قرآن بُرنده‌ترین ابزار ایران در حج برای تبلیغ بین مذاهب اسلامی است قرآن بُرنده‌ترین ابزار ایران در حج برای تبلیغ بین مذاهب اسلامی است قرآن بُرنده‌ترین ابزار ایران در حج برای تبلیغ بین مذاهب اسلامی است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
قرآن بُرنده‌ترین ابزار ایران در حج برای تبلیغ بین مذاهب اسلامی است قرآن بُرنده‌ترین ابزار ایران در حج برای تبلیغ بین مذاهب اسلامی است قرآن بُرنده‌ترین ابزار ایران در حج برای تبلیغ بین مذاهب اسلامی است قرآن بُرنده‌ترین ابزار ایران در حج برای تبلیغ بین مذاهب اسلامی است قرآن بُرنده‌ترین ابزار ایران در حج برای تبلیغ بین مذاهب اسلامی است

قرآن بُرنده‌ترین ابزار ایران در حج برای تبلیغ بین مذاهب اسلامی است

یکی از قاریان بین‌المللی کشورمان فعالیت‌های حول محور قرآن کریم را بُرنده‌ترین ابزار جمهوری اسلامی ایران و بعثه مقام معظم رهبری در ایام حج برای تبلیغ بین مذاهب اسلامی عنوان کرد.

مسعود نيكدستی، قاری بين‌المللی كشورمان، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با بيان اين مطلب گفت: بُرنده‌ترين ابزار و اهرم بعثه مقام معظم رهبری در تبليغ بين مذاهب اسلامی در ايام حج، قرآن كريم است، زيرا قرآن كريم زبان مشترك تمام مسلمان است.

وی در ادامه افزود: تبليغ بر روی خوش‌خوانی قرآن كريم و تبحر قاريان و حافظان قرآن جمهوری اسلامی ايران كه اكثر آنان دارای مذهب تشيع هستند، باعث تبليغ قرآن كريم، مذهب تشيع و كشور جمهوری اسلامی ايران می‌شود.

اين قاری بين‌المللی اظهار كرد: تلاوت قرآن كريم توسط قاريان و حافظان ايرانی در ايام حج، تأليف و ترقيق قلوب می‌كند، يعنی بعد از اين كه قاريان ايرانی قرآن كريم را تلاوت می‌كنند، آيات الهی در دل مؤمنان نافذ می‌شود.

نيكدستی تصريح كرد: البته وقتی قاريان و حافظان ايرانی در ماه مبارك رمضان برای تبليغ قرآن كريم به كشورهای ديگر اعزام می‌شوند، مسائل ديپلماتيك و سياسی تحت‌الشعاع قرائت‌های قرآن كريم قرار می‌گيرد و بارها اين موضوع اتفاق افتاده كه سفير كشور ما در آن كشور خاص عنوان كرده كه بعد از تلاوت‌های قرآن توسط قاريان ايرانی، حرف‌هايمان نسبت به گذشته بُرندگی بيشتری پيدا می‌كند.

وی گفت: از جهت ديگر تبليغ دين مبين اسلام ناب محمدی كه همان تشيع است، در موسم حج بسيار برجسته است، زيرا يكی از لازمه‌های حج ابراهيمی كه حضرت امام خمينی(ره) بر آن تأكيد می‌كردند، بحث قرآن كريم است.

اين قاری بين‌المللی عنوان كرد: متأسفانه در بسياری از كشورهای اسلامی و حتی گاهی در ايران بحث قرآن كريم به صورت قرائت مطرح می‌شود، اما مهمترين مرحله انس با قرآن كريم عمل به دستورات قرآن كريم است و موسم حج بهترين مكان برای تمرين كردن عمل به قرآن كريم است.

نيكدستی بيان كرد: خداوند در ابتدای سوره مباركه «توبه» می‌فرمايد كه «بَرَاءةٌ مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ إِلَي الَّذِينَ عَاهَدتُّم مِّنَ الْمُشْرِكِينَ»، يعنی «اعلام بيزاري [و عدم تعهد] از طرف خدا و پيامبرش نسبت به آن مشركاني كه با ايشان پيمان بسته‏‌ايد» و اين آيه شريفه برای ما مسلمانان نازل شده، اما متاسفانه مسلمانان جهان كمتر به آن عمل می‌كنند.

وی اظهار كرد: از جهت ديگر در سرزمينی كه به نام سرزمين وحی خوانده می‌شود و به ويژه در مكان مقدسی به نام مسجد‌الحرام كه مقدس‌ترين مكان دنيا است، تلاوت قرآن كريم باعث ايجاد اثر معنوی بر افراد قاری و حافظ می‌شود، همچنين شنوندگان اين آيات و حتی كسانی كه خبر تلاوت‌ها به گوش آن‌ها می‌رسد، بسيار تأثيرات معنوی شگرفی دارد.

اين قاری بين‌المللی گفت: ما بارها شاهد اين موضوع بوده‌ايم كه در طبقه دوم مسجدالحرام وقتی قاريان ايران آيات نورانی قرآن كريم را تلاوت می‌كردند، بسياری از حجاج از كشورهای مختلف به اشتياق خاصی به تلاوت‌ها گوش می‌دهند و اين نشانه علاقه مسمانان سراسر جهان به قرآن كريم و آيات نورانی آن است.

اين قاری بين‌المللی تصريح كرد: اين كار باعث وحدت جهان اسلام می‌شود، زيرا قرآن كريم زبان مشترك تمام مسلمانان در سراسر عالم است و قاريان و حافظان ايرانی اين موضوع را با صوت بسيار خوش برجسته می‌كنند و وقتی ما زيبايی قرآن كريم را با صوت خوش هويدا می‌كنيم، گرايش به اين موضوع بيشتر از پيش می‌شود.

نيكدستی در پاسخ به اين سوال كه آيا نحوه و شكل انتخاب اعضاء جهت اعزام كاروان قرآنی به حج مناسب است؟ و چه شاخص‌هايی برای انتخاب صحيح خواهد بود، عنوان كرد: علت اعزام قاريان، حافظان و گروه‌های تواشيح به حج دو علت دارد، يكی بحث تبليغ و ديگری بحث تشويق استادان، قاريان، حافظان قرآن كريم و گروه‌های تواشيح است.

وی بيان كرد: البته موضوع مهم در اين كار بحث تبليغ است، زيرا تبليغ بايد فاكتورهای لازم خود را داشته باشد و يكی از موارد اين موضوع اين است كه قاری اعزامی بايد آشنا و تاحدودی مسلط به زبان‌های خاص مانند زبان انگليسی و عربی باشد.

اين قاری بين‌المللی گفت: يكی ديگر از موارد بسيار مهم در اين زمينه خوش‌خوان بودن قاريان اعزامی است، زيرا نمايندگان مسلمان از سراسر جهان به اين كنگره عظيم اعزام شده‌اند، همچنين جوان‌گرايی تا اندازه‌ای خوب است، اما اگر در اين مورد افراط شود، به مشكل برخواهيم خورد.

نيكدستی اظهار كرد: البته افراد و نهاد‌هايی كه مسئول اعزام قاريان، حافظان و گروه‌های تواشيح هستند، بايد تقويت شوند، برای نمونه سال گذشته آقای «ميرزاجانی» مسئول كاروان اعزامی به حج بودند و وی با سن جوانی كه داشتند، بسيار خوب اين هئيت را همراهی كردند و باعث شد يكی از پر تلاش‌ترين سفرهای كاروان قاريان به موسم حج ايجاد شود.


| شناسه مطلب: 8051







نظرات کاربران