بخش 2
فصل سوم: آشنا#1740;#1740; با هتل و انواع آن تاریخچه هتلداری طبقهبندی هتلها درجهبندی هتلها (سیستم ستارهای) 1ـ امکانات موجود در هتل شامل: 2ـ کیفیت ارایه خدمات در هتل شامل: 3ـ تنوع خدمات شامل: 1ـ لابی (LOBBY) 2ـ مرکز تجاری (COMMERCIAL CENTER) 3ـ کلوپ ورزشی (HEALTH CLUB) 4ـ کافیشاپ (COFFEE SHOP) 5ـ روم سرویس (ROOM SERVICE) پرسشها جوانههای اندیشه فصل چهارم: آشنایی با انواع اتاقهای هتل آشنایی با تختها، تشکها و اندازه آنها اختصاص اتاق به میهمان نحوه ورود بارهای زائرین به هتل آشنایی با شمارهگذاری اتاقها آشنایی با انواع کلیدهای اتاقها انواع کلید اتاقها کلید اتاق میهمان کلید طبقه کلید مادر کلید اضطراری کلید کارتی یا الکترونیکی ELECTRONIC KEY OR CARD KEY چراغهای رنگی بر روی درب اتاقهای کارتی: 1- چراغ سبز 2- چراغ زرد 3- چراغ قرمز اشیای پیدا شده و گم شده: LOST AND
34 |
هتلداري به صورت امروزي نتيجه قرنها رشد فرهنگي و اجتماعي است. اين
صنعت شايد يكي از قديميترين تلاشهاي تجاري در جهان باشد به طوري كه قدمت
مسافرخانهها به شش قرن قبل از ميلاد مسيح ميرسد. توسعه هتلداري متأثر از تغييرات
اجتماعي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي در جامعه بوده است و از زماني كه نياز به
مسافرت باعث اختراع چرخ و گاري گرديد اداره قديميترين مسافرخانهها نيز با توجه به
ازدحام مسافرين كاري بيدردسر و ساده نبود.
سادهترين شكل آن تخصيص يك اتاق به مسافرها جهت خواب و تهيه غذايي سالم
همراه با نوشيدني گوارا بود. انقلاب صنعتي در سالهاي 1700 ميلادي در انگلستان
موجب پديد آمدن ايدههاي جديد در امر مسافرخانهداري گرديد. توسعه راهآهن،
اختراع كشتي بخار و توسعه خطوط كشتيراني امر مسافرت را سهل نموده لذا موجب
رونق مسافرخانهداري گرديد.
رشد واقعي هتلداري در امريكا با افتتاح هتلي بنام City Hotel در شهر نيويورك در
سال 1794 ميلادي آغاز شد. ساخت اين هتل با 73 اتاق باعث رقابت شديد بين شهرهاي
مختلف براي ساختن هتلهاي راحت و زيبا گرديد. ركورد اقتصادي دهه 1930 ميلادي
تأثير فاحشي بر صنعت هتلداري گذاشت ولي پايان جنگ جهاني دوم سبب رشد دوباره
هتلداري گرديد. در اواخر دهه 50 ميلادي فكر ايجاد زنجيرههاي بينالمللي هتلداري
در اذهان پديدار گرديد. زنجيرههاي هتلداري بزرگي در امريكا مانند هيلتون،
هاليدياين، رامادا، هايت، ماريوت و در اروپا نيز زنجيرههايي مانند ريتز، آكور و در
آسيا، نيكو و غيره شكل گرفتند.
رشد هتلداري بينالمللي بيوقفه ادامه داشته و روز به روز شاهد افزايش تعداد اتاق
و تختهاي هتلها در سراسر جهان ميباشيم. طبق آمار منتشره در سال 2007 ميلادي
35 |
تنها در شهر اسپانيا 9500 اتاق هتل وجود داشته است.
با توجه به افزايش تعداد اتاق و تختهاي هتلها اداره آن به مثابه اداره يك شهر
مشكل و پيچيده بود و مستلزم برخورداري از علم و تجربه مديريت هتلداري نزد
مديران و پرسنل ميباشد.
به طور كلي طبقهبندي و درجهبندي هتلها به سه تعريف قابل قبول ذيل اشاره دارد:
1) طبقهبندي به مفهوم جداسازي اماكن اقامتي براساس نوع آن يعني تمايز ميان
هتلها، متلها، مهمانخانهها.
2) طبقهبندي يعني تمايز امكان اقامتي براساس مشخصات فيزيكي آنها مانند تعداد
اتاقها با داشتن حمام يا دوش و . . .
3) درجهبندي يعني تشخيص اماكن اقامتي براساس اشكال مختلف سرويسدهي
مانند وعدههاي سرويسدهي غذا يا داشتن سرويس 24 ساعته و كيفيت ارايه خدمات در
هتلها.
لذا به منظور آشنايي بيشتر طبقهبنديهاي هتلها طرح طبقهبندي ذيل كه در اكثر
كشورها مورد تأييد ميباشد را به عنوان نمونه درنظر بگيريد.
الف ـ طبقهبندي براساس مكان هتل: هتلها را براساس مكانشان ميتوان طبقهبندي
نمود. لذا شما مدير محترم با توجه به موارد ذكر شده ميتوانيد هتل مورد نظر خود را از
لحاظ مكاني تشخيص دهيد.
1ـ هتلهاي حومهي شهر Suburban Hotel : اين نوع هتلها از شهر دور هستند و
هدف از آن دور نگه داشتن مهمانان از هياهو و ترافيك پر سر و صداي شهر است.
مهمانان اين نوع هتلها اساسا كساني هستند كه ميخواهند چند روزي را از محيط شهر
دور باشند.
2ـ هتلهاي داخل شهر Down-town hotels : هتلهايي هستند كه در مركز يا قلب شهر
واقع شدهاند، مهمانان اين نوع هتل عموما كساني هستند كه براي انجام كاري در شهر يا
بازاريابي و غيره به اين هتلها ميآيند.
3ـ هتلهاي تفريحي Resorts : اين نوع هتلها نزديك دريا، رودخانه يا مناطق
كوهپايهاي قرار دارند و عموما در نقاط خوش آب و هوا واقع شدهاند.
37 |
4ـ متلها motels : محلهاي اقامتي هستند كه در كنار بزرگراهها قرار دارند و توسط
مسافران مورد استفاده قرار ميگيرند طول مدت اقامت در اين هتلها معمولاً كوتاه است
و از طرح اروپايي پيروي ميكنند. در فواصل بين دو شهر در جاده استقرار يافتهاند و
داراي امكاناتي نظير پمپ بنزين؛ رستوران، كافي شاپ 24 ساعته، كارواش، فروشگاه،
پاركينگ و . . . ميباشند. مهمترين مشخصه اين هتلها امكان پاركينگ اتومبيل در كنار
مكان اقامت ميباشد.
5ـ هتلهاي فرودگاهي airport hotels : هتلهايي هستند كه نزديك فرودگاه قرار
دارند. اين هتلها عموما وابسته به مسافران هواپيماييها، خدمه هواپيما و . . . هستند. اين
نوع هتلها معمولاً به صورت package و تخفيفدار عمل ميكنند.
6ـ هتلهاي شناور floatels : هتلهايي هستند كه روي سطح آب مانند روي
رودخانهها يا درياچهها به صورت شناور قرار دارند مانند قايقهاي اطاقدار كه مجهز به
تمامي امكانات مورد نياز مهمانان ميباشد. كشتيهاي مجلل قديمي را نيز تبديل به هتل
ميكنند و فضايي خيالبرانگيز در آن ايجاد ميكنند.
7ـ مسافرخانهها Inn : مسافرخانه ابتداييترين مراكز اقامتي ميباشند و شكل ابتدايي
هتلهاي فعلي ميباشند.
ب) طبقهبندي براساس اندازه هتل: هتلها را ميتوان براساس اندازه آنها نيز
طبقهبندي نمود شامل:
هتل كوچك با داشتن حداقل 25 اتاق
هتل متوسط با داشتن 26 تا 100 اتاق
هتل بزرگ با داشتن 101 تا 300 اتاق
هتل خيلي بزرگ با داشتن بيش از 300 اتاق
ج) طبقهبندي براساس مدت اقامت: هتلها را ميتوان براساس مدت اقامت مهمانان
طبقهبندي نمود. مدت اقامت در متلها و هتلهاي داخل شهر معمولاً كوتاه است.
درعوض مدت اقامت در هتلهاي تفريحي، هتلهاي شناور و هتلهاي حومه شهر
معمولاً طولانيتر است.
هتل ترانزيت: ميهمان يك روز يا كمتر در آن اقامت دارد.
پانسيون: ميهمان بيشتر از يك ماه تا يك سال در آن اقامت دارد.
نيمه پانسيون (آپارتمان): ميهمان بيشتر از يك روز و كمتر از يك ماه اقامت دارد.
38 |
د) طبقهبندي براساس انواع طرح و برنامه: هتلها ممكن است براساس انواع
مختلف برنامهها يا طرحها نيز طبقهبندي شوند. اين نوع طرحها و برنامهها شامل مواردي
چون:
طرح بينالمللي: نرخ شامل قيمت اتاق و صبحانه كنتينانتال ميباشد.
طرح اروپايي: نرخ تنها شامل قيمت اتاق ميباشد و شامل هزينه غذا نميشود.
طرح آمريكايي: نرخ شامل اتاق و سه وعده غذا است. به اين نوع طرح full board نيز
ميگويند.
طرح تعديليافته آمريكايي: به آن half board نيز ميگويند شامل قيمت اتاق؛
صبحانه و يكي از دو وعده غذا يعني ناهار يا شام ميشود.
ه ) طبقهبندي براساس امكانات: امكاناتي كه هتلها فراهم ميآورند در طبقهبندي
يا درجهبندي آنان نقش به سزايي ايفا ميكند.
در اين طبقهبندي فقط به امكاناتي كه براي ارايه خدمات به ميهمان آماده شده است
توجه ميشود. افزايش امكانات به هر ميزان هتل را در جايگاه بالاتري قرار ميدهد.
درجهبندي هتلها (سيستم ستارهاي)
مهمترين و رايجترين طبقهبندي هتلها براساس امكانات (سيستم ستارهاي)
ميباشد، در اين طبقهبندي فقط به امكانات هتل توجه ميشود و هتلها به پنج طبقه
اصلي از يك تا پنج ستاره تقسيم ميشوند.
شاخصهاي اصلي براي ارزيابي درجه هتلها عبارتند از:
لابي، مركز تجاري، كلوپ ورزشي، رستوران، سالنهاي ضيافت و تشريفات، سيستم
فرانت آفيس (پذيره)، سيستم خانهداري، كافي شاپ، روم سرويس 24 ساعته،
خشكشويي (loundry)، پاركينگ، آسانسورها و . . .
2ـ كيفيت ارايه خدمات در هتل شامل:
مديران و پرسنل متخصص و آموزشديده، تجهيزات و امكانات مناسب، فضاهاي
ساختماني و تأسيساتي مناسب، معماري داخلي مناسب و نظاير آن.
39 |
تعداد رستورانها و سالنهاي ضيافت، تعداد واحدهاي تجاري، امكان تفريحي و
اوقات فراغت هتل و نظاير آن.
به منظور آشنايي بيشتر با امكانات هتلها براساس ستاره به جدول صفحه 46 توجه
فرماييد:
همانگونه كه در جدول مشاهده ميشود تمامي امكانات هتلهاي 4 و 5 ستاره با
يكديگر مشابه ميباشد وليكن تفاوتهاي آنها در دو عامل ذيل ميباشد:
1ـ اندازه فضاهاي مورد استفاده ميهمان نظير اتاقها، لابي و . . .
2ـ تنوع خدمات ارايه شده به ميهمان
به منظور آشنايي بيشتر مديران با امكانات موجود در هتلها به توضيح مختصري پيرامون
هريك از آنها اشاره ميشود:
عبارت است از مكاني وسيع كه ميهمان در بدو ورود به هتل به اين مكان وارد
ميشود، كاربري اين مكان عبارت است از:
ـ محل استقرار مركز تجاري هتل
ـ محل فروش نوشيدنيهاي گرم و سرد و خوراكيهاي سبك جهت افرادي كه با
اهداف مختلف در لابي حضور دارند.
2ـ مركز تجاري (commercial center)
حداقل مغازههاي موجود در مركز تجاري
ـ فروشگاه شكلاتفروشي
ـ بانك يا صرافي
ـ تاكسي سرويس
ـ آژانس مسافرتي
ـ مغازه فروش صنايع دستي
ـ مغازه فروش سوغات
40 |
اين امكانات به عنوان حداقل امكانات بوده و هتلي ميتواند داراي دهها واحد بيشتر
در مركز تجاري باشد.
حداقل امكانات در كلوپ ورزشي عبارتند از:
ـ استخر
ـ سونا
ـ سالن بدنسازي
توجه: مراقبتهاي پزشكي (medical care) زيرمجموعه كلوپ ورزشي ميباشد و
بايستي در هتل پنج ستاره سه شيفت پزشك مقيم داشته باشد.
محل عرضه نوشيدنيهاي سرد و گرم غيرالكلي به همراه خوراكيهاي سبك
ميباشد. معمولاً محل استقرار آن در جنب لابي ميباشد و ساعات كار آن از 9 صبح
لغايت 11 شب ميباشد. (گاهي اوقات كافي شاپ هتلها به صورت 24 ساعته فعال
ميباشند).
به منظور افزايش رضايت ميهمانان هتل، بخش روم سرويس وظيفه تأمين و سرو غذا
و نوشيدني در اتاق ميهمان را برعهده دارد. با توجه به پيچيدگي سرو غذا و نوشابه در
اتاق ميهمان معمولاً براي روم سرويس از منوهاي محدود استفاده مينمايند. ساعات كار
روم سرويس 24 ساعته ميباشد.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | |
امكانات ستاره | لابي |
مركز تجاري |
كلوپ ورزشي |
رستوران |
سالن تشريفات |
پذيره | خانهداري |
كافي شاپ |
روم سرويس |
خشكشويي |
پاركينگ |
ماهواره | آسانسور |
41 |
1 | ـــ | ـــ | ـــ | ـــ | ـــ | * | * | ـــ | ـــ | ـــ | * | ـــ | * |
2 | ـــ | ـــ | ـــ | ـــ | ـــ | * | * | ـــ | ـــ | ـــ | * | ـــ | * |
3 | * | ـــ | ـــ | * | ـــ | * | * | ـــ | * | * | * | ـــ | * |
4 | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * |
5 | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * | * |
1. lobby 5. banquet hall 9. room service 13. lift
2. commercial center 6. front office 10. loundry
3. health club 7. house keeping 11. parking
4. restaurant 8. coffee shop 12. sattlite
1ـ در طبقهبندي هتلها در مكه و مدينه براساس مكان هتل، اكثر هتلها چه نوع هتلي
ميباشند؟
2ـ در چند سال اخير در مكه و مدينه هتلها براساس اندازه در چه گروهي قرار
دارند؟
42 |
3ـ تفاوتهاي عمده هتلهاي 4 و 5 ستاره را در چه ميدانيد؟
1ـ هتلداري اسلامي را با توجه به طبقهبندي هتلها تعريف نمايند.
2ـ مديران هتلها كه قبلاً از طرف سازمان حج و زيارت به عنوان مدير ثابت مشرف
شدهاند ضمن معرفي هتل خود به وضعيت هتل از نظر موارد مختلف طبقهبندي (مكان ـ
طرح و برنامه ـ اندازه و امكانات) اشاره نمايند.
43 |
46 |
مديران هتل بايد انواع اتاقها و سوئيتهاي هتل را بشناسند تا بتوانند ميهمانان را به
راحتي به اتاق مورد نظر هدايت نمايند. اتاقهاي موجود در هتلهاي دنيا بسيار متنوع
ميباشند و عمدهي اين تقسيمبنديها براساس امكانات اتاقها ميباشد از آنجا كه تعداد
كمي از انواع اتاقها در هتلهاي مكه و مدينه وجود دارد لذا به معرفي چند نوع از اتاقها
كه فراواني بيشتري دارند ميپردازيم:
1 ـ 4) اتاق يك نفره :single اتاقي است شامل يك تخت يك نفره مخصوص يك
نفر.
2 ـ 4) اتاق دو نفره با يك تخت بزرگ :Double اتاقي است داراي يك تخت بزرگ
مخصوص دو نفر كه مخصوص يك زوج ميباشد.
3 ـ 4) اتاق دو نفره با دو تخت يك نفره :Twin اتاقي است داراي دو تخت يك نفره
مخصوص دو نفر كه عمدتا دو همجنس يا غير همجنس كه باهم محرم ميباشند در آن
ساكن ميشوند.
4 ـ 4) اتاق سه نفره :Triple اتاقي است كه داراي يك تخت دو نفره و يك تخت يك
نفره يا سه تخت يك نفره ميباشد، مخصوص 3 نفر همجنس يا سه نفر از محارم.
5 ـ 4) اتاق چهار نفره :Quadruple Room اتاقي است كه مخصوص استفاده چهار
نفر با دو تخت بزرگ دو نفره كه در ايام خلوت سال به عنوان اتاق دو نفره استفاده
ميشود.
6 ـ 4) اتاقهاي تو در تو :Connected Rooms دو اتاق كنار هم كه هركدام داراي دو
سرويس مجزا بوده و توسط يك در از داخل اتاق به هم متصل ميشوند مخصوص
استفاده دو خانواده محرم به هم يا پدر و همسر و دو فرزند بزرگشان يا پدر و مادر و
عروس و پسرشان و . . . ميباشد.
7 ـ 4) سوئيت :Suite به مجموعهاي اتاق كه داراي يك يا چند اتاق خواب و سالن
48 |
پذيرايي مجزا باشد سوئيت ميگويند. سوئيت داراي انواع گوناگوني ميباشد كه شرح آن
در زير ميآيد:
8 ـ 4) سوئيت يك خوابه :Single Suite كه داراي يك اتاق خواب و پذيرايي مجزا از
هم ميباشد و به آن سوئيت كوچك نيز ميگويند.
9 ـ 4) سوئيت دو خوابه :Midume Suite دو اتاق خواب و پذيرايي مجزا از هم
ميباشد كه به آن سوئيت متوسط نيز ميگويند.
10 ـ 4) سوئيت دوبلكس :Doublex Suite سوئيتي است كه داراي نشيمن و پذيرايي
دلنشين و زيباست و اتاق خواب آن چند پله بالاتر قرار دارد.
11 ـ 4) سوئيت بزرگ :King Suite سوئيتي است كه داراي سه اتاق خواب مجزا
هركدام مخصوص دو نفر با تختهاي Double يا Twin كه به يك پذيرايي و غذاخوري
متصل ميباشند.
12 ـ 4) سوئيت عروس و داماد :Fista Suite سوئيت مخصوص عروس و داماد
ميباشد كه مخصوص زوجهايي است كه مراسم عروسي خود را در آن هتل برگزار
نمودهاند و هتل اين سوئيت را به رايگان در اختيار آنها ميگذارد.
13 ـ 4) اتاق جلسات :Meeting Room اتاقي است كه كاروانها و تورها براي
پذيرايي و جلسات هماهنگي با افراد از آن استفاده ميكنند و معمولاً به صورت ساعتي
اجاره ميگردد كه داراي امكانات پذيرايي ميباشد. اين اتاقها در مكه و مدينه جهت
برگزاري جلسات مديران كاروانها و روحانيون مورد استفاده قرار ميگيرد.
14 ـ 4) اتاق استراحت كاركنان :Mezzanine Room به اتاقهاي پرسنلي ميگويند كه
مخصوص كاركنان هتل ميباشد تا در زمان استراحت از آن استفاده نمايند. اين اتاقها در
نيم طبقه هتل بين طبقه همكف و اول قرار دارد در عمره از اين اتاق جهت استقرار
مديران ايراني يا هيئت پزشكي استفاده ميشود.
15 ـ 4) آپارتمان :Apartment به اماكن اقامتي ميگويند كه داراي اتاق خواب و
پذيرايي جدا ميباشند و فضاي محدودي براي آشپزخانه در آن تعبيه شده است و افراد
ميتوانند به صورت محدود در آن به پخت و پز بپردازند.
16 ـ 4) اتاقهاي مجاور هم :Adjoining rooms دو يا چند اتاق كه كنار هم واقع
شدهاند.
17 ـ 4) اتاقهاي روبروي هم :Adgacent rooms دو يا چند اتاق كه مقابل هم
49 |
(روبروي هم) واقع شدهاند.
18 ـ 4) اتاقهاي مخصوص معلولين Handicaped Rooms اتاق مخصوصين معلولين
كه معمولاً در طبقات پايين و نزديك آسانسور قرار دارد. اين اتاقها بدون پله و آستانه
بوده و در آن بزرگ ميباشد تا ويلچر به راحتي وارد آن شود و امكانات مورد نياز
معلولين در آن تعبيه شده است.
آشنايي با تختها، تشكها و اندازه آنها
تختها يكي از ملزومات اصلي اتاق ميباشند كه هركدام داراي نام و مشخصات
ظاهري متفاوتي ميباشد در جدول زير تعدادي از تختهاي مورد استفاده در هتل
معرفي ميگردد.
تذكر: اندازهي دقيق تختها در كشورهاي مختلف متفاوت ميباشد و بستگي
مستقيم به كارخانههاي سازندهي تشك در آن كشور دارد لذا ابعاد تخت و تشك به
صورت تقريبي بيان شده است.
ابعاد تخت (متر) | معادل فارسي | نام لاتين |
2×1 | تخت يك نفره | Single Bed |
2×40/1 | تخت دو نفره | Double Bed |
2×60/1 | تخت بزرگ | Queen size bed |
2×2 | تخت بسيار بزرگ | King size Bed |
2×25/1 | تخت سه چهارم | Three Quarter Bed |
50 |
2×1 | تخت اضافه | Extra Bed |
2×1 | تختهاي تاشو | Roll-A-Way Bed |
كوچك و در ابعاد مختلف | تخت بچه لبهدار | Cot |
130×70 | تخت بچه حفاظدار (نردهدار) | Crib |
اختصاص اتاق به مسافران گروهي براساس پلان اتاق ميباشد كه توسط سازمان حج
و زيارت در اختيار مدير كاروان قرار ميگيرد. و مديران كاروان با توجه به نسبت فاميلي
افراد اتاقها را به مسافران اختصاص ميدهند كه معمولاً به شرح ذيل ميباشد:
الف) زوجها (زن و شوهر) در اتاقهاي Double.
ب) دو خواهر، دو برادر، دو مرد تنها، دو زن تنها، پدر و پسر يا پدر و دختر در
اتاقهاي twin.
ج) سه مرد، سه زن، سه عضو يك خانواده (همانند پدر، مادر، مادر بزرگ) در
اتاقهاي triple زن و شوهر و فرزندشان.
د) زن و شوهر و فرزندانشان در يك اتاق Double با يك تخت اضافه يا .Triple
ه ) دو خانواده كه تمايل دارند اتاقشان در كنار هم باشد. در اتاقهاي مجاور هم.
و) دو خانواده كه تمايل دارند اتاقشان روبروي هم باشد در اتاقهاي روبروي هم.
ز) زن و شوهر و دو فرزند بزرگشان يا پدر و مادر همراه فرزند و داماد يا عروسشان در
اتاقهاي تو در تو .Connected
ح) در نهايت دو يا سه خانواده كه با هم نسبت دارند در سوئيت.
توجه: بايد در پلاني كه در اختيار مدير كاروان قرار ميگيرد محل استقرار اتاقها در
51 |
طبقات، نوع اتاق، تعداد تخت و . . . نشان داده شود.
نحوه ورود بارهاي زائرين به هتل
الف) بار همراه ميهمان با اتوبوس: معمولاً در پروازهاي ورودي كه زائرين از جده يا
مدينه با اتوبوس ميايند چه در مكه و چه در مدينه از زائر بار خود را پس از تحويل
گرفتن از قسمت بار فرودگاه در اتوبوس قرار داده و هم زمان با ورود به هتل بار او نيز در
لابي قرار ميگيرد.
راهنماي هتل كه بيشتر مواقع از عوامل بومي ميباشند مسئوليت جابجايي بارهاي
بزرگ مسافران از اتوبوس يا لابي تا اتاق ميهمان را به عهده دارند.
ب) بار مسافر در كاميون: در زمان انتقال مسافران از مدينه به مكه بار مسافر در
هتلهاي مدينه در كاميون قرار داده ميشود و قبل از ورود ميهمانان اين بارها به هتلهاي
مكه تحويل داده ميشود عوامل بومي هتل زير نظر پذيرشگر ايراني مسئوليت انتقال
بارها را به اتاق ميهمان به عهده دارند.
انتقال بارهايي كه زودتر از زائرين به هتل ميرسد بسيار مهم است و مدير ثابت بايد
نظارت و توجه ويژهاي به آن داشته باشد. پذيرشگر ايراني با استفاده از نيروهاي بومي و
با توجه به پلان و كروكي دقيق اتاقهاي هتل بارهاي رسيده را پشت دربهاي اتاق
زائري قرار ميدهد.
لازم به ذكر است بار زائران در كل دوره سفر بيمه بوده و در صورت ايجاد خسارت،
سرقت و مفقود شدن، خسارت وارده پس از طي مراحل قانوني در ايران توسط شركت
بيمه پرداخت ميگردد.
مراحل اداري و تشريفات قانوني در اين خصوص به شرح ذيل ميباشد:
در صورت بروز خسارت به اموال زائر كافي است مدير كاروان فرم صورت جلسهاي
كه بدين منظور پيشبيني شده است امضا و به تأييد سازمان حج و زيارت مستقر در مكه
يا مدينه رسانيده و پس از بازگشت به ايران از طريق شركت بيمه موضوع پرداخت
خسارت دنبال ميشود.
در هتلها شمارهگذاري اتاق با توجه به تعداد اتاق و تعداد طبقات موجود انجام
52 |
ميگيرد و اين امر كار پرسنل امور پذيرش را براي پيدا كردن اتاق در طبقات يا كليد در
جاكليدي بسيار سادهتر ميكند.
بدين ترتيب كه براي هر طبقه از صدگان جديد استفاده مينمايند. دو شماره سمت
راست اختصاص به شماره اتاق و بقيه اعداد «طرف چپ» اختصاص به طبقه دارد.
مثلاً شماره 603، عدد 03 نشاندهنده رديف اتاق و عدد 6 طبقه مورد نظر ميباشد. مثلاً شماره 214، عدد 14 نشاندهنده شماره اتاق و عدد 2 طبقه ميباشد.
حال ميتوانيد رديف اتاق و طبقه 420-1203-1227-2502-2532 را خودتان
بنوسيد.
شمارهگذاري اتاق در هر طبقه معمولاً از سمت راست ورودي به طبقه كه همان
آسانسور است انجام ميگيرد.
مثلاً اگر وارد طبقه پنجم شدهايم و ميخواهيم به طرف اتاق 501 برويم بايد به طرف
راست حركت كنيم. در بعضي از هتلها يك طرف راهرو را به شمار اتاقهاي زوج و
طرف ديگر را به شماره اتاقهاي فرد اختصاص ميدهند و بعضي از كشورها هستند كه
شماره مخصوص را نحس ميدانند و از آن براي شماره اتاق استفاده نميكنند. مثلاً
شماره 13.
آشنايي با انواع كليدهاي اتاقها
هتلها معمولاً داراي چهار نوع كليد براي اتاق ميهمان ميباشند:
1) كليد اتاق ميهمان
2) كليد طبقه
3) كليد مادر
53 |
4) كليد اضطراري
كليدي است كه براي استفاده ميهمان در اختيار او گذاشته ميشود و معمولاً شماره
اتاق بر روي آن حك شده و به جا كليدي آويز شده، اين كليد در هنگام خالي بودن اتاق
و يا نبودن ميهمان در هتل در قفسه مخصوص «تابلو كليد» نگهداري ميشود. از اين نوع
كليد معمولاً دو عدد وجود دارد، كليد دوم به كليد يدك معروف است و در قفسه قفل
شده ديگري در دفتر امور پذيرش، نگهداري ميشود.
كليد اتاق بعد از ثبت نمودن نام ميهمان در كارت ثبت نام در اختيارش گذاشته
ميشود. تا زماني كه ميهمان در اتاق يا در هتل ميباشد. كليد را نزد خود نگه ميدارد ولي
اگر بخواهد براي كاري از هتل خارج شود بايد كليد را به ميز پذيرش بسپارد. (محل
مخصوص انداختن كليد) و بار ديگر در موقع برگشت از پذيرش درخواست كليد نمايد.
ولي زماني كه اتاق را تخليه و تسويه حساب مينمايند قبل از ترك هتل حتما بايد كليد را
به هتل برگرداند.
اين كليد براي استفاده خانه دار "Maid" تهيه شده و ايشان قادر است با اين كليد تمام
اتاقهاي طبقه خود را باز كند. از اين كليد فقط يك عدد براي استفاده روزانه خانهدارها
وجود دارد و در صورت مفقود شدن و يا شكستن پس از گزارش و صورت جلسه و
تحقيق، بنا به دستور مدير مسئول ميتوان كليد جديد از روي اصل آن كه در محل
مخصوص نگهداري ميشود كپي نمود (ساخت).
اين كليد كه ميتواند كليهي اتاقهاي ميهمان بهجز دو قفلهها را باز نمايد، در موارد
خاص به كار ميرود و معمولاً مدير هتل، مدير خانهداري و مدير فرانت آفيس ميتوانند
نزد خود داشته باشند و يا يك عدد از آن را در صندوق مركزي نگه ميدارند كه در
صورت نياز افرادي كه مجاز هستند بعد از طي مقررات خاص، از آن استفاده كنند.
54 |
اين كليد در موارد بسيار ضروري استفاده شده و نه تنها كار كليد مادر را انجام
ميدهد، بلكه كليه اتاقهايي را كه دو قفله شدهاند نيز باز ميكند، از اين كليد نيز ميتوان
فقط يك عدد در امور پذيرش، صندوق مركزي قرار داد و به دقت نگهداري نمود و در
صورت لزوم همانند كليد مادر بعد از گذرانيدن مقررات مربوطه و امضاي ليست يا دفتر،
از آن استفاده نمود.
كليد كارتي يا الكترونيكي Electronic key or card key
اين نوع كليدها به صورت كارتي ميباشد كه براي مدت تعريف شده و معيني توسط
قسمت پذيرش قابل استفاده ميباشد كه نمونه آن در ذيل ملاحظه ميگردد.
از مزاياي كليدهاي كارتي اين است كه ما ميتوانيم تمام ورود و خروج ميهمان را كه
در چه ساعتي فرد وارد اتاق يا از آن خارج شده است را پرينت گرفته و براي مسائل
امنيتي درنظر بگيريم تا به اين نتيجه برسيم كه در چه زماني چه كسي با چه كليدي در را باز
كرده و وارد اتاق شده اين مسايل براي امنيت هتل بسيار مهم ميباشد از نظر شكل
ظاهري هم ميتوان براي زيبايي و تبليغات از آن استفاده نمود.
كليدهاي كارتي از نظر كاربرد دقيقا شبيه كليدهاي فلزي است و همان تنوع را دارند
اما از نظر امنيتي داراي درجه بالاي امنيتي ميباشند.
چراغهاي رنگي بر روي درب اتاقهاي كارتي:
55 |
قفل درب اتاقهاي كارتي داراي سه چراغ ميباشد اين سه چراغ در سه رنگ: سبز،
زرد و قرمز ميباشد.
وقتي كليد كارتي وارد دستگاه ميشود و دكمه سبز روشن ميشود يعني اينكه درب
اتاق باز شده و هيچگونه مشكلي براي ورود به اتاق نداريم و ميتوانيم وارد اتاق شويم.
چراغ زرد رنگ نشان دهنده D.Lيا D.N.D ميباشد وقتي كليد را وارد دستگاه
ميكنيد و دكمه زرد رنگ روشن يا چشمك ميزند يعني اينكه در اتاق دو قفله يا
Double lock است و در باز نميشود.
اگر باتري قفل در تمام شود، يا اينكه كارتي به اشتباه وارد دستگاه شود يا اينكه شارژ
آن كارت تمام شده يا صاحب كارت بدهكار باشد وقتي كارت را وارد دستگاه كنيم
چراغ قرمز آن شروع به چشمك زدن ميكند و در باز نميشود كه ميهمان بايد سريعا
جهت روشن شدن وضعيت خود به پذيرش مراجعه نمايد.
اشياي پيدا شده و گم شده: Lost and Found
خانهداري، انبار يا محلي مخصوص، جهت نگهداري اشياي گم شده و يا به جاي
مانده از ميهمانان كه توسط كاركنان پيدا و تحويل ميشود، دارد.
اگر شي گمشده متعلق به ميهماني است كه اتاق را تخليه و هتل را ترك كرده، بايد آن
را در دفتر ثبت و بعد به ستاد ارجاع داده شود.
در مواردي كه اشياي بهجا مانده از ميهمان طلا و جواهر باشد معمولاً طي تنظيم
صورت جلسهاي كه مدير داخلي و فرد پيدا كننده شي و يك نفر نماينده حراست يا
انتظامات آن ار امضا ميكنند، تحويل دفتر مديريت هتل ميدهند.
اگر شي پيدا شده متعلق به ميهماني است كه خروج كرده و هتل را ترك نموده است
بايد آن را در دفتر مخصوص اشياي پيدا شده ثبت و در محل مخصوص نگهداري
ميشود آنگاه نامهاي براي اطلاع ميهمان فرستاده ميشود و يا اگر شماره تلفني از ميهمان
56 |
داريم فورا با شماره آن تماس بگيريم و ميهمان را در جريان امر قرار ميدهيم.
استفاده از آسانسورها در هتلهاي مكه و مدينه
از آنجا كه هتلها براساس ظرفيت، تعداد طبقات و اتاقها آسانسورهاي خود را تعبيه
مينمايد و ميهمانان نيز به مرور طي شبانهروز از آن استفاده مينمايند تعداد اين
آسانسورها مطابق استاندارد هتلي پيشبيني شده است. اما به علت استفاده گروهي از
آسانسورها گاهي صفهاي طولاني در جلو آسانسور تشكيل ميگردد كه اين امر باعث
گلايه مسافران ميگردد كه كاركنان ايراني هتل وظيفه دارند ضمن برنامهريزي دقيق با
مديران كاروان مسافران را به مرور به لابي هتل فراخوان نمايند و حركت اتوبوسها را در
زمان رفتن به زيارت دوره و برگشت طوري تنظيم نمايند كه با فاصله به هتل رسيده يا هتل
را ترك نمايند اين امر موجب ميگردد كه صفهاي طولاني جلو آسانسور تشكيل
نگردد.
پله برقي: در برخي از هتلها نظير مدفنيگ در مدينه براي ورود به لابي هتل حتما
بايد از پله برقي استفاده نمود و يا حتي زائرين هتلهاي دورتر از مسجدالحرام به وسيله
مينيبوس به زيرگذرهاي مربوطه منتقل ميشوند و از آنجا بايد به وسيله پله برقيها به
سطح معابر عمومي انتقال يابند بايد به خانمها تذكر داده شود، هنگام استفاده از اين
وسيله مراقبت نمايند چادرهايشان بين تيغههاي پلهبرقي گير نكند زيرا اين امر موجب
كشيدن چادر از سرشان ميگردد. گاهي اوقات اين امر بسيار خطرناك است و موجب
خفگي استفاده كننده ميگردد.
57 |
1- تفاوت اتاق Twin, Doubleرا بيان نماييد.
2- سوئيت را تعريف نماييد.
3- نحوه ورود بارهاي زائرين به هتل را بيان نماييد.
4- روش شمارهگذاري اتاق در هتلها چگونه ميباشد.
5- انواع كليدها در هتل را نام ببريد.
به عنوان مدير ثابت هتل چنانچه با مشكل ظرفيت آسانسور مواجه شويد چه راه حلي
را پيشنهاد ميدهيد؟
58 |