شرایط عین موقوفه
وقف عبارتهای وقف س 2030: آیا شرکت کنندگان در مجالس عزاداری و اهالی منطقهای که حسینیه برای آنان تأسیس
وقف
عبارتهاي وقف
س 2030: آيا شركت كنندگان در مجالس عزاداري و اهالي منطقهاي كه حسينيه براي آنان تأسيس شده ، حق دخالت در تفسير فقرات و قفنامه را دارند ؟
ج: براي فهم مفاد وقفنامه، در صورتي كه اجمال يا ابهام داشته باشند، بايد به شواهد و قرائن حاليه و مقاليه و يا به عرف مراجعه كرد و كسي حق ندارد آنها را از طرف خودش تفسير به رأي كند .
س 2031: اگر مكاني براي تعليم و تحصيل علوم دينيه وقف شده باشد، آيا با وجود طلاب مشغول به تحصيل در آن مكان، جايز است افراد عادي و مسافران از امكانات آنجا استفاده نمايند ؟
ج: اگر آن مكان وقف خصوص طلاب علوم ديني و يا به منظور تدريس و تحصيل علوم ديني در آن باشد، جايز نيست ديگران از آنجا استفاده كنند .
س 2032: عبارت زير در وقفنامهاي آمده است : «در صيغه وقف شرط شده كه هيئتي از عموم اهالي به عنوان هيئت امناء انتخاب شود.» آيا اين عبارت دلالت بر تعيين انتخابكنندگان ميكند؟ و بر فرض عدم دلالت بر تعيين انتخاب كنندگان، حق انتخاب هيئت امناء با چه كساني است ؟
ج: ظاهر عبارت مذكور، لزوم مشاركت عموم اهالي در انتخاب هيئت امناء ميباشد.
س 2033: اگر وصف «ارشد و اصلح » در توليت فرزند ذكوري كه از جهت سني در بين موقوف عليهم از همه بزرگتر است، شرط باشد، آيا اثبات رشد و صالح بودن هم واجب است يا اينكه مجرّد بزرگتر بودن او از جهت سني باعث مي شود كه اصل بر اصلح و ارشد بودن او گذاشته شود ؟
ج: بايد همه شروط تصدّي توليت احراز شود .
س 2034: شخصي املاك خود را براي مجالس عزاداري حضرت اباعبدالله الحسين «عليه السلام» در ايّام محرّم و غير آن وقف كرده است و بعد از خودش فرزندان خود را تا ابد، متولّي آن قرار داده و ثلث منافع املاك را هم براي متولّي قرار داده است، اگر در زماني واقف، اولاد مذكّر و مؤنّث از طبقه اوّل و دوّم و سوّم داشته باشد، آيا توليت وقف براي همه آنان بطور مشترك است و حق توليت بين آنان تقسيم مي شود؟ و بر فرض تقسيم بين همه آنان، آيا بين فرزندان مذكّر و مؤنّث بطور مساوي تقسيم ميشود يا با تفاوت؟
ج: اگر قرينهاي كه دلالت بر ترتيب بر حسب طبقات ارث و تقديم نسل سابق بر لاحق بكند، وجود نداشته باشد، همه طبقات موجود در هر زماني بطور مشترك و مساوي متولّي وقف هستند و حق توليت بدون آنكه تفاوتي بين مذكر و مونّث باشد، بطور مساوي بين آنان تقسيم مي شود.
س 2035: اگر واقف، توليت وقف را بعد از خودش براي مطلق علما و مجتهدين قرار دهد، آيا يكي از علمائي كه مجتهد نيست حق دارد امور توليت را در اختيار بگيرد؟
ج: تا زماني كه احراز نشود كه مقصود واقف از علما خصوص مجتهدين است ، توليت وقف توسط عالم ديني اشكال ندارد هر چند حائز رتبه اجتهاد نباشد.