تعلیم و تعلّم و آداب آن
س 1319: آیا انسان با ترک فراگیری مسائل مورد ابتلای خود گناهکار محسوب میشود؟ ج: در صورتی که یاد نگرفتن آن مسائل منجر به ترک واجب یا ارتکاب حرام شود، گناهکار است. س 1320
س 1319: آيا
انسان با ترك فراگيري مسائل مورد ابتلاي خود گناهكار محسوب ميشود؟
ج: در صورتي كه ياد نگرفتن آن مسائل منجر به ترك واجب يا ارتكاب حرام شود، گناهكار است.
س 1320: بعد از آن كه طلبه علوم ديني مرحله سطح را تمام كرد و خود را قادر به تكميل تحصيلات تا رسيدن به مرحله اجتهاد ديد، آيا تكميل تحصيل بر او واجب عيني است يا خير؟
ج: شكّي نيست كه تحصيل علوم ديني و استمرار آن تا رسيدن به درجه اجتهاد، فينفسه فضيلت بزرگي محسوب ميشود ولي مجرّد قدرت بر نيل به درجه اجتهاد، موجب وجوبِ عيني آن نميشود.
س 1321: راههاي تحصيل يقين به اصول دين كدام است؟
ج: يقين غالبا با براهين و ادلّه عقلي بدست ميآيد، نهايت امر اينكه به حسب تفاوت مراتب درك مكلّفين، برهانها و دلايل هم متفاوت ميشوند و بهر حال اگر براي شخصي يقين از راه ديگر حاصل شود همان كافي است.
س 1322: سستي و تنبلي در تحصيل علم و تلف كردن وقت چه حكمي دارد؟ آيا حرام است؟
ج: تضييع وقت به بطالت و بيكاري داراي اشكال است و دانشجو تا وقتي كه از مزاياي مخصوص دانشجويي استفاده ميكند بايد از برنامههاي درسي مخصوص دانشجويان متابعت كند و الاّ استفاده از آن مزايا از قبيل شهريه و كمك هزينه و غيره براي او جايز نيست.
س 1323: در خلال بعضي از دروس دانشكده اقتصاد، استاد به بحث در مورد بعضي از مسائل مربوط به قرض ربوي و مقايسه راههاي تحصيل ربا در تجارت و صنعت و غير آن ميپردازد، تدريس اين درس و اجرت گرفتن در برابر آن چه حكمي دارد؟
ج: مجرّد تدريس و بررسيِ مسائل قرض ربوي، حرام نيست.
س 1324: روش صحيحي كه متخصّصين متعهّد براي آموزش ديگران در جمهوري اسلامي بايد اتّخاذ كنند كدام است؟ چه كساني شايسته دستيابي به معلومات و علوم فنّي و تكنيكي حساس در ادارات هستند؟
ج: فراگيري هر علمي براي هر شخصي، اگر براي يك غرض عقلائي مشروعي باشد و خوف فساد و افساد در آن نباشد، بدون مانع است. مگر علوم و معلوماتي كه دولت اسلامي ضوابط و مقرّرات خاصي راجع به تعليم و تعلّم آنها وضع كرده است.
س 1325: آيا تدريس و تحصيل فلسفه درحوزههاي علميه دينيّه جايز است؟
ج: يادگيري و تحصيل فلسفه براي كسي كه اطمينان دارد كه باعث تزلزل در اعتقادات دينياش نميشود اشكال ندارد و بلكه در بعضي از موارد واجب است.
س 1326: خريد و فروش كتابهاي گمراه كننده مانند كتاب آيات شيطاني چه حكمي دارد؟
ج: خريد و فروش و نگهداري كتابهاي گمراه كننده جايز نيست مگر براي پاسخگويي و ردّ مطالب آن براي كسي كه قدرت علمي اين كار را داشته باشد.
س 1327: آموزش و حكايت قصههاي خيالي راجع به زندگي حيوانات و مردم، در صورتي كه داراي فايدهاي باشد، چه حكمي دارد؟
ج: اگر از قرائن معلوم باشد كه داستان، تخيّلي است، اشكال ندارد.
س 1328: ورود به دانشگاه يا دانشكدهاي كه باعث اختلاط با زناني كه بدون پوشش براي تحصيل در آنجا حضور دارند ميشود، چه حكمي دارد؟
ج: وارد شدن به مراكز آموزشي براي تعليم و تعلّم اشكال ندارد، ولي بر زنان و دختران حفظ حجاب واجب است و بر مردان هم واجب است از نگاه حرام خودداري نموده و همچنين از اختلاط كه موجب خوف فتنه و فساد است، اجتناب نمايند.
س 1329: آيا براي زن، ياد گرفتن رانندگي به كمك مرد اجنبي در مكان مخصوص تعليم رانندگي، با علم به اينكه آن زن حجاب و عفاف شرعي خود را حفظ ميكند، جايز است؟
ج: آموختن رانندگي با كمك و راهنمايي مرد اجنبي در صورتي كه با مواظبت بر حجاب و عفاف واطمينان به عدم وقوع در مفاسد همراه باشد، اشكال ندارد، ولي درعين حال شايسته است كه يكي از محارم وي همراه او باشد، بلكه اولي اين است كه آموزش رانندگي به كمك مربّي زن يا يكي از محارم صورت بگيرد.
س 1330: جواناني كه در مدارس و دانشگاهها مشغول تحصيل هستند با دختران هم برخورد و ملاقات دارند و به حكم همكلاسي و همدرس بودن با آنان راجع به مسائل درس و غير آن گفتگو ميكنند كه گاهي بعضي از صحبتها با خنده و شوخي همراه است كه البته به قصد ريبة و لذت نيست آيا اين كار جايز است؟
ج: اگر همراه با مراعات حجاب و بدون قصد ريبه و همراه با اطمينان به عدم وقوع در مفاسد باشد، اشكال ندارد، والاّ جايز نيست.
س 1331: امروزه كداميك از تخصصهاي علمي براي اسلام و مسلمين مفيدتر است؟
ج: شايسته است كه علما و اساتيد و دانشجويان دانشگاهها به همهي تخصصهاي علمي مفيدي كه مورد نياز مسلمانان است اهتمام بورزند تا از اجانب بخصوص دشمنان اسلام و مسلمين بي نياز شوند و تشخيص مفيدترين آنها با مسئولين ذيربط با درنظر گرفتن شرايط موجود ميباشد.
س 1332: آگاه شدن از كتابهاي گمراه كننده و كتابهاي اديان ديگر براي شناخت دين و عقايد آنها به قصدافزايش معرفت و اطلاعات چه حكمي دارد؟
ج: حكم به جواز خواندن اين كتب فقط به خاطر شناخت و افزايش اطلاعات، مشكل است، البته خواندن آنها براي كسي كه قدرت شناخت و تشخيص مطالب باطل را دارد به قصد ابطال و ردّ آنها جايز است به شرطي كه به خود مطمئن باشد كه از حق منحرف نميشود.
س 1333: فرستادن فرزندان به مدرسههايي كه بعضي از عقائد فاسد در آنها تدريس ميشود با فرض تأثير نپذيرفتن آنان از آن افكار، چه حكمي دارد؟
ج: اگر خوفي نسبت به عقايد ديني آنان وجود نداشته باشد و ترويج باطل هم نباشد و آنان بتوانند از يادگيري مطالب باطل و فاسد و گمراهكننده دوري كنند، اشكال ندارد.
س 1334: دانشجويي به مدّت چهار سال است كه در دانشكده پزشكي درس ميخواند و علاقه شديدي به فراگيري علوم ديني دارد، آيا ادامه تحصيل در رشته پزشكي براي او واجب است يااينكه ميتواند آن را رها كرده و به تحصيل علوم ديني بپردازد؟
ج: دانشجو در انتخاب رشته تحصيليِ خود آزاد است ولي در اينجا نكتهاي وجود دارد كه شايسته است به آن توجه شود و آن اينكه اگر فراگيري علوم ديني بخاطر توانايي خدمت به جامعه اسلامي اهميّت دارد، تحصيل در رشته پزشكي هم به قصد آمادگي براي ارائه خدمات پزشكي به امّت اسلامي و درمان بيماري و نجات جان آنان از اهميّت زيادي برخوردار است.
س 1335: معلّمي دانش آموزي را در كلاس در برابر دانشآموزان ديگر به شدّت تنبيه كرده است آيا آن دانشآموز حق مقابله به مثل را دارد يا خير؟
ج: دانشآموز حق مقابله و پاسخگويي بگونهاي كه شايسته مقام استاد و معلّم نباشد ندارد و براو واجب است كه حرمت معلم را حفظ نموده و نظم كلاس را رعايت كند و ميتواند از راههاي قانوني اقدام نمايد، همانگونه كه بر معلّم هم واجب است احترام دانشآموز را در برابر همكلاسيهايش حفظ كرده و آداب تعليم اسلامي را رعايت نمايد.