متن کامل
قال الله تعالی: ان اول بیت وضع للناس للذی ببکة مبارکا و هدی للعالمین. (1) براستی نخستین خانهای که برای عبادت مردم خلق شده آن است که در مکه واقع شده و مایه برکت و هدایت جهانیان است. پیشگفتار انسان در باتقلاق روزمرگیها غرق میشود نیازهای کاذب
قال الله تعالي:
ان اول بيت وضع للناس للذي ببكة مباركا و هدي للعالمين. (1)
براستي نخستين خانهاي كه براي عبادت مردم خلق شده آن است كه در مكه واقع شده و
مايه بركت و هدايت جهانيان است.
پيشگفتار
انسان در باتقلاق روزمرگيها غرق ميشود نيازهاي كاذب و صادق، گرفتاريهاي اداري و
شغلي و اخبار و اطلاعات محدود محلي و منطقهاي، انسان را از آرمانهاي بلند و وظايف
الهي و اساسي بازميدارد. او را از هويت اصيل و وطن راستين غافل ميسازد، و حج هجرتي
است مقدس از وابستگيها و عادتها بسوي خدا و بسوي فطرت الهي خويش.
حجحضور در مجمع عمومي سالانه مسلمين است و ديداري الهي همراه با همه آنها كه به يك
دين معتقدند و به يك آرمان ميانديشند و خداي يگانه را ميپرستند.
حضور در ميقات و لبيك و طواف، نماز و سعي تقصير همراه با وقوف در عرفات مشعر و مني،
قرباني و سرتراشيدن هزاران راز و رمز نهفته دارد كه بيان آن در ضمن چهل حديث كوتاه
ميسر نيست. اما يادآوري گوشهاي از اسرار اين عبادت سياسي، الهي، ميتواند راهگشاي
پژوهشي بيشتر و مايه شور و شوقي افروختهتر گردد.
انديشههاي خرد و آرمانهاي كوچك در اجتماع بزرگ و سراسري مسلمين رنگ ميبازد و
بينش و خواستههاي عمومي و بزرگ سراسري جاي آن را ميگيرد.
حاجي با شركت در اردوي ابراهيمي حجبا تاريخ پيامبران پيوند ميخورد و هويت تاريخي
خويش را باز مييابد. فرياد مقدس لبيك اللهم لبيك عهد ديرين و ميثاق فطرت را يادآوري
ميشود و انسان با پوشيدن جامههاي سپيد احرام از ظلمتخودخواهيها، خودنمائيها و
لذتگراييها و عادات و رفتار زيانبار ميگريزد و ستايش و نعمت و قدرت را ويژه خدا ميبيند.
آداب حرم، اخلاق شايسته حيم قدس ربوبي را ميآموزد. در مانور بزرگ حج، وحدت،
عبادت و سياست، ايمان و اتحاد و آزادي و مبارزه با كفر و شرك و شيطان يكجا جلوه ميكند.
انسان با طواف در كوي دوستبا فرشتگان آسمان هماهنگ ميشود. و در مقام ابراهيم
ميايستد و نماز ميگزارد.
و با سعي بين صفا و مروه، موهاي زايد از سر ميزدايد و با طوافي ديگر بنام نساء دوباره
پروانهوار گرد خانه يار ميچرخد و در نزد جايگاه خليل الله عليه السلام نماز ميخواند.
با استلام حجر الاسود و بوسيدن آن عهد الست را با مقام ربوبي تجديد ميكند و با نوشيدن
آب خوشگوار زمزم، زمزمه زندگي را دوباره در اعماق روحش ميشنود.
وقوفها و حركتها به فرمان خدا و با ياد خدا راه و رسم زندگي ابراهيمي را به انسان ميآموزد
و انسان با انجام قرباني حنجره آزمنديها و زفتي را ميبرد و با تراشيدن سر، آماده حضور
دوباره در مسجدالحرام و خانه دوست ميشود و با رمي جمرات با شيطانهاي بزرگ و ميانه و
كوچك درگير ميگردد و از هرچه شيطان و شرك است اعلام برائت ميكند.
آنچه در اين دفتر گردآمده چهل حديثبرگزيده درباره اين فريضه بزرگ - حج - است كه
آداب و اهداف حج، قداست و امنيت اماكن مقدسه حج و نقش سازنده آن را در زندگي
مسلمين مطرح ميسازد. پيشوايان معصوم عليهم السلام در اين احاديث كوتاه روزنههايي به
دنياي زيباي حج گشودهاند كه براي زائران بيت الله الحرام و ديگر مشتاقان ديار يار، مطالعه
آن آموزنده و چشمنواز است.
حجكم مقبول و سعيكم مشكور
محمود مهديپور
1- اهميتحج
قال علي عليه السلام:
الله الله في بيت ربكم لا تخلوه ما بقيتم فانه ان ترك لم تناظروا.
علي(ع) فرمود:
خدا را! درباره خانه پروردگارتان در نظر داشته باشيد تا هستيد، آن را خالي نگذاريد. زيرا اگر
حج متروك شود نظر رحمتخدا از شما قطع خواهد شد.
بحار الانوار/ ج 96/ 16
2- حج و توجه بسوي خدا
عن ابي جعفر الباقر عليه السلام في قول الله تبارك و تعالي:
ففروا الي الله اني لكم منه نذير مبين (2) قال: حجوا الي الله.
امام باقر(ع) درباره آيه شريفه ففروا الي الله اني لكم منه نذير مبين فرموده است: منظور از
فرار بسوي خدا آن است كه آهنگ حج كنيد.
معاني الاخبار/ ص 222
3- لبيك و قرباني
عن علي عليه السلام قال:
نزل جبرئيل عي النبي صلي الله عليه و آله و سلم فقال: يا محمد مر اصحابك بالحج و الثلج،
فالحج رفع الاصوات بالتلبية و الثلج نحر البدن.
امام علي عليه السلام فرمود:
جبرئيل بر پيامبر فرود آمد و گفت: اي محمد يارانت را به عج و ثج فرمان ده. عجيعني فرياد و
لبيك برآوردن و ثجيعني قرباني كردن شتران.
معاني الاخبار/ ص 224.
4- حج اكبر و اصغر
عن معاوية بن عمار، قال:
سئلت ابا عبدالله عليه السلام عن يوم الحج الاكبر فقال: هو يوم النحر و الاصغر العمرة.
معاوية بن عمار گويد:
از امام صادق عليه السلام پرسيدم روز حج اكبر چه روزي است؟ حضرت فرمود: روز حج اكبر
روز عيد قربان است و حج اصغر عمره است.
معاني الاخبار/ ص 295
5- آثار حج
عن الرضا عليه السلام قال:
ما رايتشيئا اسرع غنا و لا انفي للفقر من ادمان الحج
از امام رضا عليه السلام نقل شده كه فرمود:
هيچ چيزي را بيشتر از حج مداوم، در بينيازي و فقر زدائي مؤثر نديدم.
بحار الانوار، ج 74، ص 318
6- مرگ در راه حج
عن ابي عبدالله عليه السلام قال:
من مات في طريق مكة ذاهبا اوجائيا امن من الفزغ الاكبر يوم القيامة.
امام صادق عليه السلام فرمود:
هركس در راه رفت و برگشت مكه بميرد از اندوه بزرگ روز قيامت ايمن خواهد بود.
ملاذ الاخيار/ ج 7/ 223
7- حرمت مهمانان خدا
عن ابي عبد الله عليه السلام قال: الحاج و المعتمر وفد الله ان سالوه اعطاهم و ان دعؤه
اجابهم و ان شفعوا شفعهم و ان سكتوا ابتداهم و يعوضون بالدرهم الف الف درهم
امام صادق عليه السلام فرمود: حاجي و عمرهگزار مهمان خدايند. اگر چيزي بخواهند به
ايشان دهد. اگر او را بخوانند، پاسخ ميگويد. اگر شفاعت كنند. شفاعت ايشان را ميپذيرد،
اگر سكوت كنند، با آنان آغاز سخن ميكند و در برابر هر درهمي كه خرج كردهاند، يك
ميليون درهم به آنان ميپردازد.
ملاذ الاخبار/ ج 7/ 226
8- آمادگي براي احرام
عن حماد بن عيسي قال: سئلت ابا عبد الله عليه السلام عن التهيؤء للاحرام، فقال: تقليم
الاظفار و اخذ الشارب و حلق العانة.
حماد بن عيسي گويد: از امام صادق عليه السلام پرسيدم. براي احرام چگونه بايد آماده شد؟
فرمود: با گرفتن ناخنها، كوتاه كردن شارب و تراشيدن موي بالاي شرمگاه.
ملاذ الاخيار، ج 7/ 308
9- نظر به كعبه
عن الباقر عليه السلام: من نظر الي الكعبة لم يزل يكتب له حسنة و يمحي عنه سيئة حتي
يصرف بصره عنها.
امام باقر -عليه السلام- فرمود: هر كس به كعبه نگاه كند. تا وقتي به آن مينگرد مدام كار
نيك برايش نوشته ميشود و گناهش پاك ميشود تا وقتي ديده از آن برگرداند.
بحار الانوار/ ج 96/ 65
10- نيتحج
عن ابي عبدالله -عليه السلام- قال: الحجحجان، حج لله و حج للناس، فمن حج لله كان ثوابه
علي الله و الجنه و من حج للناس كان ثوابه علي الناس يوم القيامة.
امام صادق -عليه السلام- فرمود: حج دو گونه است: حجي براي خدا و حجي براي خلق، هر
كس براي خدا حج گزارد، پاداشش آنست كه خدا كه وي را به بهشت درآورد و هر كس براي
مردم حج گزارد، پاداش وي روز قيامتبرعهده مردم خواهد بود.
بحار الانوار/ ج 96/ 24
11- روزه ايام تشريق در مني
سئل الصادق عليه السلام: لم كره الصيام في ايام التشريق؟ فقال: لان القوم زوار الله و هم في
ضيافته و لا ينبغي للضيف ان يصوم عند من زاره و اضافه.
از امام صادق -عليه السلام- سئوال شد: چرا روزه ايام تشريق 11 - 12 - 13 ذي حجة
نامطلوب است. حضرت فرمود: زيرا مردم، زائران خدا و مهمان وي هستند. و شايسته نيست
كه مهمان در نزد ميزبان و كسي كه به ديدارش رفته روزه بگيرد.
بحار الانوار/ ج 96/ 34
12- حجيا جهاد
عن الصادق -عليه السلام- انه قال: ما سبيل من سبيل الله افضل من الحج الا رجل يخرج
بسيفه فيجاهد في سبيل الله حتي يستشهد.
امام صادق -عليه السلام- فرمود: هيچ راهي از راههاي خدا برتر از حج نيست مگر اينكه
مردي شمشير بردارد و در راه خدا جهاد كند تا شهيد گردد.
بحار الانوار/ ج 96/ 49
13- ثواب طواف
عن النبي صلي الله عليه و اله و سلم انه قال: من طاف بهذا البيت اسبوعا و احسن صلاة
ركعتيه غفر له.
پيامبر اكرم -صلي الله عليه و آله- فرمود: هركس هفتبار به دور اين خانه طواف كند و دو
ركعت نماز طواف را بخوبي انجام دهد. گناهش آمرزيده شود.
بحارالانوار/ ج 96/ 49
14- حج و تجديد ميثاق
قال ابو جعفر عليه السلام: و الحجر كالميثاق و استلامه كالبيعة و كان اذا استلمه قال: اللهم
امانتي اديتها و ميثاقي تعاهدته ليشهدلي عندك بالبلاغ.
امام باقر -عليه السلام- فرمود: حجرالاسود مثل يك پيمان است و دست كشيدن بر آن چون
بيعت [با خدا] است وقتي حضرت دستبر حجرالاسود ميكشيد ميفرمود: خدايا! امانتم را
ادا كردم. ميثاق خود را تجديد كردم، تو گواه باش كه من وظيفهام را بپايان رساند.
بحار الانوار/ ج96/ 48
15- اهميتحج
عن ابي عبد الله -عليه السلام- قال: لا يزال الدين قائما ما قامت الكعبة.
اما صادق -عليه السلام- فرمود: تا كعبه برپاست دين برپاست.
بحار الانوار/ ج 96/ 57
16- فلسفه نام كعبه
عن ابي جعفر -عليه السلام- قال: قلت له: لم سمي البيت العتيق؟ قال: لانه حر عتيق من
الناس و لم يملكه، احد.
از امام باقر -عليه السلام- سؤال شد، چرا كعبه را بيت العتيق ناميدهاند؟
فرمود: زيرا اين خانه آزاد است و رها شده و در ملكيت هيچ كس درنيامده است.
بحارالانوار/ ج 96/ 59
17- مثلث مقدس
عن ابي عبد الله -عليه السلام- قال: ان الله عزوجل حرمات ثلاث ليس مثلهن شيء كتابه و
هو حكمه و نوره و بيته الذي جعله قبلة للناس لايقبل من احد توجها الي غيره و عترة نبيكم.
امام صادق -عليه السلام- فرمود: خداي عزوجل سه ناموس محترم و مقدس دارد كه هيچ
چيز به حرمت آن نرسد. كتابش كه فرمان او و نور اوست و خانهاش كه آنرا قبله مردم قرار
داده و توجه به جايي غير آن از هيچكس پذيرفته نيست و عترت پيامبر شما.
بحار الانوار/ ج96/ 60
18- نذر كعبه
عن علي -عليه السلام- قال: لو كان لي واديان يسيلان ذهبا و فضة ما اهديت الي الكعبة شيئا
لانه يصير الي الحجبة دون المساكين.
امام علي -عليه السلام- فرمود: اگر دو رودخانه مواج از طلا و نقره داشته باشم هيچ چيز به
كعبه اهدا نخواهم كرد، زيرا به پردهداران ناشايست ميرسد نه به مساكين و مستمندان.
بحارالانوار/ ج 96/ 67
19- امنيتحرم
عن عبد الله بن سنان، عن ابي عبد الله -عليه السلام- قال قلت: ا رايت قوله و من دخله كان
امنا (3) البيت عني او الحرم؟ قال: من دخل الحرم من الناس مستجيرا به فهو امن و من دخل
البيت من المؤمنين مستجيرا به فهو امن من سخط الله و من دخل الحرم من الوحش و
السباع و الطير فهو امن من ان يهاج او يؤذي حتي يخرج من الحرم.
عبد الله بن سنان گويد به امام صادق -عليه السلام- گفتم: بفرماييد منظور از آيه و من
دخله كان امنا چيست؟ كعبه مورد نظر استيا حرم؟ فرمود: هر كس از مردم به حرم پناه
آورد در امان است. هركس از مؤمنين بر حرم پناه آورد از خشم خدا در امان است و هر حيوان
وحشي و درنده و پرندهاي كه داخل حرم شود. در امان است از ارعاب و اذيت تا از آن بيرون
رود.
بحار الانوار/ ج 96/ 74
20- چهار شهر برگزيده
قال رسول الله صلي الله عليه و آله: ان الله اختار من البلدان اربعة فقال عز و جل: و التين و
الزيتون و طور سينين و هذا البلد الامين. و التين المدينة و الزيتون بيت المقدس و طور
سينين الكوفة و هذا البلدا الامين مكة.
رسول خدا -صلي الله عليه و آله- فرمود: خداوند از شهرهاي چهار شهر برگزيده است و
فرموده: والتين و الزيتون و طور سينين و هذا البلد الامين. منظور از تين مدينه و منظور از
زيتون بيت المقدس است و مقصود از طور سينين كوفه و مقصود از اين شهر امن، مكه
معظمه است.
بحار الانوار/ ج 96/ 77
21- حج از مال حرام
قال ابو جعفر عليه السلام: لا يقبل الله عز و جل حجا و لاعمرة من مال حرام
امام باقر -عليه السلام- فرمود: خداوند عز و جل، حج و عمره از مال حرام را قبول نميكند.
بحار الانوار/ ج 96/ 120
22- آداب حج
عن ابي جعفر قال: ما يعبؤ بمن يؤم هذا البيت اذا لم يكن فيه ثلاث خصال: ورع يحجزه عن
معاصي الله و حلم يملك به غضبه و حسن الصحابة لمن صحبه.
امام باقر -عليه السلام- فرمود: كسي كه قصد اين خانه ميكند اگر سه خصلت نداشته باشد،
مورد اعتنا قرار نخواهد گرفت:
1- ورعي كه او را از گناهان بازدارد.
2- بردباري كه جلو خشمش را بگيرد.
3- حسن معاشرت با همراهان.
خصال/ ج 1/ 97 و بحار الانوار/ ج 96/ 121
23- معافيتبانوان در مناسك حج
عن ابي جعفر عليه السلام قال: ليس علي النساء اجهار التلبية و لا الهرولة بين الصفا و المروة
و لا استلام الحجر الاسود و لا دخول الكعبة و لا الحلق انما يقصرون من شعورهن...
امام باقر -عليه السلام- فرمود: براي زنان در حج اين امور لازم نيست:
1- بلند گفتن لبيك
2- هروله بين صفا و مروه [كه نوعي دويدن است]
3- دست كشيدن بر حجر الاسود
4- ورود به كعبه
5- سرتراشيدن، تنها بايد قدري از موي خود را كوتاه كنند.
بحارالانوار/ ج 96/ 189
24- توزيع و رحمت در اطراف كعبه
عن ابي عبد الله -عليه السلام- قال: لله تبارك و تعالي حول الكعبة عشرون و مائة رحمة منها
ستون للطائفين و اربعون للمصلين و عشرون للناظرين.
امام صادق -عليه السلام- فرمود: خداوند تبارك و تعالي در پيرامون كعبه صدو بيستبخش
رحمت دارد، شصت قسمت آن براي طواف كنندگان چهل قسمتبراي نمازگزاران و بيست
قسمتبراي ناظران كعبه است.
بحار الانوار/ ج 96/ 202
25- حجر اسماعيل
قال ابو عبد الله عليه السلام: ان اسماعيل دفن امه في الحجر و جعل له حائطا لئلا يوطا
قبرها.
امام صادق -عليه السلام- فرمود: اسماعيل -عليه السلام- مادرش را در حجر دفن كرد و
براي آن ديواري قرار داد تا قبرش زير گامها قرار نگيرد.
بحار الانوار/ ج 96/ 204
26- 360 طواف
عن ابي عبد الله -عليه السلام- قال: يستحب ان تطوف ثلاث مائة و ستين اسبوعا عدد ايام
السنة فان لم تستطع فما قدرت عليه من الطواف.
امام صادق -عليه السلام- فرمود: مستحب است كه 360 طواف به تعداد روزهاي ايام سال
بجاي آوري، اگر نتوانستي هر قدر كه ممكن شد طواف كن.
بحار الانوار/ ج 96/ 204
27- دست كشيدن بر ركن حجر الاسود
قال رسول الله صلي الله عليه و آله: طوفوا بالبيت و استلموا الركن فانه يمين الله ارضه يصافح
بها خلقه.
پيامبر خدا -صلي الله عليه و آله- فرمود: دور خانه خدا طواف كنيد، ركن حجر الاسود را
دستبسائيد، زيرا به منزله دست راستخدا در زمين است كه با بندگانش دست ميدهد.
بحار الانوار/ ج96/ 202
28- نماز در مسجد الحرام
عن الباقر -عليه السلام- قال: صلاة في المسجد الحرام افضل من مائة الف صلاة في غيره من
المساجد.
امام باقر -عليه السلام- فرمود: يك نماز در مسجد الحرام از صد هزار نماز در مساجد ديگر
برتر است.
بحار الانوار/ ج96/ 241
29- آب زمزم
قال رسول الله صلي الله عليه و آله: ماء زمزم شفاء لما شرب له.
پيامبر اكرم -صلي الله عليه و آله- فرمود: آب زمزم به هر قصدي بنوشد براي آن شفاست.
بحار الانوار/ ج96/ 245
30- دعا در عرفات
عن الرضا -عليه السلام- قال: كان ابو جعفر يقول: ما من بر و لا فاجر يقف بجبال عرفات
فيدعو الله الا استجاب الله له. اما البر ففي حوائج الدنيا و الاخرة و اما الفاجر ففي امر الدنيا.
امام رضا-عليه السلام- فرمود: هيچ نيكوكا و بدكاري در كوههاي عرفات دعا نميكند مگر
اينكه خدا دعايش را ميپذيرد. دعاي نيكوكاران را در حوائج دنيا و آخرت و دعاي بدكاران را
در كار دنيا ميپذيرد.
بحار الانوار/ ج96/ 251
31- اهميت عرفات
عني النبي -صلي الله عليه و آله- قال: اعظم اهل عرفات جرما من انصرف و هو يظن انه لن
يغفرله.
پيامبر اكرم -صلي الله عليه و آله- فرمود: گناه كسي از همه بزرگتر است كه از عرفات برگردد
و خيال كند آمرزيده نخواهد شد.
بحار الانوار/ ج 96/ 248
32- ثواب رمي شيطان
عن ابي عبدلله -عليه السلام- في رمي الجمار قال: له بكل حصاة يرمي بها تحط عنه كبيرة
موبقة.
امام صادق -عليه السلام- درباره رمي جمرات فرمود: با هر سنگريزهاي كه حاجي ميزند
يك گناه كبيره هلاكتبار از وي فرو ميريزد.
بحار الانوار/ ج 96/ 273
33- فلسفه رمي
عن علي بن جعفر عن اخيه موسي -عليه السلام- قال: سئلته عن رمي الجمار لم جعل قال: لان ابليس اللعين كان يتراءي لابراهيم -عليه السلام- في موضع الجمار. فرجمه ابراهيم -عليه السلام- فجرت السنة بذلك.
علي بن جعفر ميگويد: از امام كاظم -عليه السلام- پرسيدم: چرا رمي جمرات واجب شده
است؟
فرمود: چون ابليس لعين در جايگاه اين سنگها براي ابراهيم -عليه السلام- ظاهر شد و آن
حضرت او را سنگسار كرد، اين كار در حجسنتشد.
بحار الانوار/ ج 96/ 273
34- قرباني حج
قال علي بن الحسين -عليه السلام- في حديث له: اذا ذبح الحاج كان فداه من النار.
امام سجاد -عليه السلام- در ضمن يك حديث فرمود: وقتي حاجي قرباني را ذبح كند در
برابر آتش جهنم فديه او خواهد بود.
بحار الانوار/ ج 96/ 288
35- دفن مو در مني
عن جعفر عن ابيه -عليه السلام- قال: ان الحسن و الحسين كانا يامران بدفن شعورهما بمني.
امام باقر -عليه السلام- از پدرش نقل كرده است كه حضرت فرمود: امام حسن و امام حسين
عليهم السلام دستور ميدادند موهايشان در مني دفن گردد.
بحار الانوار/ ج 96/ 302
36- زيارت پيامبر صلي الله عليه و آله
عن النبي -صلي الله عليه و آله- انه قال: من راي [زار] قبري حلت له شفاعتي و من زارني
ميتا فكانما زارني حيا.
پيامبر اكرم -صلي الله عليه و آله- فرمود: هر كس قبر مرا زيارت كند شفاعت من براي او روا
گردد. و هر كس پس از مرگ به زيارت من بيايد گويا در زندگي مرا ديدار كرده است.
بحار الانوار/ ج 96/ 334
37- وداع كعبه
عن ابراهيم بن محمود قال: رايت الرضا -عليه السلام- ودع البيت فلما اراد ان يخرج من باب
المسجد خر ساجدا ثم قام فاستقبل الكعبة و قال: اللهم اني انقلب علي ان لا اله الا الله.
ابراهيم بن محمود گويد: اما رضا -عليه السلام- را در حال وداع كعبه ديدم. وقتي
ميخواست از در مسجد بيرون رود. به سجده افتاد سپس برخاست و رو به كعبه كرد و گفت:
خدايا! من با عقيده توحيد لا اله الا الله بازميگردم.
بحار الانوار/ ج 96/ 370
38- حج و رهبري
عن ابي جعفر -عليه السلام- قال: انما امر الناس ان ياتوا هذه الاحجار فيطوفو بها ثم ياتونا
فيخبرونا بولايتهم و يعرضوا علينا نصرهم.
امام باقر -عليه السلام- فرمود: مردم مامور شدهاند بيايند دور اين سنگها طواف كنند
سپس نزد ما بيايند و اعلام وابستگي و حمايت و ياري نمايند.
بحار الانوار/ ج 96/ 374
39- استقبال و مصافحه حاجيان
عن ابي عبد الله عليه السلام: من لقي حاجا فصافحه كان كمن استلم الحجر.
امام صادق -عليه السلام- فرمود: هر كس با حاجي ديدار كند و با او مصافحه نمايد گويا بر
حجر الاسود دست كشيده است.
بحار الانوار/ ج 96/ 384
40- وليمه حج
قال رسول الله صلي الله عليه و آله: لا وليمة الا في خمس في عرس او خرس او عذار او وكار او
ركاز فاما العرس فالتزويج، و الخرس النفاس بالولد و العذار الختان و الوكار الرجل يشتري
الدار و الركاز الذي يقدم من مكة.
رسول خدا -صلي الله عليه و آله- فرمود: وليمهاي نيست مگر در پنج مورد:
1- در عروسي
2- در تولد كودك
3- در ختنه سوران
4- در خريد منزل
5- در بازگشت از سفر مكه.
بحار الانوار/ ج 96/ 384
پينوشتها
1- آل عمران/ 97
2- سورة الذاريات آيه 51
3- سورة آل عمران آية 97.