سقط جنین(کورتاژ)
مسائل پزشکی سقط جنین (کورتاژ) س 1261: آیا سقط جنین بر اثر مشکلات اقتصادی جایز است؟ &
مسائل پزشكي
سقط جنين
(كورتاژ)
س 1261: آيا سقط جنين بر اثر مشكلات اقتصادي جايز است؟
ج: سقط جنين به مجرّد وجود مشكلات و سختيهاي اقتصادي جايز نميشود.
س 1262: پزشك بعد از معاينه در ماههاي اول حاملگي به زن گفته است كه استمرار بارداري احتمال خطر جاني براي او دارد و در صورتي كه حاملگي ادامه پيدا كند، فرزندش ناقصالخلقه متولد خواهد شد و به همين دليل پزشك دستور سقط جنين داده است، آيا اين كار جايز است؟ و آيا سقط جنين قبل از دميده شدن روح به آن جايز است؟
ج: ناقصالخلقه بودن جنين، مجوّز شرعي براي سقط جنين حتّي قبل از ولوج روح در آن محسوب نميشود، ولي اگر تهديد حيات مادر بر اثر استمرار حاملگي مستند به نظر پزشك متخصص و مورد اطمينان باشد، سقط جنين قبل از ولوج روح در آن اشكال ندارد.
س 1263: پزشكان متخصص ميتوانند از طريق استفاده از روشها و دستگاههاي جديد، نواقص جنين در دوران بارداري را تشخيص دهند و با توجه به مشكلاتي كه افراد ناقصالخلقه بعد از تولد در دوران زندگي با آن مواجه ميشوند، آيا سقط جنيني كه پزشك متخصص و مورد اطمينان آن را ناقصالخلقه تشخيص داده، جايز است؟
ج: سقط جنين در هر سنّي به مجرّد ناقصالخلقه بودن آن و يا مشكلاتي كه در زندگي با آن مواجه ميشود، جايز نميشود.
س 1264: آيا از بين بردن نطفه منعقد شدهاي كه در رحم مستقر شده، قبل رسيدن به مرحله علقه كه تقريبا چهل روز طول ميكشد، جايز است؟ و اصولا در كداميك از مراحل ذيل سقط جنين حرام است:
1 - نطفه استقرار يافته در رحم
2 - علقه
3 - مضغه
4 - عظام (قبل از دميدن روح)
ج: از بين بردن نطفه بعد از استقرار آن در رحم و همچنين سقط جنين در هيچيك از مراحل بعدي جايز نيست.
س 1265: بعضي از زوجها، مبتلا به بيماريهاي خوني بوده و داراي ژن معيوب ميباشند و در نتيجه ناقل بيماري به فرزندان خود هستند و احتمال اين كه اين فرزندان مبتلا به بيماريهاي شديد باشند، بسيار زياد است و چنين كودكاني از بدو تولّد تا پايان عمر، دائما در وضع مشقّت باري به سر خواهند برد. مثلا بيماران هموفيلي همواره ممكن است با كوچكترين ضربهاي دچار خونريزي شديد منجر به فوت و فلج شوند. حال آيا با توجّه به اين كه تشخيص اين بيماري در هفتههاي اوّل بارداري ممكن است آيا سقط جنين در چنين مواردي جايزاست؟
ج: اگر تشخيص بيماري در جنين قطعي است و داشتن و نگهداشتن چنين فرزندي موجب حرج ميباشد، در اين صورت جايز است قبل از دميده شدن روح، جنين را اسقاط كنند ولي بنابر احتياط، ديه آن بايد پرداخت شود.
س 1266: سقط جنين فينفسه چه حكمي دارد؟ و در صورتي كه ادامه بارداري براي زندگي مادر خطر داشته باشد، حكم آن چيست؟
ج: سقط جنين شرعا حرام است و در هيچ حالتي جايز نيست مگر آنكه استمرار حاملگي براي حيات مادر خطرناك باشد كه در اين صورت سقط جنين قبل از ولوج روح، اشكال ندارد، ولي بعد از دميدن روح جايز نيست حتّي اگر ادامه حاملگي براي حيات مادر خطرناك باشد مگر آنكه استمرار بارداري، حيات مادر و جنين هر دو را تهديد كند و نجات زندگي طفل به هيچ وجه ممكن نباشد ولي نجات زندگي مادر به تنهايي با سقط جنين امكان داشته باشد.
س 1267: زني جنين هفت ماهه خود را كه ناشي از زنا بوده بنا به درخواست پدرش سقط كردهاست، آيا ديه بر او واجب است؟ و بر فرض ثبوت ديه، پرداخت آن بر عهده مادر است يا پدر او؟ و در حال حاضر به نظر شما مقدار آن چقدر است؟
ج: سقط جنين حرام است هر چند بر اثر زنا باشد و درخواست پدر باعث جواز آن نميشود و در صورتي كه مادر مباشر در سقط جنين باشد و يا مساعدت در آن كرده باشد ديه بر عهده مادر است امّا در مقدار ديه جنين در فرض سؤال ترديد وجود دارد و احوط اين است كه مصالحه شود و اين ديه در حكم ارث كسي است كه وارث ندارد.
س 1268: مقدار ديه جنيني كه دو ماه و نيم عمر دارد، در صورتي كه عمداً سقط شود چقدراست و پرداخت آن برعهده كيست؟
ج: اگر علقه باشد ديه آن چهل دينار است و اگر مضغه باشد شصت دينار است و اگر استخوان بدون گوشت باشد هشتاد دينار است و ديه به وارث جنين با رعايت طبقات ارث پرداخت ميشود ولي وارثي كه مباشر سقط جنين بوده از آن، سهمي ندارد.
س 1269: اگر زن بارداري مجبور به معالجه لثه يا دندانهايش شود و بر اساس تشخيص پزشك متخصص نياز به عمل جراحي پيدا كند، آيا باتوجه به اينكه بيهوشي و عكسبرداري با اشعه باعث نقص جنين در رحم ميشود، سقط جنين براي او جايز است؟
ج: دليل مذكور مجوّزي براي سقط جنين محسوب نميشود.
س 1270: اگر جنين در رحم، مشرف به موت حتمي باشد و باقي ماندن آن در رحم به همان حال براي زندگي مادر خطرناك باشد، آيا سقط آن جايز است و اگر شوهر آن زن مقلّد كسي باشد كه سقط جنين در حالت مذكور را جايز نميداند، ولي زن و اقوام او از كسي تقليد ميكنند كه آن را جايز ميداند، تكليف مرد در اين حالت چيست؟
ج: چون در فرض سؤال امر دائر است بين مرگ حتمي طفل به تنهايي و بين مرگ حتمي طفل و مادر او، بنابر اين چارهاي جز اين نيست كه لااقل زندگي مادر با سقط جنين نجات داده شود و در فرض سؤال، شوهر حق ندارد همسرش را از اين كار منع كند، ولي واجب است تا حد امكان بگونهاي عمل شود كه قتل طفل مستند به كسي نشود.
س 1271: آيا سقط جنيني كه نطفهاش با وطي به شبهه توسط فرد غيرمسلمان و يا با زنا منعقد شده، جايز است؟
ج: جايز نيست.