بخش 6
فصل هفتم 1ـ شرایط دریافت روادید حج تمتع 2ـ شرایط دریافت روادید عمره مفرده 3ـ روادیدهای اعطایی 4ـ تکمیل فرم هنگام خروج فصل هشتم برپایی جشنها و یادبودها
1ـ شرايط دريافت رواديد حج تمتع
2ـ شرايط دريافت رواديد عمره مفرده
3ـ رواديدهاي اعطايي
4ـ تكميل فرم هنگام خروج
131 |
1ـ هر ساله اعطاي رواديد پس از عيد سعيد فطر آغاز ميشود.
2ـ بيست و پنجم ذيقعده هر سال آخرين روز اعطاي رواديد حج تمتع است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1- الادارة العامه لشؤون الحج والاوقاف الاسلامية.
www.mofa.gov.sa/Detail.asp?InNewsItemID=244
133 |
3ـ هر حاجي بايد داراي دو فقره چك به ريال سعودي، يا دلار آمريكا باشد.
الف) چك اول دربردارنده هزينههاي خدمات مؤسسات است.
ب) چك دوم
دربردارنده هزينههاي حمل و نقل است كه به شرح زير است:
الف) هزينههاي خدمات به ارزش 444 ريال معادل 118 دلار آمريكا است.
ب) هزينههاي حمل و نقل (با كولر) 435 ريال معادل 116 دلار آمريكا است.
ج) هزينههاي حمل و نقل (بدون كولر) 345 ريال معادل 92 دلار آمريكا است.
4ـ شرايط بهداشتي:
الف) از حجاجي كه كشور آنها مبتلا به وبا هستند و يا بخشي از كشور مبتلا به تب زرد
است، در خواست ميشود تا گواهي واكسيناسيون عليه اين بيماري را ارائه دهند.
اين (گواهي) واكسيناسيون از حجاجي درخواست ميشود كه از مناطق آفريقايي و
برخي از كشورهاي آمريكاي جنوبي وارد ميشوند. سازمان بهداشت جهاني در
گزارشهاي دورهاي خود، اين مناطق را تعيين ميكند.
ب) از حجاج در خواست ميشود تا گواهي واكسيناسيون عليه بيماري مننژيت را ارائه دهند.
134 |
بيماري مننژيت از جمله بيماريهاي مسري خطرناك است. كه بوسيله
ترشحات پراكنده بيني و دهان منتقل ميشود و به غشاي مغز و نخاع آسيب ميرساند.
و در صورت مداوا نشدن منجر به مرگ ميشود. گاهي نيز در صورت تاخير درمان ممكن
است منجر به معلوليتهاي عصبي گردد.
ج) از ورود مواد غذايي همراه حجاج ممانعت به عمل ميآيد. مواد غذايي همراه
حجاج به مقدار اندك كه در سفرهاي زميني بدان نياز دارند، از اين قانون مستثني هستند.
د) ترجمه گواهيهاي بهداشتي به زبان عربي يا انگليسي با قيد تاريخ واكسيناسيون
ضروري است و هنگام ورود بايد همراه حجاج باشد.
1ـ زمان اعطاي رواديد عمره مفرده از ابتداي ماه صفر آغاز ميشود و تا نيمه ماه
رمضان هر سال هجري ادامه دارد كه حجاج تا شش ماه ميتوانند اقامت داشته باشند.
135 |
2ـ أخذ ويزا، منحصر به داشتن مدارك قانوني سفر به منظور ورود به عربستان و
خروج از آن كشور جهت بازگشت به كشور مبدأ و يا كشور ديگري است. همچنين
گذرنامه بايد حداقل شش ماه تا پايان اعتبارش باقي مانده باشد.
3ـ به منظور تسهيل در كار عمرهگزار و صرفه جويي در وقت وي بايد درخواست
ويزاي عمره از طريق يكي از شركتهاي مجاز صورت گيرد كه در اين زمينه فعاليت
ميكنند.
4ـ شرايط بهداشتي:
الف) از حجاجي كه كشور آنها مبتلا به وبا است و يا بخشي از كشور مبتلا به تب زرد
است، در خواست ميشود تا گواهي واكسيناسيون عليه اين بيماري را ارائه دهند.
ب) از حجاج در خواست ميشود تا گواهي واكسيناسيون عليه بيماري منژيت را ارائه
دهند.
136 |
ج) ترجمه گواهيهاي بهداشتي به زبان عربي يا انگليسي با قيد تاريخ واكسيناسيون
ضروري است و هنگام ورود بايد همراه حجاج باشد.
5ـ در صورت نبودن اين قبيل شركتها در كشوري، و يا نداشتن نمايندگي عربستان در
آن كشور، اين كار به صورت زير انجام ميگيرد:
الف) به كساني كه ويزاي عمره درخواست ميكنند بدون نياز به شرط قرارداد با
شركتهاي عامل در زمينه عمره، به آنها ويزا داده ميشود. و در صورت نبودن نمايندگي
(عربستان) بايد به نزديكترين كشوري كه نمايندگي در آن مستقر است مراجعه گردد.
ب) عمرهگزار بايد يك فقره چك بانكي يا معادل آن به مبلغ 300 دلار آمريكا همراه
خود داشته باشد.
ج) عمرهگزار به محض رسيدن به پايانه ورودي طي قراردادي با شركتهاي مجاز كه
در آنجا دفاتري دارند بايد كتبا متعهد شود. عمرهگزار بدون دستيابي به اين قرارداد
نميتواند به كشور عربستان وارد شود.
كشور عربستان، رواديد گردشگري و يا زائر، صادر نميكند بلكه فقط دو نوع رواديد
را كه مختص مسلمانان است، صادر ميكند: 1ـ رواديد زائر. 2ـ رواديد اقامت. در همه
137 |
موارد بايد ميهمان داراي كفيلي سعودي باشد (خواه كفيل فرد و يا شركت باشد) تا رفتار
او را در عربستان تضمين كند.
اعتبار رواديد براساس يكماه قمري، و نه ميلادي است. بنابراين اگر زائر يك ماه
ميلادي در عربستان اقامت داشته باشد، يك يا دو روز اقامت اضافي داشته است كه
هنگام خروج با مشكلاتي مواجه خواهد شد.
زائر به محض خروج از عربستان بايد پرسشنامه زير را تكميل كند:
المملكة العربية السعودية ..... وزارة الداخلية .... المديرية العامة للجوازات ....
بطاقة مغادرة للعمرة.
كشور عربستان سعودي .......... وزارت كشور .......... مديريت عمومي گذرنامهها.........
138 |
كارت خروج مختص عمره ...........
الناقلة .......... (الطائرة أو السفينة، او السيارة) وسيله نقليه ............ (هواپيما يا كشتي يا
اتومبيل)
رقم الرحلة ....... (رقم رحلة الطائرة......) شماره پرواز هواپيما ......
جهة المغادرة ............ مقصد ..............................
اسم الكامل .............. نام كامل .........................
الجنسية ................. تابعيت ............................
الجنس .................. جنس. (مذكر يا مؤنث) .................
رقم جواز السفر ......... شمارهگذرنامه ...............
عدد المرافقين ........... تعداد همراهان ................
ذكور أناث ........ مذكر مؤنث ..........
139 |
* پرسش
1ـ هر ساله اعطاي ويزا (رواديد) حج تمتع از چه تاريخي آغاز ميشود؟
2ـ آخرين روز اعطاي رواديد حج تمتع چه تاريخي است؟
3ـ هر حاجي بايد داراي چند فقره چك به ريال سعودي، يا دلار آمريكا داشته باشد؟
4ـ گواهي واكسيناسيون عليه چه بيماريهايي ضرورت دارد؟
5ـ آيا ورود مواد غذايي همراه حجاج مجاز است؟
1ـ زمان اعطاي ويزاي (رواديد) عمره مفرده از چه زماني آغاز ميشود؟
2ـ مدت اعتبار باقيمانده گذرنامه براي عمره مفرده حداقل چند ماه بايد باشد؟
3ـ آيا گواهيهاي بهداشتي بايد ترجمه شود؟
4ـ يك فقره چك بانكي عمرهگزار بايد به چه مبلغي باشد؟
1ـ اعتبار رواديد براساس ماههاي قمري است يا ميلادي؟
2ـ رواديدهاي اعطايي چند نوع است؟
140 |
143 |
علماي عربستان از سالها پيش، برپايي جشنها و يادبودهاي ملي را در عربستان تحريم
كردهاند؛ زيرا به نظر آنان اين كار مشابهت با كفار و بدعت در دين خدا است. بنابراين با
هيچ جشني جز عيد قربان و فطر موافق نيستند. به اعتقاد آنان جشن تولد،(2) نوعي
عبادت است كه خداوند اجازه آن را نداده است. همچنين مشابهت با نصاري و ديگر كفار
است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- سايت نورالاسلام: شيخ د. محمدبن عبداللّه آل الهبدان: www.islamlight.net/index.php
2- معمولاً كساني كه جشن تولد ميگيرند مدعي آن نيستند كه اين عمل را بخاطر دين انجام ميدهند بلكه
اين كار نوعي يادبود محسوب ميشود و ارتباطي به دين و يا شباهت به كفار ندارد.
145 |
روز مادر(1)، و جشن ملي(2) نيز مشابهت با كفار دارد.
با وجود تحريم، جوانان عربستاني روز ملي را به شيوه شادماني در مسابقات فوتبال جشن ميگيرند. اين جوانان تمايلات خود را مانند اسكيتسواري، دوچرخهسواري، به نمايش ميگذارند. به طوري كه برخي از آنان اقدام به نمايشهايي خيره كننده و در مواردي خطرناك ميكنند. از سويي ديگر حضور امنيتي وسيع، نيز جالب توجه است. در چنين حالتي ماموران امنيتي وظيفه ساماندهي اماكن و تسلط بر تخلفات را دارند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- خداوند سبحان ميفرمايد: «به پدر و مادر خويش احسان كنيد» (بقره: 83؛ نساء: 36؛ انعام: 151)،
«به انسان توصيه كرديم با پدر و مادرش به نيكي رفتار كند» (عنكبوت: 8) خداوند ما را به تكريم پدر و مادر
امر ميكند. بنابراين اختصاص روزي به بزرگداشت، و اعطاي هدايا به آنها، مخالفتي با آيات نيست.
2- اين روز در بسياري از كشورها وجود دارد بنابراين ارتباطي به دين ندارد بلكه هدف از آن بزرگداشت
كساني است كه براي دفاع از كشور جان خود را فدا نمودهاند. اگر چه در شرع نيز شهدا مورد تكريم قرار
گرفتهاند.
146 |
شيخ حمودبن عبداللّه تويجري متوفي به سال (1413 ه .) ميگويد: از جمله موارد
مشابهت با دشمنان خداوند سبحان، چيزهايي است كه بسياري بدان مبتلا شدهاند از
جمله انتخاب اعياد زماني و مكاني است كه همه آنها بدعت است. مناسبت هاي زماني
مانند جشن تولد، جشن شب معراج، جشن نيمه شعبان(1) و نيز جشن تولد صالحان(2) يا
كساني كه احتمال ميرود از صالحان باشند. همچنين جشنهايي كه براي بر تخت نشستن
پادشاهان برپا ميشود كه «عيد بر تخت نشستن» گفته ميشود.(3) اين عيد از عيد نوروز
عجم گرفته شده است.(4)
مفتي عربستان و رئيس قضات و امور اسلامي شيخ محمدبن إبراهيم آل الشيخ (متوفي
به سال 1389 ه .) در مورد جشن ملي ميگويد:(5) «اختصاص روزي از روزهاي سال به
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- روز تولد امام عصر، حجةبن الحسن ( عَجَّل اللّه تعالي فرجَه الشريف ) است.
2- منظور جشنهايي است كه شيعيان در سالگرد ميلاد ائمه معصومين ( عليهم السلام ) برگزار ميكنند.
3- سالروز به قدرت رسيدن پادشاه در عربستان جشن گرفته ميشود. البته برگزاري اين جشن مورد تأييد
علماي اين كشور نيست؛ آنان طي نامهاي مراتب گلايه خود را به پادشاه گوشزد كردهاند. (بنگريد: موقع
نورالاسلام، الشيخ محمدبن عبداللّه آل الهبدان www.islamlight.net/index.php)
4- اين نكته به خوبي نشان ميدهد كه روحانيان عربستان كمترين آشنايي با اعياد ايرانيان ندارند. زيرا عيد
نوروز عيد بر تخت نشستن پادشاهان نيست. بلكه شادماني به مناسبت آغاز بهار و سال نو است.
5- فتاوي محمدبن إبراهيم آل الشيخ، ج 3، ص 107.
147 |
عنوان روزي خاص كه در آن سالگرد و عيد برگزار ميشود؛ به خودي خود بدعت و
حرام است».
شيخ بكر ابوعبداللّه أبو زيد رئيس مجمع فقهي عربستان (متوفي به سال 1429 ه .)
ميگويد:(1) «جشن يوبيل(2) با اختلاف مدت و اهدافش، جشني بدعت گونه در دين،
چالشگري در امر پروردگار جهانيان، شبيه شدن به كافران، و تكريم حرمتهاي آنان است.
از اين رو نهي از جشنهاي بدعتگونه واجب است. از جمله جشنهاي بدعتگونه:
جشن ميلاد پيامبر اكرم(3)( صلَّي اللّه عليه و آله و سلم )
، جشن شب اسرا و معراج، جشن آغاز سال هجري و
ديگر اعياد بدعتگونه است!!! كه گمراهكنندگان، آنها را وارد دين كردهاند. بنابراين بر
نهيكنندگانِ اين نوع اعياد بدعتگونه واجب است، ابتدا نهي از برپايي جشنهاي عيد
يوبيل را اعلام كنند. خواه يوبيل نقرهاي، طلايي، يا الماسي باشد.
1- عيداليوبيل بدعة فيالاسلام، ص 25.
2- يوبيل: واژهاي عبري به معناي شاخ قوچ است كه از آن بوقهايي ساخته ميشود و در جشنها استفاده
ميشود. سپس به معناي عيد در ميان يهود و نصاري هنگام سپري شدن سالهايي از تولد يا افتتاح
مؤسسه و يا پروژهاي استعمال شده است. پس از آن در ميان مسلمانان متداول شده است. به عنوان مثال
بعد از گذشت بيست و پنج سال «عيد يوبيل فضي»، بعد از گذشت پنجاه سال «يوبيل ذهبي»، و بعد از
گذشت هفتاد و پنج سال يوبيل الماسي گفته ميشود.
3- جشنهاي ميلاد پيامبر اكرم ( صلَّي اللّه عليه و آله و سلم ) و ائمه معصومين ( عليهم السلام ) درواقع بزرگداشت دين و مروجان آن است.
148 |
وي ميافزايد:(1) افتتاح برخي اماكن مانند بعضي از ادارات يا شركتها يا مؤسسات
به دليل سپري شدن مجموعهاي از سالها كه قبلاً بدانها اشاره شد، بدعت است و برپايي
جشنها و توزيع هدايا و غيره به مناسبت سپري شدن سالهايي از تولد شخص، يا افتتاح
فروشگاه، يا مدرسه و يا پروژهاي جايز نيست. بنابراين ترك آن واجب است و بايد از آن
برحذر بود.
شيخ ابنجبرين از مفتيان بزرگ عربستان در پاسخ به سؤالي در رابطه با حكم جشن
گرفتن ميلاد پيامبر اكرم ( صلَّي اللّه عليه و آله و سلم )
آورده است:(2) «آن كار بدعت زشتي است»!
وي ميافزايد:(3) جشن گيرندگان يك روز را در سال جشن ميگيرند در حالي كه اين
روز با روز تولد پيامبر ( صلَّي اللّه عليه و آله و سلم ) كه روز دوشنبه بوده، برابر نيست!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- عيداليوبيل ص 57، 58.
2- www.ibn-jebreen.com سايت اختصاصي شيخ ابن جبرين.
3- (همان)، گفته ميشود پيامبر ( صلَّي اللّه عليه و آله و سلم ) روز دوشنبه متولد شده است.
149 |
همچنين از ايشان سؤال شده:(1) حكم جشن سالگرد ازدواج مردي با همسرش،
بدون نيت شبيه شدن به كفار، يا تقليد از آنها، چگونه است؟ جواب: جايز نيست؛ اين كار
از عادات ناپسند است و دليلي هم ندارد و مشروع نيست. و بدون شك، شباهت به كفار و
مشركان و اهل بدعت دارد كه اعيادي را براي تولد، وضع كردهاند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- www.ibn-jebreen.com/book.php?cat = 6 &book = 67 &toc = 3989 &page = 3588 &;subid =29353
150 |
* پرسش
1ـ در عربستان چرا برپايي جشنها و يادبودهاي ملي را حرام ميدانند؟
2ـ جوانان عربستاني روز ملي را به چه شيوهاي جشن ميگيرند؟
3ـ مفتي و رئيس قضات و امور اسلامي عربستان در مورد جشن ملي چه عقيدهاي
دارد؟
4ـ جشن ميلاد پيامبر اكرم ( صلَّي اللّه عليه و آله و سلم ) از نظر مفتيان عربستان چه حكمي دارد؟
5ـ حكم جشن سالگرد ازدواج در عربستان چگونه است؟
6ـ اختصاص روزي به پدر يا مادر در تعاليم قرآني چه جايگاهي دارد؟
7ـ آيا جشن ملي با دين و اعتقادات مذهبي ارتباطي دارد؟
151 |