تشبه به کفار و ترویج فرهنگ آنان

   تشبه به کفار و ترویج فرهنگ آنان  س 1373: آیا پوشیدن لباسهایی که بر روی آن حروف و تصاویر خ

   تشبه به كفار و ترويج فرهنگ آنان


 س 1373: آيا پوشيدن لباسهايي كه بر روي آن حروف و تصاوير خارجي چاپ شده، جايز است و آيا اين لباسها ترويج فرهنگ غربي محسوب مي‏شوند؟

 ج: اگر مفاسد اجتماعي نداشته باشند پوشيدن آنها في نفسه اشكال ندارد و امّا اينكه ترويج فرهنگ غربيِ معارض با فرهنگ اسلامي محسوب مي‏شود يا خير، موكول به نظر عرف است.

 س 1374: امروزه وارد كردن لباسهاي خارجي و خريد و فروش و استفاده از آنها در داخل شهرها متداول شده است، با توجه به افزايش تهاجم فرهنگي غرب به انقلاب اسلامي، اين كار چه حكمي دارد؟

 ج: واردات و خريد وفروش واستفاده از آنها به مجرّد اينكه از كشورهاي غيراسلامي وارد شده‏اند، اشكال ندارد، ولي آنچه كه پوشيدن آن با عفّت و اخلاق اسلامي منافات داشته باشد و يا ترويج فرهنگ غربي كه دشمن فرهنگ اسلامي است، محسوب مي‏شود، واردات و خريد وفروش  و پوشيدن آن جايز نيست و دراين مورد بايد به مسئولين مربوطه مراجعه شود تا از آن جلوگيري كنند.

 س 1375: تقليد از مدهاي غربي در كوتاه كردن مو چه حكمي دارد؟

 ج: معيارهاي حرمت در اين موارد، شبيه شدن به دشمنان اسلام وترويج فرهنگ آنهاست و اين موضوع با توجه به كشورها و زمانها و اشخاص مختلف، فرق مي‏كند و اين امر مختص به غرب هم نمي‏باشد.

 س 1376: آيا جايز است مربيان مدارس موهاي دانش آموزاني را كه موهاي سر خود را به شكلهاي غربي كه مخالف آداب اسلامي و تشبه به كفار است، اصلاح و آرايش مي‏كنند، بتراشند؟ با علم به اينكه راهنمايي و نصيحت آنان فايده‏اي ندارد؟ و آنان ظواهر اسلامي را در مدرسه رعايت مي‏كنند ولي پس از خروج از مدرسه تغيير وضعيت مي‏دهند، وظيفه ما چيست؟

 ج: تراشيدن موي سر دانش آموزان توسّط مربّيان شايسته نيست. اگر مسئولين مدرسه تشخيص دادند كه بعضي از كارهاي دانش آموزان با آداب و فرهنگ اسلامي تناسب ندارد، بهتر است آنان را نصيحت و راهنمايي‏هاي پدرانه نمايند و در صورت نياز اولياي آنان را براي كمك به حل مشكل، از وضعيت دانش آموزان خود آگاه نمايند و البته مراعات قوانين آموزش و پرورش، لازم است.

 س 1377: پوشيدن لباس آمريكايي چه حكمي دارد؟

 ج: پوشيدن لباسهايي كه توسط دولتهاي استعماري توليد شده‏اند، ازاين جهت كه ساخت دشمنان اسلام است، في نفسه اشكال ندارد، ولي اگر اين كار مستلزم ترويج فرهنگ غيراسلامي دشمن باشد و ياباعث تقويت اقتصاد آنان براي استعمار و استثمار سرزمين هاي اسلامي‏شود و يا منجر به وارد شدن ضرر اقتصادي به دولت اسلامي گردد، داراي اشكال است و حتّي در بعضي از موارد جايز نيست.

 س 1378: آيا براي زنان، شركت درمراسم استقبال و خوش‏آمدگويي و تقديم دسته گل كه توسّط وزارت‏خانه‏ها و ادارات دولتي و غير آنها، ترتيب داده مي‏شود، جايز است و آيا صحيح است كه شركت آنان را در اين مراسم، اين گونه توجيه كنيم كه هدف ما نشان دادن حرّيت و احترام زن در جوامع اسلامي است؟

 ج: دعوت از زنان براي مشاركت درمراسم استقبال و خوش آمدگويي به مهمانان خارجي وجهي ندارد و در صورتي كه موجب فساد وترويج فرهنگ غيراسلامي شود، جايز نيست.

 س 1379: پوشيدن كروات چه حكمي دارد؟

 ج: به طور كلي پوشيدن كروات و ديگر لباسهايي كه پوشش و لباس غير مسلمانان محسوب مي‏شوند بطوريكه پوشيدن آنها منجر به ترويج فرهنگ منحطّ غربي شود جايز نيست.

 س 1380: فروش كليه عكسها و كتابها و مجلاتي كه بطور آشكار مشتمل بر امور قبيح و مبتذل نيستند ولي بطور ضمني باعث ايجاد جوّ فرهنگي فاسد و غير اسلامي بخصوص در بين جوانان مي شوند، چه حكمي دارد؟

 ج: خريد و فروش و ترويج اموري از اين قبيل كه منجر به انحراف جوانان و فساد آنان و باعث پيدايش جوّ فرهنگي فاسدي مي شوند، جايز نيست و واجب است از آنها اجتناب شود.

 س 1381: امروزه وظيفه زنان براي مقابله با تهاجم فرهنگي به جامعه اسلامي ما چيست؟

 ج: يكي از مهمترين وظايف آنان حفظ حجاب اسلامي و ترويج آن و پرهيز از لباسهائي است كه پوشيدن آنها تقليد از فرهنگ دشمن محسوب مي‏شود.

 س 1382: بعضي از مسلمانان عيدهاي مسيحيان را جشن مي‏گيرند، آيا اين كار اشكال ندارد؟

 ج: جشن گرفتن ميلاد حضرت عيسي مسيح «علي نبيّنا و آله و عليه السلام» اشكال ندارد.

 س 1383: آيا پوشيدن لباسي كه تبليغ و تشويق شراب روي آن وجود دارد، جايز است؟

 ج: جايز نيست.







| شناسه مطلب: 75336