بخش 4 بخش 4 بخش 4 بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بخش 4 بخش 4 بخش 4 بخش 4 بخش 4

بخش 4

بخش دوم : مقدّمات حج 27 برگزاری اوّلین جلسه شورای عالی حج با حضور رییس جمهور دومین جلسه شورای عالی حج در سال 85 همایش روحانیون کاروان#160;ها حج 85 همایش مدیران کاروان#160;های حج 85 همایش علما و روحانیون کاروان#160;های اهل سنت همایش معاونت بین#160;الملل مراسم مختلف در مراکز استان#160;ها و شهرستانها در هفته حج فعّالیت#160;های صداوسیما به مناسبت هفته حج سخنرانی سرپرست حجّاج ایرانی قبل از خطبه#160;های نماز جمعه تهران


59


بخش دوم : مقدّمات حج 27


61


برگزاري اوّلين جلسه شوراي عالي حج با حضور رييس جمهور

شوراي عالي حج ، يكي از مهم ترين بخش هاي تصميم گيري در سياست هاي كلان و كلّيات اجرايي و فرهنگي حج است كه مي تواند سير رو به رشد حج گزاري ايرانيان را به سمت اهداف بلند جمهوري اسلامي ، سامان دهي و راهبري كند . حضور رييس جمهور در جايگاه رياست شوراي عالي ، موقعيّت و قدرتي به اين شورا بخشيده كه شايد در كمتر كشوري نظير داشته باشد .

دغدغه هاي رييس جمهور در زمينه رويكرد فرهنگي حج ، مشاركت دادن گسترده تر دانشجويان ، دانش آموزان و معلّمان در عمره ، جلوگيري از سفرهاي مكرّر مسؤولان دولتي براي انجام حج و عمره مستحبي ، كاهش طول سفر و هزينه ها ، رفع مشكلات موجود در زمينه برخورد با زائران ايراني و اهانت به تشيّع در عربستان ، افزايش خدمات و تسهيلات براي حجاج و عمره گزاران ، توسعه امكانات رفاهي زوّار در فرودگاه ها ، اهتمام بيشتر به هواپيمايي جمهوري اسلامي و تقليل قراردادها با شركت هاي سعودي در زمينه حمل و نقل زائران و ساير خدمات و بررسي راهكارهايي در جهت منع سفرهاي حج مستحبي براي كاهش فاصله اعزام وثبت نام افراد مستطيع بهويژه سالمندان ، از مهم ترين محورهايي است كه در دو سخنراني دكتر احمدي نژاد مورد تأكيد قرار گرفته


62


و خوشبختانه با توافق اعضاي محترم شوراي عالي حج ، اكثراً به تصويب نهايي رسيده است .

اوّلين جلسه شوراي عالي حج سال 1385 ـ كه سومين جلسه اين شورا با رياست دكتر احمدي نژاد بود ـ در تيرماه امسال و دومين جلسه با حدود پنج ماه فاصله ، در آذرماه و در آستانه آغاز سفرهاي زائران بيت الله الحرام صورت گرفت كه در اينجا خلاصه صورتجلسه ها ارائه مي شود :

جلسه شوراي عالي حج در ساعت 30/15 روز دوشنبه 19/4/85 به رياست جناب آقاي دكتر احمدي نژاد ، رييس جمهور و رييس شوراي عالي حج و با حضور ساير اعضاي شورا در دفتر كار رييس جمهور تشكيل شد .

در ابتداي اين جلسه نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و رييس سازمان حج و زيارت گزارش هايي درباره برنامه هاي حج و عمره و زيارت عتبات عاليات بيان كردند . پس از آن ، شوراي عالي به بررسي دستور جلسه پرداخت و موارد ذيل را تصويب كرد :

1 . در حج تمتع سال 85 از گذرنامه بين المللي استفاده شود . در اين زمينه :

الف ) وزارت كشور ، نيروي انتظامي و سازمان حج و زيارت در جهت رفع مشكلات احتمالي اهتمام كنند .

ب ) وزارت امور خارجه مراتب تبديل گذرنامه زيارتي به گذرنامه بين المللي را به وزارت خارجه عربستان منعكس نموده ، هماهنگي لازم را صورت دهد .

2 . سازمان حج و زيارت بررسي نمايد كه از سال 1370 تا كنون چند نفر به صورت مكرّر حج تمتّع به جاي آورده اند و آمار آن را جهت ارائه به شوراي عالي حج استخراج نمايد .

3 . وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي آيين نامه اداري و مالي سازمان حج و زيارت و هزينه هاي حج تمتّع و عمره مفرده را بررسي و تصويب كند و بازرس و حسابرس سازمان حج و زيارت را انتخاب نمايد .


63


4 . تصويب آيين نامه هاي مربوط به مركز آموزش و پژوهش حج و زيارت و امور مربوط به احداث آن نيز بر عهده وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي است .

5 . هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران با رعايت توافقنامه هاي امضا شده ميان جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي براي انتقال زائران ايراني حج تمتّع ، با هواپيمايي سعودي قراردادي مناسب امضا كند و از حقوق زائران ايراني حمايت به عمل آورد . در اين زمينه وزارت امور خارجه نيز تسهيلات لازم را فراهم آورد .

6 . هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران « هُما » ضمن استفاده از هواپيماهاي مطمئن از بروز تأخير در پروازها جلوگيري كند و همواره آسايش ، احترام و كرامت زائران را مدّ نظر داشته باشد .

7 . اعزام زائر به حج تمتّع و عمره مفرده فقط از طريق سازمان حج و زيارت و براساس نوبت هاي از پيش تعيين شده انجام پذيرد و هيچ دستگاه دولتي و غير دولتي ديگر مجاز به اعزام زائر به عربستان نباشد . وزارت امور خارجه مراتب را به سفارت عربستان اعلام كند تا اين سفارت صدور رواديد را فقط از مجراي سازمان حج و زيارت صورت دهد و از صدور رواديدهاي انفرادي ( در تهران و مشهد ) نيز خودداري كند .

8 . نيروي انتظامي مراقبت كند كه فقط افراد واجد شرايط و مورد تأييد سازمان حج و زيارت از همه مبادي خروجي كشور براي انجام مناسك حج تمتّع به عربستان عزيمت كنند و تدبيري اتخاذ كند كه از روز اوّل ذيقعده تا پايان مراسم حج از سفرهاي غير مجاز به عربستان جلوگيري شود .

9 . استاندار ، شهردار ، فرماندار و مدير كل به بالا مجاز به انجام حج تمتّع مكرّر ( غير واجب ) نباشند . بعثه مقام معظّم رهبري با اطلاع دفتر رييس جمهور ، نيروهاي مورد نياز را از بين مديران انتخاب كند ؛ در موارد خاص موافقت بالاترين مقام دستگاه ، شرط سفر مديران مذكور باشد .

10 . در حج تمتّع سال جاري افزون بر مصوبات شوراي برنامه ريزي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت ، 50 سهميه در اختيار وزارت فرهنگ و


64


ارشاد اسلامي براي استفاده اهالي فرهنگ و هنر و 500 نفر نيز در اختيار ستاد كلّ نيروهاي مسلح قرار گيرد .

11 . در عمره سال 1386 افزون بر سهميه هاي مصوبه شوراي برنامه ريزي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج وزيارت ( 11 هزار دانش آموزي ـ 11 هزار دانشجويي ـ 7500 نفر سازمان بنياد شهيد و امور ايثارگران و 7000 نفر بسيج ) :

الف ) پنج هزار سهميه در اختيار ستاد كلّ نيروهاي مسلح قرار گيرد .

ب ) دو هزار سهميه در اختيار معاون اجرايي رييس جمهور قرار گيرد .

ج ) يك هزار سهميه براي استفاده بازنشستگان در اختيار وزارت رفاه قرار گيرد .

د ) 50 سهميه در اختيار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار گيرد .

هـ ) تا سقف يكهزار و پانصد نفر سهميه براي استفاده زوج هاي جوان و افراد همراه ناتوان ، در اختيار دفاتر حج و زيارت استان ها قرار گيرد .

12 . چگونگي اعزام زائران به عتبات عاليات با صلاحديد شوراي عالي امنيت ملي انجام پذيرد .

13 . سازمان حج و زيارت نظر كارشناسي خود در مورد ادامه صدور مجوز راه اندازي دفاتر زيارتي بند ( پ ) و يا توقف آن را تهيّه و براي تصميم گيري در اختيار وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار دهد .

14 . تشكيلات پيشنهادي سازمان حج و زيارت براي تصميم گيري نهايي در اختيار رييس جمهور و رييس شوراي عالي حج قرار گيرد .

در اين جلسه رييس جمهور و رييس شوراي عالي حج اظهار داشتند :

« فصل جديدي آغاز شده است . موضوع اسلام و انقلاب اسلامي در محافل مردمي و دانشگاهي از نو مطرح گرديده است . ظرفيت فرهنگي و اعتقادي حج و عمره بالاست . اسلام نشان داده است كه قدرت دارد جهان را اداره كند . متفكران كشورهاي اسلامي بايد در جهت معرفي اسلام اهتمام كنند و بعثه مقام معظّم رهبري بايد در اين زمينه برنامه ريزي كند . »


65


در اين جلسه همچنين نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت گزارشي از آغاز عمليات احداث مركز آموزش حج امام خميني ( قدس سره ) و عملكرد حج سال گذشته و عمره سال جاري و رضايت مندي زائران را ارائه داده ، خواستار رفع تأخير در پروازهاي عمره شد .

دومين جلسه شوراي عالي حج در سال 85

اين جلسه كه چهارمين جلسه شوراي عالي حج در دولت نهم به شمار مي آمد ، در ساعت 20 روز يكشنبه 12/9/85 به رياست جناب آقاي دكتر احمدي نژاد ، رييس جمهور و رييس شوراي عالي حج و با حضور ساير اعضاي شورا در دفتر كار رييس جمهور تشكيل شد .

در ابتداي جلسه رييس سازمان حج و زيارت گزارش مبسوطي درباره اقدامات صورت گرفته براي حج سال 1385 ، برگزاري عمره سال جاري و برنامه هاي عمره آينده ارائه كرد . پس از آن شوراي عالي به بررسي دستور جلسه پرداخت و موارد ذيل را تصويب كرد :

1 . كليه كارهاي مربوط به عمره مفرده بايد به صورت متمركز در سازمان حج و زيارت صورت گيرد . اصل برگزاري عمره يك كار فرهنگي است و نبايد از آن غفلت شود .

2 . در زمينه پروازهاي عمره آينده بايد مسؤوليت پروازها با هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران باشد و هُما اختيار داشته باشد كه با هر شركتي از جمله خطوط هوايي سعودي قرارداد ببندد . ليكن چنانچه مذاكرات تا 15 بهمن به نتيجه نرسد ، سازمان حج و زيارت مي تواند مانند سال هاي گذشته عمل نمايد . سفير جديد جمهوري اسلامي ايران در رياض ، در اين زمينه با مقامات ذيربط عربستان مذاكره كند .

3 . با توجّه به تعيين 12% از كلّ ظرفيت عمره به سهميه ها ، ( نظر به احتمال افزايش عمره در سال آينده تا سقف 700 هزار نفر ) شوراي عالي به نماينده ولي فقيه در امور


66


حج و زيارت و رييس سازمان حج و زيارت اختيار داد كه با تعيين كميته اي سهميه هر بخش از دستگاه هايي را كه در رديف گيرندگان سهميه بوده اند ، مشخص نمايد . نگرش فرهنگي به تعيين سهميه ها بايد مورد توجّه قرار گيرد .

4 . حجاج و عمره گزاران بايد در فرودگاه ها و داخل هواپيماها بهترين خدمات را دريافت كنند . بر اين اساس وزير راه ، رييس سازمان حج و زيارت و مدير عامل هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران و رييس سازمان هواپيمايي كشوري در نشستي مشكلات فرودگاه ها را بررسي و نحوه خدمت رساني به زائران را تعيين كنند .

5 . شوراي عالي حج با بررسي و تحليل دلايل افزايش ثبت نام متقاضيان حج و پيدا كردن راهكار براي كنترل سرعت و در نظر گرفتن اولويت هاي لازم براي تشرف و طرح آن در اولين جلسه پس از حج 85 موافقت كرد و جلوگيري از تشرف كساني كه حج واجب خود را انجام داده اند را تصويب نمود .

6 . شوراي عالي با كاهش 5 روز از طول سفر زائران همراه با افزايش قيمت مخالفت كرد و مقرر داشت كه طرح كاهش طول سفر حج تمتّع با كارشناسي بيشتر در جلسه آينده بررسي شود .

7 . در موضوع ساماندهي امور مربوط به سفر زائران به سوريّه مقرر شد رفع مشكلات مرزي توسط وزارت كشور و داخل كشور سوريه هم توسط وزارت امور خارجه بررسي شود . آقاي احمدي نژاد در پايان جلسه اظهار اميدواري كرد كه مراسم برائت از مشركين در حج امسال بسيار باشكوهتر و آگاهي بخش تر از سال گذشته باشد و كارهاي جانبي ديگر نيز از رونق افزونتري برخوردار شود و در مسلمانان عزم و همّت بيشتري ايجاد گردد . و همچنين اخبار خوبي از رسانه ها شنيده شود و افرادي كه از سفر برمي گردند ، نورانيت پيدا كنند و پس از حج موجي در دنياي اسلام و در جهت انقلاب اسلامي به راه افتد .


67


همايش روحانيون كاروان هاي حج 85

در اين همايش يك روزه كه در شهر ري ، در مصلاّي بزرگ حرم مطهّر حضرت عبدالعظيم حسني ( عليه السلام ) برگزار گرديد ، ابتدا پس از تلاوت آيات نوراني قرآن ، حجة الاسلام و المسلمين قاضي عسكر ، معاون محترم آموزش و پژوهش بعثه مقام معظّم رهبري با شرح تفصيلي اقدامات معاونت ، به انتشار حدود 550 اثر در مورد حج اشاره كرد و با برشمردن برنامه هاي فرهنگي در موسم حج ، بر نقش ويژه شوراي فرهنگي كاروان ها ، در ايجاد فضاي معنوي و انجام فعّاليت هاي فرهنگي تأكيد كرد .

وي با اشاره به اختصاص يافتن 200 ريال سعودي براي خريد هداياي مسابقات و فعاليت هاي فرهنگي هر كاروان توسّط رياست محترم سازمان گفت : « بايد كاري كنيم كه تحوّلي در امور فرهنگي حاصل شود . بايد سيره پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) را پياده كنيم . با سلام كردن ، تبسّم كردن ، با تعاون با ديگران بايد بكوشيم تا الگوي رفتاري پيامبر را پياده كنيم » .

معاون آموزش و پژوهش بعثه در ادامه با تأكيد بر نقش روحاني كاروان گفت : « براي بهرهوري بيشتر ، مي توانيم كاروان را 10 نفر 10 نفر تقسيم كنيم و در اتاقها جلسات مختلف تشكيل شود . و قرائت قرآن و احكام و غيره به آنان آموزش داده شود .

او طرح جديد كتابخانه كاروان را هم دستاورد نظرات و پيشنهادهاي روحانيان و


68


مديران خواند و افزود : « تهيّه 10 كتاب براي كتابخانه كوچك كاروان توسط معاونت صورت گرفته و در اختيار مديران قرار گرفته تا طي ايام حج بين زوار بچرخد » .

سپس آية الله ري شهري در اين همايش سخنراني كرده ، روي دو موضوع اساسي تأكيد كردند :

يكي نقش روحانيون در تحوّل فرهنگي جامعه است . با يك محاسبه كوتاه مي توانيم به نتيجه برسيم كه مهم ترين پايگاه روحانيّت براي تبليغ ، موسم حج و عمره است . نزديك به 700 هزار نفر در طول سال براي زيارت بيت الله مشرّف مي شوند . اگر در كنار اين آمار ، زوّار عتبات عاليات عراق و سوريه را حدود 500 هزار نفر در نظر بگيريم ، مجموعاً يك ميليون و 200 هزار نفر مي شود . از هر خانوار اگر 4 نفر تحت تأثير حاجي و زائر قرار گيرند ، جمعيت زيادي مي شود . سهم عمده حج و زيارت در حضور جوانان در مراسم مذهبي را با همين ديدگاه مي توان به خاطر حضور هزاران دانشجو در عمره دانشجويي دانست كه در دانشگاه ها تأثير گذاشته اند .

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با اشاره به سال پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله ) گفت :

امسال محور تبليغات حج ، سيره اخلاقي رسول اكرم ( صلّي الله عليه وآله ) است . بايد برنامه ريزي كنيم تا هر كس در حوزه مسؤوليت خود بهره بيشتري براي زوّار داشته باشد . متأسفانه مردم ، شناخت قابل قبولي از پيامبر عظيم الشأن ندارند . برخي مردم امام زاده دهشان را بيشتر از رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) مي شناسند و مسؤوليت اين امر با من و شماست .

سرپرست حجاج با بيان چند نكته درباره سيره پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) ، در باب سخنراني توضيحاتي در مورد كوتاهي سخنراني ، جامعيّت ، وضوح ، همه فهم بودن ، مطابق نياز مردم بودن ، به اندازه ظرفيت مخاطبين بودن سخناني ارائه داد و گفت :

پيامبر علاوه بر اينها ، سخن گفتنش همراه با لبخند بود . با روي عبوس و گرفته با مردم سخن نمي گفت . امّا مهمتر از همه اينها ، آنچه كه هر سخندان بايد از پيامبر بياموزد ، اين است كه به خاطر خدا سخن بگويد . با قصد


69


قربت سخنراني كند و اين از همه آنچه گفته شد مهم تر ، مشكل تر و تأثيرگذارتر است .

نكته ديگر راجع به مسؤوليت مديران كاروان ها در پيشبرد اهداف فرهنگي است . شايد جدا كردن بخش اجرايي و فرهنگي به يك معنا دقيق نباشد ؛ بله ، تقسيم كار مي شود امّا در حقيقت هر دو هم فرهنگي است ، و هم اجرايي . مديران كاروان ها كار فرهنگي انجام مي دهند . در همان كار اجرايي هر چه با سوادتر و وظيفه شناس تر باشند ، اثر فرهنگي بيشتر دارند .

مسئله توجيه زائران و اطلاع رساني به زائران درباره حقوق و وظايف آنان از وظايف مديران است و رعايت عزّت زوّار ، خاصّه سالخوردگان وظيفه مديران و روحانيان است . با عنايت به فرمايشات مقام معظّم رهبري مسئله برائت و دعاي كميل كه به طور حضوري هم بارها تأكيد كرده اند ، بايد از دغدغه هاي روحاني ها و مديران كاروان ها تلقي شود .

سخنران بعدي اين همايش رييس محترم سازمان حج و زيارت آقاي خاكسار قهرودي بود كه در آغاز ، تقارن هفته بسيج و هفته حج را تبريك گفت و در بيان ارتباط اين دو مناسبت مهم ، مراسم حج را از منظر سياسي يكي از مصاديق بسيج جهان اسلام برشمرد و گفت :

در اين بسيج جهاني توانمندي هاي جهان اسلام به نمايش گذاشته مي شود و پيامي كه در آن براي همه انسان ها عرضه مي شود ، اين است كه هيچ قدرتي در دنيا به جز خدا رسميّت ندارد و هر عقيده اي جز عقيده الهي باطل است .

حج دعوتي است براي توجّه به نظام خدامحور هستي ، بسيجي است براي اثبات بيهوده بودن هر سعي و كوششي كه در مسير خداست .

اجتماع شما روحانيون و مديران حج يكي از مصاديق بزرگترين اجتماع بسيجي است ؛ چون شايسته وارد شدن به صحنه مبارزه فرهنگي و پيروز خارج شدن از آن ، نيازمند كسب آمادگي و دارا بودن آموزش هاي لازم


70


است كه مسؤوليت آن به عهده شما حاضران است .

او با تأكيد بر فرهنگي بودن تمام فعاليت ها در حج گفت :

تقسيم كار و آرايش اجرايي بايد به گونه اي باشد كه همه آنها اجراي مسؤوليت هاي فرهنگي را تسهيل كند ؛ بنابراين اگر مدير با روحاني هماهنگي داشت ، كار مهمّي نكرده ، بلكه وظيفه ابتدايي و اوليّه اوست كه مورد توجّه قرار گرفته . وظيفه مهم مدير آن است كه هيچ كار اجرايي بدون توجّه و ايجاد زمينه لازم براي اجراي كار فرهنگي ، اساساً نبايد تنظيم شود . البته آنچه مي تواند براي زائران كاروان اساسي و تعيين كننده باشد ، عامل بودن شخص دعوت كننده است و از اين رو همه بايد خود را خدمتگزار زائر بدانند .

رييس سازمان حج در ادامه به شرح برخي اجرائيات انجام شده در سازمان در خصوص حج آينده پرداخت و در مورد گوشت و مواد غذايي ارسال شده از ايران به عربستان ، گوسفندهاي قرباني ، وضعيت جمرات پس از انجام پروژه بازسازي آن توضيحاتي داد و افزود : به فعّاليت كشيدن بخش خصوصي اراده جدّي ما در سازمان است . در مورد عمره مناقصه هايي صورت گرفته و خدمات حج از جمله آشپزخانه هاي متمركز در مكّه و مدينه در اختيار بخش خصوصي گذاشته خواهد شد .

آقاي خاكسار قهرودي با تأكيد مجدد بر ضرورت توجّه به امور فرهنگي گفت :

اقدامات خوبي در حوزه كار فرهنگي صورت گرفته كه امسال و سال آينده آثارش روشن مي شود . ما از حيث بودجه ، محدوديتي براي كار فرهنگي نداريم ، مشروط بر اينكه در مراجع ذيصلاح مورد تصويب قرار گرفته باشد .

آخرين سخنران اين اجتماع آقاي دكتر صفّار هرندي ، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بود كه موضوع سخن خود را « فريضه حج و فرهنگ عمومي » اعلام كرد و با بيان تعريف مورد قبول صاحبنظران ، فرهنگ را مجموعه سنن ، اعتقادات ، علايق ، زبان ها ، تاريخ و وجدان هاي تاريخ يك ملّت برشمرد ، و آن را اساس تفكيك و تمايز اقوام و ملل


71


دنيا دانست و گفت : « آن چه در موسم 40 تا 45 روزه حج تمتّع خيلي مهم است ، اختلاط و امتزاج ملل مختلف با فرهنگ هاي مختلف است كه باعث ارزيابي فرهنگ ها مي شود » .

او با تأكيد بر نقش مديران و روحانيان در تأمين بخش معيشت روزمره زائر و تبيين ابعاد اعتقادي و فرهنگي حج براي او افزود :

مديران و روحانيون عنايت داشته باشند كه بايد علاوه بر صحّت انجام مناسك ـ كه اندكي غفلت در آن موجب زحمت بسيار زائر مي شود ـ التزام ديگري را هم در نظر داشته باشند و آن اينكه آيا اين قافله در شأن ملّت ايران ظاهر مي شود يا نه ؟

اينجاست كه بحث فرهنگ عمومي در حج تمتع مطرح مي شود و موجب تأمل در مسائلي مي شود كه اگرچه به ظاهر كوچك و بي اهميّت است ، امّا در باطن نشان مي دهد كه اين ملّت در چه جايگاهي از حيث فرهنگ عمومي قرار دارد . هويّت ملّت ها به همين اعمال و مناسك است كه فرهنگ آنها را تشكيل مي دهد .

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه بحث به مشاركت در نماز جماعت حرمين ، وضعيت پوشش زائران ، خريد و فروش اجناس و نوع برخوردها اشاره كرد و اظهار اميدواري كرد كه در كنار آموزش مناسك ، روي آموزش فرهنگ عمومي هم كار شود .

سخنران ديگر اين همايش حجة الاسلام والمسلمين عرب مسؤول معاونت امور روحانيون بعثه بود كه از فعّاليت امور روحانيون در آستانه حج سالجاري گزارشي ارائه داد .

او درباره آزمون غيرحضوري روحانيون و كيفيت امتيازبندي و نفرات برتر آن ، فرم هاي نظرسنجي و نتايج اجمالي آن ، جزوه وظايف روحانيون و معين و معينه ها توضيحاتي داده ، نسبت به مندرجات برخي منشورات امور روحانيون تذكراتي داد و سپس با ذكر جزئياتي از محتويات سايت امور روحانيون به شرح گزينه هاي مختلف آن پرداخت و افزود :

در بخش آموزش امور روحانيون كارهايي انجام شده . شوراي آموزش تشكيل


72


گرديده و در رابطه با برنامه آموزش ابتدايي نسبت به روحانيون تازه جذب شده ، دو سال كار شده و متون آن در دفتر تبليغات تدوين گرديده ، آموزش مستمر براي 3700 روحاني و معين و معينه داريم و بايد عدد را به 5500 نفر برسانيم . همچنين تدوين جزوات آموزشي به عهده كميته تخصّصي گذاشته شده . از كساني كه مي توانند در تدوين كتب آموزشي همكاري كنند دعوت مي شود با كميته ارتباط برقرار كنند .

در تطبيق فرمايش مقام معظّم رهبري كه فرمودند از وسايل روز استفاده شود ، مناسك از طريق تلفن همراه در اختيار روحانيون گذاشته مي شود . نسبت به همكاري با نشريه صفا كه ويژه نامه زائر مخصوص روحانيون است ، به همه شما توصيه دارم .

سخنران بعدي همايش روحانيون كاروان هاي حج 85 ، حجة الاسلام و المسلمين مهدوي بود كه روي چند موضوع مختلف ، توضيحاتي داد و گفت :

اولين بحث ما تشريح آخرين وضعيّت در روابط بين جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي است كه همواره رو به بهبود است . دومين بحث ما بررسي سياست هاي بعثه در طول مدّت حج و عمره است . سومين مبحث سياست هاي تبليغي بعثه است و چهارمين مبحث نيز وظايفي است كه همه ما بايد در طول حج و عمره آن ها را رعايت كنيم . آخرين نكته ، همكاري بين دو معاونت امور روحانيون و بين الملل است .

معاون امور بين الملل بعثه سپس به تشريح هريك از مباحث مذكور پرداخت و با تأكيد بر لزوم همكاري سياسي با عربستان سعودي در مقابله با دشمن هاي مشترك ، نقش روحانيون كاروان ها را در پيگيري و انجام كليه سياست هاي بعثه جمهوري اسلامي ايران به ويژه تبليغ ارزش هاي اسلام و انقلاب ، حسّاس و اساسي توصيف كرد ؛ او در پايان ، فعاليت روحانيون زباندان را يكي از مهم ترين بخش هاي عملكرد بعثه در راستاي بين المللي كردن حج بر شمرد .


73


همايش مديران كاروان هاي حج 85

سالن اجتماعات شيخ صدوق در شهرري در جوار حرم مطّهر حضرت عبدالعظيم حسني ( عليه السلام ) ، در غروب و شامگاه آخرين روز ماه شوّال ، شاهد اجتماع بزرگ كليه مديران حج امسال بود .

مراسم از ساعت 4 بعد از ظهر آغاز شد و تا ساعتي پس از غروب ادامه يافت . در اين مراسم كه پس از تلاوت آياتي از كلام الله مجيد با سخنراني رييس محترم سازمان حج آغاز شد ، سيد مصطفي خاكسار قهرودي با تأكيد بر اهمّيت حج و ويژگي هاي منحصر به فرد اين سفر روحاني و معنوي و نقش تأثيرگذار آن در زندگاني فرد و جامعه و اينكه چه بسا براي اكثر زائران بيت الله يك تجربه منحصر به فرد و غير قابل تكرار در تمامي عمرشان است ، فرمايش رهبر معظّم انقلاب را براي همه مسؤولان و دست اندركاران حج راهگشا دانست . ( 1 )

او با تأكيد دوباره بر فرهنگي بودن كليه عمليّات اجرايي در حج ، مديران كاروان ها را مسؤول زمينه سازي و تسهيل و اجراي برنامه هاي فرهنگي دانست كه به ظاهر

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . رهبر فرزانه انقلاب فرمودند : حج اهميّتي دارد كه اگر يك بار حاجي آن را به طور شايسته انجام دهد براي بهره برداري در تمام طول عمرش كافي است .


74


مأموريّت ديگر عوامل شمرده مي شود . امّا بدون همكاري و مسؤوليت پذيري مدير ممكن نيست به نتيجه مطلوب برسد .

همايش مديران در جوّي پرنشاط و با مشاركت فعّالانه مديران در بخش بعدي كه به صورت پرسش و پاسخ انجام مي شد ، ادامه يافت .

در اين بخش از برنامه كه بسيار طولاني تر از بخش اول بود ، مدير پشتيباني سازمان حج آقاي رضوي و مدير امور مالي سازمان ، آقاي مراديان نيز در كنار مدير سازمان حج و زيارت قرار گرفتند تا بارِ كارشناسي پاسخ ها افزايش يابد و ابهامي در وضعيت مالي و پشتيباني كاروان ها باقي نماند .


75


همايش علما و روحانيون كاروان هاي اهل سنت

تالار انديشه جوان واقع در صحن شرقي حرم مطهّر حضرت عبدالعظيم ( عليه السلام ) ، محل برگزاري همايش علماي اهل سنّت بود كه از حدود ساعت 30/3 بعدازظهر چهارشنبه آغاز شد و سه ساعت به طول انجاميد .

در اين برنامه علاوه بر تلاوت قرآن و شعر خواني ، سخنراني هاي مختلفي نيز صورت گرفت . اولين سخنران اين همايش حجة الاسلام و المسلمين علم الهدي ، قائم مقام معاونت امور اهل سنت بعثه بود كه در مورد وظيفه روحانيون و مديران كاروان ها در حج مطالبي را بيان داشت و بر لزوم هماهنگي بين بعثه و ستاد با كاروان ها و همكاري بين مدير و روحاني در هر كاروان تأكيد كرد .

سخنران ديگر برنامه حجة الاسلام و المسلمين محمد حسن زماني مسؤول محترم واحد اهل سنّت بعثه بود كه با بررسي نقش روحانيّت در سلامت جامعه و برگزاري صحيح و بدون تنش حج ، اهميّت بعد بين المللي حج را مورد تأكيد قرار داد و مسؤوليت روحانيون اهل سنّت را در ترسيم تصويري درست و واقعي از اوضاع اجتماعي و همزيستي مذاهب مختلف در جمهوري اسلامي ، اساسي و مهم دانست .

وي با اشاره به شرايط موجود جامعه جهاني در عصر حاضر ، صدور ارزش هاي


76


انقلاب را راه حل مشكلات جوامع مختلف برشمرد و وظايف روحانيّت به ويژه روحانيّون و علماي اهل تسنّن را كليدي و موثّر خواند .

او با استناد به آيات و رواياتي در فضايل مكّه و مدينه و ايّام حج و با ذكر اقوالي از رهبر معظم انقلاب اسلامي ، اجتماع ميليوني مسلمانان دنيا در حرمين شريفين و مناسك حج را بهترين فرصت براي تحكيم اتّحاد بين امّت مسلمان و مقابله با توطئه هاي استعمار دانست .

سخنراناني از اهل سنّت نيز در اين همايش ، سخنراني يا قرائت شعر و مقاله داشتند . مشاور رييس جمهور در امور اهل سنّت ، مولوي اسحاق مدني نيز در زمينه اتحاد مسلمانان و لزوم همدلي در رفع نابساماني هاي جوامع اسلامي مطالبي ايراد كرد و بر بهره گيري از فرصت موسم حج در اداي رسالت تبليغي روحانيون معظّم تأكيد نمود .


77


همايش معاونت بين الملل

تالار شيخ مفيد در دانشكده علوم حديث محل برگزاري همايش معاونت بين الملل بعثه بود كه عصر چهارشنبه 1/9/85 با حضور معاون بين الملل بعثه و ساير دست اندركاران اين معاونت ، برگزار گرديد .

در اين همايش مسؤولان اداره كل پژوهش و مبلغان به تشريح فعّاليت هاي انجام شده و برنامه هاي مورد نظر براي حج سال جاري پرداختند و با ارائه آمار و اطلاعات لازم در هريك از بخش ها ، وضعيّت حج امسال را در همه زمينه ها بهتر و حساب شده تر از سال هاي گذشته ترسيم كردند .

در اين سخنراني ها به معيارهاي ارزيابي مبلّغان و كيفيت تاثير گذاري دوره هاي آموزشي انجام شده اشاره شد و سياست هاي معاونت در انجام هرچه بهتر مأموريت هاي برادران و خواهران مبلّغ در حج 85 تشريح گرديد .

حجة الاسلام و المسلمين آقاي هادوي ، مسؤول هيئت علمي نيز به حسّاسيّت و اهميّت اين جايگاه و لزوم همكاري و هماهنگي هرچه بيشتر بين اعضاي كميته هاي هيئت علمي با كليّه افراد زباندان اعزامي به حج پرداخت .

سخنران بعدي حجة الاسلام و المسلمين محمد شريف مهدوي ، معاون بين الملل


78


بعثه بود كه با تأكيد بر ضرورت رعايت كليه بندهاي شرح وظايف اعضاي گروه ها ، عملي شدن نيّات و اهداف و رهنمودهاي مقام معظم رهبري در بند بين المللي حج را مشروط به دقّت ، انضباط و تلاش مخلصانه مبلغان دانست .

نماينده مقام معظّم رهبري به عنوان سخنران پاياني اين همايش ، رعايت اخلاص و طلب توفيق از خداوند را شرط اصلي تأثيرگذاري و ثمر بخش بودن كليه فعاليت ها دانست و با شاره به شرايط سياسي كنوني دنيا و وضعيّت رو به رشد اسلام خواهي در بين ملّت هاي مختلف ، به توطئه هاي استكبار و صهيونيزم بين الملل در مقابله با جمهوري اسلامي و ارزش هاي اصيل اسلام پرداخت و پيروزي حزب الله را نقطه عطفي براي رويكرد به اهل بيت و تشيّع در همه كشورهاي تحت ستم برشمرد .

سرپرست حجاج ايراني در اين همايش ، خاطره اي از ديدار خود با سيد حسن نصرالله ، دبيركل حزب الله لبنان بازگو كرد كه طيّ آن ايشان از قول فرمانده عمليات منطقه جنوب ، عنايت حضرت زهرا ( عليها السلام ) در بيست و نهمين روز جنگ سي و سه روزه حزب الله با صهيونيست ها را عامل دفع شرّ و پيروزي بر دشمنان برشمرده بود .


79


مراسم مختلف در مراكز استان ها و شهرستانها در هفته حج

هفته حج كه امسال با هفته بسيج نيز مصادف شده بود ، فرصتي كم نظير براي مسؤولان ادارات كلّ حج و زيارت استان ها پيش آورده بود تا توانمندي هاي مختلف خود را براي آشنا ساختن مردم با اهداف و سياست هاي سازمان در امور حج و زيارت به نمايش گذارند .

برگزاري نمايشگاه هاي مختلف عكس ، پوستر ، كتاب و طرح و نقّاشي با محوريّت حج و زيارت و اماكن مقدسه ، در كنار ماكت هاي كعبه مكرّمه كه گاه در ابعاد چهار ـ پنج متري جلوه اي ملكوتي به نمايشگاه مي بخشيد و در كنار صحنه هايي بديع كه با الگوگيري از محلّه قديم بني هاشم ، ديداركنندگان از نمايشگاه را باگذر از كوچه هايي با ديوارهاي كاه گلي به ماكتي بزرگ از بقيع و قبور ائمّه اطهار راهبري مي كرد ، معنويتي فراوان به ارمغان مي آورد . به طور مثال در استان فارس نمايشگاه « از حرم عشق تا حرم دل » مجموعه اي بديع از فضاهاي مقدّس و نوراني عتبات عاليات و مكّه و مدينه بود .

برگزاري همايش بزرگ حج با شركت زائران بيت الله الحرام از سطح استان ، يكي ديگر از مراسم با شكوه و بياد ماندني براي حجّاج هر استان بود كه علاوه بر ايراد سخنراني هاي مختلف توسط شخصيّت هاي استان و برگزاري انجام نمادين عمليّات و


80


مناسك حج از احرام پوشيدن تا طواف ، سعي و نماز پشت مقام ابراهيم ( عليه السلام ) مي شد كه در برخي استان ها با شكوه و دقّتي چشمگير در همه زمينه ها همراه بود .

در بسياري از استان ها به برگزاري همايش عمومي حج و نمايشگاه حج اكتفا نشده ، برنامه هفته حج طيّ جدولي براي كليه ايّام اين هفته ، اعلام و اجرا مي شد كه شامل برنامه هاي متنوّع و جذّابي بود .

برگزاري شب شعر با شركت شاعران سرشناس استان و در برخي استانها با دعوت از شاعران نام آشناي كشور ، برنامه اي بود كه مي توانست اهل ذوق و ادب را طي ساعاتي سرشار از معنويت ، در فضاي عشق و شور ديدار بيت الله و حرم مطهر پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله ) و بقيع پررمز و راز قرار دهد . مراسم شعرخواني در بعضي استان ها ، همراه با قصّه خواني و تعريف خاطرات حج بود و نمايش قطعه فيلم هايي از برگزاري مناسك مختلف حج ، برطراوت و جذابيت آن مي افزود .

پايان اولين روز هفته حج ، در بسياري استان ها ، با شور مناجات و نواي عاشقانه دعاي كميل در مساجد و حسينيه ها همراه بود كه زائران مدينه را به ياد دعاهاي كميل كنار بقيع و حرم پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) مي انداخت كه خاطره فراموش نشدني آن را از زبان زائران سال هاي گذشته بارها شنيده بودند .

دومين روز هفته حج ، روز جمعه دوم ذيقعده ، در همه استان ها ، سخنراني پيش از خطبه ها به يكي از مسؤولان سازمان حج يا روحانيّوني اختصاص داشت كه شركت كنندگان نماز جمعه را در فضاي حج و برنامه هاي مختلف اين سفر ملكوتي قرار دهند .

در برخي استان ها مسابقات مختلف طرّاحي ، نقّاشي ، مقاله نويسي ، شعر و قصه ، يا حدّاقل يكي از اين رشته ها كه از قبل اعلام شده بود ، طي هفته حج به برندگان اين مسابقات هدايا و جوايزي تقديم گرديد . برخي مسابقات انجام شده به صورت سراسري در سطح كل كشور اعلام و برگزار گرديد .

در دو ـ سه استان كشور ، مسابقه نقاشي همگاني برگزار شد كه در يكي از روزهاي هفته ، دانش آموزان و دانشجوياني كه تجربه هنر نقّاشي داشتند ، در نگارخانه يا سالن


81


مشخّصي به نقاشي هايي از مراحل مختلف مناسك حج پرداختند و با مشاركت يكديگر جلوه اي چشم نواز از اين مراسم الهي ارائه دادند .

مركزيّت سازمان حج و زيارت نيز با پخش پوسترهايي زيبا با تصويري از خانه خدا و حرم پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) در گرامي داشت هفته حج سهيم بود . اين پوسترهاي رنگي به همه مراكز استان ها ارسال و در غالب شهرها ، خيابان ها و اماكن عمومي به نمايش گذاشته شد . علاوه بر اين ، تابلوهاي بزرگ تبليغاتي با عنوان هفته حج در نقاط حساس تهران و مراكز استان ها توزيع و نصب گرديد .

برنامه هاي اعلام شده سازمان حج و زيارت براي هفته حج ، ديدار كارگزاران و مسؤولان حج با مقام معظم رهبري ، شركت در نماز جمعه و سخنراني پيش از خطبه هاي نماز جمعه تهران توسط نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت ، افتتاح نمايشگاه ها و موزه حج ، توزيع جوايز برندگان مسابقات فرهنگي حج ، مشاركت در برنامه ها و همايش هاي اعلام شده استان ها ، جلسه ويژه تواصي به حق و اهداي جوايز مسابقه حديث تواصي ، عرضه محصولات فرهنگي و برگزاري همايش هاي تخصصّي روحانيان ، مديران و هيئت پزشكي و امور بين الملل بود .


82


فعّاليت هاي صداوسيما به مناسبت هفته حج

يكي از تأثيرگذارترين جايگاه ها براي ارائه فرهنگ حج و ايجاد شوق و رغبت براي آموزه هاي معرفتي و اخلاقي حج ، صدا و سيماست كه امسال به حق با كميّت و كيفيّتي قابل قبول در هفته حج برنامه هايي متنوّع ارائه داد .

پخش سخنراني هاي مربوط به حج ، انجام مصاحبه ها و برگزاري نشست هاي ويژه ، پخش نماهنگ ها و كليپ هاي مخصوص حج و زيارت و اماكن مقدسه مكّه و مدينه ، ارائه اخبار مراسم و همايش هاي مختلف از تهران و مراكز استان ها ، تصويربرداري مناسب از نمايشگاه ها و پخش متناوب آنها ، گزينش و پخش قسمت هايي از فرمايشات امام راحل و مقام معظم رهبري و شهدايي همچون شهيد مطهري و شهيد بهشتي در مورد حج و ابعاد معنوي ، فرهنگي و سياسي آن ، تهيه و پخش ويژه برنامه هايي با حضور برخي مسؤولان حج يا روحانيان مرتبط با سازمان و برنامه هاي پرسش و پاسخ فقهي مربوط به احكام و مناسك حج ، از جمله برنامه هايي بود كه حجم زيادي از شبكه هاي مختلف راديو و تلويزيون را در ساعات مختلف روز و شب به خود اختصاص داده بود .

گفتني است كه عزيزان دست اندركار صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران با درك درست از تأثيرگذاري فرهنگي و معنوي حج در طي سال برنامه هاي متعددّي را به امر


83


حج تمتع و عمره مفرده اختصاص داده اند و در طيّ موسم حج نيز در خبر رساني به موقع و پخش مستقيم برنامه هايي همچون دعاي كميل بين الحرمين ، ارائه تذكّرات مختلف و زنده نگه داشتن شور حج در مردم كوتاهي نمي كنند .

سخنراني سرپرست حجّاج ايراني قبل از خطبه هاي نماز جمعه تهران

در دومين روز از هفته حج و به عنوان يكي از برنامه هاي پيش بيني شده در اين هفته ، نماينده وليّ فقيه در امور حج ، با حضور در نماز جمعه تهران و سخنراني در جمع پرشور نمازگزاران جمعه ، « بركات حج از منظر پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله ) » را برشمرد كه به خلاصه اين سخنان طي چند نكته اشاره مي شود :

1 . امسال هفته حج مصادف با هفته بسيج است كه اتفاقاً ارتباط نزديكي با يكديگر دارند و طي اين گفتار به عنوان حج و بسيج جهان اسلام به آن اشاره خواهد شد .

2 . با الهام از رهنمود رهبر معظّم انقلاب كه امسال را « سال پيامبر اعظم ( صلّي الله عليه وآله ) » ناميدند ، محور تبليغات حج سيره اخلاقي و عملي پيامبر خواهد بود و كوشش مي شود تا زائران خانه خدا با بهره گيري از سيره پيامبر ، عطر اخلاق نبوي را براي خانواده ، محيط كار و كشور خود به ارمغان بياورند .

3 . اهميت ، آثار و بركات حج و نقش آن در زندگي فردي و اجتماعي نيز در كلام نوراني پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله ) مطرح شده كه همگان بايد در تحقّق آن بكوشند .

4 . طهارت نفس و پاكي روح يكي از مهم ترين بركات حج است كه پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) درباره اش مي فرمايد : « حج به جا آوريد كه حج تمام گناهان را مي شويد ؛ چنانكه آب همه آلودگي ها را مي زدايد » .

5 . حصول طهارت جان در اثر آمرزش گناهان شرطش اين است كه زائر در اين سفر جز خدا را در نظر نداشته باشد . كسي كه به حج مي رود تا به او « حاجي » بگويند ، يا حج را سفر تفريحي و سياحتي مي داند ، يا براي حلّ مشكلي به سفر حج مي رود ، آمرزيده نمي شود ، چون پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) فرمودند : « كسي كه از خانه و وطن خود تنها با نيّت


84


خالص ، به خاطر خدا خارج شود ، خداوند گناهان قديم و جديد او را مي آمرزد . »

6 . اثر ديگر حج ، « اجابت دعا » ست ، بنا به فرمايش پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله ) خدا نه فقط دعاهاي زائر خانه اش را مستجاب مي كند ، بلكه شفاعت او را براي اجابت دعاي ديگران نيز مي پذيرد ؛ بنا به صريح روايات ، حج گزاران و عمره گزاران مهمان هاي خدا هستند ، خدا آنان را دعوت كرده و آنان اجابت كرده اند . پس هرچه از او بخواهند اجابت خواهد كرد ؛ حتي اگر در مورد ديگران باشد .

7 . سومين بركت و اثر حج ، غنا و بي نيازي است . بنابر فرمايش پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) كسي كه توفيق حج يافت ، در آينده زندگي دچار فقر و مسكنت نمي شود ، بلكه به بركت زيارت خانه خدا غني و بي نياز خواهد شد . در مقابل ، اگر كسي مستطيع باشد و حج نرود ، گرفتار فقر خواهد شد .

8 . چهارمين بركت حج آن است كه زائر خانه خدا از خير دنيا و آخرت بهره مند خواهد شد و اين سخن پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) ريشه در آيه شريفه دارد كه فرمود ( لِيَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ ) ( 1 ) يعني اصولاً فلسفه و حكمت حج ، تأمين منافع جامعه اسلامي است . وقتي از امام صادق ( عليه السلام ) مي پرسند كه منافع دنيوي مراد است يا اخروي ؟ مي فرمايد : هردو .

9 . بركات و آثار حج منحصر به منافع فردي نيست ؛ حج مي تواند مشكلات امّت اسلامي را حل كند . انواع مشكلات سياسي ، اقتصادي ، فرهنگي امّت ، در حج حل مي شود .

10 . مقام معظّم رهبري در ديدار چهارشنبه گذشته با كارگزاران حج ، بخشي از بركات اجتماعي و سياسي حج را ذكر كردند كه بايد مورد توجّه همه مسؤولان و دست اندركاران حج و همه زائران بيت الله الحرام قرار گيرد .

11 . از نگاه رهبر انقلاب ، يكي از بركات مهم حج ، هوشياري جهان اسلام است ؛ يعني وقتي مسلمانان كشورهاي مختلف ، با يك مناسك مشخّص ، در يك مكان و در

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . سوره الحج / 28 .


85


يك وقت معيّن در كنار هم قرار مي گيرند ، بايد تلاش كنند تا به منافع مورد نياز جهان اسلام دست پيدا كنند . بايد همگي در برابر فتنه هايي كه اسلام و قرآن را تهديد مي كند ، هشيار باشند . بايد مشكلات مسلمانان مورد بررسي قرار گيرد . بايد مسئله تلاش استكبار جهاني براي سلطه روز افزون بر جهان و خصوصاً ممالك اسلامي در حج مورد بحث و بررسي مسلمانان و نخبگان جهان اسلام قرار گيرد .

12 . از ديدگاه امام راحل كه احياگر حج ابراهيمي بود و از ديدگاه خلف صالح او ، مسئله تفاهم و وحدت كلمه امّت اسلامي ، يكي ديگر از آثار اجتماعي و بركات مهم حج است . همه ديدند كه حزب الله لبنان با يك جمع محدود چگونه اسرائيل را ـ كه ابرقدرتي مانند آمريكا آن را پشتيباني مي كرد ـ از پا درآورد . حالا اگر همه امّت اسلامي و دولت هاي اسلامي در كنار هم قرار بگيرند ، چه نيروي عظيم و لايزالي ايجاد خواهد شد ! در حقيقت غفلت از همين وحدت همگاني است كه باعث شده دشمنان اسلام و غارتگران ثروت هاي مسلمين بر سرنوشت ملّت هاي مسلمان مسلّط شوند .

13 . يكي ديگر از نكات مورد تأكيد در فرمايشات مقام معظّم رهبري كه بايد همه كارگزاران حج و زائران به آن توجه داشته باشند ، وجود دست هاي مرموز در بين مسلمانان براي ايجاد اختلاف و تفرقه است . عدّه اي مزدور هستند و عدّه اي بي مزد و مواجب به دشمن خدمت مي كنند . از اين رو لذا همه زائران خانه خدا بايد از هر حركتي كه موجب اختلاف است اجتناب كنند .

14 . شرك زدايي در مراسم حج هم از آثار مهم حج است ؛ « لبيك لا شريك لك لبّيك » شعار مهّم شرك زدايي است . امروزه « لات و هبل » در كعبه وجود ندارد ، امّا بت هاي نوين جهان امروز خطرناك تر از آن « لات » و « هبل » ديروز هستند . امروز آمريكاي جنايتكار و اسرائيل غاصب ، بت بزرگ هستند و كساني كه دنباله روي آنها هستند ، بت پرستند . شعار مرگ بر آمريكا و مرگ بر اسرائيل ، شعار برائت از مشركان و مراسم برائت در حج ، مراسم شرك زدايي در جهان امروز است . كه بحمدالله اين شعار در حال تحقق است .


86


15 . وظيفه برائت از مشركان همانطور كه رهبر معظم انقلاب بر آن تأكيد دارند ، يك اعلام موضع است . كسي قصد لشكركشي براي مبارزه با آمريكا و اسرائيل ، از مكّه را ندارد ، بلكه بايد در آنجا مردم با آگاهي ، موضع خودشان را عليه دشمنان اسلام اعلام كنند .

16 . آنچه در تناسب بين هفته حج با هفته بسيج بسيار مهّم است ، فرمايش امام راحل است كه مي فرمودند : « بسيجيان جهان اسلام بايد در فكر حكومت بزرگ اسلامي باشند » .

بسيج منحصر به ايران اسلامي نيست ، بلكه بايد هسته هاي مقاومت در تمام جهان به وجود آيد و در مقابل شرق و غرب ايستادگي كنند . از نگاه امام و خلف صالح او بسيجيان بايد مقدمه حكومت جهاني اسلام به رهبري مهدي آل محمد ( ارواحنا له الفدا ) را فراهم كنند ؛ شعار برائت از مشركان در حج يك شعار اصلي براي پديد آمدن بسيج جهان اسلام است .



| شناسه مطلب: 78656







نظرات کاربران