بخش 1 بخش 1 بخش 1 بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بخش 1 بخش 1 بخش 1 بخش 1 بخش 1

بخش 1

سخن نخست اقتصاد عربستان آشنایی با انبار و انبارداری فرآیند تأمین، تدارکات و تغذیه در عملیات عمره آشنایی با بخش های مدیریتی در تأمین و تدارک اقلام تدارکاتی کمیسیون خرید چگونگی توزیع و تحویل اقلام سفارش شده تدارکات ساختار مدیریت ثابت در هتل های عمره ساختار آشپزخانه های متمرکز تعریف انبارداری اهداف انبارداری ویژگی انبارداران اهم وظایف انبارداران


1


آشنايي با اصـول انــبارداري در

عمره مفرده


2


تهيه و تدوين : آقاي سيد ابراهيم اسداللهي

ويرايش: محمد ميراحمديان

صفحه بندي و طرح روي جلد: محمد ميراحمديان

مركز پخش: تهران - خيابان آزادي - نبش رودكي - سازمان حج و زيارت - طبقه چهارم - اداره آموزش كارگزاران


3


بسم الله الرحمن الرحيم


5


سخن نخست

از دير باز تاكنون تأمين نياز و احتياجات يكي از دغدغه هاي اساسي يك سازمان تلقي شده و ذهن مديران و كارشناسان بخش خريد و تداركات را به خود مشغول داشته است. سئوالاتي اين چنين؛ يك درخواست از چه كسي و چطور تهيه شود؟ آيا جنس يا كالاي خريداري شده با قيمت مناسب و با كيفيت دلخواه تهيه شده؟ نحوه حمل و پرداخت چگونه است؟ همه اين سئوالات يا برخي از پرسشها در هر خريد پيش مي آيد كه البته اوضاع سياسي و اقتصادي كشور هم بايد به موارد فوق اضافه كرد. اما هميشه تجرب، رابطه و شانس ابزارهايي بودند كه يك سازمان را در مواجه شدن با شرائط و سئوالات بالا ياري نموده است. تجربه و رابطه كه دو ركن اساسي در امر تداركات و خريد يك سازمان محسوب مي شود متكي به فرد است و درصورتي كه سازمان شخص مورد نظر را از دست بدهد، امر خريد و تداركات يك سازمان دچار خلل و كندي مي شود. لذا به منظور اجتناب از بروز چنين موضوع خطرناكي بايد از ابزاري استفاده كرد كه منحصر بفرد خاصي نباشد بلكه منحصر به عمليات موسسه باشد.خداي منان را سپاس كه بر ما منت نهاد تا بتوانيم جزء خدمتگزاران زائران بيت الله الحرام و حرم مطهر پيامبر گرامي اسلام ( صلّي الله عليه وآله وسلّم ) ، بانوي دو عالم حضرت فاطمه زهرا و ائمه مظلوم بقيع ( عليهم السلام ) و بزرگان صدر اسلام باشيم. شكرگزاري اين نعمت بزرگ جز با خدمت خالصانه و صادقانه و تلاش مجدانه ميسر نيست؛ لذا براي سهولت و صحت انجام كارها و توفيق خدمتگزاري بهتر، بنا داريم تا در اين جزوه آموزشي، انبارداران محترم را با فرايند تهيه و توزيع كالا، اقلام مصرفي، اصول و قوانين جديد انبارداري در عمره مفرده در هتل هاي مكه مكرمه و مدينه منوره بيشتر آشنا نمائيم.


6


اقتصاد عربستان

مطالعه وضعيت اقتصادي كشورهاي مختلف براي افرادي كه در حوزه هاي مختلف اقتصاد و بازرگاني فعاليت مي كنند از اهميت ويژه اي برخوردار است.

عربستان سعودي كشوري نفت خيز با جمعيتي بالغ بر 27 ميليون نفر مي باشد كه اقتصاد آن كاملاً به نفت و درآمد نفتي وابسته است. اين كشور 20 درصد از ذخاير تأييد شده نفتي جهان را در خود جاي داده است و هم اكنون بزرگترين كشور صادر كننده نفت در سازمان اوپك محسوب مي شود. در سال گذشته نفت 75 درصد از درآمد عربستان را تشكيل داد.

سهم صنعت نفت در توليد ناخالص داخلي اين كشور در سال 2007 ميلادي برابر با 45 درصد و سهم درآمد حاصل از صادرات نفت در مجموع درآمد صادراتي اين كشور معادل90 درصد بود.

در سال گذشته از مجموع 488/6 ميليون نيروي كار فعال در اين كشور 5/5 ميليون نفر در صنعت نفت و گاز و صنايع مرتبط مشغول به كار بودند.

طبق آمارهاي موجود در سال گذشته ميلادي 40 درصد از توليد ناخالص داخلي اين كشور از فعاليتهاي بخش خصوصي تأمين شد.

در سال 2007 ميلادي ارزش توليد ناخالص داخلي بر مبناي برابري قدرت خريد معادل 2/572 ميليارد دلار و بر مبناي نرخ تبادل ارز رسمي معادل 5/374 ميليارد دلار بوده است.

در اين سال توليد ناخالص داخلي عربستان 7/4 درصد رشد كرد و همين مساله سبب شد تا سرانه توليد ناخالص داخلي اين سرزمين به 20 هزار و 700 دلار برسد. واحد پول اين كشور ريال سعودي است. هر دلار آمريكا برابر با 74/3 ريال عربستان سعودي است. اين نرخ از سال 1985 تاكنون ثابت مانده است.


7


طبق گزارشهاي موجود در سال گذشته كشاورزي 3 درصد، صنعت 8/61 درصد و خدمات 2/35 درصد از توليد ناخالص داخلي اين كشور را به خود اختصاص داد. نرخ بيكاري در اين كشور معادل 15 درصد اعلام شده بود.

آشنايي با انبار و انبارداري

انبار به عنوان يك بخش اصلي با ساير بخش‌هاي هتل يا آشپزخانه هاي متمركز تهيه غذا در ارتباط مستقيم است. به نحوي كه عملكرد مطلوب يا نامطلوب آن بر بخش‌هاي ديگر تاثير مي‌گذارد. انبار به عنوان يك جايگاه سازماني در نمودار كليه‌ي سازمان‌ها وجود دارد. به همين دليل به برنامه‌ريزي، نظم، انضباط، هماهنگي، نظارت و كنترل در كليه‌ي اجزا و قسمت‌ها و سطوح آن نيازمند است. انبارداري نيز شامل انبار كردن و فعاليت‌هاي مرتبط با آن از قبيل تأمين و جمع‌آوري، تركيب و نگهداري و حفظ كالاها، جابجايي، جداسازي، طبقه‌بندي، تخليه و بارگيري و نظاير آن است. در اين مجموعه سعي شده است مديريت انبار از ديدگاه امور فيزيكي انبار و نيز از ديدگاه امور مديريتي بررسي شود.

اهداف دوره

انتظار مي رود شركت كنندگان در پايان دوره آموزشي با مفاهيم زير آشنا شوند:

* اقلام تداركاتي را بشناسد.

باچگونگي تأمين، نگهداري و توزيع آنها بر اساس قوانين و مقررات موجود سازمان آشنا باشند.


8


* مراحل انبارداري را بدانند.

* انواع انبار را بشناسند.

* دستورالعمل هاي اجرايي صدور كالا را بدانند.

* شرايط خريد كالا را بدانند.

* با ضوابط و ويژگي‌هاي سيستم تداركات و خريد آشنا شوند.


9


فرايند تأمين تداركات و تغذيه در عمليات عمره


10


آشنايي با بخش هاي مديريتي درتأمين و تدارك اقلام تداركاتي معتمرين جمهوري اسلامي ايران:

1- برآورد سرانه

به منظور برآورد سرانه هر نفر زائر كارگروه و كميسيوني متشكل از صاحبنظران و متخصصين امر تشكيل جلسه مي دهند كه باتوجه به بررسي ها و آناليز غذائي هر نفر زائر در طول مدت اقامت در كشور عربستان برنامه غذائي كه از مهمترين بخش هاي تداركات را شامل مي شود تدوين و به تصويب مي رساند. بنابراين براساس برنامه غذايي و ساير مايحتاج هاي مربوط به آن سرانه مصرفي طول اقامت هر نفر زائر بدست مي آيد. كه با محاسبات رياضي سرانه مصرفي چهار مرحله عملياتي عمره مشخص و براي تأمين اقلام آن طي برنامه اي دركميسيون خريد اقدام مي شود.

خاطر نشان مي دارد در عمليات عمره سال 87 تعداد 84 قلم كالاي مورد نياز در بخش تداركات و تغذيه مورد استفاده قرارگرفته بود كه از اين تعداد فقط 42 قلم درانبارهاي هتلهاي اسكان زائران تخزين و توزيع شد.

2- تأمين و تدارك

به منظور تأمين نيازهاي تغذيه اي زائران و براساس سرانه هاي مصوب، اعضاي كميسيوني كه بنا به پيشنهاد حوزه معاونت حج و عمره تعيين و در دو بخش اساسي زير ايفاي نقش مي كنند.

الف- بررسي و ارزيابي امكان تأمين نياز و انتخاب پيشنهادات اصلح وتنظيم صورتجلسه باشركتهاي منتخب

ب- تنظيم و امضاي قراردادها مورد تفاهم براي تامين مايحتاج لازم

درتداركات و تغذيه


11


لازم به توضيح است كه در مفاد قرارداد نحوه توزيع كالاي خريداري شده براساس صدور درخواست كالا توسط واحد تداركات هر يك از شهرهاي مقدس مكه مكرمه و مدينه منوره صورت مي پذيرد بنابراين قراردادهاي منعقده حسب نياز و درخواست مسئول واحد تداركات عملياتي مي شود.

كميسيون خريد

اين كميسيون يكي از مهمترين بخش هاي فرايند تداركات بوده و سياستگذار اصلي واحدهاي تداركات و تغذيه، آشپزخانه هاي مركزي، تهيه برنامه غذايي و تعيين سرانه هاي مصرفي زائر مي باشد. اعضاي اين كيمسيون تركيبي ازنمايندگان سازمان حج وزيارت، بعثه مقام معظم رهبري و مركز پزشكي حج مي باشند.

1) كميته قراردادها

كميته قراردادها متشكل از نمايندگان بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت و چند تن ازكارشناسان بهداشت و تغذيه است. اين كميته با در نظر گرفتن نظرات و خط مشي كميسيون خريد و عملكرد شركت هاي سعودي توزيع كننده اقلام تداركاتي در سنوات گذشته و بررسي كيفيت و قيمت كالاها و اقلام مصرفي اقدام به انعقاد قرارداد مي نمايد.

2) واحد تداركات ستاد عمليات عمره

رئيس تداركات با هماهنگي هاي قبلي مدير موسسه با مسئولين ذيربط انتخاب وتحت نظر مدير دفتر نمايندگي سازمان حج و زيارت در كشور عربستان و مسئول عمليات عمره ايفاي وظيفه مي نمايد، براي تسهيل وتسريع امور دو نفر بعنوان مسئول تداركات در مكه مكرمه و مدينه منوره زير نظر ايشان و با هماهنگي مسئولين ستادهاي مكه مكرمه و مدينه منوره


12


انجام وظيفه مي نمايند. واحد تداركات مجري مصوبات كميسيون هاي تداركات و خريد مي باشد.

1) ثبت و سفارش كالا از شركتهاي طرف قرارداد

مسئولين واحد تداركات هريك ازستادهاي اصلي مكه مكرمه و مدينه منوره براساس برنامه تفويجي كه از حوزه معاونت حج وعمره و موسسه عمره سعادت در اختيارشان قرار مي گيرد اقدام به صدور سفارش حمل و تحويل كالا در درب هتل را صادر مي نمايند كه يك نسخه از حواله درخواستي از طريق مسئول تداركات منطقه در اختيار انباردار هتل مربوطه قرارداده مي شود. تا ضمن اطلاع از اقلام سفارشي هماهنگي لازم و فضاسازي مناسب براي تحويل كالا را پيشاپيش بعمل آورده باشد. لازم به ذكر است چنانچه حواله صادره باتوجه به موجودي كالا در انبار نياز نبود دراين خصوص با مسئول تداركات منطقه سريعاً هماهنگي لازم بعمل آورده و تمام مراحل آنرا ثبت و يادادشت نمائيد و در برنامه پيگيري روزانه خود داشته باشيد.

2) توزيع كالاي سفارش شده واحد تداركات در انبارهاي هتلها

قبل ازتشريح توزيع كالاها،لازم است منابع ورود كالاها به انبار را به اختصار بيان نمائيم:

از طريق خريدهاي داخلي (خريد از ايران): اين نوع كالاها در مقابل قرارداد خريد كميسيون داخلي در كشور خريداري و براساس مفاد تفاهم نامه و قرارداد منعقده پس ازطي روال قانوني به عربستان ارسال و توسط شركت يا شركتهاي هم پيمان طرف ايراني ترخيص، بارگيري، دپو، و براساس


13


ثبت سفارش واحد تداركات مطابق با فرمتها و برنامه هاي هماهنگ توزيع و تخليه مي شوند.

از طريق خريد هاي خارجي: خريد از خارج از كشور مستلزم طي مراحل خاصي است كه در عمليات تأمين و تداركات عمره عمده اين خريدها براساس مناقصه اي كه توسط دفتر نمايندگي سازمان در عربستان در روزنامه هاي كثير الانتشار بصورت اطلاعيه به اطلاع شركتهاي داوطلب متقاضي رسانده مي شود و با توجه به قوانين مالي كشور و پس از طي مراحل لازم با حضور اعضاء كميته خريد شركتهاي متقاضي ارزيابي و درنهايت قرارداد خريد انعقاد مي گردد.

تذكر: چنانچه Order اي(1) حذف يا تغيير يابد از طريق مسئولين تداركات مناطق و مسئولين تغذيه به انبارداران هتلها وآشپزخانه ها ابلاغ مي گردد.

كالاي انتقالي (جابجايي) از ساير انبارها حسب نياز و با هماهنگي مسئولين تداركات مناطق فرعي ستاد عمره امكان پذير است. انتقال كالا از انباري به انبار ديگر مستلزم تكميل فرم خاصي به همين منظور مي باشد. كه دربخش انبارداري چگونگي استفاده از آن توضيح داده حواهد شد.

حال با اين توضيح بهتر مي توان بيان داشت كه توزيع كالاي سفـارش شـده واحـد تـداركات در انـبارهاي هتـلها چـگونه صـورت مي پذيرد.

چگونگي توزيع و تحويل اقلام سفارش شده تداركات

شركت توزيع كننده كالا ضمن ارسال كالا به همراه آن فرمي به نام Order يا سفارش كالا اقدام مي نمايد كه در اين فرم تمامي مشخصات كالا شامل نام هتل - تعداد دريافتي - تاريخ توزيع و شماره درخواست كالا ثبت شده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- سفارش(درخواست كالا)


15


شركه نادك تاريخ التوزيع: 21-06-2008

الرقم: 855

رديف
فندق حليب (كرتن18) تاريخ ،توقيع وختم المدير يراني
طلبيه إستلام 1 ديار الأمل 25 2 الطيبه 22 3 4 5

همانگونه كه در تصوير صفحه قبل ملاحظه مي نمائيد. يك نمونه Order است كه از طرف واحد تداركات به شركت نادك ارسال شده و شركت نادك كالاي مورد نظر كه در اين Order شير(حليب) است را دركارتن 18عددي براي هتل ديار الأمل به تعداد 25 كارتن ارسال مي كند ممكن است تاريخ توزيع كمي ديرتر از زمان ثبت شده در Order باشد. سپس انباردار در هنگام تحويل دقيقاً بايد 25 كارتن شير را تحويل بگيرد و در محل استلام (تعداد تحويلي) را با خودكارعدد (انگليسي) به حروف عدد بيست پنج را مرقوم نمايد و سپس با هماهنگي مدير ثابت در محل امضاي مدير نام مدير ثابت را نوشته وتاريخ، امضاء و سپس به مُهر هتل ممهور مي نمايد.

تبصره:


16


1- هيچ انبارداري حق ندارد كالايي را بيش از تعداد ثبت شده در Order تحويل گردد و در صورت بروز چنين خطايي مراتب بعنوان تخلف محسوب مي گردد.

2- در بعضي اوقات طبق جدول سرانه مدير تداركات ممكن است كالايي را براي هتلي سفارش دهد اما بر اثر بعضي تغييرات ناگهاني در جدول پرواز يا برنامه غذايي است كالا در انبار هتل دپو شود كه انباردار مي تواند با هماهنگي قبلي مدير ثابت و واحد تداركات به نسبت تعداد ثبت شده در Order كمتر از سهميه ثبت شده در Order تحويل بگيرد و در محل استلام تعداد تحويلي را مرقوم نمايد. به طور مثال در فرم نمونه هتل ديارالأمل مي تواند 20 كارتن شير بجاي سهميه اصلي اش كه 25 كارتن شير است، تحويل بگيرد.

3- در هنگام تحويل اقلام تداركاتي انباردار موظف است كالاهايي را كه ممكن است در بسته بندي آنها خللي بوجود آمده يا تاريخ مصرف شان مخدوش و يا مطابق با نمونه هاي مورد تأييد تداركات نمي باشد با هماهنگي تداركات مركز از تحويل آنها خودداري نمايد.

4- اقلامي مثل ميوه و صيفي جات را حتماً قبل از تحويل و امضاي Order بخوبي بررسي نموده و بطور كلي از تحويل كالاهاي غير متعارف خودداري شود.

5- نحوه ارسال صيفي جات و اقلام پلاستيكي به هتل ها طبق درخواست بوده و انباردار بايد اين فرم ها را از واحد تداركات دريافت نموده و با هماهنگي مدير ثابت بعد از تكميل مقدارمتعارف مورد نياز فرم مربوطه را درتاريخ مقرر به مسئول تداركات منطقه تحويل نمايد.

6- نگهداري كالاي تحويلي از شركتهاي توزيع كننده ( اصول انبارداري)


17


انبارها به عنوان يكي از مراكز حفظ و نگهداري وسايل و تجهيزات و به خصوص اقلام مواد غذايي، از جمله اماكني است كه از ديدگاه بهداشتي بسيار حائز اهميت بوده و فراهم نمودن شرايط مناسب بهداشتي براي آن‌ها با توجه به وضعيت آب و هوايي و اقليمي هر منطقه، شرايط و موقعيت مكاني انبار، نوع اقلام و نوع انبار ضروري است و بايد مورد توجه مسئولين بهداشت و انبارداران قرار گيرد. نقش انبارها به خصوص جهت ذخيره مواد غذايي براي استفاده در حوادث غير مترقبه بسيار مهم و حائز اهميت است.بدين ترتيب كه با استفاده ازروشها ي مختلف مواد غذايي راطوري بسته بندي وتغييرداد كه ضمن اينكه حتي المقدور ارزش آن حفظ شده باشد قابليت نگهداري آن نيز افزايش يابد.

بدين جهت جزوه آموزش فرايند انبارداري در طول عمره تدوين شده و از آنجائيكه انبارداري در عمره مفرده با اصول متداول انبارداري در هتل هاي ايران و انبار هاي بزرگ متفاوت است و فعاليت در انبار هتل ها و آشپزخانه هاي مركزي مستلزم تجربه كاري و آگاهي از شرايط محيطي است لذا انبارداري در عمره مفرده مستلزم يادگيري دقت، پشت كار و ايثار انباردار مي باشد و در طول دوره اي كه انباردار اين مسئوليت را مي پذيرد لازم است تا راندمان كاري را بالا برده و هزينه ها را با بكارگيري روش هاي درست انبارداري پايين آورده و در نهايت خدمات خوب و مطلوبي را به زائرين محترم ارائه نمايد. بنابراين باشد تا خدمات همه دست اندركاران در همه بخش ها در ارائه خدمات مطلوب و بهينه به زائرين بيت الله الحرام در پيشگاه حضرت حق مقبول افتد. انشاا ..


18


ساختار مديريت ثابت در هتل هاي عمره

انبارداري

انباردار با چه بخش هاي در هتل بايد ارتباط داشته باشد.


19


ساختار آشپزخانه هاي متمركز

اداري پخت

انبارداري

انباردار با چه بخش هاي در آشپزخانه متمركز بايد ارتباط داشته باشد.


20


تعريف انبارداري

انبارداري كليه عملياتي است كه از زمان تحويل جنس از تداركات (شركتهاي طرف قرارداد، هتل ها) تا هنگام تحويل به واحدهاي مصرف كننده (آشپزخانه، رستوران، خانه داري) براساس دستورالعملها و برنامه غذايي صادره از تداركات ستاد مركزي انجام مي پذيرد.

اهداف انبارداري

در امورتداركات، سيستم انبارداري از اهميت و جايگاه خاصي برخوردار است و همكاري اين دو واحد با يكديگر اجتناب ناپذير مي باشد. سيستم صحيح انبارداري متضمن مزاياي فراواني است:

دريافت، حفاظت و در دسترس قراردادن كالا، مواد و وسايل مورد نظر به سهولت و سرعت انجام مي شود.


21


- با اعمال كنترل دقيق، از ازدياد خارج از حد موجوديها كه ممكن است بر اثر انباشت فاسد و موجب ضرر و زيان گردد، جلوگيري مي شود.

- با استفاده صحيح ازسيستم انبارداري، موجودي كالا در انبار و ميزان مصرف آن در هر واحد كالا كه پايه و اساس محاسبه و برآورد اصولي است تعيين مي شود.

- كنترل ميزان موجودي در انبار به سهولت صورت مي پذيرد.

- صدور قبض انبار موجبات تسهيل در پرداخت به موقع و درست مبلغ كالا به فروشنده و عمليات حسابداري مي گردد.

- حفظ و نگهداري كالاهاي مورد نياز در شرايط مناسب و براي مدت زمان مشخصي است تا در زمان‌هاي مورد نظر، اقلام مورد نيازدر دسترس باشد و بتوان آن‌ها را سريع و به موقع و سالم در اختيار مصرف كننده قرار داد


22


ويژگي انبارداران

انبارداران علي رغم داشتن كليه شرايط عمومي و اختصاصي عوامل ثابت هتل ها:

1- بايد از توانايي جسماني لازم براي كار در انبار برخوردار باشند.

2- داراي حداقل مدرك تحصيلي ديپلم باشند.

3- داراي تجربه و سوابق كار در امر انبارداري و تسلط به امور انبار كالا باشند.

4- دارا بودن گواهينامه بين المللي كاربري رايانه (ICDL).

(براي احراز اين توانايي در فرد آزمون عملي كار با رايانه توسط اساتيد منتخب صورت مي پذيرد.)

5- طي دوره آموزشي تخصصي انبارداري ويژه عمره و دريافت گواهينامه موفقيت آن.

اهم وظايف انبارداران:

انباردار كسي است كه عهده دار وظايف زير مي باشد.

- قبل از ورود كالا بايد محلي كه بناست كالا تخليه شود كاملاً تميز و ميزان فضاي مورد لزوم را پيش بيني نمايد.

- تحويل گرفتن اجناس و كالاهاي خريداري شده طبق اسناد و مدارك خريد (در عمره اسناد و مدارك خريد حواله سفارش كالا يا همانorder است)

صدور قبض انبار يا برگ رسيد كالا به انبار پس از تحويل گرفتن كالا (بعبارتي تأييدorder كه توسط توزيع كننده ارائه و پس از كنترل آن با اقلام تحويلي مورد تائيد انباردار قرار مي گيرد و يك نسخه در زونكن مخصوص به انبار بايگاني مي نمايد.)


23


- صدور حواله انبار هنگام تحويل كالا به هر واحد يا فردي مسئول(در انبارداري هتلها اغلب براساس درخواست مديران ثابت يا معاون ايشان و يا مسئول تداركات منطقه كالا از انبار تحويل مي شود.)

- مرتباً مي بايست مواد غذايي بازرسي شود تا در صورت آسيب ديدن، منقضي شدن تاريخ، فاسد شدن و يا رطوبت ديدن آن متوجه شده و اقدام لازم بعمل آيد.

صدور فرمهاي مرجوعي، برگشت از خريد يا توزيع براي مصرف (امكان دارد بهر دليلي اجناس خريداري شده از شركتها نياز به عودت داشته باشد و يا اقلام تحويلي به هتل مازاد بر مصرف بوده و با قيمانده آن بايد در صورت اطمينان از كيفيت و سلامت مجدداً دراختيار انبار قرار گيرد. ناگفته نماندكه اينگونه موارددر پايان هر مرحله از خروج زائرين بيشتر امكان پذير است) بنابر اين ثبت و ضبط اطلاعات دقيق آنها ضروري است.

- كنترل اجناس به منظور تعيين نقطه سفارش و ميزان سفارش. (نقطه سفارش عبارت است از زماني كه موجودي انبار به آن ميزان و حدي رسيد است كه بايد سفارش تأمين موجودي جنس را به مسئول تداركات منطقه صادر كند.)

نقطه سفارش با فرمول زير محاسبه مي شود:

حداكثر مدت تحويل x حداكثر مصرف = نقطه سفارش

- صدور برگ درخواست خريد كالا در صورت لزوم (در عمليات عمره اينگونه موارد نادر بوده لذا تدبيري انديشده شده كه درصورت ضرورت و درخواست مديرثابت هتل مراتب بصورت تلفن و ثبت سفارش با فوريت توسط انباردار پيگيري و نياز به آن كالا مرتفع گردد.)بطور مثال خريد نان مورد نياز.

ثبت مشخصات و تعداد اجناس وارده و صادره در دفاتر و كارتهاي انبار (باتوجه به اينكه انباردار به نوعي امين اموال مي باشد و بدليل حجم فعاليت انبارهاي عمره بايد همواره آمار و اطلاعات كالاهاي موجود و توزيعي خود را


24


- درحداقل زمان ممكن كه نبايد از 30 دقيقه بيشتر تجاوز كند را در اختيار مسئولين ذيربط قرار دهد بنابراين ثبت و ضبط آن جزو ضروري ترين بخش از وظايف انباردار محسوب مي شود.)

- طبقه بندي، تنظيم و كدگذاري كالا و اجناس كه براي اين منظور ليست كليه اقلامي كه درانبارهاي هتل نگهداري مي شود بهمراه كد تخصيصي با عناوين فارسي و معادل عربي در اختيار قرار مي گيرد.

- همكاري تنگاتنگ با مسئول واحد تداركات منطقه در مورد تعيين حداقل، حداكثر و نقطه سفارش و ...

- حفظ و حراست اجناس و رعايت اصول ايمني در انبار.

- مراقبت ونظارت دردريافت كالا وتحويل آن طبق دستورات صادره ازسوي ستاد طي بخشنامه هاي ارسالي وتهيه اسنادمربوطه.

- بايگاني اسناد و مدارك انبار و ثبت كليه وقايع روزانه انبار در نرم افزار انبارداري وبكارگيري از اطلاعات ثبت شده.

- ارائه گزارشهاي لازم به مسئولين ذيربط.

- مسئوليت انبارداري در عمره مفرده بسيار مهم بوده وانبارداران محترم لازم است كليه قوانين و دستورالعمل هاي تداركاتي را به دقت رعايت نمايند.

- انبارداران در هتل هاي مكه مكرمه و مدينه منوره نماينده واحد تداركات بوده و ايشان بايد بطور كامل با اين واحد هماهنگ باشد و در مواقع لزوم با هماهنگي مدير ثابت تمامي گزارشات موجودي انبار (انبارگرداني پايان دوره) فرم درخواست كالا (صيفي جات - پلاستيك) و ... را به مسئول تداركات منطقه گزارش دهند.

- در خصوص نحوه تعامل با بازرسان و ناظران بهداشتي انبار بايد تمامي پرسش هاي ايشان را پاسخ دهد و در صورت بروز خطا يا اشكالي كه بازرسان محترم تذكر مي دهند انباردار بايد مراتب را به واحد تداركات گزارش دهد.

همكاري و مساعدت لازم به مديرثابت هتل در جهت تسريع در امور محوله.


| شناسه مطلب: 76447







نظرات کاربران