گزارشی از بخش آمار و انفورماتیک ستاد مکه مکرمه - آمار و اطلاعات پنهانی نداریم

گزارشی از بخش آمار و انفورماتیک ستاد مکه مکرمهآمار و اطلاعات پنهانی نداریم زائران می‌توانند با دسترسی به سیستم یکپارچه رایانه‌ای در لابی هتل دار هادی، دوستان و آشنایان خود را در برنامه نرم‌افزاری بخش آمار و انفورماتیک سازمان حج و زیارت جست‌وجو کنند. این

گزارشي از بخش آمار و انفورماتيك ستاد مكه مكرمه
آمار و اطلاعات پنهاني نداريم

زائران مي‌توانند با دسترسي به سيستم يكپارچه رايانه‌اي در لابي هتل دار هادي، دوستان و آشنايان خود را در برنامه نرم‌افزاري بخش آمار و انفورماتيك سازمان حج و زيارت جست‌وجو كنند.

اين خبري است كه مهندس عليرضا يمقاني، مدير بخش رايانه سازمان و مسئول آمار و انفورماتيك ستاد مكه مكرمه به «زائر» مي‌دهد و همين خبر ما را براي دريافت اطلاعات بيشتر از اين بخش به برج سوم مجموعه بزرگ دار هادي راهنمايي مي‌كند. چرا كه در اين دفتر به ظاهر كوچك و نيروهاي كم‌شمار آن، كارهاي بزرگي انجام مي‌شود و تمام آمارهاي ورودي به مكه مكرمه از جمهوري اسلامي ايران يا مدينه منوره، نوع و ظرفيت پروازهاي هواپيمايي كشورمان يا هواپيمايي سعودي، منطقه‌بندي و اسكان زائران، اطلاعات مربوط به مديران و عوامل كاروان‌ها، آمار طبخ غذا، اطلاعات هزينه‌ها و ... را مي‌توانيد از همين اتاق شيشه‌اي بگيريد.

6 نرم‌افزار جديد براي امسال

برنامه‌هاي نرم‌افزاري بخش آمار و انفورماتيك ستاد مكه مكرمه به گونه‌اي طراحي شده كه مي‌تواند تمام اطلاعات زائران ايراني را در اختيار همه افراد مسئول قرار دهد. اين اطلاعات به صورت دسته‌بندي شده در جداول مخصوصي نگهداري مي‌شود تا علاوه بر يكسان‌سازي آمارها و پرهيز از اختلاف در خروجي هريك از واحدها، اطلاع‌رساني بر مبناي اين داده‌ها نيز آسان شود. به گونه‌اي كه امروز مي‌توانيم آمار ورود زائران به مكه مكرمه را روزها جلوتر دريافت كنيم.

يمقاني درباره تهيه نرم‌افزارهاي مختلف براي تسهيل در طبقه‌بندي داده‌هاي رايانه‌اي مي‌گويد: «كار ما در سه بخش قبل از انجام عمليات حج، هنگام موسم و پس از عمليات حج تقسيم مي‌شود كه توليد نرم‌افزارهاي هر بخش از وظايف ما به شمار مي‌رود.»

او نگارش 6 نسخه‌ جديد و كامل نرم‌افزاري براي ساماندهي امور حج را از مهم‌ترين اقدامات بخش رايانه سازمان حج و زيارت طي سال گذشته تا امسال مي‌داند و مي‌گويد: «نوشتن برنامه از يك سو و قرار دادن اين برنامه‌ها روي اينترنت، حجم رفت و آمد مديران كاروان‌ها و زائران به سازمان حج و زيارت و نمايندگي‌ها و ادارات كل در شهرستان‌ها را تا حد بسيار چشمگيري كاهش داد. به شكلي كه مي‌توانيم ادعا كنيم، زائران در سال جاري توانستند با استفاده از امكانات اينترنتي، كاروان مورد نظر خود را انتخاب كنند و به سازمان حج و زيارت نيايند.»

يمقاني ادامه مي‌دهد: «مديران كاروان‌ها نيز كه پيش از اين بايد نرم‌افرار را از ما دريافت كرده و پس از ورود اطلاعات زائران، آمار تكميلي را در اختيار ما قرار مي‌دادند، با استفاده از نسخه تحت وب توانستند اين كار را بدون مراجعه انجام دهند.»

به گفته او، 6 نرم‌افزار ويژه‌اي كه يا امسال براي اولين بار نوشته و تهيه شده و يا نسخه تكميلي نرم‌افزارهاي سال‌هاي گذشته است، به بخش ويزا و رواديد، ثبت‌نام زائران، عمليات مالي در مركز، نظارت بر عملكرد مالي شهرستان‌ها و استان‌ها، مجوز صدور بليت و صورت‌جلسات پروازي اختصاص دارد.»

او در تشريح كاركرد و اهميت اين نرم‌افزارها مي‌گويد: «با وجودي كه رياست سازمان حج و زيارت بر استفاده از هر دو سيستم رايانه‌اي و سنتي براي ثبت‌نام زائران و فعاليت مديران كاروان‌ها تأكيد كرده بود، نسخه نرم‌افزاري به خوبي توانست آزمايش خود را در اين بخش پس دهد و كامل و بي‌نقص باشد.»

يمقاني همچنين اظهار مي‌دارد: «قبلاً سيستم ثبت‌نام استاني و عمليات مالي به اتمام مي‌رسيد و نسخه‌اي از آن به صورت اطلاعات مندرج روي سي‌دي تحويل سازمان حج و زيارت مي‌شد. در حالي كه امسال با تهيه نرم‌افزار تحت وب، علاوه بر اينكه كار ثبت‌نام و عمليات مالي شهرستان‌ها را آسان كرده‌ايم، مي‌توانيم بر تمام مراحل عمليات مالي، قبل از ارسال به مركز نظارت داشته باشيم.»

سومين نرم‌افزاري كه بخش رايانه سازمان طراحي و اجرا كرده است، نرم‌افزار مالي و حسابداري است كه اين كار با نظارت امور مالي سازمان حج و زيارت انجام شده است.

برنامه‌اي براي دو كشور

اما مهم‌ترين نرم‌افزاري كه براي امسال طراحي شده، مورد استفاده مشترك دو كشور جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي قرار مي‌گيرد. دولت ميزبان در حج سال جاري بر تهيه گذرنامه عادي و ارائه اطلاعات رواديد به صورت نسخه اينترنتي تأكيد كرده است. به اين معني كه ديگر نبايد اطلاعات حجاج ايراني روي سي‌دي يا ديسكت به بخش رواديد ارائه مي‌شد.

يمقاني در اين باره مي‌گويد: «اگر دير اقدام مي‌كرديم، همين اصرار مقامات سعودي مي‌توانست براي ما بحران‌زا باشد.»

يكي ديگر از نرم‌افزارهاي طراحي شده از سوي بخش رايانه سازمان حج و زيارت، برنامه صدور مجوز براي ارائه بليت و رزرواسيون هواپيمايي و نرم‌افزار ديگر، تهيه صورت ‌جلسات پروازي است كه امكان ورود اطلاعات از تمام فرودگاه‌ها را آسان مي‌كند.

اقدام ديگري كه اين بخش به عنوان وظايف خود لحاظ كرده است، اين است كه با هماهنگي اداره گذرنامه و اداره كل امور اتباع خارجي از پرواز افراد ايراني به وسيله هواپيماهاي فعال در سفر زائران اعزامي از سازمان حج و زيارت جلوگيري مي‌كند.

يمقاني درباره آمادگي بخش متبوع خود براي به‌كارگيري اين نرم‌افزارها مي‌گويد: «بايد حج را به لحاظ آماري و انفورماتيك بدون تنش و نگراني آغاز مي‌كرديم. براي همين، كارشناسان ما از ارديبهشت ماه سال جاري، كارشان را همزمان با خدمات رساني به زائران عمره آغاز كردند و امروز، تمام اين نرم‌افزارها امتحان خود را به خوبي پس داده و در اختيار همه مديران مكه و مدينه است. مثلاً امروز اگر زائري در منطقه 8 مكه مكرمه هتل خود را گم كند، نيازي به مراجعه به ستاد گمشدگان نيست، بلكه مدير يك منطقه ديگر مي‌تواند با جست‌وجوي نام او در نرم‌افزارهاي موجود، كاروان، هتل و نشاني محل اقامت آن زائر را پيدا كند. به عبارت ساده‌تر، توزيع اطلاعات به گونه‌اي است كه همه بتوانند به سادگي از آن استفاده كنند.»

طعم غذا، رايانه‌اي مي‌شود!

مدير بخش رايانه سازمان حج و زيارت و مسئول آمار و انفورماتيك ستاد مكه مكرمه، درباره نرم‌افزار آشپزخانه‌هاي متمركز در اين شهر و مدينه منوره نيز حرف‌هاي جالبي دارد. او مي‌گويد: «يكي از آرزوهاي ديرينه مسئولان سازمان، طبخ غذا در اين آشپزخانه‌ها و برنامه‌ريزي پخت غذا به وسيله نرم‌افزارهاي ويژه بود. بنابراين، با استفاده از اين برنامه‌ها، طعم و مزه غذاها هم يكسان مي‌شود كه البته بايد بخش‌هايي از نرم‌افزار آشپزخانه تصحيح شود.»

شايد ندانيد كه توزيع خيمه‌ها و اختصاص اتوبوس در مشاعر نيز به وسيله رايانه صورت مي‌گيرد. بنابراين، بيشترين استفاده از ظرفيت‌هاي موجود در ايام موسم از نرم‌افزارها مي‌شود.

يمقاني همچنين درباره تأخير در پروازهاي هواپيماها به عربستان سعودي و انتقادهايي نسبت به شركت طرف قرارداد سعودي مي‌گويد: «امسال اين تأخيرها به طور ميانگين به 3 دقيقه در هر پرواز كاهش يافته بود، اما آنچه موجب گلايه زائران و سازمان حج و زيارت شد، تأخير طولاني مدت يك پرواز به دليل بروز اشكال در يكي از موتورها بود كه ميانگين تأخيرها را نيز به شدت بالا برد.»

آخرين اطلاعات پروازها

بد نيست بدانيد تا پايان يك‌شنبه، 78 هزار و 961 نفر از طريق 2 شركت ايران‌اير و هواپيمايي سعودي وارد عربستان سعودي شده‌اند كه 61 هزار و 754 نفر از آنها در مكه مكرمه به سر مي‌برند. اين در حالي است كه 30 هزار و 713 نفر از اين تعداد از طريق مدينه منوره وارد مكه شده‌اند و بقيه،‌ ورودي فرودگاه جده هستند.

همچنين در برنامه پروازي زائران، 150 پرواز رفت (ايران به عربستان سعودي) به عهده ايران‌اير و 188 پرواز به عهده هواپيمايي ماهان، طرف قرارداد با عربستان سعودي است. علاوه بر اين، زائران با 158 پرواز هواپيمايي جمهوري اسلامي و 191 پرواز هواپيمايي سعودي به كشور عزيزمان باز خواهند گشت.


| شناسه مطلب: 81334