احکام بانوان
احکام طهارت
احكام طهارت
س 216: مادرم از ذريّه پيامبر اكرم «صلي الله عليه و آله» است. آيا من نيز از سادات محسوب ميشوم؟ آيا ميتوانم عادت ماهيانهام را تا شصت سالگي، حيض قرار دهم و در آن ايام نماز و روزه خود را انجام ندهم؟ ج: زني كه پدرش هاشمي نيست هر چند مادرش از سادات باشد اگر بعد از پنجاه سالگي خوني را مشاهده كند، محكوم به استحاضه است. س 217: اگر زني كه به خاطر نذر روزه روز معيني روزهدار است، در حال روزه حيض شود، چه تكليفي دارد؟ ج: روزهاش با عادت شدن، ولو در يك جزء از روز باشد، باطل ميشود و قضاي آن روز بعد از پاك شدن بر او واجب است. س 218: لكههائي كه زن بعد از يقين به پاك شدن ميبيند، با توجه به اين كه آن لكهها نه اوصاف خون را دارند و نه خون مخلوط با آب را، چه حكمي دارد؟ ج: اگر خون نباشد حكم حيض را ندارد، و اگر خون باشد اگر چه به صورت لكّههاي زرد رنگ و از ده روز تجاوز نكند همه آن لكّهها محكوم به حيض است، و تشخيص اين موضوع به عهده زناست. س 219: جلوگيري از عادت ماهيانه بوسيله دارو به خاطر روزه ماه رمضان چه حكمي دارد؟ ج: اشكال ندارد. س 220: اگر زني در ايام بارداري به خون ريزي كمي مبتلا شود ولي باعث سقط حمل او نگردد، آيا غسل بر او واجب ميشود يا خير؟ وظيفه او چيست؟ ج: خوني كه زن در ايام بارداري ميبيند اگر صفات و شرائط حيض را داشته باشد، و يا در زمان عادت بوده و سه روز اگر چه در باطن استمرار داشته باشد خون حيض است والا استحاضه خواهد بود. س 221: زني داراي عادت ماهيانه معيني مثلا هفت روز است، به علت گذاشتن دستگاه جلوگيري از حاملگي، هر بار دوازده روز خون ميبيند. آيا خوني كه از روز هفتم به بعد ميبيند خون حيض است يا استحاضه؟ ج: اگر خون تا روز دهم قطع نشود، خوني كه در ايام عادت ميبيند خون حيض است و باقي استحاضه خواهد بود. س 222: آيا جايز است زني كه در حال حيض و يا نفاس است داخل حرم امامزادگان «عليهم السلام» شود؟ ج: جايز است. س 223: زني كه عمل كورتاژ (سقط جنين) را انجام داده، در حال نفاس است يا خير؟ ج: بعد از سقط جنين ولو به صورت علقه باشد اگر خوني را مشاهده كرد، محكوم به نفاس است. س 224: خوني كه زن در سن يائسگي ميبيند، چه حكمي دارد؟ و وظيفه شرعي او چيست؟ ج: محكوم به استحاضه است. س 225: يكي از راههاي جلوگيري از حاملگيهاي ناخواسته، استفاده از داروهاي ضد حاملگياست. زنهائي كه از اين داروها استفاده ميكنند لكههاي خوني را در ايام عادت و غير آن مشاهده ميكنند. اين لكهها چه حكمي دارد؟ ج: اگر اين لكه ها واجد شرايط شرعي حيض نباشد، حكم حيض را ندارد، بلكه محكوم به استحاضهاست. |