بخش 2
بخش دوم احرام فصل اول : وجوب احرام وجوب احرام برای ورود به مکه احرام بعد از انعقاد زایل نمی شود محرم کردن مجنون واجب نیست فصل دوم : مکان احرام عمره مفرده 1 ـ میقاتهای پنجگانه لزوم احرام جهت گذر از میقات در مسیر مکه مسجد شجره احرام از داخل مسجد شجره احرام جنب و حائض در حال عبور از مسجد احرام حائض نزدیک مسجد شجره احرام جنب با تیمم در داخل مسجد احرام در خارج مسجد و تجدید در جحفه میقاتهای دیگر تأخیر احرام از میقات و محاذات آن وجوب بازگشت به میقات با امکان عبور از میقات با عذر 2 ـ احرام از مکان منذوز نذر نایب برای احرام احرام از مکه با نذر نذر در ایران برای احرام از جده 3 ـ احرام از محاذات معلوم نبودن محاذات احرام با نذر با معلوم نبودن محاذات مراد از محاذات محاذات با دو میقات 4 ـ احرام از ادنی الحل انجام عمره از داخل مکه عدم خصوصیت مسجد تنعیم برای احرام معیار ادنی الحل احرام شاغلین در جده احرام برای عمره مفرده از جدّه ورود به جده و احرام از تنعیم احرام از حد
23 |
باب دوم : اعمـــال
احرام …27
طواف …113
نماز طواف …185
سعي …203
تقصير …223
طواف نساء و نماز آن …231
25 |
اول : احرام
وجوب احرام …27
مكان احرام عمره مفرده …28
1 ـ ميقاتهاي پنجگانه …28
2 ـ احرام از مكان منذوز …33
3 ـ احرام از محاذات …34
4 ـ احرام از ادني الحل …36
واجبات احرام …39
1 ـ پوشيدن جامه احرام …39
2 ـ نيت احرام …45
3 ـ تلبيــه …46
مستحبات احرام …51
غسل احرام …51
محرّمات احرام …55
1 ـ محرّمات مشترك …55
2 ـ محرّمات مخصوص به مردان …79
3 ـ محرّمات مخصوص به بانوان …94
احرام و عمره كودكان …98
مستحبات و آداب …105
27 |
فصل اول
وجوب احرام
وجوب احرام براي ورود به مكه
28 235 ـ ورود به مكه ( 1 ) بدون احرام ، جايز نيست ؛ مگر مواردي كه استثنا شده است ؛ و ـ به حسب اختلاف شرايط ـ به نيت عمره تمتع ، يا حج ، يا به نيت عمره مفرده ، صورت مي گيرد .
از اين حكم ، كساني كه به مقتضاي شغلشان ، زياد وارد مكه شده و از آن خارج مي شوند ، همچنين افرادي كه در ماه احرام قبل ـ به تفصيلي كه گذشت ـ به مكه وارد مي شوند ، استثنا شده اند .
احرام بعد از انعقاد زايل نمي شود
29 241 ـ محرم نمي تواند احرام خود را به هم بزند و مُحل شود ؛ و اگر لباس احرام را به قصد بيرون آمدن از احرام ، از تنش بيرون بياورد ، احرامش به هم نمي خورد و محرّمات احرام بر او حلال نمي شود ؛ و اگر موجب كفّاره بجا آورد ، بايد كفّاره بدهد .
محرم كردن مجنون واجب نيست
30 242 ـ مجنون تكليف ندارد ؛ و احرام بر او واجب نيست ؛ و اگر بدون احرام وارد مكه شود ، اشكالي ندارد .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله سيستاني : ورود به مكّه بلكه در حرم بدون احرام جايز نيست . ( مناسك ، مسأله 141 ) .
28 |
فصل دوم
مكان احرام عمره مفرده
احرام عمره مفرده به حسب اختلاف شرايط در يكي از مكانهاي ذيل صورت مي گيرد :
1 ـ ميقاتهاي پنجگانه
لزوم احرام جهت گذر از ميقات در مسير مكه
31 190 ـ كساني كه در مسير عمره مفرده ، از مواقيت پنج گانه گذر مي كنند ، نمي توانند بدون احرام از آنجا عبور نمايند ؛ و در صورت عبور ، واجب است ( 1 ) به ميقات بازگردند ؛ و اگر كسي نتوانست برگردد ، هرجا كه هست محرم شود . ( 2 )
الف ـ مسجد شجره
مسجد شجره يا « ذُوالحُلَيفه » ، ميقات كساني است كه از مدينه منوره ، به مكه مي روند .
32 245 ـ تأخير احرام ( 3 ) در صورت ضرورت ، از مسجد شجره تا ميقات اهل شام ( جحفه ) ، جايز است .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آيات عظام بهجت ، صافي ، فاضل ، گلپايگاني : عبور از ميقات بدون احرام جايز نيست و در صورت تجاوز ، احرام از ادني الحل براي قاصد عمره مفرده كافي است .
2 . تفصيل نظريه آيات عظام ذيل مسأله 236 ( مناسك محشاي حج ) و 262 و 197 اين كتاب آمده است .
آية الله خامنه اي : واجب است برگردد و از همان ميقاتي كه از آن عبور كرده است محرم شود ، چه ميقات ديگري در جلو باشد يا نه .
3 . آية الله بهجت : و جواز طرف مقابل كه احرام از مسجد با فعل مضطر اليه و فداء است ، محل تأمّل است . ( مناسك شيخ ، ص9 ) .
29 |
احرام از داخل مسجد شجره
33 246 ـ احرام ـ بنابر احتياط واجب ـ بايد در داخل مسجد شجره صورت گيرد ، نه اطراف آن ( 1 ) و احرام در هر جاي مسجد شجره ـ حتي در قسمت توسعه يافته ـ جايز است ، ( 2 ) ولي احتياط مستحب آن است كه در محلّ اصلي صورت گيرد .
احرام جنب و حائض در حال عبور از مسجد
34 247 ـ اشخاص جنب و حايض مي توانند ( 3 ) در حال عبور از مسجد محرم شوند و نبايد در مسجد توقف كنند ، هر چند اگر عصياناً هم توقف نمايند و محرم شوند ، احرام آن ها صحيح است . ( 4 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله بهجت : بايد در صورت امكان از درون مسجد احرام بسته شود . ( مناسك ، ص64 ) .
آية الله خامنه اي : احرام خارج از مسجد شجره ، براي كساني كه از طريق مدينه به سوي مكه حركت مي كنند ، كفايت نمي كند و واجب است داخل مسجد محرم شوند .
آية الله خويي : احرام از منطقه ذو الحليفه ، مانعي ندارد . ( تعليقة العروة ، ج2 ، ص 342 ) .
آية الله وحيد : ذوالحليفه ميقات هر كسي است كه بخواهد از راه مدينه به حج برود ، و احوط افضل اين است كه احرام از مسجد آن كه معروف به مسجد شجره است ، بسته شود . ( مناسك فارسي معظم له صفحه 86 )
آيات عظام تبريزي ، صافي ، گلپايگاني ، مكارم : از داخل مسجد مستحب است و همين كه احرام در محاذي مسجد از طرف راست يا چپ باشد ، كفايت مي كند ؛ آية الله تبريزي : ولي احتياط واجب آن است كه از پشت مسجد قديم احرام نبندند .
2 . آية الله بهجت : احتياطاً احرام از مسجد قديمي شجره باشد و با فحص از اهل اطّلاع ، توسعه از يمين و يسار و خلف است و قسمت محراب از مسجد قديمي محسوب مي شود . ( استفتائات ، س33 )
آية الله تبريزي : احتياط واجب اين است كه از پشت مسجد قديم احرام نبندد .
3 . آيات عظام : خويي ، صافي ، گلپايگاني ، مكارم : به مساله قبل مراجعه شود .
آية الله تبريزي : شخص جنب و حايض در خارج مسجد محرم مي شود و تجديد تلبيه در جُحفه لزومي ندارد ونيز اگر در حال عبور از مسجد محرم شوند مانعي ندارد .
آية الله سيستاني : براي حايض و نفساء احرام بستن بيرون مسجد شجره كافي است .
آية الله فاضل : اگر امكان نداشته باشد يعني مسجد دو درب نداشته باشد يا امكان عبور از مسجد به جهت ازدحام و موانع ديگر نباشد ، كنار مسجد محرم شوند و در اين فرض تجديد احرام در جحفه يا محاذات آن لازم نيست .
4 . آية الله تبريزي : صحّت احرام او محلّ اشكال است و بايد تلبيه را به قصد احرام تجديد كند .
آية الله صافي ، آية الله گلپايگاني : چنانچه قصد قربت از او متمشّي شود احرام صحيح است .
آية الله مكارم : اگر عمداً باشد خالي از اشكال نيست .
30 |
احرام حائض نزديك مسجد شجره
35 248 ـ اگر حايض نتواند تا پاك شدن صبر كند ، احتياط آن است كه نزديك مسجد محرم شود و در « جحفه » يا محاذي آن ، احرام را تجديد كند . ( 1 )
احرام جنب با تيمم در داخل مسجد
36 249 ـ اگر جنب نتواند به خاطر زيادي جمعيت ، در حال عبور از مسجد احرام ببندد و آب براي غسل نباشد و نتواند صبر كند تا آب پيدا شود ، بايد تيمم كند و در داخل مسجد احرام ببندد . ( 2 )
37 250 ـ اگر حائض براي احرامِ در حال عبور ، وارد مسجد شجره شود و تلبيه بگويد ولي نتواند از در ديگر خارج شود و از همان دري كه وارد شده بود ، خارج شود ، احرامش صحيح است . ( 3 )
احرام در خارج مسجد و تجديد در جحفه
38 251 ـ زناني كه به علت عادت ماهانه نمي توانند داخل مسجد شجره محرم شوند ، ( 4 ) بنا بر احتياط در خارج آن محرم شوند ، و در جُحْفه ( 5 ) يا مُحاذي آن ، تجديد احرام نمايند ؛ ( 6 ) و چنانچه محاذاتْ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله نوري : اگر بهواسطه زيادي جمعيت ، از عبور از مسجد هم عاجز باشد ، احتياط آن است كه از نزديك مسجد محرم شود .
آية الله بهجت : اگر نتواند وارد مسجد شود در خارج مسجد محاذي آن محرم مي شود و در جحفه يا محاذي آن تجديد احرام مي كند بنابر احتياط . ( مناسك ، س34 ) .
آية الله خامنه اي : زني كه داراي عذر است ، مي تواند در حال عبور از مسجد محرم شود ، به شرطي كه مستلزم توقف در مسجد نباشد . ولي اگر مستلزم توقف در مسجد هر چند بر اثر ازدحام و مانند آن باشد و نتواند احرام را تا برطرف شدن عذر به تأخير بيندازد ، بايد از جحفه يا محاذات آن محرم شود . و جايز است با نذر از هر مكان ديگري قبل از ميقات محرم شود .
نظريه ساير آيات عظام از مسأله 246 بدست مي آيد .
2 . آية الله فاضل و آية الله نوري : و همچنين است حايض كه از حيض پاك شده است .
نظريه ساير آيات عظام در اين مسأله از ذيل مسأله 246 و 247 به دست مي آيد .
3 . آية الله تبريزي : صحّت احرامش محلّ اشكال است .
4 . آية الله نوري : مي توانند داخل مسجد شوند و در حال عبور از مسجد احرام ببندند و در مسجد توقف نكنند .
5 . آية الله تبريزي : مي توانند در ذوالحليفه محرم شوند و احتياط واجب اين است كه از طرف راست يا چپ يا جلوي مسجد قديم محرم شوند .
آية الله خويي : احرام در منطقه ذوالحليفه صحيح است . ( تعليقه عروه ، ج2 ، ص342 ) .
6 . آيات عظام سيستاني ، صافي ، فاضل ، گلپايگاني ، مكارم : تجديد احرام لازم نيست .
31 |
معلوم نباشد ، اگر حدود آن را تشخيص دهند و در تمام آن حد ، با بقاي نيت ، تلبيه را تكرار كنند ، كفايت مي كند .
ميقاتهاي ديگر
39 ب ـ « وادي عقيق » ـ كه اوايل آن را « مسلخ » و اواسط آن را « غمره » و اواخر آن را « ذات عرق » مي گويند كه محل احرام عامه است ـ ميقات كساني است كه از راه عراق و نجد به مكه مي روند .
ج ـ « قرن المنازل » ، ميقات كساني است كه از راه طائف حج مي روند .
ه ـ « يَلَمْلَمْ » ـ كه اسم كوهي است ـ ميقات كساني است كه از راه يمن مي روند .
د ـ « جُحْفه » ، ميقات كساني است كه از راه شام به مكه مي روند . ( 1 )
تأخير احرام از ميقات و محاذات آن
40 260 ـ تأخير احرام از ميقات اختياراً جايز نيست ؛ بلكه بنابر احتياط ( 2 ) واجب ، تأخير از محاذات ميقات نيز ، بدون احرام جايز نيست ، اگرچه ميقات ديگري بعد از آن باشد .
وجوب بازگشت به ميقات با امكان
41 261 ـ اگر كسي بدون احرام ( 3 ) از ميقات ( 4 ) عبور كند ، واجب است در صورت امكان برگردد و از همان ميقات محرم شود ؛ بلكه حتي اگر ميقات ديگري هم بعد از آن باشد ، بايد ـ بنابر احتياط
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله سيستاني : و كساني كه از مسجد شجره گذشته و محرم نشده اند هرچند بدون عذر .
2 . آية الله بهجت : اقرب جواز عدول اهل مدينه است از مرور به ذوالحليفه براي احرام از جحفه اختياراً . ( مناسك شيخ ، ص9 ) .
نظريه آية الله خويي در مورد محاذات در ذيل مسأله 274 آمده است .
آية الله سيستاني : احوط اين است كه مكلف از محاذي ميقات نگذرد ، مگر با احرام ، اگرچه بعيد نيست كه گذشتن جايز باشد ، در صورتي كه در پيش روي مكلف ميقاتي يا محاذي ميقاتي باشد . ( مناسك ، مسأله 167 ) .
آية الله صافي ، آية الله گلپايگاني : بلكه واجب است .
آية الله فاضل : اين احتياط مستحب است .
3 . آيات عظام فاضل : و بدون عذر .
آية الله بهجت : در حال اختيار .
4 . آية الله فاضل : در حج تمتع بدون عذر .
32 |
واجب ( 1 ) ـ به همان ميقاتي كه از آن گذشته برگردد و محرم شود .
عبور از ميقات با عذر
42 262 ـ كسي كه از روي فراموشي ، يا ندانستن مسأله ، يا عذر ديگر ، ( 2 ) بدون احرام از ميقات عبور كند ، اگر بازگشت به ميقات و انجام اعمال عمره تمتع ممكن باشد ، بايد باز گردد و از ميقات ( 3 ) احرام ببندد ، چه داخل حرم شده باشد يا نه ؛ و اگر بازگشت و انجام اعمال ممكن ( 4 ) نباشد ، اگر داخل حرم نشده باشد ، از همان جا احرام ببندد و بنابر احتياط مستحب ( 5 ) هر مقداري مي تواند به طرف ميقات برگردد و آنجا محرم شود ؛
و اگر داخل حرم شده ، اگر ممكن است و به اعمال عمره مي رسد ، از حرمْ خارج ( 6 ) و محرم شود ؛
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آيات عظام بهجت ، تبريزي ، خامنه اي ، خويي ، صافي ، گلپايگاني : در صورت امكان بايد برگردد .
آية الله سيستاني : و هرگاه بدون احرام ، از ميقات گذشته ، در صورت امكان بايد به ميقات برگردد ، مگر كسي كه بدون عذر از ذوالحليفه گذشته و به جحفه رسيده باشد ، كه چنين شخصي بنابر اظهر ، برايش كافي است كه از جحفه احرام ببندد ، اگر چه گناهكار است . ( مناسك ، مسأله 167 ) .
آية الله مكارم : اين احتياط واجب نيست .
2 . آية الله بهجت : عذري كه مسوّغ ترك باشد و لو ظاهراً ؛ از قبيل مرض و جهل به موضوع ، بدون تقصير ، و ظاهر لحوق جهل به حكم است با عدم تقصير در آنچه مذكور شد . ( مناسك شيخ ، ص11 ) .
3 . آية الله سيستاني : اين حكم در غير مورد مسجد شجره است و كسي كه از آن عبور كند هرچند عمدي باشد مي تواند از جحفه محرم شود ، گر چه گناه كرده است .
آية الله مكارم : مي تواند از همانجا محرم شود .
4 . آية الله صافي ، آية الله گلپايگاني : پس اگر از ميقات ديگري عبور مي كند ، از ميقات بعدي محرم شود و اگر ميقات ديگري در مسير نيست ، به مقداري كه مي تواند به طرف ميقات برگردد و اگر هيچيك از اين طرق ممكن نيست از همان محل محرم شود .
5 . آية الله تبريزي ، آية الله سيستاني : بنابر احتياط واجب ، به مقداري كه ممكن است به طرف ميقات برگردد و محرم شود .
آية الله خامنه اي : به احتياط واجب بايد برگردد به طرف ميقات به هر مقدار كه ممكن باشد تا از انجا محرم شود و اگر داخل حرم شده و مي تواند از حرم براي احرام خارج شود ، بايد براي احرام از حرم خارج شود و اگر به علت تنگي وقت و مانند آن نمي تواند از حرم خارج شود ، بايد داخل حرم از همان جايي كه عذرش برطرف شده است محرم شود .
آية الله مكارم : اگر مي تواند و به اعمال عمره مي رسد ، از حرم خارج شود و هرچند به تنعيم رود .
6 . آية الله بهجت : و احتياط به دور شدن از حرم ، به مقدار عدم فوت حج ترك نشود . ( مناسك شيخ ، ص11 ) .
آية الله صافي ، آية الله گلپايگاني : و در ميقات محرم گردد و يا به طرف ميقات به مقداري كه ممكن است برود وإلاّ از ادني الحل محرم شود و در صورت عدم تمكّن از رفتن به ادني الحلّ در مكّه محرم شود . ( آداب و احكام حج ، مسأله 293 ) .
آية الله مكارم : هرچند به تنعيم رود .
33 |
و اگر نمي تواند ، همان جا محرم شود و بنابر احتياط مستحب هرقدر مي تواند به طرف خارجِ حرم برگردد و آنجا محرم شود .
2 ـ احرام از مكان منذوز
43 253 ـ زن هاي حايض مي توانند در مدينه با نذر محرم شوند ؛ و در اين صورت لازم نيست به مسجد شجره بروند ( 1 ) ؛ ولي نذر زن ، بايد با اِذن شوهر باشد . ( 2 )
44 254 ـ احرام بستن پيش از ميقات ، جايز نيست و صحيح واقع نمي شود ؛ ولي با نذر ، جايز است ؛ ( 3 ) و در صورت نذر ، بايد از مكان منذور محرم شود ؛ مثلا اگر نذر كرد كه از « قم » محرم شود ، واجب است عمل كند ؛ و بهتر آن است كه در ميقات ، يا محاذات آن ، احرام را تجديد كند . ( 4 )
نذر نايب براي احرام
45 256 ـ نذر احرام قبل از ميقات ، براي نايب نيز جايز است .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . گذشت در مسأله 246 به بعد نظر آيات عظامي كه مطلقا يا در اين خصوص ، احرام در خارج مسجد شجره را مجزي مي دانند .
2 . آيات عظام بهجت ، تبريزي ، خويي ، سيستاني ، مكارم : اگر نذر زن مزاحم حق شوهر نباشد اجازه لازم نيست .
آية الله خامنه اي : در صحت نذر زوجه براي احرام پيش از ميقات در صورتي كه شوهر او غايب باشد ، اذن شوهر شرط نيست . ولي اگر حضور داشته باشد ، احتياط واجب آن است كه از او اذن بگيرد . و اگر بدون اذن شوهر نذر كند ، نذر او منعقد نمي شود .
3 . آية الله سيستاني : اگر بداند مستلزم ارتكاب محرّم مي شود ؛ مانند استظلال ، انعقاد نذر مورد اشكال است .
آية الله فاضل : صحت نذر براي كسي كه مي داند ناچار مي شود در روز با وسيله مسقف حركت كند محل اشكال است ، بلي اگر بداند كه براي احرام عمره تمتع نمي تواند به يكي از مواقيت معروفه برود نذر اشكال ندارد و معصيت هم نكرده است . ولي احتياط آن است كه در ادني الحل تجديد احرام كند و در هر دو صورت كفّاره استظلال را بايد بدهد .
4 . آية الله بهجت : نيازي به تجديد احرام در ميقات نيست بلكه مي تواند از راهي به مكّه برود كه بر ميقات نگذرد . ( مناسك ، مسأله 164 ) .
34 |
احرام از مكه با نذر
46 192 ـ آيا احرام با نذر ، از داخل شهر مكه و يا مسجدالحرام ، براي عمره مفرده جايز است ؟ ( 1 )
نذر در ايران براي احرام از جده
47 194 ـ اگر كسي از ايران نذر كند كه در جدّه محرم شده ، سپس براي انجام عمره مفرده به مكّه برود ، آيا اين نذر صحيح است ؟ و احرام او صحيح مي باشد ؟ ( 2 )
48 2/196 ـ كساني كه به قصد عمره مفرده وارد جدّه مي شوند ، آيا مي توانند با نذر از مسجد تنعيم ، محرم شوند ؟ ( 3 )
3 ـ احرام از محاذات
49 271 ـ اگر قاصد مكه از راهي برود كه به هيچ يك از ميقات ها عبورش نيفتد ، بايد از محاذات ميقات ، احرام ببندد . ( 4 )
معلوم نبودن محاذات
50 272 ـ اگر مكان محاذات معلوم نباشد ، ( 5 ) بايد از اهل اطلاع و مورد وثوق سؤال شود . ( 6 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . همه آيات عظام : نمي تواند .
2 . آيات عظام : بهجت ، صافي ، فاضل ، مكارم و نوري : اين نذر صحيح است و كفايت مي كند ؛ آية الله سيستاني : مگر بداند كه مجبور مي شود در روز سوار ماشين مسقف شود كه صحّت نذر در اين فرض ، محلّ اشكال است و همين طور بنابر احتياط شب هاي باراني .
آية الله تبريزي و آية الله خامنه اي : نذر و احرام او باطل است .
3 . آية الله بهجت : در صورتي كه نذر كرده باشد كه در صورت گذر از ميقات يا محاذات آن به هر علتي ، در مسجد تنعيم محرم شود ، نذر منعقد است .
آية الله صافي : جايز نيست ولي در صورت گذر به هر علت ، احرام در ادني الحل كافي است .
آية الله فاضل : جايز نيست .
4 . آية الله بهجت : بايد از محاذات اوّلين ميقات نزديك به خود محرم شود . ( مناسك ، ص66 ) .
آية الله خويي : كسي كه تقريباً يك ماه يا بيشتر در مدينه منوره اقامت نموده و عازم حج باشد و بخواهد از غير راه متعارف مدينه تا مكه برود ، همين كه شش ميل از مدينه دور شود محاذي و برابر مسجد شجره خواهد بود و همان جا ميقاتش خواهد بود و از همان جا احرام مي بندد . و در تجاوز نمودن از محاذات مسجد شجره و احرام بستن از محاذات يكي از مواقيت ديگر ، بلكه از خصوص مورد مذكور نيز مشكل است .
5 . آية الله بهجت : اگر علم به محاذات ممكن نباشد ، ظاهر كفايت گمان است در صورتي كه موجب اطمينان يا حاصل از سؤال اهل آن محل باشد علي الأحوط . ( مناسك شيخ ، ص11 ) .
6 . آية الله سيستاني : اگر دو خطّ متقاطع را فرض كنيم كه زاويه قائمه اي را تشكيل مي دهند و يكي از آن ها از مكه مي گذرد و ديگري از ميقات ، نقطه تقاطع ، محلّ محاذات با ميقات است و معيار در اين امر صدق عرفي است نه دقت عقلي .
35 |
احرام با نذر با معلوم نبودن محاذات
51 273 ـ اگر كسي نتواند محاذات را بفهمد ، ( 1 ) قبل از رسيدن به محلي كه احتمال مي دهد از محاذات گذشته است ، با نذر محرم شود ؛ ( 2 ) بلكه اگر از محل معيني پيش از رسيدن به محاذات ، به نذر محرم شود ، احوط است .
52 274 ـ كساني كه از محاذاتِ غير مسجد شجره عبور مي كنند ، احتياط مستحب ( 3 ) آن است كه قبل از رسيدن به محاذات ، با نذر محرم شوند و بهتر آن است كه در محاذات ، تجديد احرام كنند .
مراد از محاذات
53 275 ـ مراد از « محاذات » مكاني است كه ميقاتْ در يك خط راست ، به طرف راست يا چپ شخص واقع شود ؛ به طوري كه اگر از آنجا بگذرد ، ميقات متمايل به پشت او شود .
محاذات با دو ميقات
54 277 ـ اگر عبور كسي به گونه اي است كه با دو ميقات ، محاذات پيدا مي كند ، ( 4 ) احتياط واجب ( 5 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله بهجت : اگر در طريق او محاذات علميّه با ظنّيه نباشد احوط رفتن به سوي ميقاتي يا محاذات آن است و محتمل است جواز احرام از اوّل احتمال و تجديد آن در مقدار اقرب مواقيت به مكّه . ( مناسك شيخ ، ص10 و11 ) .
2 . آية الله مكارم : بنابر احتياط .
3 . آية الله خويي : اگر فاصله زياد باشد ، ظاهراً نذر لازم است و اگر فاصله كم باشد ، بنابر احتياط واجب بايد نذر كند يا اين كه به يكي از مواقيت برود . ( مناسك ، مسأله 164 ) .
آية الله صافي ، آية الله گلپايگاني : متعرض مسأله استحباب نذر نشده اند .
4 . آية الله تبريزي : بايد از جايي كه اول محاذات پيدا مي كند ، احرام ببندد و تجديد نيت در محاذات ميقات بعد لازم نيست .
نظر آية الله خويي با ملاحظه مسأله 271 منتفي است .
آية الله سيستاني : مخيّر است از محاذي هر كدام احرام ببندد ، گرچه احتياط مستحب احرام در محاذي اوّل است .
5 . آية الله صافي ، آية الله گلپايگاني : واجب است كه از جائيكه . . . . .
36 |
آن است كه از جايي كه ابتدا محاذات حاصل مي شود ، احرام ببندد و در محاذات ميقات بعد ، نيت احرام را تجديد كند . ( 1 )
4 ـ احرام از ادني الحل
انجام عمره از داخل مكه
55 2/190 ـ افرادي كه از مكه عمره به جا مي آورند ، به ادني الحل ـ كه افضلِ آن « جِعرانه » ، « حُديبيه » و « تنعيم » است ـ رفته ، و محرم مي شوند .
عدم خصوصيت مسجد تنعيم براي احرام
56 191 ـ براي احرام عمره مفرده ، مسجد تنعيم ، خصوصيت ندارد و احرام از ادني الحلّ صحيح است هرچند در مسجد نباشد .
معيار ادني الحل
57 2/192 ـ آيا احرام از ادني الحل كه ميقات عمره مفرده است ، بايد از اولين نقطه متصل به حرم انجام شود ، يا با فاصله نيز كافي است ، يا ميزان ادني الحل عرفي است ؟ ( 2 )
احرام شاغلين در جده
58 193 ـ ميقات براي شاغلين در جده ـ از ايرانيان و غير آن هاـ در عمره تمتع و عمره مفرده ، ( 3 ) همان مواقيت معروفه است و نمي توانند از جده يا ادني الحل محرم شوند ؛ و اگر از روي جهل به مسأله در غير ميقات محرم شوند ، احرام آن ها صحيح نيست و محرّمات احرام بر آنها حرام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله بهجت : اقوي كفايت احرام اوّل است ؛ به نحوي كه در مسأله 271 بيان شد . ( مناسك ، ص10 ) .
آية الله فاضل : تجديد احرام لازم نيست و بايد از اول محاذات محرم شود .
2 . آيات عظام : بهجت ، خامنه اي ، تبريزي ، فاضل ، مكارم : ميزان ادني الحل عرفي است .
آية الله صافي : و از آن فاصله نگيرد .
آية الله سيستاني : صدق ادني الحل معيار است در همه مرزهاي حرم .
3 . آية الله خويي : اگر حدود سه سال در جده مي ماند كه صدق مقرّ و منزل بر آن بكند ، مي تواند از جدّه محرم شود . ( المسائل الشرعيه ، ج1 ، ص322 و 320 ) .
آية الله سيستاني : مي توانند از جده با نذر محرم شوند و كسي كه منزلش از ميقات به مكّه نزديك تر باشد مي تواند از منزل احرام ببندد .
آية الله مكارم : براي عمره مفرده ، مي توانند مانند سايرين از حديبيه محرم شوند .
تفصيل اين مسأله در ذيل مسأله 197 آمده است .
37 |
نمي شود ؛ و با فرض علم و عمد هم ، حكم همين است ؛ هرچند در صورت جهل ، اگر بعد از اعمال ، مسأله را فهميدند ، عمل آنان صحيح است . ( 1 )
احرام براي عمره مفرده از جدّه
59 195 ـ شخصي از روي جهل به حكم ، در جدّه براي عمره مفرده محرم مي شود وپس از انجام طواف و نماز و سعي ، متوجه مي شود كه مي بايست به يكي از مواقيت مي رفته ، تكليف او چيست ؟ ( 2 )
ورود به جده و احرام از تنعيم
60 196 ـ كساني كه به قصد عمره مفرده وارد جدّه مي شوند ، آيا مي توانند از مسجد تنعيم كه ادني الحلّ است ، محرم شوند ؟ ( 3 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله تبريزي ، آية الله خويي : صحت عمره محل اشكال است . آية الله بهجت ، آية الله سيستاني : و احتياطاً در صورت امكان عمره را اعاده نمايند .
آية الله فاضل : در صورت جهل و نسيان ، اگر بعد از اعمال حج متوجّه شوند حجّ صحيح است و اگر بعد از عمره تمتّع يا عمره مفرده متوجّه شوند عمره باطل است و در عمره تمتّع اگر وقت دارد و ممكن باشد ، جبران كند و اگر وقت ندارد حجّ تمتّع بدل به حجّ افراد مي شود و در اين صورت نيز كفايت از حَجّة الاسلام مي كند .
2 . آية الله بهجت : عمره از او محقّق نشده است .
آية الله تبريزي : احتياطاً به يكي از مواقيت ولو به جحفه برود و براي عمره مفرده احرام ببندد و اعمال عمره مفرده را انجام دهد ، والله العالم .
آية الله خامنه اي و آية الله فاضل : فعلا تكليفي ندارد ، بلي اگر از طرف كسي نايب بوده و يا به سبب نذر عمره واجب شده باشد كفايت نمي كند .
آية الله صافي : در فرض سؤال ، احتياطاً بقيّه اعمال عمره را اتمام كند و چنانچه عمره مفرده به نذر و غيره واجب بوده اكتفا به آن نكند و از ادني الحلّ محرم شود و عمره واجبه خود را انجام دهد ، والله العالم .
آية الله مكارم : احرامش باطل است و بايد به ادني الحلّ برود و از آنجا محرم شود و عمره را تجديد كند .
آية الله سيستاني : عمره او باطل است و اگر نمي تواند به ميقات برود مي تواند از أدني الحِلّ ؛ مانند مسجد تنعيم ، دوباره محرم شود و اعمال را انجام دهد .
آية الله نوري : اگر بعد از اعمال متوجّه شود عمره او صحيح است .
3 . آية الله بهجت و آية الله صافي : عبور از ميقات يا محاذي آن ، براي قاصد مكّه بدون احرام جايز نيست هرچند بخواهد عمره مفرده بجا آورد و لكن اگر معصيت نمود و از ادني الحل محرم شد ، عمره او صحيح است .
آية الله تبريزي و آية الله نوري : بايد به جحفه يا ميقات ديگر ـ از مواقيت معروفه ـ بروند و از آنجا محرم شوند ؛ آية الله خامنه اي و آية الله سيستاني : و اگر نتواند به ميقات برود ، احتياط واجب اين است كه با نذر از جدّه احرام ببندد .
آية الله فاضل : بايد با نذر قبل از ورود به شهر مكه محرم شود و يا به مواقيت ديگر مثل جعرانه و حديبيه برود و از آنجا محرم شود .
آية الله مكارم : ميقات آن ها حديبيه ، كه تقريباً هفده كيلومتر با مكّه فاصله دارد ، مي باشد . اگر از جاده قديم بروند به حديبيه برخورد مي كنند و اگر نروند از محاذات آن كفايت مي كند .
38 |
احرام از حديبيّه
61 197 ـ كساني كه با هواپيما به جده مي روند ، نمي توانند ـ براي عمره تمتع يا مفرده ( 1 ) ـ از جده يا حديبيه محرم شوند ؛ بلكه بايد به يكي از مواقيت ـ مثل جحفه ( 2 ) ـ بروند ؛ و اگر به مدينه مي روند ، بايد از مسجد شجره محرم شوند .
62 198 ـ حديبيّه ميقات عمره مفرده است ، براي كساني كه در مكه هستند .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آيات عظام صافي ، فاضل ، گلپايگاني : در عمره مفرده احرام از ادني الحلّ كفايت مي كند ، اگرچه با عبور از ميقات بدون احرام گناه كرده است . ( مناسك عربي ، ص 84 ) .
2 . آية الله بهجت : مثل جحفه يا محاذات آن . ( مناسك ، مسأله 173 ) به ذيل مسأله 272 و 258 ( مناسك محشاي حج ) مراجعه شود .
آية الله سيستاني : مي تواند از جدّه با نذر محرم شود ؛ زيرا جنوب شرقي آن محاذي با جحفه است .
39 |
فصل سوم
واجبات احرام
63 278 ـ واجبات احرام سه چيز است :
1 ـ پوشيدن جامه احرام
64 279 ـ هنگام محرم شدن و در حال احرام ، ( 1 ) پوشيدن دو جامه احرام ـ كه يكي « لنگ » و ديگري « ردا » است ـ بر مردان واجب است .
احتياط واجب ( 2 ) آن است كه پوشيدن اين دو جامه ( 3 ) ، قبل از نيت احرام و تلبيه باشد ؛ و اگر كسي بعد از لبيك بپوشد ، احتياط ( 4 ) آن است كه لبيك را دوباره بگويد .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله فاضل : احتياط مستحب است كه زن ها نيز دو جامه احرام را هنگام محرم شدن بپوشند . آية الله صافي : و در طواف و سعي .
آية الله گلپايگاني : پوشيدن دو جامه احرام اختصاص به مردان ندارد و احتياط واجب آن است كه زن ها نيز دو جامه را بپوشند ، اگرچه كندن لباس دوخته بر آن ها واجب نيست و جايز است بعد از احرام دو جامه احرام را بيرون بياورند و با همان لباس خودشان باشند وبهتر آن است كه درحال سعي وطواف دو جامه احرام را دربرداشته باشند . ( مناسك فارسي ، ص28 ) .
2 . آية الله بهجت : محل پوشيدن ، از باب مقدّمه ، قبل از نيّت وتلبيه است ؛ واحتياط در صورت تاخير پوشيدن ، در اعاده نيّت وتلبيه است . ( مناسك شيخ ، ص14 ) .
آية الله صافي ، آية الله گلپايگاني : مي بايست قبل از نيت و تلبيه دو جامه را بپوشند .
3 . آية الله نوري : لباسهاي دوخته را بكند و اين دو جامه را . . .
4 . آية الله خامنه اي ، آية الله فاضل : احتياط مستحب است .
آية الله سيستاني : احتياط مستحب اعاده نيت و تلبيه است . ( مناسك ، مسأله 189 ) .
40 |
جواز پوشيدن بيشتر از دو جامه
65 280 ـ حداقل مقدارِ واجبِ لباس احرام ، دو جامه است و زيادتر مانع ندارد .
عدم جواز اكتفا به يك جامه
66 281 ـ بنابر احتياط واجب ( 1 ) در حال اختيار ، به يك جامه بلند ـ كه مقداري از آن را لنگ و مقداري را ردا قرار دهد ـ اكتفا نشود ( 2 ) بلكه بايد دو جامه جدا باشند .
مقدار پوشش جامه احرام
67 282 ـ پوشيدن لباس احرام به نحو متعارف كفايت مي كند و لازم نيست ( 3 ) لنگ ، ناف و زانو را بپوشاند ؛ هر چند پوشاندن آنها مستحب است .
عدم اعتبار كيفيت خاص در پوشيدن
68 283 ـ در پوشيدن دو جامه احرام ، ترتيب خاصي معتبر نيست ، بلكه به هر ترتيبي ( 4 ) باشد ، مانع ندارد ، فقط بايد ـ به هر كيفيتي كه مي خواهد ـ يكي را لنگ و يكي را ردا قرار دهد ؛ و احتياط مستحب ( 5 ) آن است كه ردا ، شانه ها را بپوشاند . ( 6 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله خامنه اي : پوشيدن دو جامه احرام واجب تعبدي است .
2 . آية الله بهجت : احرام صحيح است .
آية الله سيستاني : بلكه ظاهر اين است كه كافي نباشد .
3 . آية الله بهجت : اِزار از ناف تا زانو را بايد بپوشاند ( مناسك ، مسأله 189 ) .
آية الله تبريزي ، آية الله خويي : بايد به اندازه اي باشد كه ناف تا زانو را بپوشاند .
آيات عظام سيستاني ، صافي ، گلپايگاني ، مكارم : بنابر احتياطِ واجب ، لازم است .
4 . آية الله بهجت : يكي از آن ها بايد بپوشاند ما بين ناف و زانو را و ديگري كه ردا باشد آنقدر باشد كه دو شانه را بپوشاند به نحوي كه ردا و تردّي به آن صادق باشد . ( مناسك شيخ ، ص14 ) .
آية الله خامنه اي : اگر به نحو متعارف باشد كفايت مي كند .
آية الله تبريزي ، آية الله خويي : احتياط آن است كه پوشيدن به نحو متعارف باشد .
آية الله سيستاني : احتياط مستحب اين است كه پوشيدن به نحو متعارف باشد .
5 . آية الله مكارم : بنابر احتياط واجب .
آيات عظام بهجت ، تبريزي ، خامنه اي ، صافي ، گلپايگاني : بايدردا به قدري باشدكه شانه هارا بپوشاند .
آية الله سيستاني : احتياط واجب اين است كه ردا به اندازه اي باشد كه دو شانه و دو بازو و مقدار قابل توجّهي از كمر را بپوشاند . ( مناسك ، مسأله189 ) .
6 . آية الله فاضل : بلكه واجب است علاوه بر آن ، قسمتي را بپوشاند ؛ به گونه اي كه صدق ردا بكند .
41 |
قصد قربت در پوشيدن احرام و كندن دوخته
69 284 ـ بنابر احتياط واجب ، ( 1 ) هنگام پوشيدن جامه احرام ، نيت و قصد امر الهي و اطاعت او جلّ جلاله ، واجب است ؛ ( 2 ) و احتياط مستحب آن است كه هنگام كندن جامه دوخته هم ، قصد اطاعت كند .
شرط لباس احرام از حيث صحت نماز در آن
70 285 ـ در جامه احرام ، صحت نماز شرط است ؛ ( 3 ) پس احرام در جامه حرير و غير مأكول ( 4 ) و جامه متنجّس به نجاستِ غير معفوِّ در نماز ، كفايت نمي كند .
لباس بدن نما
71 286 ـ لنگ بايد نازك و بدن نما نباشد ؛ و همچنين است بنابر احتياط مستحب ( 5 ) ردا . ( 6 )
لباس احرام زن
72 287 ـ لباس احرام زن ، بنابر احتياط واجب ، ( 7 ) از حرير خالص نباشد ؛ بلكه احتياط آن است كه تا آخرِ احرام ، حرير نپوشد .
73 288 ـ زن مي تواند ( 8 ) در لباس خودش ـ به هر نحو كه باشد دوخته يا ندوخته ( 9 ) ـ محرم شود ؛ ولي حرير محض نباشد . ( 10 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله فاضل : براي مردان كه لباس احرام مي پوشند واجب است آن را با قصد قربت بپوشند و زنان نيز لازم است نيت كنند لباسي را كه پوشيده اند لباس احرام آنهاباشد .
2 . آية الله بهجت و آية الله سيستاني : در پوشيدن لباس احرام قصد قربت لازم است .
3 . آية الله بهجت : بنابر احتياط . در مجموع موانع نماز خواندن در لباس . ( مناسك شيخ ، ص14 ) .
4 . آية الله سيستاني : بنابر احتياط واجب در غير درندگان .
5 . آيات عظام بهجت ، تبريزي ، خويي ، فاضل ، مكارم ، نوري : احتياط واجب است .
آية الله سيستاني : احتياط اين است كه هيچ قسمتي از إزار بدن نما نباشد ، ولي اين شرط در ردا معتبر نيست . ( مناسك ، مسأله 193 ) .
آية الله صافي ، آية الله گلپايگاني : معظم له در مناسك فارسي احتياط وجوبي و در مناسك عربي فتوا مي دهند به اينكه بدن نما نباشد .
6 . آية الله خامنه اي : بدن نما بودن ردا مانع ندارد ، مشروط بر اين كه ردا بر آن صدق كند .
7 . آية الله بهجت : اما زنان بنابر اقوي جايز است در جامه حرير احرام ببندند ، گرچه احتياط در ترك آن است . و همچنين است جواز پوشيدن آن در جميع احوال احرام . ( مناسك شيخ ، ص15 ) .
آيات عظام تبريزي ، خامنه اي ، خويي ، صافي ، گلپايگاني : بايد از حرير خالص نباشد .
8 . نظريه آيات عظام صافي ، فاضل ، گلپايگاني : در واجبات احرام ( پوشيدن لباس ) گذشت .
9 . آية الله مكارم : و به هر رنگ باشد .
10 . آية الله بهجت : در مسأله قبلي جواز آن گذشت .
آيات عظام تبريزي ، خويي ، سيستاني : زنان مي توانند در لباس هاي عادي خود ، در صورتي كه داراي شرايط ذكر شده در لباس احرام باشد ، احرام ببندند .
42 |
طهارت لباس احرام
74 289 ـ آيا طهارت لباس احرام يا ساير شرايط لباس نمازگزار ، شرط صحتِ احرام نيز هست ، و آيا با ترك عمدي آن ، احرام صحيح است ؟ ( 1 )
اگر جامه احرام يا بدن نجس شود
75 290 ـ اگر جامه احرام ( 2 ) در هنگام اعمال يا غير آن ، نجس شود ، بنابر احتياط واجب ( 3 ) بايد تطهير يا تبديل شود ؛ و احوط ( 4 ) در صورت نجاست بدن در حال احرام ، مبادرت به تطهير است .
76 292 ـ اگر جامه احرام يا بدن تطهير نشود ، كفّاره ندارد .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آيات عظام بهجت ، فاضل ، تبريزي : شرط صحّت نيست ؛ آية الله سيستاني : ولي واجب مستقل است كه لباس احرام را بپوشد و شرط آن ، طهارت است ولي اگر لباس احرام نپوشد يا لباسش نجس باشد احرام صحيح است .
آيات عظام : صافي ، مكارم و نوري : لباس احرام بايد مثل لباس نمازگزار پاك باشد و ساير شرايط لباس نمازگزار را نيز بايد داشته باشد .
آية الله خامنه اي : جامه احرام بايد شرايط لباس نمازگزار را داشته باشد . بنابراين احرام بستن در جامه حرير يا جامه اي كه از اجزاي حيوان حرام گوشت يا مردار تهيه شده باشد و يا جامه اي كه به نجاستي نجس شده باشد كه در نماز از آن عفو نشده است كفايت نمي كند .
2 . آية الله فاضل : يا لباسي كه زنِ محرم پوشيده .
3 . آية الله سيستاني : به احتياط واجب بايد مبادرت كند به تبديل يا تطهير .
آية الله صافي : احتياط مستحبّ آن است كه آن را عوض كند و يا تطهير نمايد ، بلكه احوط و اولي آن است كه اگر محرم بدنش نيز نجس شود نجاست را از آن زايل كند . ( مناسك فارسي ص44 ، مسأله35 ) .
آية الله گلپايگاني : از مناسك فارسي ص 27 ، مسأله 35 ـ مطابق متن ، احتياط وجوبي استفاده مي شود ولكن در مناسك عربي ص 77 ـ احتياط استحبابي فرموده اند .
آية الله مكارم : اين حكم واجب است .
4 . آية الله بهجت : و چنانچه بدن نجس شود تطهير آن از جهت محرم بودن واجب نيست بنابر اظهر ( مناسك ، مسأله 197 ) .
آية الله سيستاني : وجوب مبادرت به تطهير بدن ثابت نيست .
آية الله فاضل : احتياط استحبابي است .
43 |
اضطرار به پوشيدن لباس دوخته
77 295 ـ اگر محرم ـ به خاطر سرما يا غير آن ( 1 ) ـ ناچار به پوشيدن قبا يا پيراهن شود ، مي تواند بپوشد ، ( 2 ) ولي بايد قبا را پايين و بالا كند و به دوش بيندازد و از آستين آن ، دستش را بيرون نياورد ؛ و احوط ( 3 ) پشت و رو نمودن آن است ؛ و همچنين پيراهن را نيز بايد به دوش بيندازد و نپوشد ؛ ولي اگر اضطرار ، به غير از پوشيدن دوختني ، رفع نمي شود ، مي تواند بپوشد ، هر چند بايد كفّاره بدهد . ( 4 )
78 296 ـ اگر كسي به خاطر عذر ، نتواند لباس دوخته خود را بكند و لباس احرام بپوشد ، بايد در ميقات ، نيت كند و لبّيك بگويد و كافي است ؛ و هر وقت عذرش برطرف شد ، جامه دوخته را بكند ، و لباس احرام بپوشد ؛ و لازم نيست به ميقات برگردد ؛ ولي براي پوشيدن لباس دوخته ، بايد يك گوسفند قرباني ( 5 ) كند .
جواز بيرون آوردن لباس احرام در حال احرام
79 297 ـ لازم نيست جامه احرام هميشه در تن باشد ، بلكه تعويض و بيرون آوردن هر دو جامه ، براي شستن و حمام رفتن و هر حاجتي ، ( 6 ) جايز است .
احرام در لباس غير احرام
80 298 ـ اگر كسي لباس احرام را عمداً نپوشد ، يا در حال احرام ، لباس دوخته بپوشد ، اگر از
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله فاضل : مثل نيافتن ردا و ازار .
2 . آية الله گلپايگاني : ولي بايد براي آن كفّاره بدهد و نظر ايشان نسبت به بقيه مسأله به دست نيامد .
3 . آية الله سيستاني : واجب اين است كه پشت و رو كند و دست از آستين آن بيرون نياورد و يا اين كه آن را پايين و بالا كند و بپوشد .
آية الله فاضل : احتياط استحبابي است ؛ و واجب است پيراهن را نيز بالا و پايين كند .
4 . آيات عظام تبريزي ، خامنه اي ، سيستاني : و بنابر احتياط كفّاره هم بدهد .
آية الله صافي : ولي بايد براي آن كفّاره بدهد .
آية الله مكارم : يعني به طور معمولي بپوشد .
آية الله خامنه اي : اگر بر اثر سرما و مانند آن ، ناگزير به پوشيدن جامه دوخته باشد ، مي تواند از لباس هاي معمولي مانند پيراهن استفاده كند ، اما نبايد آن را بپوشد ، بلكه آن را به صورت برعكس بالا به پايين يا پشت و رو ، به روي خود بيندازد .
5 ـ نظريه آيات عظام در ذيل مسأله 500 آمده است .
6 . آيات عظام تبريزي ، خويي ، سيستاني : و غير حاجت .
44 |
روي عذر نباشد ، معصيت كرده ، ولي به صحت احرام او ضرر نمي رساند . ( 1 )
گره زدن لباس احرام
81 299 ـ گره زدن لباس احرام ، اشكال ندارد ( 2 ) ولي بنابر احتياط واجب ، ( 3 ) لنگ را به گردن گره نزند ؛ و اگر از روي جهل يا نسيان گره زد ، احتياط آن است كه فوراً باز كند ، و احرامش صحيح و كفّاره ندارد .
وصل كردن جامه احرام با سنجاق و مانند آن
82 300 ـ گذاردن سنگ و مانند آن ، در جامه احرام و بستن با نخ و مانند آن ، جايز است ؛ و همچنين وصل كردن قسمتي از لباس احرام به قسمتي ديگر ، با سنجاق و مانند آن ، جايز است اگرچه احتياط در ترك است . ( 4 )
نحوه بيرون آوردن لباس دوخته در حال احرام
83 302 ـ اگر كسي بعد از احرام پيراهن بپوشد ، بايد پيراهن را شكاف دهد و از پايين بيرون آورد ؛ ولي اگر در پيراهن محرم شود ، ( 5 ) شكاف دادن و از پايين بيرون آوردن لازم نيست ، و فقط
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آيات عظام : خامنه اي ، صافي ، گلپايگاني و مكارم : صحّت احرامش خالي از اشكال نيست پس احتياط واجب آن است كه پس از بيرون آوردن آن ، بار ديگر نيّت كند و لبّيك بگويد .
2 . آيات عظام بهجت ، تبريزي ، خويي ، سيستاني : احوط اين است كه ازار ( لنگ ) خويش را به گردن خود بلكه مطلقا گره نزند ، ولو بعض آن را به بعض ديگر . و با چيزي مانند سنجاق نيز آن را به هم وصل نكند . و احوط اين است كه ردا نيز گره زده نشود ، ولي فرو كردن سوزن يا سنجاق در آن عيبي ندارد .
آية الله صافي ، آية الله گلپايگاني : سنجاق زدن و گره زدن حوله احرام و سنگ گذاشتن بين دو طرف حوله ، به نحوي كه حوله به صورت يقه پيراهن درآيد جايز نيست ، و نيز نبايد پارچه احرام را چاك داده و مانند پيراهن بپوشد ، بلي قرار دادن سنگ كوچك ، در جامه احرام براي آن كه آن را سنگين كرده ، و ردا را حفظ نمايد مانعي ندارد .
3 . آية الله خامنه اي : بستن لنگ به گردن جايز نيست ولي گره زدن لباس احرام يا گذاشتن سنگ يا چيز ديگر در ميان آن و بستن با نخ ( چنانچه براي بستن جلوي رداء معمول است ) اشكال ندارد و همچنين بستن با سنجاق .
4 . به مسأله قبل مراجعه شود .
آية الله وحيد : بنا بر احتياط واجب اگر اقوي نباشد ازار را به گردن گره نزند ، ولي سوراخ كردن آن به وسيله سوزن و مانند آن مانعي ندارد . ( مناسك فارسي معظم له صفحه 123 )
5 . آية الله بهجت : در هر دو صورت درآوردن مخيط ، بايد بدون پوشاندن سر باشد . ( مستفاد از صفحه 20 مناسك شيخ ) .
آية الله خامنه اي : در صورت علم و عمد نظر ايشان در ذيل مسأله 298 بيان شده است .
45 |
كندن آن و پوشيدن لباس احرام لازم است و در هر دو صورت ، احرام صحيح است .
استحباب طواف با لباس اول
84 303 ـ افضل آن است كه محرم در صورت تعويض جامه احرام ، براي طواف ، همان جامه اي را كه در آن محرم شده است ، بپوشد ، بلكه موافق احتياط استحبابي است . ( 1 )
استفاده از پارچه ندوخته در زير لنگ
85 304 ـ استفاده از پارچه ندوخته در زير لنگ ـ به هر نحوي كه باشد ـ اشكال ندارد .
2 ـ نيت احرام
يكي ديگر از واجبات احرام ، نيت است .
قصد ترك محرّمات
86 305 ـ براي محرم شدن ، قصد ترك محرّمات احرام ، لازم نيست ؛ و اگر كسي بدون چنين قصدي ، به قصد عمره مفرده ، تلبيه بگويد ، محرم مي شود ؛ و حتي كسي كه مي داند بعضي از محرّمات ـ مثل زير سايه رفتن ـ را انجام مي دهد ، احرام او صحيح ( 2 ) است ؛ هر چند احتياط آن است كه ترك محرّمات را نيز قصد كند ؛ البته عدم لزوم قصد ترك محرّمات ، ( 3 ) در غيرِ محرّماتي است كه عمره يا حج را باطل مي كند ؛ اما آنچه عمره يا حج را باطل مي كند ـ مثل نزديكي با زن در بعضي از صور ـ با قصد ( 4 ) ارتكاب آن ، احرام باطل ، بلكه غير ممكن است .
87 314 ـ قصد اِبطال عمره يا حج و يا بعض اجزاي آن ، مبطل نيست .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله خويي : نظريه معظّم له در اين مسأله به دست نيامد .
2 . آية الله مكارم : احرام او خالي از اشكال نيست مگر در حال ضرورت .
3 . آيات عظام بهجت ، صافي ، گلپايگاني ، مكارم : قصد ترك جميع محرّمات را لازم مي دانند .
4 . آية الله تبريزي : در صحّت احرام ، عزم بر ترك محرّمات ، از اوّل تا آخر احرام معتبر نيست .
آية الله خويي : بنابر قول مشهور ( نسبت به جماع قبل از سعي در عمره مفرده ، فتواست ) .
آية الله سيستاني : فقط در حين احرام عمره مفرده ، اگر مكلف قصد داشته باشد كه قبل از فارغ شدن از سعي با همسر خود نزديكي كند يا ترديد دارد كه اين كار را بكند يا نه ، ظاهراين است كه احرامش باطل است و بنابر احتياط حكم استمنا هم همين است . ( مناسك ، مسأله 178 ) .
46 |
وجوب اخلاص در عمره و حج
88 315 ـ عمره و حج ( 1 ) از عبادات است و بايد با نيت خالص براي اطاعت ( 2 ) خداوند متعال انجام شوند . ( 3 )
3 تلبيــه
89 319 ـ سومين واجب احرام ، تلبيه است ؛ و صورت آن ـ بنابر اصحّ ـ اين عبارت است :
« لَبَّيْكَ ، اللّهُمَّ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ لا شَرِيكَ لَكَ لَبَّيْكَ » .
و اگر به عبارت ذكر شده اكتفا كند ، محرم مي شود ، و احتياط مستحب ( 4 ) آن است كه پس از چهار لبيك ذكر شده ، اين عبارت را بگويد :
« اِنَّ الْحَمْدَ وَالنِّعْمَةَ لَكَ وَالْمُلْكَ ، لا شَرِيكَ لَكَ لَبَّيْك » .
و اگر بخواهد احتياط ( 5 ) بيشتر بكند ، پس از گفتن آنچه ذكر شد ، بگويد :
« لَبَّيْكَ اللّهُمَّ لَبَّيْكَ لَبَّيْكَ اِنَّ الْحَمْدَ و النِّعْمَةَ لَكَ وَالْمُلْكَ لا شَرِيْكَ لَكَ لَبَّيْكَ » .
و مستحب است بعد از آن بگويد :
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله نوري : و همچنين احرام .
2 . آية الله سيستاني : بلكه براي تذلل در پيشگاه خداوند .
3 . آية الله نوري : و بايد نيّت آن را داشته باشد كه بعد از عمره تمتّع حج تمتّع را انجام بدهد .
4 . آية الله بهجت : احتياط واجب اين است .
آية الله سيستاني : لبيك پنجم جايز است ولي جزو اين احتياط استحبابي نيست .
آية الله صافي ، آية الله گلپايگاني : صورت تلبيه واجب ، كه بهوسيله آن احرام واقع مي شود اين است : « لَبَّيْكَ اللّهُمَّ لَبَّيكَ لَبَّيكَ لا شَريكَ لَكَ لَبَّيكَ » و احتياط در اين است اين جمله اضافه شود : « اِنَّ الْحَمْدَ وَالنِّعْمَةَ لَكَ وَالْمُلكَ لا شَريكَ لَك » . آية الله صافي : و بهتر اضافه يك لبيك ديگر بعد از لا شريك لك است . ( مناسك فارسي ص 38 عربي ص 52 )
آية الله مكارم : احتياط واجب است كه بگويد : . . . . امّا لبّيك پنجم را نگويد ولي اگر به قصد رجا بگويد ، ضرري به احرام او نمي زند .
5 . آية الله فاضل : احتياط مستحب آن است كه به جاي صورت اوّل بگويد .
47 |
« لَبَّيْكَ ذَا الْمَعارِج لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ داعياً إلي دارِ السَّلامِ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ غَفّارَ الذُّنُوبِ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ أهْلَ الْتَلْبِيَةِ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ ذَا الجَلالِ وَالاِْكْرامِ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ تُبْدِئُ وَالْمَعادُ إلَيْكَ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ تَسْتَغنِيْ و يُفْتَقَرُ إلَيْكَ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ مَرْهُوباً وَمَرْغُوباً إلَيْكَ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ إلهَ الْحَقِّ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ ذَا النَّعْماءِ وَالْفَضْلِ الْحَسَنِ الْجَمَيلِ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ كَشَّافَ الْكُرَبِ الْعِظامِ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ عَبْدُكَ وَابْنُ عَبْدَيْكَ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ يا كَرِيمُ لَبَّيْكَ » .
و اين جملات را نيز بگويد خوب است :
« لَبَّيْكَ ، أتَقَرَّبُ إلَيْكَ بِمُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ بِحَجَّة و عُمْرَة لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ وَهذِهِ عُمْرَةُ مُتْعَة إليَ الْحَجِّ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ أهْلَ التَّلْبِيَةِ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ تَلْبِيَةً تَمامُها وَبَلاغُها عَلَيْكَ » .
ترجمه تلبيه
90 320 ـ ترجمه تلبيه ـ لبَّيك ، اللّهُمَّ لَبَّيك ، لَبَّيك لا شَريكَ لَكَ لَبّيك ـ چنين است : « اجابت مي كنم دعوت تو را ، خدايا ! اجابت مي كنم دعوت تو را ، اجابت مي كنم دعوت تو را ، شريكي نيست مر تو را ، اجابت مي كنم دعوت تو را » .
در مواردي كه بايد ترجمه گفته شود ، اگر كلمه « دعوت » را هم نگويد ، كفايت مي كند
وجوب صحيح گفتن تلبيه
91 321 ـ صحيح گفتن قدر واجب از تلبيه ـ مانند صحيح گفتن تكبيرة الاحرام در نماز ـ واجب است .
حكم عاجز
92 322 ـ اگر كسي تلبيه را بقدر واجب نداند ، بايد آن را ياد بگيرد ، يا كسي به او تلقين كند ؛ يعني كلمه كلمه بگويد و شخصي كه مي خواهد احرام ببندد ، دنبال او به طور صحيح بگويد .
93 323 ـ اگر نتواند تلبيه را ياد بگيرد ، يا وقت ياد گرفتن نباشد ، و با تلقين هم نتواند بگويد ، احتياط آن است كه هر طور كه مي تواند بگويد ، ( 1 ) و ترجمه اش را هم بگويد ؛ و بهتر آن است كه علاوه بر آن نايب ( 2 ) هم بگيرد .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله فاضل : و ظاهراً همين مقدار كافي است و احتياط مستحب آن است كه ترجمه را بگويد و نايب نيز بگيرد .
2 . آيات عظام اراكي ، تبريزي ، مكارم : احوط اين است كه نايب هم بگيرد .
آية الله بهجت ، آية الله خويي : به ذيل مسأله 236 مناسك محشاي حج مراجعه شود .
آية الله خامنه اي : اگر نتواند ياد بگيرد هرچند بر اثر تنگي وقت باشد و نتواند آن را با تلقين نيز صحيح ادا كند ، به هر نحو كه مي تواند بگويد . و در اين صورت احتياط آن است كه علاوه بر گفتن خودش نايب هم بگيرد .
آية الله سيستاني : كافي است به نحوي كه مي تواند بگويد ، اگر عرفاً صدق تلبيه كند و اگر صدق نكند به احتياط واجب ، هم مرادف عربي و هم ترجمه آن را بگويد و نيز نايب بگيرد .
آية الله صافي ، آية الله گلپايگاني : اگر تلقين ممكن نشد به هر طوري كه مي تواند بخواند و ترجمه اش را به فارسي يا زبان ديگر بگويد و نايب هم بگيرد رجاءً ، كه از طرف او به طور صحيح بخواند . ( مناسك فارسي ، ص 29 ) .
آية الله نوري : نايب گرفتن لازم نيست .
48 |
نگفتن تلبيه با فراموشي يا جهل
94 324 ـ اگر كسي تلبيه را به خاطر فراموشي يا ندانستن حكم نگويد ، واجب است در صورت امكان ، به ميقات بازگردد و لبيك بگويد ؛ و اگر نتواند برگردد و داخـل حرم نشده ، همان جـا ( 1 ) بگويد ؛ و اگر داخـل حرم شده ، واجب است برگردد به خارج حرم و لبيك بگويد ؛ ( 2 ) و اگر ممكن نيست ، همان جا لبيك بگويد ؛ و اگر بعد از گذشتنِ وقتِ جبران ، يادش آمد ، صحت عمل بعيد نيست . ( 3 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آيات عظام اراكي ، خامنه اي ، فاضل : احرام ببندد و لبّيك بگويد .
آية الله سيستاني : بنابر احتياط واجب به مقداري كه ممكن است به طرف ميقات برگردد و محرم شود .
2 . تفصيل اين مسأله در ذيل مسأله 262 گذشت .
3 . آية الله بهجت : محل تأمّل است . ( مناسك شيخ ، ص12 ) .
چون نظريه آيات عظام اين است كه كسي كه تلبيه را ترك نمايد محرم نمي شود لذا تفصيل اين مسأله را بايد در ذيل مسأله 236 و 262 ( در مناسك محشاي حج ) جستجو كرد .
آية الله تبريزي ، آية الله خويي : صحت عمل خالي از اشكال نيست .
آية الله سيستاني : اگر در عمره باشد صحت عمل مورد اشكال است .
آية الله فاضل : اگر بعد از اعمال حج يادش آمد حج او صحيح است . ولي اگر بعد از عمره تمتّع يا عمره مفرده يادش آمد عمره باطل است ، و در عمره تمتّع اگر فرصت دارد و امكان جبران دارد بايد به ميقات ولو به ادني الحل برگردد و جبران كند و اگر امكان جبران نبود حج افراد انجام دهد ، و در اين صورت كفايت از حَجّة الاسلام مي كند .
آية الله مكارم : اگر بعد از اتمام حج يا عمره يادش بيايد ، عمل او صحيح است .
49 |
وظيفه لال در تلبيه
95 325 ـ اخرس ( لال ) ، بايد با انگشت به تلبيه اشاره كند و زبانش را هم حركت دهد ، ( 1 ) و نايب گرفتن كافي نيست . ( 2 )
كسي كه لكنت زبان دارد
96 326 ـ كسي كه لكنت زبان دارد ، اگر نمي تواند تلبيه را صحيح بگويد ، ولو با تلقين ، ( 3 ) احوط آن است كه به هر نحو مي تواند بگويد و ترجمه اش را نيز بگويد . ( 4 )
غلط گفتن تلبيه
97 327 ـ اگر كسي تلبيه را غلط بگويد و اعمال حج را انجام دهد ، چنانچه ( 5 ) از روي عمد بوده ،
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله صافي ، آية الله گلپايگاني : اگر چه به گفتن ترجمه آن باشد و نايب هم بگيرد رجاءً كه از طرف او به طور صحيح بگويد .
2 . آية الله بهجت : شخص گنگ و لال با انگشت خود همراه با نيت قلبي به تلبيه اشاره نموده و زبان خود را حركت دهد و اگر ممكن نباشد كه اين كار را خودش انجام دهد نايب بگيرد كه به جاي او تلبيه بگويد . ( مناسك ، مسأله 180 ) .
آيات عظام تبريزي ، خويي ، فاضل ، مكارم : بهتر است نايب هم بگيرد .
آية الله خامنه اي : احوط آن است كه نايب هم بگيرد .
آية الله سيستاني : اگر در اثر عارضه اي لال شده است و الفاظ تلبيه را مي داند ، به مقداري كه مي تواند تلفظ كند و اگر نتواند زبان و لب را به آن حركت دهد و همراه با آن در قلب اخطار نمايد و با انگشت به آن اشاره كند و اگر لال و كر مادرزاد است و مانند آن ، پس زبان و لب را مانند كساني كه تلفظ مي كنند حركت دهد و با انگشت اشاره كند .
3 . آية الله صافي ، آية الله گلپايگاني : ترجمه اش را بگويد و نايب هم بگيرد رجاءً كه از طرف او به طور صحيح تلبيه را بگويد .
4 . آية الله تبريزي و آية الله فاضل : و بهتر آن است كه علاوه بر آن نايب هم بگيرد .
آية الله بهجت : به ذيل مساله 323 مراجعه شود .
آية الله خامنه اي ، آية الله مكارم : احوط اين است كه در اين صورت نايب هم بگيرد .
آية الله خويي : مي تواند به ملحون اكتفا كند ، گرچه احوط جمع بين ترجمه و استنابه نيز هست . و نيز اخرس ( گنگ ولال ) كافي است با اشاره تلبيه بگويد ، گرچه احوط استنابه نيز هست . ( تعليقه عروه ، ج2 ، ص361 و مناسك ، مسأله 179 و180 ) .
آية الله سيستاني : به ذيل 323 مراجعه شود .
آية الله گلپايگاني : و نايب هم بگيرد رجاءً .
5 . آية الله فاضل : با توجه به اين كه عالم به حكم بوده ، اگر نسبت به موضوع جاهل بوده ؛ يعني نمي دانسته تلبيه را غلط مي گويد ، حكم ترك احرام از روي جهل و سهو را دارد كه حكم آن ذكر شده است .
50 |
حج او صحيح نيست ؛ و اگر عمدي نبوده و از روي فراموشي يا ندانستن مسأله بوده ، صحت عمل بعيد نيست . ( 1 )
عدم جواز تأخير تلبيه
98 329 ـ تأخير لبيك واجب از ميقات ، جايز نيست ( 2 ) و در صورت تأخير ، بايد به دستوري كه در مسأله 262 ذكر شد ، عمل شود .
استحباب تكرار تلبيه
99 330 ـ تكرار تلبيه و زياد گفتن آن هر قدر ممكن باشد ، مستحب است ؛ و براي هفتاد مرتبه گفتن ، ثواب زيادي ذكر شده است ؛ و جهت تكرار ، گفتن « لَبَّيْكَ اَللّهُمَّ لَبَّيْك » يا « لَبَّيْك » كافي ( 3 ) است .
زمان قطع تلبيه
2/99 2/330 ـ كسي كه از داخل حرم خارج شده و در ادني الحل محرم شده ، با مشاهده كعبه تلبيه را قطع و كسي كه ابتداءً در خارج حرم بوده و محرم شده ، با ورود به حرم ، تلبيه را قطع مي نمايد .
وقف به حركت و وصل به سكون در تلبيه
100 331 ـ وقف به حركت و وصل به سكون در تلبيه ، چه حكمي دارد ؟ ( 4 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 . آية الله بهجت : به مسأله 262 و 324 و ( 240 در مناسك محشي ) مراجعه شود .
براي اطلاع از نظريه مراجع ، به ذيل مسأله 262 مراجعه شود .
آية الله تبريزي ، آية الله خويي : اگر در احرام عمره بوده ، صحّت عمل او خالي از اشكال نيست و بايد احتياط كند .
آية الله سيستاني : اگر به مقدار تمكن تلبيه را گفته است و غلط بودن آن به حدي نبوده است كه صدق تلبيه نكند ، چيزي بر او نيست . در غير اين صورت ، اگر در احرام عمره باشد بنابر احتياط واجب عمل باطل است و اگر در احرام حج باشد صحيح است .
2 . آية الله خويي : كسي كه مي خواهد از راه مدينه به حج برود ، بهتر است گفتن تلبيه را تا رسيدن به بيداء ( جايي كه يك ميل با ذوالحليفه به طرف مكّه فاصله دارد ) تأخير بيندازد و در آنجا تلبيه بگويد و كسي كه از راه ديگر به حج مي رود تلبيه را پس از قدري راه رفتن بگويد .
3 . آية الله مكارم : به قصد رجاء .
4 . آية الله بهجت : با نماز فرقي ندارد كه وصول به سكون ، جايز ؛ و وقف به حركت عمداً ، تكليفاً جايز نيست .
آية الله خامنه اي : تلبيه بايد نزد اهل لسان صحيح باشد .
آيات عظام : تبريزي ، سيستاني ، صافي ، فاضل و مكارم : مانعي ندارد بهتر رعايت است .
آية الله نوري : احتياط واجب در مراعات است .