمان: حدّثنا حماد عن أبي جمرة الضبعي قال: سمعت ابن عباس رضي اللَّه عنهما يقول: قدم وفد عبد القيس فقالوا: يارسول اللَّه، إنّا هذا الحي من ربيعة بيننا وبينك كفار مُضَرَ، فلسنا نصل إليك إلّا في الشهر الحرام، فمرنا بأمر نأخذ به وندعو إليه مَنْ وراءَنا، قال: «آمركم بأربع وأنهاكم عن أربع: الإيمان باللَّه، شهادة أن لا إله إلا اللَّه - وعقد بيده - وإقام الصلاة، وإيتاء الزكاة، وصيَامِ رمضانَ، وأَن تؤَدّوا للَّه خُمُسَ ما غنمتم، وأنهاكم عن الدباء، والنقير، والحنتم، والمزفت». (راجع: 53). صحيح بخاري: كتاب فرض الخمس، باب 2، ص 513.

[3] سوره توبه / 104.

[4] وسائل الشيعة، ابواب الانفال، باب 3.

[5] وسائل الشيعة، كتاب الخمس، باب1، از ابواب ما يجب فيه الخمس،ح.5.

 

 


| شناسه مطلب: 74603