متن کامل
امام خمینی 1 ـ بر دانشمندانی که در این اجتماع (حج ) شرکت می کنند، از هر کشوری که هستند لازم است برای بیداری ملتها، بیانیههای مستدلی با تبادل نظر صادر کرده و در محیط وحی بین جامعه مسلمین توزیع نمایند. 2 ـ حجاج محترم مواظب باشند که رضای غیر خداون
<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
امام خميني
1 ـ بر دانشمنداني كه در اين اجتماع (حج ) شركت مي كنند، از هر كشوري كه هستند لازم است براي بيداري ملتها، بيانيههاي مستدلي با تبادل نظر صادر كرده و در محيط وحي بين جامعه مسلمين توزيع نمايند.
2 ـ حجاج محترم مواظب باشند كه رضاي غير خداوند را در اعمال خود شركت ندهند.
3 ـ توجه داشته باشيد كه سفر حج سفر كسب نيست، سفر تحصيل دنيا نيست، سفر الي ا... است.
4 ـ شما داريد به طرف خانه خدا مي رويد، تمام اموري كه داريد انجام مي دهيد، به طور الوهيت بايد انجام بدهيد.
5 ـ لازم است به حضرات آقايان علما و روحانيون محترم كاروان ها تذكر دهيد كه قبل از حركت، مجالسي تشكيل دهند و حجاج محترم را با مسائل شرعي و وظايف انساني آشنا كنند.
6 ـ لازم است برادران ايراني و شيعيان ساير كشورها در جماعات اهل سنت حاضر شوند و از انعقاد تشكيل نماز جماعت در منازل و گذاشتن بلندگوهاي مخالف رويه اجتناب نمايند.
7 ـ لازم است برادران ايراني و شيعيان ساير كشورها از افتادن روي قبور مطهره و كارهايي كه گاهي مخالف شرع است جدّاً اجتناب كنند.
8 ـ طواف را به نحو متعارف كه همه حجاج به جا مي آورند، به جا آورند و از كارهايي كه اشخاص جاهل مي كنند احتراز شود و مطلقاً از كارهايي كه موجب وهن مذهب است بايد احتراز شود.
9 ـ گردش به دور خانه خدا نشان دهنده اين است كه به غير از خدا، گِرد ديگري نگرديد.
10 ـ رجم عقبات، رجم شياطين انس و جن است.
11 ـ شما با رجم، با خداي خود عهد كنيد تا شياطين انس و ابرقدرت ها را از كشورهاي اسلامي عزيز برانيد.
12 ـ در لبيك، لبيك، «نه» بر همه بت ها گوييد و فرياد «لا» بر همه طاغوت ها و طاغوتچه ها كشيد.
13 ـ در سعي بين صفا و مروه، با صدق و صفا سعي در يافتن محبوب كنيد.
14 ـ به مِني رويد و آرزوهاي حقاني را در آن جا دريابيد كه آن «قرباني نمودن محبوبترين چيزِ خويش، در راه محبوب مطلق» است.
15 ـ فرياد برائت ما، فرياد دفاع از مكتب و حيثيات و نواميس، فرياد دفاع از منابع و ثروت ها و سرمايه ها، فرياد دردمندانه ملت هايي است كه خنجر كفر و نفاق قلب آنان را دريده است.
16 ـ فرياد برائت ما، فرياد فقر و تهيدستي گرسنگان و محرومان و پابرهنههايي است كه حاصل عرق جبين و زحمات شبانه روزي آنان را، زراندوزان و دزدان بين المللي به يغما بردهاند.
17 ـ مشكل مسلمين همين است كه بين شان اختلاف انداختهاند و اين نقشه بعد از جنگ عمومي كشيده شد. اين مشكلي است كه در روز عيد ودر روز عرفه در پناه خانه خدا بايد حل بشود.
18 ـ بيت الله الحرام اوّل بيتي است كه براي ناس بنا شده. بيت همگاني است. هيچ شخصيتي و هيچ رژيمي و هيچ طايفه اي حق تقدّم در آن را ندارد.
19 ـ حجي كه خداي تبارك و تعالي مي خواهد و حجي كه اسلام از ما خواسته است، آن است كه وقتي مي رويد حج، مسلمين بلاد را بيدار و با هم متحد كنيد.
20 ـ بزرگترين درد جوامع اسلامي اين است كه هنوز فلسفه واقعي بسياري از احكام الهي را درك نكردهاند.
21 ـ يكي از وظايف بزرگ مسلمانان پي بردن به اين واقعيت است كه حج چيست و چرا براي هميشه بايد بخشي از امكانات مادي و معنوي خود را براي برپايي آن صرف كنند.
22 ـ حج براي نزديك شدن و اتصال انسان به صاحب خانه است.
23 ـ حج تنها حركات و اعمال و لفظ ها نيست و با كلام و لفظ و حركت خشك، انسان به خدا نميرسد.
24 ـ حج كانون معارف الهي است كه از آن محتواي سياست اسلام را در تمامي زواياي زندگي بايد جستجو نمود.
25 ـ حج پيام آور و ايجاد و بناي جامعه اي به دور از رذايل مادي و معنوي است.
26 ـ حج تجلي و تكرار همه صحنه هاي عشق آفرين زندگي يك انسان و يك جامعه متكامل در دنياست.
27 ـ مناسك حج مناسك زندگي است.
28 ـ حج تنظيم و تمرين و تشكل اين زندگي توحيدي است.
29 ـ حج عرصه نمايش و آيينه سنجش استعدادها و توان مادي و معنوي مسلمانان است.
30 ـ حج بسان قرآن است كه همه از آن بهرهمند ميشوند.
31 ـ حجّ ابراهيمي محمّدي، سال هاست غريب و محجور است، هم از جهات معنوي و عرفاني، و هم از جهات سياسي و اجتماعي.
32 ـ يكي از مهمات فلسفه حج، ايجاد تفاهم و تحكيم برادري بين مسلمين است.
33 ـ حج بهترين ميعادگاه معارفه ملت هاي اسلامي است كه مسلمانان با برادران و خواهران ديني و اسلامي خود از سراسر جهان آشنا مي شوند.
34 ـ لازم است زائرين محترم بيت الله الحرام از هر ملت و مذهبي كه هستند به فرامين قرآن كريم گردن نهند.
35 ـ به زائرين محترم تذكر مي دهم كه در اين مواقف معظمه و در طول سفر به «مكه مكرمه» و «مدينه منوره» از اُنس با قرآن كريم، اين صحيفه الهي و كتاب هدايت، غفلت نورزند.
36 ـ لازم است زائران محترم ايراني توجه كنند كه از كشوري انقلابي و اسلامي ومتعهد به احكام اسلام، راهي حج شدهاند و چشمان دوستان و دشمنان بر آنها دوخته شده است.
37 ـ بايد بدانند مسؤوليت حجاج محترم در پيشگاه مقدس خداوند متعال و در مقابل ملت شريف و مجاهد در راه اسلام و تعاليم انساني آن، بسيار خطير و بزرگ است.
38 ـ به زائران بيت الله الحرام ايدهم الله تعالي عرض ميكنم كه اعمال و مناسك را به طور دقيق از روحانيون محترم كه در كاروانها هستند فرا گيريد و به هيچ عملي بدون راهنمايي آنان دست نزنيد.
39 ـ به روحانيون محترم عرض مي كنم كه علاوه بر آن كه مسائل را به طور وضوح كه همه كس بفهمد در جلسات متعدّد به گروه خود ياد دهيد، در وقت اعمالِ آنان نيز مواظب آنها باشيد و آنها را هدايت فرماييد.
40 ـ از زائران محترم كشور ايران تقاضا دارم كه توجه كنند از چه كشوري مي روند و به سوي كي روي آورده اند.
41 ـ عموم برادران و خواهران اسلامي بايد توجه داشته باشند كه يكي از مهمات فلسفه حج، ايجاد تفاهم و تحكيم برادري بين مسلمين است.
42 ـ اي زائران خانه خدا! در مواقف و مشاعر الهي به هم بپيونديد و از خداوند تعالي نصرت اسلام و مسلمين و مستضعفان جهان را بخواهيد.
43 ـ اي گويندگان! اي نويسندگان! در اجتماعات بزرگ عرفات و مشعر و منا و مكه معظمه و مدينه منوره، مسائل اجتماعي و سياسي مناطق خود را به گوش برادران ايماني برسانيد.
44 ـ اي زائران خانه خدا! توطئه هاي راست و چپ به خصوص آمريكاي چپاولگر و متجاوز و اسرائيل جنايتكار را به گوش عالميان برسانيد.
45 ـ بايد بدانيد كه چشمان كنجكاو صدها هزار زائر كه از اطراف جهان حول مركز وحي گِرد آمده اند، با دقّت، حركات و اعمال شما را تحت نظر دارند.
46 ـ حج از آن روزي كه تولد پيدا كرده است، اهميت بعد سياسي اش كمتر از بعد عبادي اش نيست; بعد سياسي، علاوه بر سياستش، خودش عبادت است.
47 ـ مشكلات مردم و مشكلات تمامي بلادي كه مردم مستطيعش يا روحانيون محترمش وارد حج مي شوند، بايد بررسي شود.
48 ـ حج براي اين است كه مشكلات يك سال مسلمين را بررسي كنند و درصدد رفع مشكلات برآيند.
49 ـ حضرات آقايان علماي محترم كوشش فرمايند كه زائران محترم را به وظايف خود آشنا نمايند تا صورت حج، مطابق شرع مطهر انجام گيرد.
50 ـ حجاج محترم مواظب باشند كه رضاي غير خداوند را در اعمال خود شركت ندهند.
51 ـ مهم آن است كه حاجي بداند كه كجا مي رود و دعوت چه كسي را اجابت مي كند و ميهمان كيست و آداب اين ميهماني چيست.
52 ـ مراتب معنوي حج حاصل نخواهد شد مگر آنكه دستورات عبادي حج به طور صحيح و شايسته و مو به مو عمل شود.
53 ـ عموم برادران و خواهران اسلامي بايد توجه داشته باشند كه يكي از مهمات فلسفه حج، ايجاد تفاهم و تحكيم برادري بين مسلمين است.
54 ـ بعد سياسي و اجتماعي حج حاصل نمي گردد مگر آنكه بعد معنوي و الهي آن جامه عمل پوشد و لبيك هاي شما جواب دعوت حق تعالي باشد.
55 ـ از نكاتي كه حجاج محترم بايد به آن توجه كنند، اين است كه مكه معظمه و مشاهد مشرفه، آينه حوادث بزرگ نهضت انبيا و اسلام و رسالت پيامبر اكرم است.
56 ـ اگر خداي نخواسته از اعمال بعض زائران در اين وحدت خللي واقع شود و تفرقه ايجاد گردد، موجب سخط رسولالله9 و عذاب خداوند قادر خواهد شد.
مقام معظم رهبري
1 ـ برائت از مشركين اعلام موضع مسلمانان يكي از مسائل مهمدر مراسم حج است.
2 ـ بايد با ابتكارات جديد، زمينه تبليغ و آگاهي در ميان حجاج بيتالله الحرام گسترش يابد.
3 ـ همهي آداب و مناسك حج براي آن است كه حجگزار به اين تجربهي معنوي دستيابد و اينلذت را در كام جان دريابد.
4 ـ در بُعد سياسي، محور اصلي در حج، نمايش هويت متحد امّت اسلامي است.
5 ـ امروز برائت از مشركان نداي قلبي و فطري همهي ملتهاي مسلمان است.
6 ـ موسم حج تنهانقطهئي است كه نداي برائت از مشركان ميتواند از سوي همهي اين ملتها با صداي بلند طنين افكند.
7 ـ حج بهترين فرصت براي نزديكي بيشتر مسلمانان به يكديگر است.
8 ـ دشمنان تلاش دارند تاحج را به زمينه اي براي تشديد اختلافهاي مسلمانان و رو در رو قرار دادن شيعه و سنيتبديل كنند.
9 ـ اين حق مسلمانان است كه نسبت به رفتار دشمنان اسلام اعلام موضعكنند و بهترين مكان و زمان براي اين اعلام موضع ميقات عظيم امت اسلامي در حجاست.
10 ـ خدمت به حجاج و كارگزاري حج يك افتخار است.
11 ـ ايجاد آمادگي قبلي درزائران و بيان مسائل فقهي، سياسي، اجتماعي، اخلاقي و عرفاني حج از وظايفمهمي است كه بايد مسئولان اجرايي و فرهنگي حج به آن اهتمام بيشتري داشته باشند.
12 ـ ايجادشرايط مناسب براي جلوگيري ازورود انگيزه هاي مادي و دنيوي در مراسم حج از وظايفمهمي است كه بايد مسئولان اجرايي و فرهنگي حج به آن اهتمام بيشتري داشته باشند.
13 ـ تحول قلبي و فكري انسان مهم ترين هدف حج است.
14 ـ بايد بافراهم كردن مناسب مقدمات و لوازم اين سفر، از ايام حج بيشترين استفاده براي اثربخشيمعنوي و فرهنگي بر زائران انجام گيرد.
15 ـ مهمترين دستاورد مناسك پر رمز و راز حج براي زائران، ذكر خداو غفلت زدايي مسلمانان از خويشتن خويش و همچنين هويت جمعي خود است.
16 ـ حج درياي با عظمت معنويت، عبوديت، تضرع، خضوع و لبيكاست.
17 ـ جنبه سياسي حج نيز در معنويت و فرياد توحيد آن نهفتهاست.
18 ـ با وجود همه تلاش جبهه استكبار، ملتهاي اسلامي بيدارند و بايداز فرصت بسيار ارزشمند حج براي پيشبرد اهداف اسلامي استفاده شود.
19 ـ سفر حج به عنوان سفري همراه با معنويت وتاثيرگذار در زندگي انسان است.
20 ـ فرياد توحيد كه محور اصلي مبارزاتانبيا، صلحا و صديقين بود، و از ميان برداشتن حائلهاي ظاهري ميان ملتهاياسلامي،پيام اصلي حج ابراهيمي است.
21 ـ شناسايي آسيبها و آفتهايي كه موجب ايجاداخلال در بهره گيري از معنويت سفر الهي حج ميشود بسيار ضروري است.
22 ـ يكي از آفتها، سرگرمي زائران به زرق و برقهاي مادي و منحرف شدن از جاذبه عظيم معنويخانه خدا و اماكن شريف و متبرك مكه و مدينه است.
23 ـ فريضهي حج، آنگاه كه با معرفت و هوشيارانه به جاي آورده شود، به مسلمان حج گزار وبه امت بزرگ اسلامي فيض ميبخشد.
24 ـ مسافر ديار حج، در همه ي اين مراسم بايد خود را در محضر حق متعال بداند.
25 ـ حج يك حركت دستجمعي است.
26 ـ دعوت الهي به حج براي آن است كه مؤمنان خود رادر كنار يكديگر ببينند و نُمادي از وحدت پيكره ي مسلمين را به چشم خود بنگرند.
27 ـ حجبراي تقرب دستجمعي به خدا و بَرائت دستجمعي از شياطين اِنْس و جِن است.
28 ـ حج يك فرصت استثنايي از نظر زماني و مكاني براي بازگشت انسان به حقيقتخويش و همچنين ايجاد وحدت بين ملتهاي اسلامي است.
29 ـ ايام حج بهترين فرصت براي روشنگري مسلمانان كشورهاي مختلف واعلام برائت آنان از استكبار و امريكا است.
30 ـ زائران بيتالله الحرام بايد با بهرهگيري كامل معنوي ازفرصت مغتنم حج جهت توجه به خدا و در سايه آن توجه به حقيقت خويش قدم بردارند.
31 ـ در حج علاوه بر انجام مناسك بايد ادب حج نيز كه عبارت از خضوع، ذكر، تضرع،مدارا، محبت و برادري است، رعايت شود.
32 ـ فرصت حج، استثنايي است. همه ي عبادات، فرصت بازيابي خويشتنِ انسان هستند.
33 ـ آنچه انسان را به خدا، و در سايه ي توجه به خدا، به خود و حقيقت خود و نياز خود ودل خود متوجه مي كند، دعا و عبادت و تضرع است.
34 ـ حج از اين جهت برترين عبادتهاست،چون از لحاظ زمان، از لحاظ مكان، از لحاظ توالي حركاتي كه در حج در اختيار حاجي وناسك گذاشته شده است، يك عبادت استثنايي است.
35 ـ شهر مكه و مراسم حج، وسيله ييبراي امنيت انسان است.
36 ـ انسان مي تواند با پناه بردن به حج، بَرد و سلام بهشت را در آن مكان و آن زمان برايخود به وجود بياورد.
37 ـ چه غافلند كساني كه مراسم حج و ايام حج و مناسك حج را به وسيلهي پرداختن به امور دنيايي كمرنگ مي كنند.
38 ـ حج را بايد با توجه، با حضور و با آداب بهجا آورد.
39 ـ غير از مناسك حج و اعمالي كه تشكيل دهنده ي صورت حج است، ادبي هم وجوددارد كه روح حج است.
40 ـ ادب حج، خضوع و ذكر و توجه است.
41 ـ ادب حج، احساس حضور در مقابل پروردگار در همه يآنات است.
42 ـ ادب حج، پناه بردن به ساحه ي امن الهي است كه براي مؤمنين و متمسكين بهذيل توسل به ذات مقدس پروردگار، آن را فراهم كرده است.
43 ـ ادب حج، مسالمت و مداراست.
44 ـ خشونت كردن با مؤمنين، دعوا كردن با برادران و فسوق وجدال در حج ممنوع است.
45 ـ ادب حج، فرو رفتن در حقيقت معناي حج و بهره برداري كردن وتوشه گرفتن از آن براي همه ي دوران زندگي است.
46 ـ ادب حج، برادري و ايجاد محبت و وحدتاست. فرصت ايجاد وحدت بين ملتهاي اسلامي و شعوب اسلامي، فقط در حج فراهم مي شود.
47 ـ از جمله غفلتهاي احتمالي در حج، يكي اين است كه كساني به جاي شركت در نمازهايجماعت، به جاي طواف مستحبي، به جاي حضور در فضاي معطر مسجدالحرام يا مسجدالنبي،سراغ زرق وبرق هاي بي ارزش و پوچ و بازارها و مغازه ها بروند.
48 ـ فرصت حج را براي روشنگري و اعلام برائت از استكبار و امريكا نبايداز دست داد.
49 ـ حضورعزتمند حجاج ايراني در مجمع بزرگ امت اسلامي، توفيقي الهي و موجب افتخار وسربلندي ملت ايران است.
50 ـ برگزاري حج مطلوب، باعث تولد مجدد انسانهايي كاملاً پاكيزه و معنوي ميگردد.
51 ـ ميتوان با برنامهريزي صحيح، سنت ختم قرآن در حج را، احيا كرد.
52 ـ پرداختن بيش از حد به مسائلي نظير خريد سوغاتي در حج از جمله موانع تمركزكامل بر مسائل معنوي حج است.
53 ـ پرداختن بيش از حد به مسائلي نظير خريد سوغاتي در حج، علاوه برهزينه هنگفت آن، باعث جلوگيري از توجه كامل به محتواي حقيقي حج ميشود .
54 ـ حج، خزانه رحمتي است كه درموعد خود بهروي بندگان گشوده مي شود.
55 ـ حج، از اين جهت، استثنايي و بي همتاست كه درآن، هم دل ها و جان ها صيقل مي يابد ويكايك حاجيان به قدر همت و ظرفيت خود از اين باران رحمت، برخوردار مي شوند و همشخصيت كلان امت اسلامي كه از ملت ها و نژادها و اقليم ها و فرهنگ ها تشكيل شده است،مي تواند درآن به انسجام و شجاعت و بيداري و خودآگاهي بيشتر نايل آيد.
56 ـ اجتماع عظيم حج، جلوه يكپارچگي و وحدت امت اسلامي است.
57 ـ مسلمانان بايد با بهره گيري صحيح از اين فرصت كم نظير، قدرت و عظمت خود را به رخمعاندان و بدخواهان جهان اسلام بكشانند.
58 ـ موسم حج فرصت بزرگي براي مسلمانان است تا نيروي عظيمو معنوي خود را به ميدان بياورند و نشان دهند كه قدرت امت اسلامي بايد در معادلاتجهاني مورد محاسبه قرار گيرد.
59 ـ زائران بايد در سفر حج از هرگونه اقدامي كه موجب خدشه دار شدنهدف والا و معنوي حج مي شود پرهيز نمايند.
60 ـ حرمت ماههاي ذيقعدةالحرام و ذيحجّةالحرام و محرّمالحرام، به معناي عظمت اين ماههاو احترام بزرگي است كه اين روزها و شبها و ساعات در تكوين و ارادهي الهي دارد.
61 ـ حضور حُجّاج در مناسك و در مركز توحيد دنياياسلامـيعني مكهي مكرّمه ـ از بزرگترين بركات ماههاي حرام است.
62 ـ حج يك واجب استثنايي و يك مراسم عجيب و پُر رمز و راز است.
63 ـ حج، اردوگاه بزرگ امت اسلامي ومحل تجلي امت واحده اسلامي است.
64 ـ تمرين خدايي و مردمي شدن، از خودهاي دروغين و شركآلود بيرون جستن،به خود حقيقي و الهي پيوستن و برائت از شيطان و پيوستن به جنود رحمان ومظهر عزت معنوي و قدرت بشري مسلمانان از ويژگيهاي حج است.
65 ـ ضمن تأمين آسايش زائران، نبايد با برخي اقدامات جنبه معنويسفر حج و اعمال آن، تحتالشعاع قرار گيرد.
66 ـ حج براي همين نزديكي و صدا به صدا رساندن مسلمانان سراسر جهان است.
67 ـ شكوفايي و سربلندي و كاميابي همهجانبهي كشورهاياسلامي تنها در سايهي توحيد با همهي ابعاد فرديو اجتماعي و سياسي آن، و وحدت با مفهوم درست و قابل تحقق آن در دنيايامروزبه دست خواهد آمد.
68 ـ اگر مسلمانان، قدر حج را بشناسند ، بخش مهمي از اين حصار نوميدي و تلقين ضعف كه بر گرد ملتها كشيدهشدهاست، ويران خواهد شد.
69 ـ موسم حج، ميتواند عظمت و تنوع و اقتدار معنوي و انساني دنياي اسلام را هر ساله بهطور محسوس در برابر چشم مردمي از همهي كشورهاي مسلمان بگذارد.
70 ـ در حج همه ملتها ميتوانند خبرهاي حقيقي از حال برادران را به دست آورند و حجابتبليغات خصمانهي دشمنان جهان اسلام را در نوردند.
71 ـ حج مظهر ارتباط با خدا، آشنا شدن انسان مسلمان با آيات الهي و نزديك شدن هر چهبيشتر او به خداست.
72 ـ با حج تفرقههاي ناشي از اوهام، تعصبات و دسيسههاي دشمن برطرفشده و گامي به سوي تشكيل امت واحده اسلامي برداشته ميشود.
73 ـ حج مظهر معنويت، وحدت و برائت از دشمنان خدا، مشركين و ايادي شرك و كفر است و باتحقق اين اهداف، حج فايده خود را خواهد بخشيد.
74 ـ حج از يك طرف مظهر معنويت است، از يك طرف مظهر وحدت است و از طرف ديگر مظهر برائت از دشمنان خدا، برائت از مشركين و ايادي شركو كفر است.
75 ـ حج, نعمتي الهي است كه بر نسل هاي مسلمان ارزاني شده است.
76 ـ حج درست ميتواند تحولي دروني در يكايك مسلمين پديد آورد.
77 ـ حج درست مي تواند از اعضاي جدا افتاده امت اسلامي, پيكره اي واحد و كارآمد و نيرومند بسازد.
78 ـ به حجاج محترم ايراني توصيه مي كنم كه از اين فرصت ارزشمند براي تزكيه نفس و ارتباط با خدا و توبه و انابه به حضرت حق و تحصيل رستگاري روحي حداكثر استفاده را بكنند.
79 ـ آنچه كه مهم است، اين است كه ببينيم حج از ما چه ميطلبد.
80 ـ اگر شما در حج كه هستيد، بتوانيد آن كاري را كه «وَتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَي النّاس» ايجاب مي كند، انجام بدهيد، تمام دنياي اسلام را زير پوشش گرفته ايد.
81 ـ واقعاً گل سرسبد جماعي حج ما همين مراسم برائت است.
82 ـ ما در حج بايد بتوانيم فرهنگ و اخلاق و منش و رفتار مردم خودمان را طوري بكنيم كه اين ها الگو بشوند و كساني كه نگاه مي كنند، يادشان نرود.
83 ـ حج اصلا براي منقلب شدن است.
84 ـ حج بايد ما را معنوي كند.
85 ـ حج ميراث متقين است.
86 ـ حج، ميراث اين ملت و ميراث اين انقلاب و متعلق به آن است ما بايد از همه مظاهر و ظواهر و شعاير حج استفاده بكنيم.
87 ـ حج عبادت است و ذكر و دعا و استغفار، اما عبادتي و ذكر و استغفاري در جهت ايجاد حيات طيّبه امت اسلامي و نجات آن از زنجيرها و غل هاي استعباد و استبداد و خداوندان زر و زور، و تزريق روح عزّت و عظمت به آن و زدودن كسالت و ملالت از آن.
88 ـ حج مي تواند روح توحيد را در دل ها زنده كند و تكه پاره هاي امت بزرگ اسلامي را به هم وصل كند.
89 ـ حج ميتواند دردهاي مسلمين را به علاج نزديك كند و بزرگترين درد آنان را ـ كه سلطه فرهنگي و اقتصادي و سياسي كفر و استكبار است ـ درمان نمايد.
90 ـ حج ميتواند دلبستگيهاي اسارت آفرين را از دل ها بشويد و در مقابل، ارتباط با خدا و با بندگان خدا را در فرد و جمع مسلمانان تقويت نمايد.
91 ـ خدا را سپاس كه حج را همچون ذخيره اي تمام نشدني و چشمه اي هميشه جوشان و چون جويباري زلال و مستمر براي امت خالده قرارداد.
92 ـ حج مظهر توحيد, و كعبه خانه توحيد است.
93 ـ طواف و سعي و رمي و وقوف و ديگر شعائرالله حج, هر يك به نحوي نمايش انجذاب به الله و طرد و نفي و برائت از انداد الله است .
94 ـ خانه خدا و حج بايد در همه زمان ها شرك را در لباس خاص آن زمان, و بت شريك خدا را با جلوه مخصوص آن بشناساند و نفي و طرد كند.
95 ـ حج و اجتماع عظيم بر گرد خانه توحيد, بايد آن مظاهر شرك را نفي كند و مسلمانان را از آن برحذر دارد.
96 ـ حج مظهر وحدت و اتحاد مسلمانان است.
97 ـ حج با مشاهد و مناسك و شعاير خود, بايد از شعوب و قبايل مختلفه, امت واحده پديد آورد و آن امت واحده را به وادي امن عبوديت مطلق خداوند هدايت نمايد.
98 ـ اگر حج كنگره عظيم ساليانه مسلمانان سراسر جهان است, بيگمان فوري ترين دستور اين كنگره, مسايل روز مسلمانان در هر نقطه از جهان است.
99 ـ اين معجزه حج است كه عليرغم وجود درگيري ها و منازعاتي كه در آن حكومت هاي مسلمان بارها در برابر يكديگر صف آرائي كرده اند , هرگز پيوندهاي فكري و عاطفي و ايماني ميان ملت هاي مسلمان قطع نشده و تاثيرات متقابل اين ملت ها همواره رو به افزايش بوده است.
100 ـ حج, يگانه فريضه اي است كه خداوند براي اداي آن همه آحاد مسلمين را از سراسر عالم و از خلوت خانه ها و عبادتگاه ها, به يك نقطه فرامي خواند.
101 ـ حج, آن درس هميشه زنده عملي و سازنده است.
102 ـ حج ابراهيمي آن است كه در آن مسلمين از تفرقه به جمعيت حركت كنند و كعبه را با معرفت به معناي رمزي آن طواف كنند و از ظاهر و پيكره مناسك به باطن و روح آن برسند و از آن براي زندگي خود و زندگي امت اسلام, توشه برگيرند.
103 ـ مراسم برائت در حج, اعلان بيزاري از قدرت ها است.
104 ـ به حجاج عزيز توصيه مي كنم از فرصت حج حداكثر استفاده را براي كسب آشنائي با برادران مسلمان خود بكنند و اوضاع جهان اسلام را از زبان و رفتار مسلمانان به دست آورند.
105 ـ خلال آيات حج, قرآن همه را به برائت از بت هاي مشركين فرا مي خواند فَاجْتَنِبُواالرِّجْسَ مِنَ الْاُوثان. . .
106 ـ حج, فريضه اي است كه مهمترين گرفتاري هاي سياسي امت اسلامي در آن و با آن قابل حل است.
107 ـ حج فريضه اي سياسي است و طبيعت و خصوصيات آن, اين را بروشني نشان مي دهد.
108 ـ حج, فريضه امت, فريضه وحدت, فريضه اقتدار مسلمين, فريضه اصلاح فرد و جمع و در يك كلمه، فريضه دنيا و آخرت است.
109 ـ حج در جوهر و ذات خود داراي دو عنصر اصلي است، تقرب به خدا در انديشه و عمل, و اجتناب از طاغوت و شيطان با جسم و جان. .
110 ـ حج درست وكامل, مي تواند بوسيله نزديك كردن دلها و تبادل آگاهي ها و افشاي توطئه ها, خطرناكترين توطئه هاي دشمن عليه اسلام و مسلمين را خنثي كند.
111 ـ من به همه برادران و خواهران مسلمان كه درمحشر عظيم حج گردآمده اند متواضعانه توصيه مي كنم كه درحج تدبر كنند.
112 ـ حج, آن شطّ هميشه جاري و آن عطيه بي زوال الهي است كه مسلمانان تا ابد مي توانند غبار رنج و مرارت و آلودگي و بيماري خود را در آن بِستُرند.
113 ـ حج اگر درست و كما فرض الله اقامه شود قادر است همچون داروئي شفابخش, همه بيماري هاي اصلي و علت هاي ناكامي را درمان كند.
114 ـ بر پايه همين درك درست از اهميت حج بود كه پس از پيروزي انقلاب كبير اسلامي در ايران, مسئله حج در صدر اقدامات بين المللي حكومت جمهوري اسلامي قرار گرفت.
115 ـ همه حجاج عزيز را به اغتنام فرصت اين ايام بزرگ فراخوانده, همگان را به تدبر در حج و توشه برداري معنوي و روحي براي بقيه عمر دعوت مي كنم.
116 ـ در ميان فرائض ديني، حج ، بزرگترين فريضه اي است كه در آن هر دو جنبه فردي و اجتماعي به شكلي نمايان، گنجانيده شده است.
117 ـ در جنبه اجتماعي، حج در ميان همه فرائض اسلامي بي همتا است، زيرا مظهري از قدرت و عزت و اتحاد امت اسلامي است.
118 ـ حج بي برائت حج نيست ملت هاي مسلمان بدانند كه اگر با هم باشند دست خدا با آنها است و دست خدا مقتدرتر از هر پديده قدرتمند در عالم وجود است.
119 ـ برادران و خواهران عزيز در همه جاي جهان! ميعاد بزرگ حج را مغتنم بشماريد.
120 ـ در حج به صداي بلند اعلام اتحاد كنيد، به صداي بلند بيزاري خود را از جبهه استكبار و ظلم و نفاق فرياد كنيد.
121 ـ ملت ايران حج را جايگاه رفيعي براي رشد آگاهي امت اسلام ميشمارد و از حضور خود به نفع همه جهان اسلام و نه فقط منافع خود، بهره مي طلبد.
122 ـ همه حجاج عزيز را به اغتنام فرصت گرانبهاي حج براي خودسازي شخصي و آينده سازي اجتماعي دعوت مي كنم.
123 ـ نخستين هديه حج به كسي كه مايل است چشم خود را به حقايق بگشايد و از نيروي خدادادي " فهم پديده ها " بهره بگيرد، همان معرفت و شناخت است.
124 ـ ديدن تودههاي عظيم حجگزار، از نقاط گوناگون عالم و با زبانها و رنگها و نژادهاي گوناگون، افق ديد مسلمان را گسترش ميدهد و از مرزهاي شخصي و قومي و ملي فراتر مي برد.
125 ـ در خود اعمال حج، رمي جمرات نماد دشمن شناسي و دشمن ستيزي است.
126 ـ برائت در حج بمعني افشاي .توطئه دشمن و ا علام بيزاري از آن است.
127 ـ حجاج عزيز ايراني! با استعانت از خداي بزرگ بكوشيد تا معرفت را كه از بزرگترين دستاوردهاي حج است، به دست آوريد.
128 ـ اگر مسلمانان قدر حج را بشناسند ،بخش مهم ي از اين حصار نوميدي و تلقين ضعف كه بر گرد ملت ها كشيده شده است ويران خواهد شد.
129 ـ حجاج عزيز ايراني را به كوشش هر چه بيشتر براي كسب فيض معنوي و حفظ متانت و وحدت و شركت در جماعات و كسب ذخيره روحي و اخلاقي فرا ميخوانم.
130 ـ حج براي همين نزديكي و صدا به صدا رساندن مسلمانان سراسر جهان است.
131 ـ حج، نِماد امت اسلامي و آموزنده نوع رفتاري است كه اين امت بزرگ براي تامين سعادت خود بايد در پيش گيرد.
132 ـ ميتوان حج را در حركت هدفمند و آگاهانه و متنوّعِ همگان در جهتي واحد خلاصه كرد.
133 ـ امت اسلامي اكنون برابر الگوي حج، به حركت بزرگ و هدفداري در زندگي واقعي خود نيازمند است و همه، چه دولتها و چه ملّتهاي مسلمان، در اين مسئوليّت سهيمند.
134 ـ امت اسلامي در چنين اوضاع حساس و خطيري بيش از هميشه به درسگيري از الگوي حج نياز دارد.
135 ـ معنويت حجّ، همين در ذكرُاللَّه است كه چون روح در يكايك اعمال حجّ گنجانيده شده است.
136 ـ حجّ يكي از برترين تدابير اسلام در غفلت زدائي است.
137 ـ عبادات و مناسك حجّ، فرصت ميدهد كه ما اسارت و وابستگي غفلتبار خود به لذّتطلبي و هوس و تنآسائي را موقتاً ترك كنيم.
138 ـ بُعد سياسي، محور اصلي در حج، نمايش هويت متحد امّت اسلامي است.
139 ـ برائت از مشركان نداي قلبي و فطري همهي ملتهاي مسلمان است. موسم حج تنها نقطهئي است كه اين ندا ميتواند از سوي همهي اين ملتها با صداي بلند طنين افكند.
140 ـ حج، از اين جهت، استثنايي و بيهمتاست كه درآن، هم دلها و جان ها صيقل مي يابد.
141 ـ مسافر ديار حج، در همهي اين مراسم بايد خود را در محضر حق متعال بداند، خود را در انبوه متراكم جمع، با محبوب تنها ببيند، با او راز و نياز كند.
142 ـ دعوت الهي به حج براي آن است كه مؤمنان خود را در كنار يكديگر ببينند و نُمادي از وحدت پيكرهي مسلمين را به چشم خود بنگرند.
143 ـ حج براي تقرب دستجمعي به خدا و بَرائت دستجمعي از شياطين اِنْس و جِن است. تمرين اتحاد و پيوستگي امت اسلامي است.
144 ـ حجگزارانِ عزيز را به خُشوع و ذِكر و اِنابِه و تلاوت قرآن باتدبّر و حضور در نمازهاي جماعت و مهرباني با حاجيانِ كشورهاي ديگر و پرهيز از وقتگذرانيهاي بيهوده، فرا ميخوانم.
145 ـ حج بايد آئينه تمام نماي اتحاد و زمينهساز نزديكي بيشتر مسلمانان باشد.