سهم سادات و انتساب به آنها
احکام خمس سهم سادات و انتساب به آنان س 1009: مادر من از سادات است، لطف فرموده امور ذیل را بیان فرمائید: 1 - آیا م
احكام خمس
سهم سادات و
انتساب به آنان
س 1009: مادر من از سادات است، لطف فرموده امور ذيل را بيان فرمائيد:
1 - آيا من هم از سادات محسوب ميشوم؟
2 - آيا فرزندان من هر چقدر پائين روند، از سادات شمرده ميشوند؟
3 - بين كسي كه از طرف پدر سيد است و كسي كه از طرف مادر سيد است، چه تفاوتي وجود دارد؟
ج: گرچه منتسبين به پيامبر اكرم «صلي الله عليه و آله» از طرف مادر هم از اولاد رسول اكرم «صلي الله عليه و آله» محسوب ميشوند، ولي ملاك ترتب آثار و احكام شرعي سيادت، انتساب از طرف پدر است.
س 1010: آيا فرزندان عباس بن علي بن ابي طالب عليهم السلام احكام ساير سادات را دارند، مثلا آيا طلبه علوم ديني كه منسوب به اين خانواده است، ميتواند ملبس به لباس سادات شود؟ آيا اولاد عقيل بن ابي طالب هم اين حكم را دارند؟
ج: كسي كه از طرف پدر به عباس بن علي بن ابي طالب «عليهم السلام» منسوب است، سيد علوي ميباشد و همه سادات علوي و عقيلي، هاشمي هستند و حق استفاده از مزاياي خاص سادات هاشمي را دارند.
س 1011: به تازگي به سند شخصي يكي از فرزندان عموي پدرم دست يافتهام كه در آن اسم صاحب سند شخصي با عنوان سيد ذكر شده، بنابراين و با توجه به اينكه در ميان فاميل مشهور است كه ما از سادات هستيم و با قرينه بودن دليلي كه اخيرا به آن دست يافتهام، خواهشمندم نظر مبارك خود را راجع به سيادت من بيان فرمائيد.
ج: صرف ذكر عنوان سيّد در سندي كه به نام يكي از اقوام نسبي شماست، حجت شرعي بر سيادت شما محسوب نميشود، و تا زماني كه سيادت خود را با اطمينان يا با استناد به دليل شرعي احراز نكردهايد، احكام و آثار شرعي سيادت بر شما مترتب نميشود.
س 1012: كودكي را به فرزندي پذيرفته و نام او را علي گذاشتهام و براي گرفتن شناسنامه به اداره ثبت احوال مراجعه كردم و در آنجا براي فرزند خواندهام لقب سيد گذاشتند، ولي من به علت خوف از جدم رسول الله «صلي الله عليه و آله» آن را نپذيرفتم و در حال حاضر مردد هستم بين اينكه فرزند خواندگي آن طفل را رد كنم و يا اينكه مرتكب معصيت قبول سيادت كسي شوم كه سيد نيست، كداميك از دو راه را انتخاب كنم؟ اميدوارم مرا راهنمائي فرمائيد.
ج: بر فرزند خواندگي آثار شرعي بنوّت مترتب نميشود، و كسي هم كه از طرف پدر واقعي اش سيّد نيست، آثار و احكام سيادت را ندارد، ولي به هر حال نگهداري كودك بي سرپرست شرعا عمل بسيار خوب و پسنديدهاي است.