ویژه نامه اینترنتی رحمة للعالمین منتشر شد ویژه نامه اینترنتی رحمة للعالمین منتشر شد ویژه نامه اینترنتی رحمة للعالمین منتشر شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ویژه نامه اینترنتی رحمة للعالمین منتشر شد ویژه نامه اینترنتی رحمة للعالمین منتشر شد ویژه نامه اینترنتی رحمة للعالمین منتشر شد ویژه نامه اینترنتی رحمة للعالمین منتشر شد ویژه نامه اینترنتی رحمة للعالمین منتشر شد

ویژه نامه اینترنتی رحمة للعالمین منتشر شد

ویژه نامه اینترنتی «رحمة للعالمین» با هدف بازخوانی سیره اجتماعی پیامبر اعظم(ص) در پایگاه اطلاع رسانی راسخون منتشر شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبري، ویژه نامه اینترنتی«رحمة للعالمین» با هدف بازخوانی سیره اجتماعی پیامبر اعظم(ص) در پایگاه اطلاع رسانی راسخون منتشر شد، بانک احادیث، پرسش و پاسخ، بانک صوت و فبلم، گالری تصاویر بانک پیامک و مقالات از موضوعات این ویژه‌نامه مناسبتی است.

بر اساس این گزارش، در بخش مقالات این ویژه نامه و در مقاله ای با عنوان «پیامبر اکرم(ص) اسوه کائنات» می خوانیم: «خداي عزّ وجلّ پیامبرش را تربیت کرد و چه نیکو تربیت کرد، پس هنگامي که مراتب ادب را براي آن حضرت تکمیل نمود فرمود:همانا تو بر اخلاقي والا استوار هستي، سپس امر امّت و دین را به او واگذار کرد تا بر بندگانش حکومت کند و فرمود: آنچه پیامبر براي شما آورد بگیرید و از آنچه شما را نهي نمود، اجتناب ورزید، و همانا پیامبر که درود خدا بر او و آلش باد موفّق بود و با تأییدات روح القدس مؤیّد بود که هرگز راه خطا نمي‏پیمود و در اداره امور مردم هیچ اشتباه نمي‏کرد».


کافی است که روش پیامبر را سرمشق خویش قرار دهی و او را در مذمّت و بی ارزشی دنیا و دیدن عیوب و کثرت رسواییها و بدی هایش راهنمای خود بدانی ، چه این که دنیا از او گرفته شد و برای دیگران آماده گشت ، از نوشیدن لذتهای آن منع گردید و از آرایشهای آن دور گردانده شد. به راستی در زندگی رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم اموری است که تو را به عیوب و کاستیهای دنیا واقف می سازد، چه این که او و نزدیکانش در آن گرسنه بودند، و با اینکه منزلت و مقام عظیمی در پیشگاه خداوند داشت ، امّا خداوند زینتهای دنیا را از او دریغ فرمود.


همچنین در مقاله ای با عنوان «عدالت قضایی در سیره نبوی» آمده است: «می توان گفت که بنای قضاوت رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) بر گواهی گواهان و سوگند استوار بوده و هرگز بنا نبود که ایشان از امور غیرعادی و غیبی بهره ببرند. امام صادق(علیه السلام) نقل کرده که پیامبرگرامی اسلام(ص) فرمود: "گاهی برخی از شما اصرار بیشتری بر دلیل خود نسبت به دیگری دارد و ممکن است نتیجه قضاوت به نفع او باشد. مالی که از این راه به دست آورد، قطعه ای از آتش است».


عدالت نسبت به غیر مسلمانان
امروز دنیای مدعی حقوق بشر، عدالت را نسبت به مردم و طرفداران خویش روا می شمارد و حقوق شهروندی آنان را مراعات می کند، اما درباره دیگر ملتها و ادیان، هر تصمیمی که گرفته شود، اگر چه مخالف عدل و انصاف باشد، در دیدگاه آنان پذیرفتنی است. اسلام در اوج قدرت و عزت خود، اجرای عدالت را درباره همه افراد و برای تمامی ادیان لازم می شمارد.


آیه قرآن بر پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) نازل می گردد و به صراحت از ایشان می خواهد که با خیانتکاران به مقابله برخیزد: "ما این کتاب را به حق بر تو فرستادیم تا به آنچه خداوند به تو آموخته، در میان مردم داوری کنی و از کسانی مباش که از خائنان پشتیبانی کنی و از خداوند آمرزش بخواه که او آمرزنده و مهربان است." (نساء آیه 105) پس از نزول آیه قرآن و افشای عملکرد مسلمان خائن، وی به مکه فرار کرد و مرتد از دنیا رفت.


عدالت و بیت المال
از نظر رسول خدا(ص)، هدیه هایی که به فرماندهان و امیران و کارگزاران داده می شود، "غلول"و خیانت و نارواست. آن حضرت، مردی را برای گردآوری مالیات اعزام کرد. او پس از بازگشت از مأموریت، به پیامبر خدا(ص) گفت: این مال شما و این مال را به من هدیه داده اند. پیامبر(ص) ناراحت شد و در جمع مؤمنان فرمود: "اگر این فرد در خانه پدر و مادر خود می نشست، برای او هدیه می آوردند؟ سوگند به کسی که جان محمد(ص) در دست اوست، هیچ یک از شما چیزی را نمی پذیرد، جز اینکه در قیامت باید پاسخگوی آن باشد.


همچنین در مقاله ای با عنوان «قوانین و مقررات بشر دوستانه در سیره پیامبر اسلام» آمده است: «در سیره پیامبر گرامی اسلام (ص)، جنگ به عنوان آخرین راه حل و ابزاری که فقط در موارد خاص به کار می آید، مطرح بوده است. سیره نبوی، گواه این امر است که چون پیامبر به انسان به عنوان موجودی که ذاتاً از حقوقی برخوردار می باشد می نگریسته است، به دشمن خود نیز به دیده رحمت نگریسته و او را نیز همچون انسان های دیگر از چنین حقوقی بهره مند می داند. عملکرد ایشان با چنین فلسفه ای، منشأ پیدایش مجموعه ای از مقررات در حقوق اسلام شد که امروزه بدان مقررات بشر دوستانه از «جنگ» می گویند».


مفهوم قوانین و مقررات بشردوستانه
هنگامی که از «حقوق بشر» (1) سخن به میان می آید، منظور، تنها بیان مجموعه ای از «حقوق طبیعی» (2) و ذاتی انسان مانند، حیات، آزادی، حق تعیین سرنوشت و امثال آنها که برای زندگی متناسب با شؤون انسانی، ضرورت دارد، نیست؛ بلکه در مقابل این حقوق، تکالیف و وظایفی را نیز که هر انسان به دلیل انسان بودن در رابطه خود با سایر انسانها برعهده دارد، بیان می دارد. مجموعه این حقوق و تکالیف است که یک زندگی اجتماعی شرافتمندانه و مبتنی بر فطرت را برای انسان رقم می زند. چنین حقوق و تکالیفی است که می تواند هم بر روابط افراد در یک جامعه و هم بر روابط جوامع انسانی در سطح بین المللی- چه در زمان صلح و چه در زمان جنگ- حاکم باشد.


مقررات بشردوستانه، به مجموعه حقوق و تکالیف لازم الاجرا در جنگ اطلاق می شود که نتیجه آن، کاهش خسارات و آلام و مصیبت های وارده برانسانهاست.هدف از این مقررات، حمایت از قربانیان جنگ و محدود کردن به کارگیری تسلیحات و روش های جنگی است.


نگاهی تطبیقی به مبانی مقررات بشر دوستانه در اسلام و سایر مکاتب
تعالیم مسیحیت برخلاف یهود، بر محبت استقرار یافته است. یوحنای مقدس، انسان را حلقه ارتباط بین این جهان و جهان دیگر می دانست (مولند، 1368: 32). پس کشتن او را به هر دلیلی رد می کرد. در انجیل از عیسی (ع) نقل شده است که خطاب به پیروانش اعلام می دارد: «خوشا به حال صلح دهندگان؛ زیرا ایشان، فرزندان خدا خوانده خواهند شد. خوشا به حال کسانی که در نیکی، جفا می بینند؛ زیرا ایشان، فرزندان خدا خوانده خواهند شد. خوشا به حال کسانی که در نیکی، جفا می بینند؛ زیرا پادشاهی آسمان ها از آن ایشان است.


در مقاله ای با عنوان «پیامبر به 72 زبان تسلط داشت» می خوانیم: «کتاب بصائر الدّرجات که از نخستین کتاب‌های روایی ماست و در عصر امامان(ع) تدوین شده، بابی دارد با عنوان «باب فی ان رسول الله(ص) کان یقرء ویکتب بکل لسان. جعفر بن محمد صوفی گفت: «از امام جواد(ع) پرسیدم: ای فرزند رسول خدا(ص)! چرا پیامبر، «اُمیّ» نامیده شده است؟ حضرت فرمود: مردم چه می‌گویند؟ گفتم: فدایت شوم مردم می‌پندارند که پیامبر، «اُمیّ» نامیده شده است چون چیزی ننوشت.


امام صادق(ع) در تفسیر این آیه فرمودند: «بکل لسان؛من شما و هر کس را که این پیام به او برسد، با همه زبان‌ها بیم می‌دهم.» حضرت فرمود: دروغ پنداشته اند، لعنت خدا بر آنها باد! چگونه می‌شود این سخن درست باشد، با این که خدای والا و برین در کتاب استوار خویش می‌گوید: «او در میان امیّون، پیامبری از خودشان برانگیخت. آن پیامبر، آیاتش را بر آنان می‌خواند و مهذّبشان می‌کند و کتاب و حکمت بدیشان می‌آموزد.» اکنون چگونه می‌تواند بیاموزد چیزی را که نیک نمی‌داند؟ به خدا سوگند، پیامبر خدا(ص) با هفتاد و دو زبان می‌خواند و می‌نوشت و «اُمیّ» نامیده شده است! چون او از اهل مکه بود و مکه، از «اُمهات قرا» است. خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: «لتنذر ام القری ومن حولها؛ تا بیم دهی مردم اُمّ القری (مکه) و آنان را که در کرانه‌های آن زیست می‌کنند.


 علاقه‌مندان به مشاهده و استفاده از این ویژه نامه می‌توانند به پایگاه فرهنگی اطلاع رسانی راسخون مراجعه کنند.


| شناسه مطلب: 747







نظرات کاربران