حج ادبستان خداست؛حجاج باطهارت وارد شوند
نماینده بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره با اشاره به اینکه حج در حقیقت ادبستان خداست، گفت: کسی که در ادبستان خدا وارد میشود،باید یک شرط اولیه را به عنوان کلید کارداشته باشد و آن هم طهارت است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری، حجتالاسلام والمسلمين نجف نجفی روحانی، نماينده بعثه مقام معظم رهبری در مدينه منوره، در تشريح ويژگی حجگزار واقعی گفت: حج زيباترين و جامعترين عبادتهاست و وقتی كسی وارد سرزمين وحی میشود، در حقيقت در ادبستان خدا وارد شده است. كسی كه در ادبستان خدا وارد میشود، بايد يك شرط اوليه را به عنوان كليد كارداشته باشد و آن هم طهارت است.
وی با اشاره به آيه 79 سوره واقعه كه میفرمايد «لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ؛ كه جز پاكشدگان بر آن دست ندارند» گفت: طهارت دو نوع است؛ ظاهری و باطنی. طهارت كليد عروج و صعود است و هر بشری كه بخواهد عروج پيدا كند بايد طاهر باشد.
نماينده بعثه مقام معظم رهبری در مدينه منوره تصريح كرد: اگر شما در طهارت استمرار داشته باشد روزيتان استمرار داده میشود، روزی هم دو نوع است، يعنی متناسب، متناسخ و متجانس با خود طهارت به شما روزی عنايت میشود. طهارت معنوی روزی معنوی دارد و طهارت جسمانی روزی جسمانی.
وی افزود: اگر كسی طاهرشده از آلودگیها خود را پاك كند قرب به خدا پيدا میكند. حاجی واقعی كسی است كه طاهر باشد و وقتی كه طاهر شد به خدا نزديك میشود.
نجفی روحانی در پاسخ به اين سؤال كه آيا جامعه ما قبل از سفر حجاج در كسب طهارت كمك میكند، گفت: بخشهايی از جامعه میتوانند در كمك به ايجاد فضای مناسب برای طهارت زائران زمينهساز كمك ساير قسمتها و افراد باشند؛ نقش رسانهها، نويسندگان، شاعران، وعاظ، ائمه جماعات، ائمه جمعه و هنرمندان در اين خصوص بسيار زياد است و اينها بايد اطلاعرسانی و فضاسازی مناسبی را برای حجاج ايجاد كنند. البته كارهايی در اين زمينه انجام شده اما بايد قدمهای بلندتری برداشته شود.
وی در مورد تغييرات و تحولات روحی و مذهبی كه حجاج طی سفر میتوانند در خود ايجاد كنند، گفت: حج يك فرصت است و نحوه استفاده از اين فرصت نسبت به افراد كاملاً متفاوت و پلهكانی است. قرآن هم میفرمايد هر كس به اندازه ظرف وجودی خود بهره میبرد. لذا حاجی زمينی داريم و حاجی سمائی، حاجی فرشی داريم تا حاجی عرشی. به عبارت ديگر حجاجی را داريم كه خانه خدا را زيارت كردهاند و كسانی هستند كه خدا را به چشم ديدهاند.
اين روحانی كاروانهای اعزامی به حج كه خود 52 سفر حج و عمره را تجربه كرده است، افزود: اعمال افراد همسطح نيست؛ اعمال ظاهری داريم كه افراد با انجام آنها ثواب كسب كرده بار گناه خود را سبك میكنند و اعمال باطنی داريم كه حاجی طی آن بصيرت، بينايی، تحول و دگرگون شدن را تجربه میكند تا اينكه: «رسد آدمی به جايی كه به جز خدا نبيند/ بنگر كه تا چه حد است نشان آدميت» و اين حد خليفه الهی شدن است.
وی در پاسخ به اين سؤال كه چه كسانی به اين مرحله اوج میرسند، گفت: اوج درك حج برای انبياء و اولياء الله است، ولی در اين مسير میتوان قرار گرفت و آدمها به ميزان تلاش، معرفت و رعايت شروط میتوانند در اين مسير قرار بگيرند. اين مسئله يك امر درونی است و بازخورد حجاج پس از بازگشت و اخلاق زائر نشان میدهد كه تا چه حد در اين مسير قرار گرفته است. البته خود اصل سفر به خودی خود دارای تأثير است. شايد كمتر كار فرهنگی مانند حضور در سرزمين وحی تا اين حد تأثيرگذار باشد.
حجتالاسلام نجفی روحانی در پاسخ به اين سؤال كه آيا حجاج پس از بازگشت نسبت به ايجاد تحول در جامعه هم وظيفهای دارند يا خير، گفت: انسانها وقتی كه غفلت دارند و بیتوجه هستند، احساس مسئوليت نمیكنند، اما هنگامی كه به سفر حج میروند، آنجا سرزمين بيداری و هشياری است. يعنی همين كه گفته میشود در عرفات معرفت و در مشعر، شعور پيدا میكنيم، دشمن شناس شده و با نفس و با شيطان مبارزه میكنيم، آگاهتر و بيدارتر شده و به ميزان بيداری خود در جامعه نقش ايفا میكند.
وی با اشاره به اينكه بسياری از جوانان و دانشجويانی كه به عمره مشرف میشوند تحت تأثير اين سرزمين بسيار متحول میشوند، گفت: خداوند در آيه 39 سوره احزاب میفرمايد «الَّذِينَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَي بِاللَّهِ حَسِيبًا؛ همان كساني كه پيامهاي خدا را ابلاغ ميكنند و از او ميترسند و از هيچ كس جز خدا بيم ندارند و خدا براي حسابرسي كفايت ميكند»؛ وقتی انسان به جايی رسيد كه رسالت خود را فهميد، پيام خود را نيز میرساند.
نجفی روحانی به تشريح احوال حجاج واقعی پرداخت و گفت: ما به حج میرويم و وقتی میخواهيم حج واقعی را درك كنيم به ابراهيم نگاه میكنيم كه به مقام خليفهالله رسيده و بت شكن شده است. وقتی كه آنجا حاجی پيامبر خدا را به عنوان حبيب خدا ملاقات میكند، رنگ و بوی او را به خود میگيرد و اخلاقش اخلاق پيامبری میشود. يا وقتی كه حاجی محل اذان گفتن بلال را میبيند، روحيه بلالی و مقاومت در راه دين و ارزشها را در خود تقويت میكند.
حجتالاسلام والمسلمين نجف نجفی روحانی، نماينده بعثه مقام معظم رهبری در مدينه منوره با تأكيد بر اهميت طهارت برای حجاج گفت: حج زيباترين و جامعترين عبادتهاست و وقتی كسی وارد سرزمين وحی میشود، در حقيقت در ادبستان خدا وارد شده است. كسی كه در ادبستان خدا وارد میشود، بايد يك شرط اوليه را به عنوان كليد كارداشته باشد و آن هم طهارت است.
وی، در پاسخ به اين سؤال كه چگونه میتوان فرهنگ درستی برای خانوادههای زائران ايجاد كرد تا آنها به جای دادن ليستهای خريد طولانی به حجاج سوغات درستی از آنها مطالبه كنند، كه وی پاسخ داد: يكی از آثاری كه میتوان به وسيله آن به زمينی يا آسمانی بودن حاجی پی برد، از سوغاتی است كه به همراه خود میآورد؛ سوغات حجاج زمينی هميشه زمينی است و سوغات افراد عرشی هميشه عرشی است.
حجتالاسلام نجفی روحانی با اشاره به اينكه حضرت رسول(ص) از حجاج میخواستند كه برای ايشان آب زمزم سوغات بياورند، گفت: آب زمرم متبرك بوده و نماد پاكی و مفتاح و مصداق قرب حضور است كه برای افرادی كه میخواهند قرب حضور پيدا كنند مايه طهارت میشود.
وی ادامه داد: برخی از خانوادهها وقتی حجاجشان به حج میروند از آنها میخواهند كه به عنوان سوغات برای آنها نماز بخوانند، از طرف آنها طواف كنند، يا حتی از طرف آنها يكبار به كعبه نگاه كنند و ...؛ چنين نيتها و خواستههايی بايد فرهنگسازی شود، اما متأسفانه فرصتسوزیهای بسيار زيادی در مكه و مدينه توسط حجاج صورت میگيرد و حجاج وقت خود را برای خريد چيزهايی صرف میكنند كه در ايران نيز وجود دارد.
اين روحانی كاروانهای حج و عمره با اشاره به حديثی از حضرت رسول(ص) كه فرمود فرصتها همچون باد از دست میروند، تصريح كرد: وقتی حجاج از مكه و مدينه بازگشتند ديگر چنين فرصتی را به راحتی به دست نمیآورند. هر نماز مسجدالحرام دهها بلكه صدها برابر نمازهای ديگر ثواب دارد.
نجفی روحانی خطبای نماز جمعه و جماعت، رسانهها، هنرمندان، شعرا و ... را مسئول فرهنگسازی در اين زمينه و ادای رسالت برای حج دانست و گفت: زائران كشورهای ديگر كمتر به چنين فرصتسوزیهايی دچار هستند.
خبرنگار ما از حجتالاسلام نجفی روحانی سؤال كرد، اگر كسی كه قصد سفر به حج را دارد از شما بپرسد، چگونه میتواند بطن و واقعيت حج را درك كند؟ شما چه توصيهای برای او داريد، كه وی پاسخ داد: همه اعمال حج اسراری دارد. اگر به احرام، به عنوان يكی از اركان حج به درستی نگاه شود و اين عمل به درستی صورت بگيرد، سرآغاز درك اعمال میشود. برای حج احرام لازم است و گفته میشود كه لباس پاك و سفيد برای احرام لازم است در حالی كه امام سجاد (ع) میفرمايد: برای حج لباس صدق و صفا بپوش و هر چيزی كه تو را از خدا و ذكر خدا باز میدارد بر خود حرام كن، اگر انسان اينگونه محرم شد حتی اگر اين محرم بودن منحصر به چند ساعت باشد باز هم تمرين است برای هميشه و همه عمر، تا در طول عمر هميشه محرم باشد و وقتی كه حاجی مُحرم شد مَحرم میشود.
وی به شعری از حافظ اشاره كد كه میگويد «تا نگردی آشنا زين پرده رمزی نشنوی/ گوش نامحرم نباشد جای پيغام سروش» و ادامه داد: وقتی انسان محرم واقع شد زشتی گناه را لمس میكند. اوليای خدا گناه نمیكنند چون زشتی گناه برای آنها مشهود است. و شيرينی عبادت هم برای آنها ملموس است. لذا، محرم شدن آسان اما محرم ماندن نيازمند تمرين و ممارست است.
حجتالاسلام روحانی تصريح كرد: تمام اعمال حج باطن دارد و شيرينی عبادت از فهم اين باطن كه به آن اسرار حج گفته میشود، آغاز میشود وگرنه از نظر ظاهری همه نيت میكنند، محرم میشوند، طواف و سعی و ... را انجام میدهند.
نماينده بعثه مقام معظم رهبری در مدينه منوره، حال دو نفر از حجاج را در هنگام خروج از مدينه تشريح كرد و گفت: يكی از دانشجويان هنگام ترك مدينه به شدت اشك میريخت و اين شعر را زمزمه میكرد كه (ای خدا اين وصل را هجران مكن/ سرخوشان عشق را نالان مكن؛ نيست در عالم ز هجران تلختر / هر چه خواهی كن وليكن آن مكن)، در حالی كه زائرانی هم هستند كه سر صندلی دعوا میكنند.
وی افزود: رفتار و آرزوی افراد به تفكرات آنها باز میگردد هر چه انسان اهل يقين باشد به وصل میرسد. در حج نيز همه میروند اما رسيدن مهم است، در واقع ناجی شدن مهم است وگرنه همه به حج میروند و بر میگردند.