بخش 1
هدف از تألیف ا#1740;ن کتاب مقدمه فصل اول: خدمات اهمیت خدمات در اقتصاد کنونی تعریف خدمات 1ـ اقتصادی بودن فعالیتهای خدماتی 2ـ غیرفیزیکی بودن خدمات 3ـ برای استفاده دیگران ویژگیهای خدمات الف ـ خدمات ناملموس هستند (غیر فیزیکی هستند) ب ـ خدمات ناپیوسته و نامشابه هستند ج ـ تفکیکناپذیری (خدمات تفکیکناپذیرند) د ـ خدمات غیرقابل ذخیره هستند (فناپذیری) فصل دوم: آشنایی با اصول مدیریت هتلداری در عمره تعریف مدیریت خصوصیات و شرایط مدیر هتل در عمره مهمترین خصوصیات مدیر هتل در عمره عبارت است از مدیریت ثابت هتل در عمره بررسی چالش اداره هتل در عمره نکات مورد توجه مدیر ثابت هتل در عمره پرسشها جوانههای اندیشه
هدف از تأليف اين كتاب
يقينا كميت و كيفيت برگزاري سفرهاي زيارتي در جوامع اسلامي به عنوان يكي از شاخصها و محورهاي توسعه اعتقادي، فرهنگي، اقتصادي و . . . به شمار ميآيد كه
پيامدها و دستاوردهاي آن چنانچه به درستي صيانت و ترويج شود، تأثير ويژهاي در
بخشهاي اجرايي كشور به جا خواهد گذاشت.
رشد فزاينده زائران و متقاضيان سفرهاي زيارتي، سازمان حج و زيارت را برآن
داشت تا نسبت به ارتقاي سطح ارشاد و آموزش دستاندركاران خدمت به زائران
گامهاي مؤثر و مناسب بردارد تا از اين رهگذر جمع كارآمد و كادر ورزيده و آگاه در
كسوت خدمتگذاري به زائران گرامي وارد اين عرصه مقدس شود. بنابراين با توجه به
ضرورت تأمين و پرورش نيروي انساني كارآمد و ماهر به عنوان خادمان امور زيارتي،
تهيه و تدوين و تأليف متون آموزشي علمي و كاربردي متناسب با نيازهاي فراگيران در
سطوح مختلف را كاملاً ضروري مينمايد. لذا تنظيم و ارايه سلسله انتشارات توسط اداره
آموزش كارگزاران معطوف به همين امر ميباشد كه اميدواريم مورد توجه خوانندگان
قرار گيرد.
11 |
جهان مانند كتابي است كه هركس سفر نكرده باشد تنها يك برگ از اين كتاب را
خوانده است. عمر سفر به قدمت عمر انسان است. با بررسيهاي به عمل آمده و آثار به
جاي مانده از گذشتگان از بدو پيدايش انسان بر روي كره زمين، افراد همواره در پي سفر
بودهاند. هرچند در گذر زمان انگيزههاي انسان براي سفر تفاوت عمدهاي پيدا كرده
است.
مهمترين انگيزههاي سفر براي انسان عبارت بودند از:
1ـ سفر به انگيزه يافتن خوراكيهاي بهتر و بيشتر براي رفع نيازهاي گرسگي و
تشنگي.
2ـ سفر به انگيزه يافتن مكانهاي مناسبتر براي زندگي كه ضمن حفظ جان انسان در
مقابل خطرات راحتي او را نيز فراهم نمايد.
3ـ سفر به انگيزه شكار و يافتن وسايل بهتر براي پوشاندن انسان.
4ـ سفر به انگيزه داد و ستد و انتقال محصول مازاد به ساير نقاط و بهدست آوردن
محصولات جديد مورد نياز.
5ـ سفر به انگيزه كسب دانش و مهارتهاي جديد.
6ـ سفر به انگيزه بازديد از نقاط ديدني جهان و شركت در رخدادهاي مختلف
تجاري، فرهنگي، ورزشي و علمي و . . .
7ـ سفر به انگيزه بازديد از اماكن مذهبي و مقدس به منظور پالايش روح و روان و
نزديكتر شدن به خالق هستي و رسيدن به قرب الهي.
يكي از باشكوهترين و زيباترين سفرهاي مسلمين سفر به شهرهاي مقدس مكه و
مدينه جهت زيارت خانه خدا، بارگاه ملكوتي رسول خدا ( صلَّي اللّه عليه و آله و سلم ) و قبور ائمه
معصومين ( عليهم السلام ) و همچنين بازديد از اماكن تاريخي صدر اسلام ميباشد.
صرف نظر از انگيزههاي سفر، آنچه در طول تاريخ باعث اقدام به مسافرت گرديده،
استفاده از اماكن اقامتي بوده كه در آغاز به شكلهاي بسيار ابتدايي نظير رباطها،
كاروانسراها، خانههاي محلي و غيره وجود داشته و امروزه بعد از تحولات عظيم
سالهاي 1950 ميلادي به بعد، اماكن اقامتي تبديل به زنجيرههاي بزرگ هتلداري شدهاند.
12 |
سازمان حج و زيارت به منظور رفاه بيشتر زائرين حرمين شريفين هر سال به انعقاد
قراردادهاي اجاره هتلها اقدام نموده و افرادي را تحت عنوان مدير ثابت هتل به همراه
عوامل ديگر جهت اداره هتلها و نظارت بر عملكرد پرسنل بومي هتل به شهرهاي
مقدس مكه و مدينه اعزام مينمايد.
جهت ارتقاي كيفيت خدمات در هتلها و جلب رضايت زائرين بيتاللّهالحرام لازم
است مديران و عوامل ايراني هتلها به موارد ذيل توجه فرمايند:
1ـ توجه به ارتقاي سطح دانش عمومي در ارتباط با فعاليتهاي هتلداري.
2ـ افزايش سطح مهارتهاي حرفهاي و تخصصي هتلداري.
3ـ ارتقاي سطح كيفيت خدمات هتلداري كه به زائرين ارايه ميشود.
4ـ رضايت زائرين كه رضايت پروردگار متعال را به دنبال خواهد داشت.
5ـ آمادگي بيشتر جهت ارتباط تخصصي با مديران و پرسنل بومي هتل به طوري كه
ايشان اشراف مديران ايراني در زمينه هتلداري را باور نمايند.
اين مجموعه به منظور دسترسي آسان مديران محترم ثابت هتلها به اهداف
فوقالذكر تدوين گرديده است. اگرچه اين كتاب قصد ندارد تا تمامي جزئيات مربوط به
ادارهي هتلها در عمره را بيان نمايد اما همچنان كه گفته شد در اين كتاب كه در نوع خود
اولين كتاب منتشر شده در ايران است تلاش شده است گامي هرچند كوچك در اين راه
پر فراز و نشيب به سوي جلو برداشته شود. مؤلفان به هيچ روي بر اين باور نيستند كه اين
مجموعه خالي از عيب و نقص است لذا همواره خود را پذيراي پيشنهادها و انتقادهاي
سازنده مخاطبان ميدانند.گروه تأليف
13 |
15 |
هتلداري فعاليتي خدماتي است.
بخش خدمات يكي از بخشهاي مهم اقتصادي در هر كشور ميباشد. در برخي از
كشورها مانند سنگاپور دو سوّم درآمد ناخالص ملي از فعاليتهاي بخش خدمات به
دست ميآيد. در كشورهاي صنعتي ارزش خلق شده در بخش خدماتي از 53 درصد
توليد ناخالص داخلي به قيمت جاري در سال 1960 ميلادي به 66 درصد در سال 1995
رسيده است.
اين رقم در اتحاديه اروپا از 47 درصد به 68 درصد و در آمريكا از 57 درصد به 72 درصد افزايش يافته است و اين سير صعودي همچنان ادامه دارد.
همانگونه كه از آمارهاي فوقالذكر به دست ميآيد بخش خدمات داراي اهميت
حياتي براي اين قبيل كشورها ميباشد.
فعاليتهايي نظير مؤسسات آموزشي توريسم و هتلداري، بيمارستاني، تأمين
اجتماعي و بيمه از زمرهي فعاليتهاي خدماتي محسوب ميشوند.
يكي از مهمترين فعاليتهاي بخش خدمات مربوط به برنامهريزي و سازماندهي و
برگزاري تورهاي مسافرتي اعم از سياحتي و زيارتي ميباشد.
يكي از باشكوهترين و زيباترين سفرهاي مسلمين كه غالبا به صورت دستهجمعي
صورت ميگيرد سفر به شهرهاي مقدس مكه و مدينه جهت زيارت خانه خدا، بارگاه
ملكوتي رسول اكرم ( صلَّي اللّه عليه و آله و سلم ) و قبور ائمه معصومين ( عليهم السلام ) است كه هرگونه تلاش براي بهتر
برگزار شدن اين سفر معنوي در جرگه فعاليتهاي خدماتي قرار ميگيرد. لذا بايد
دستاندركاران اين حركت عظيم الهي از جمله مديران و عوامل ثابت هتلها با تعاريف،
شرايط و ويژگيهاي كار در بخش خدمات آشنا باشند زيرا شغل و حرفه هتلداري در
تقسيمبندي مشاغل در قسمت مشاغل خدماتي قرار دارد.
17 |
علت انتخاب اين بحث، اين است كه خدمات درواقع زيربناي كار ما است و بايد
صحيح انجام شود شغل و حرفه هتلداري در تقسيمبندي مشاغل در قسمت مشاغل
خدماتي تقسيم شده است.
خدمات كالايي «اقتصادي» و «غير فيزيكي» است كه شخص يا مؤسسه، براي
«استفاده از ديگران» توليد كرده است.
براساس اين تعريف، خدمات يك كالاي اقتصادي است. براساس تعريف علمي آن
يعني كاري انجام شود كه در پايان آن «ارزش افزوده» وجود دارد. يعني اگر كاري ارزش
افزوده نداشته باشد، اقتصادي نيست. درآمد و سود، ايجاد اشتغال، رفاه پرسنل، هركدام
يك ارزش افزوده است.
زماني به يك مدير هتل، مدير موفق ميگوييم كه در زمان ارزيابي پايان كار، ارزش
افزوده داشته باشيم. هتلي كه به زياندهي بيافتد بايد تعطيل يا فروخته شود.
هتلداري در ايام عمره، ارزش افزوده مورد نظر فرد مدير به تنهايي نيست، بلكه
كاهش هزينهها و «جلب نظر و تأمين رضايت زائرين» كه موجب رضايت از پرداخت پول
توسط زائر ميشود خودش يك ارزش افزوده است. البته جلوگيري از هزينه نبايد به
قيمت پايين آمدن كيفيت كار شود.
اقتصاددانان در تعريف خدمات ميگويند: خدمت كالايي اقتصادي و غير فيزيكي
است كه شخص يا شركتي براي استفاده ديگران توليد كرده است. در تعريف فوقالذكر
سه نكته اساسي وجود دارد:
1ـ اقتصادي بودن فعاليتهاي خدماتي
به اين مفهوم است كه سازماندهي فعاليتهاي خدماتي بايد بگونهاي باشد كه منتج به
ارزش افزوده گردد. در بسياري موارد ارزش افزوده فعاليتهاي خدماتي به صورت سود
نمايان ميگردد. به عنوان مثال صاحب و مدير يك هتل در شهر مدينه انتظار كسب سود و
درآمد را دارد لذا فعاليتهاي خود را طوري سازماندهي ميكند تا به اين هدف برسد.
مدير ثابت ايراني نيز بايد به دنبال اين باشد كه ضمن حفظ سود عادلانه مدير بومي هتل،
رضايت زائرين خانه خدا را نيز جلب كرده و بهترين خدماترساني به ايشان صورت
پذيرد.
18 |
به اين مفهوم است كه خروجي نهايي واحدهاي خدماتي كه در اختيار مشتريان قرار
ميگيرد كاملاً جنبه غيرمادي و غيرفيزيكي دارد يعني دريافتكننده خدمات نميتواند
خدمات دريافتي را لمس كرد و يا آن را ببيند. براي روشن شدن موضوع به اين مثال
توجه فرمايند.
زائران گرامي به مدت شش روز در هتل مدينه اقامت كرده و بعدازظهر روز آخر هتل
را به مقصد مسجد شجره و سپس مكه مكرمه ترك مينمايند. جداي از لذت و بهره
فراوان معنوي كه از حضور خود در مدينه به دست آورده هنگام ترك هتل ممكن است
از مجموع خدمات هتلداري راضي بوده و يا ناراضي باشد. حالت رضايت يا عدم
رضايت از خدمات هتلدار در ذهن زائر نقش ميبندد و به هيچ وجه قابل ديدن و لمس
كردن نميباشد.
براساس تعريف ارايه شده خدمات هتلداري نهايتا توسط ميهمانان استفاده ميشود
لذا رضايت ايشان شرط اول ارزيابي موفقيت يا عدم موفقيت در خدماترساني
ميباشد.
به منظور آشنايي هرچه بيشتر با بخش خدمات شناخت ويژگيهاي آن ضروري ميباشد.
در شناخت ويژگيهاي خدمات بايد توجه داشت كه:
1ـ اين ويژگيها مختص بخش خدمات هستند.
2ـ اين ويژگيها در ذات خدمات بوده لذا تغييرناپذير هستند.
3ـ هرگونه اعمال مديريت در هتلها بايد با توجه به اين ويژگيها صورت پذيرد.
الف ـ خدمات ناملموس هستند (غير فيزيكي هستند)
معمولاً در انجام فرآيندهاي توليدي، وروديها و خروجيهاي سيستم كاملاً جنبه
مادي داشته و قابل لمس هستند. در موضوع هتلداري ورودي از قبيل ساختمان، نيروي
انساني و مواد اوليه در . . . قابل لمس هستند، ليكن «خروجي كار ما رضايت زائر از
19 |
خدمات هتلداري است كه قابل لمس نميباشد». چون اين خدمات ناملموس هستند،
ميزان ارزشگذاري و ارزيابي آن مشكل خواهد بود. لذا نتيجه آن همواره نسبي خواهد
بود. مديري كه در قسمت خدماتي كار ميكند، براساس اين ويژگي به نتيجه كار خود
توجه ميكند كه آيا توانسته رضايتمندي زائرن خود را فراهم كند يا خير؟
مواردي كه منجر به كاهش اثرات منفي اين ويژگي ميگردد عبارتند از:
1. استانداردسازي فعاليتهايي كه در هتل انجام ميشود.
2. اندازهگيري رضايت مشتري از طريق پرسشنامه و مصاحبه.
3. مشاهده عيني فعاليتها.
ب ـ خدمات ناپيوسته و نامشابه هستند
در توليد، مثلاً در يك كارخانه، توليد اولين محصول و آخرين محصول بايستي يك
كيفيت ثابت و مطلوب داشته باشد، در كشاورزي نيز همينگونه است، ليكن در خدمات
برعكس است، چون نقش اصلي را انسان ايفا ميكند، و انسان در شرايط دروني و
محيطي مختلفي قرار دارد لذا «خدمتي كه از انسان ارايه ميشود به صورت ناپيوسته و
غيرمشابه خواهد بود».
سه نوع فرد در امور خدماتي داريم.
1ـ افرادي كه دم دمي مزاج و داراي نوسانهاي اخلاقي زيادي هستند.
2ـ افرادي كه كاملاً ثابت و بدون نوسان هستند.
3ـ افرادي كه در يك دوره زماني كوتاه و كم داراي حداقل نوسان هستند.
در بخش خدمات ما بيشتر به نوع سوم اين افراد نياز داريم.
براي كاهش اثرات منفي اين ويژگي بايد در انتخاب صحيح نيروي انساني دقت
نماييم.
لذا موضوع گزينش مديران و عوامل ثابت هتلها يكي از مهمترين كارها ميباشد.
در انتخاب عوامل ثابت هتلها ميتوان از روشهاي زير استفاده كرد:
1. آزمون 2. مصاحبه 3. مشاهده 4. تستهاي روانشناسي
ج ـ تفكيكناپذيري (خدمات تفكيكناپذيرند)
دريافتكنندگان خدمات نه ميخواهند و نه ميتوانند اجزاي يك خدمت را از
يكديگر تفكيك نمايند.
20 |
براي اينكه خدماتي را به مشتري ارايه نماييم، بايد يك سري خدمات را از قبل براي
آنها مهيا نماييم ايجاد فضاي مناسب، نظافت از قبل و . . . مشتري همه اين خدمات را
يكجا طلب ميكند. «برنامهريزي صحيح براي ارايه زنجيره خدمات مناسب به زائر،
زمانبندي مشخص و نحوهي انجام آن ميتواند در جلب رضايت زائر تأثير به سزايي
داشته باشد».
د ـ خدمات غيرقابل ذخيره هستند (فناپذيري)
در خدمات بين توليد و مصرف آن، فاصله زماني زيادي وجود نداشته و چيزي به نام
انبار وجود ندارد لذا بايد با استفاده از روشهاي بازاريابي خدمات را سريع به فروش
برسانيم.
اين ويژگي خدمات مدير و عوامل ثابت ايراني در هتلهاي مكه و مدينه را برآن
خواهد داشت كه حداكثر سعي خود را براي ارايه خدمات با كيفيت، به زائرين معطوف
ندارند و سريعا آن را به زائر ارايه كنند چون فرصت اندك است و اگر زمان بگذرد،
امكاني براي جبران نخواهد بود.
نتيجه بحث فوقالذكر در خصوص ويژگي خدمات اين است كه قضاوت
دريافتكننده خدمات براساس معيارهاي ذهني شكل ميگيرد.
معيارهاي ذهني مشتري با ارايه سه حالت محقق ميگردد:
* شكاف مثبت: خدمات ارايه شده از انتظارات مشتري بيشتر است. حسن شكاف
مثبت اين است كه زائر كاملاً از خدمات هتلداري راضي بوده و تبديل به استفادهكننده
دايم از خدمات خواهد بود.
* شكاف منفي: زماني حاصل ميشود كه خدمات ارايه شده از انتظارات ميهمان كمتر
باشد، كه نتيجه آن نارضايتي است.
* بدون شكاف: زماني حاصل ميشود كه خدمات ارايه شده با انتظارات ميهمان برابر
است.
21 |
24 |
در اين مبحث به يك تعريف از مديريت خواهيم پرداخت. اين مبحث يكي از
مباحث پايهاي است. «مديريت هم يك علم اكتسابي است و هم يك هنر ذاتي است».
يك مدير هتل خوب در بهترين حالت از علم و تجربه مديريت به طور توأمان استفاده
خواهد نمود.
مديريت عبارت است از انجام كار «به وسيله ديگران»، براي رسيدن به «اهداف
سازماني» و براساس «نظام ارزشي» مورد قبول.
معمولاً مديران ما در انجام كار دخالت مستقيم ميكنند و اين از ضعف آنان ناشي
ميشود چرا كه در انتخاب افراد تحت مسئوليت خود دقت ننموده لذا بايد خودشان در
انجام كارها دخالت مستقيم نمايند. بنابراين ما بايد هميشه تمرين كنيم كه كار را از طريق
ديگران انجام دهيم. مدير بايد حركات و رفتارش تحت يك نظام ارزشي باشد و اصول
مربوطه را رعايت كند.
مدير بايد حركات و رفتارش در جهت اهداف سازماني باشد.
خصوصيات و شرايط مدير هتل در عمره
امروزه اداره امور هتلها مانند اداره يك شهر، بسيار مشكل و پيچيده ميباشد و
مستلزم همراه بودن علم و تجربه هتلداري نزد مديران و پرسنل ميباشد.
مهمترين خصوصيات مدير هتل در عمره عبارت است از:
1ـ داشتن علم مديريت (اكتسابي).
26 |
2ـ بهرهمند بودن از هنر مديريت (ذاتي).
3ـ داشتن ويژگيهاي شخصيتي و رفتاري مناسب.
4ـ آشنايي با استانداردهاي انجام كار در هتل.
5ـ آشنايي با زبان انگليسي يا عربي.
6ـ آشنايي با كليات آشپزي (سازماندهي آشپزخانه «دانستن چيدمان» شناخت
غذاها. شناخت مواد اوليه و ميزان آن. طعم و ظاهر غذا).
7ـ شناخت موقعيت جغرافيايي و قوانين كشور عربستان.
8ـ توجه به مثلث رضايت.
در صورتي كه مديران داراي خصوصيات و شرايط فوقالذكر باشند ميتوان اميدوار
بود كه اداره امور هتلها و ارايه خدمات هتلداري به نحو مطلوبي صورت گيرد.
كار در هتلها در عمره به عنوان كاري شناخته نميشود كه در آن مديران به صورت
يكسان و متحدالشكل و مشابه عمل نمايند بلكه يك هنر برجسته و جالب توجه است كه
قريحه و ابتكار به تناسب استعداد ذاتي در آن مؤثر است.
دراصل افرادي كه در يك دوره مشخص 50 تا 60 روزه به عنوان مدير ثابت و معاون
و عوامل هتل به محل استقرار زائرين عمره اعزام ميگردند ميبايست آشنا به مهارتها و
تواناييهاي گوناگوني (در سطح مقدماتي) در زمينه فعاليت هتلداري باشند تا اينكه در
برنامهريزي دقيق پيرامون شرح وظايف عناصر تحت امر خود در هتل بيشترين نقش را
ايفا نمايند.
در زير نمونهاي از چارت سازماني هتل در مكه يا مدينه براساس نيروهاي مأمور را
مشاهده ميكنيد.
|
|
27 |
|
|
|
|
|
اداره امور هتلها در شهرهاي مدينه و مكه توسط مديران ثابت ايراني و عوامل ايشان
همواره با مسايل و مشكلاتي قبل از شروع به كار و حين كار مواجه ميباشد.
مسائل و چالشهاي اداره هتل در عمره به شش مرحله ذيل تقسيم ميشود.
1ـ ارتباط با زائرين شامل:
1 ـ 1 ـ بدو ورود: شتابزدگي و اضطراب، اختلاف سليقه و در پذيرش محل اسكان، حمل
اثاثيه و وسايل به اتاقها، پراكندگي در بخشهاي هتل.
2 ـ 1 ـ استقرار در هتل: عدم آشنايي با طرز استفاده از امكانات هتل، سرو غذا در اتاق،
شركت در جلسات، حضور نامنظم در سالن غذاخوري.
3 ـ 1 ـ هنگام خروج: به جا گذاشتن برخي از وسايل شخصي، جابهجايي و حمل اثاثيه،
عدم رعايت و تجمع در هنگام خروج از لابي.
2ـ ارتباط با مدير ايراني قبلي هتل (نكات مورد توجه هنگام تحويل هتل شامل):
1 ـ 2 ـ عدم دسترسي به اطلاعات مندرج در متن قرارداد با مدير بومي
2 ـ 2 ـ بيان نقاط قوت و نقط ضعف هتل
3 ـ 2 ـ عدم آشنايي با بخشهاي مختلف هتل
4 ـ 2 ـ ناهماهنگي با مدير بومي
5 ـ 2 ـ تأخير در تقسيم كار و توجيه كاركنان جديد
3ـ ارتباط با مدير بومي هتل شامل:
1 ـ 3 ـ كمبود نيروي انساني بومي در اختيار
2 ـ 3 ـ عدم جايگزيني امكانات خارج از سرويس
3 ـ 3 ـ كاهش خدمات به منظور صرفهجويي
4 ـ 3 ـ عدم تسلط به زبان انگليسي و عربي براي تعامل بيشتر
28 |
5 ـ 3 ـ استفاده از امكانات براي مسافرت مليّتهاي ديگر
4ـ اداره امور پرسنل در هتل شامل:
1 ـ 4 ـ عدم رعايت نظافت شخصي
2 ـ 4 ـ برقراري ارتباط خارج از شرح وظايف با زائرين
3 ـ 4 ـ كوتاهي در انجام وظايف
4 ـ 4 ـ برخورد غيرمنطقي با زائرين
5 ـ 4 ـ ايجاد انگيزه براي كار بهتر
6 ـ 4 ـ عدم تناسب بين تعداد نيروي انساني و حجم كار
5ـ ارتباط با بخشهاي مختلف هتل شامل:
1 ـ 5 ـ استقبال نادرست از زائرين
2 ـ 5 ـ عدم پاسخگويي به زائرين
3 ـ 5 ـ عدم نظافت اتاق
4 ـ 5 ـ عدم تناسب سرويسهاي غذاخوري با تعداد زائرين
5 ـ 5 ـ عدم تناسب آسانسورها با تعداد زائرين
6 ـ 5 ـ شيوه نادرست سرو غذا
7 ـ 5 ـ نامناسب بودن فضاهاي لابي
8 ـ 5 ـ نامناسب بودن سالن اجتماعات
9 ـ 5 ـ دسترسي مشكل به صندوق امانات
10 ـ 5 ـ ناهماهنگي در ايجاد ارتباطات مخابراتي
6ـ ارتباط با مدير راهنماي ايراني شامل:
1 ـ 6 ـ عدم ارايه اطلاعات مورد نياز به زائرين در مورد هتل
2 ـ 6 ـ عدم ارايه اطلاعات درست به مدير ثابت
3 ـ 6 ـ نامنظم بودن مدير راهنما در انجام وظايف
4 ـ 6 ـ كمتوجهي به امور بهداشتي زائرين
5 ـ 6 ـ عدم همكاري با مدير ثابت در شيفتهاي مربوط
6 ـ 6 ـ مسامحه در حمل و نقل زائرين براي زيارت دورهاي
7 ـ 6 ـ عدم توجيه صحيح زائرين نسبت به مقررات كشور سعودي(1)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- رجوع شود به كتاب قوانين و مقررات عربستان سعودي.
29 |
براي مثال بايد توجه داشت كه طبق قوانين عربستان سعودي در صورت سرقت و
اثبات آن دست سارق از ناحيه مچ قطع ميگردد و در صورت همراه داشتن مواد مخدر
حداقل جرم، زندان و حداكثر اعدام ميباشد.
نكات مورد توجه مدير ثابت هتل در عمره
مدير ثابت بايد به موارد ذيل توجه كافي داشته باشد:
ـ شرايط احراز سازمان
ـ انتخاب عوامل (مصاحبه، معاينات پزشكي، دريافت كارت بهداشت)
ـ جلسه با عوامل (تقسيمبندي افراد معرفي شده به سازمان)
ـ آمادگي لازم جهت اعزام عوامل و مدير از سوي سازمان (تهيه)
ـ زمان پرواز (بررسي وضعيت ويزا، زمان خروج، ساعت و برنامه پرواز)
ـ استقرار در مكه يا مدينه (در هتلهاي از قبل تعيين شده) و برگزاري جلسه معارفه با
مدير سعودي
ـ بررسي قراردادها از طريق ستاد شامل موارد: (رستوران، تعداد اتاقها و طبقات در
اختيار، آشپزخانه، سردخانه و . . .)، تعداد نيروهاي انساني (بومي) در اختيار هتل و اخذ
فهرست عوامل سعودي هتل با قسمتهاي كاري آنان.
ـ تقسيمبندي افراد در بخشهاي مختلف و آشنايي آنها توسط مدير ثابت با عوامل
بومي.
ـ تهيه و تنظيم برنامههاي كاري، مديران راهنما، جوابگويي به تلفن، نصب تابلو
راهنمايي در هتل، ورود و خروج، زمان زيارت دوره زمان حركت وسيله نقليه، جلسات
بعثه و ستاد و . . .
ـ برنامه كاري پرسنل واحدها و بخشهاي تحت نظر مدير ثابت رسيدگي و بازديد
مدير از لباس كاركنان خانهداري هتل و لباسهاي متفرقه ساير پرسنل هتل
ـ يادداشت از برنامههايي كه در طول يك دوره داريد. (نقاط قوت و ضعف در يك
هتل)
ـ داشتن آمار دقيق از حضور زائرين
ـ دستورات لازم به معاون جهت كارهاي داخلي و خارجي هتل
30 |
ـ اجراي دستورات ستادهاي مستقر در مكه و مدينه
ـ شركت در جلسات ستاد (بعثه مقام معظم رهبري)
ـ نظارت دقيق بر حسن اجراي كارها در مراسم (جشنها و جلسات)
ـ جلسات با مدير بومي و جلسات با عوامل به طور حتم برقرار گردد.
ـ حضور در زمان ورود و خروج زائرين و شناخت مدير راهنما و معاون و روحاني
كاروان ارايه توضيحات لازم در خصوص مسايل داخلي هتل
ـ آشنايي با استانداردهاي هتلداري در حد لزوم. (خانهداري ـ غذا و نوشابه،
انبارداري)
ـ آشنايي با جغرافياي محل استقرار (هتل) نسبت به حرم
ـ آشنايي با پلان طبقات و ورودي و خروجي هتل.
و در آخر بايد توجه داشت كه:
وقت ما محدود î؛ كار ما بسيار î؛ و نياز به مديريت زمان ميباشد.
1ـ تفاوت علم و هنر مديريت را بيان نماييد.
2ـ از نظر شما مهمترين خصوصيات و شرايط مدير ثابت هتل چه ميباشد؟
3ـ مهمترين چالشهاي مدير ثابت هتل در بدو ورود زائرين چه ميباشد؟
4ـ مهمترين چالشهاي مدير ثابت هتل در ارتباط با عوامل ثابت «نيروي انساني بومي و
ايراني» چه ميباشد؟
به عنوان مدير ثابت ايراني نحوه ارتباط خود را با مدير بومي هتل چگونه تنظيم
مينماييد و اهداف اصلي شما از اين ارتباط چيست؟
31 |