بخش 5

مسجد الاجابه قبرستان ابوطالب ( علیه السلام ) غار حراء غار ثور مشاعر مقدسه عرفات جبل الرحمه مسجد نمره مشعر الحرام (مزدلفه) وادی محسر منی مسجد خیف مسجد البیعه جمرات قربانگاه مسجد تنعیم شهدای فخ حدیبیه جعرانه بیمارستانهای مکه موسسه مطوفین حجاج ایران بازار عمده فروشی (حلقه) فصل سوم مدینه منوره


100


جن بر پيامبر گرامي اسلام ( صلي الله عليه وآله وسلم ) نازل گرديده است . درضمن اين مسجد به « مسجد البيعه» نيز معروف مي باشد و آن بخاطر بيعت جن ها با پيامبراكرم ( صلي الله عليه وآله وسلم ) بوده است .

مسجد الاجابه

اين مسجد در منطقه معابده طريق مسجدالحرام ابتداي شارع الابطح نبش شارع الاجابه واقع شده است . نقل است كه پيامبرگرامي اسلام در آنجا نماز خوانده است و همچنين قبل از بعثت روزها را در غار حرا بسر مي بردند و شب ها از غار حرا پايين آمده و در اين مكان استراحت مي نمودند و در اين وقت حضرت خديجه ( سلام الله عليها ) هم از مكه مي آمد و در آنجا با هم بودند. اين مسجد را «مسجدالاستراحه» نيزگفته اند . پيامبراكرم ( صلي الله عليه وآله وسلم ) هنگام بازگشت از مني در سفر حجه الوداع، در اين مكان استراحت كرده اند .

قبرستان ابوطالب ( عليه السلام )

گورستان تاريخي مكه به نامهاي مختلف چون ابوطالب، قريش،حجون، بني هاشم، جنه المعلاه, جنه المعلي معروف است . و درميان اهل مكه به «جنه المعلاه» و درميان ايرانيان به قبرستان ابوطالب شهرت دارد اين قبرستان در شمال مسجدالحرام و در سه راهي شارع مسجدالحرام و شارع حجون بردامنه كوه حجون واقع شده است . مردم مكه در دوران جاهليت و ظهوراسلام مردگان خود را در «دره ابي دب» كه بخشي از حجون است دفن مي كردند، بعداز آن، منطقه گورستان وسيع تر شد و اطراف اين قبرستان ديواري كشيده اند كه تادامنه كوه امتداد دارد. در حال حاضر قبرستان در دو قسمت شمالي و جنوبي شارع حجون توسعه يافته و قسمتي از


101


قبرستان قديمي كه قبورآبا و اجداد پيامبراكرم ( صلي الله عليه وآله وسلم ) و بني هاشم در آن دفن مي باشند در قسمت شمالي به وسيله ديوار مجزا شده و تا قبل از حكومت آل سعود، داراي گنبد و بارگاه بوده است .

در قبرستان ابوطالب ( عليه السلام ) بسياري از چهره هاي سرشناس تاريخ اسلام مدفونند كه اسامي برخي از آنان عبارتند از :

- قصي بن كلاب

- عبدمناف

- عبدالمطلب

- ابوطالب

- حضرت خديجه ( سلام الله عليها )

- قاسم، طيب (عبدالله) و طاهر فرزندان پيامبر ( صلي الله عليه وآله وسلم ) (1)

- سميه مادر عمار اولين زن شهيد اسلام

- عبداله فرزند ياسر و برادر عمار

- خدامه بنت خويله خواهر حضرت خديجه كبري ( سلام الله عليها )

- زينب بنت مظعون خواهر عثمان بن مظعون و همسر عمربن خطاب

- عبداله فرزند شهاب بن عبدالحرث جد محمد بن شهاب زهري


| شناسه مطلب: 76401







نظرات کاربران