گفت و گو با یک روشندل در مدینه گفت و گو با یک روشندل در مدینه گفت و گو با یک روشندل در مدینه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
گفت و گو با یک روشندل در مدینه گفت و گو با یک روشندل در مدینه گفت و گو با یک روشندل در مدینه گفت و گو با یک روشندل در مدینه گفت و گو با یک روشندل در مدینه

گفت و گو با یک روشندل در مدینه

سیدمرتضی نیکزاد، مدیرعامل بنیاد فرهنگی قرآنی روشندلان است که در سفر به مدینه منوره،‌ در بعثه مقام معظم رهبری در این شهر، حضور پیدا کرده است و در مصاحبه ای با خبرنگار پایگاه حج، توضیحاتی را درباره چاپ قرآنی به خط بریل در این موسسه و دیگر فعالیت های بنیاد فرهنگی قرآنی روشندلان ارائه داده است.

سیدمرتضی نیکزاد، مدیرعامل بنیاد فرهنگی قرآنی روشندلان است که در سفر به مدینه منوره،‌ در بعثه مقام معظم رهبری در این شهر، حضور پیدا کرده است و در مصاحبه ای با خبرنگار پایگاه حج، توضیحاتی را درباره چاپ قرآنی به خط بریل در این موسسه و دیگر فعالیت های بنیاد فرهنگی قرآنی روشندلان  ارائه داده است.

پایگاه حج: آقای نیکزاد قبل از این که بنیاد شما قرآن را به خط بریل چاپ کند قرآن بریل وجود نداشت؟
چرا وجود داشت ولی در رسم الخط و ضبط و علایم وقف، ایرادهایی داشت. در سال 82 با کمک دوستان و مشورتی که با اساتید و علما داشتیم، بنیاد فرهنگی قرآنی روشندلان را راه اندازی کردیم. در مرحله اول آموزش علوم قرآنی و برگزاری مسابقه و همایش قرآنی برای نابینایان بود. به تدریج وارد کار  چاپ و نشر قرآن شدیم. دو سال برای چاپ این قرآن کار پژوهشی انجام شد و در نهایت سال گذشته این قرآن به خط بریل چاپ شد و در اختیار نابینایان قرار گرفت.

image_20115211357404371.jpg


پایگاه حج: بنیاد شما با موسسه رودکی ارتباطی دارد؟
حوزه فعالیت موسسه رودکی عمومی است. برای نابینایان همه نوع کتابی از آموزشی گرفته تا داستان و رمان و ...  منتشر می کند و برنامه های مختلف فرهنگی و آموزشی دارد. بنیاد ما فقط درباره علوم قرآنی و اهل بیت کار می کند. موسسه رودکی زمانی قرآنهایی را به خط بریل به تقلید از اردن چاپ می کرد، اما الان دیگرچاپ نمی شود.

پایگاه حج: قرآنی که الان همراه شماست تمامِ قرآن است؟
نه! قرآن بریل حجم زیادی دارد. این قرآن که می بینید مجلد نهم از قرآن بریل شامل جزء های 25 و 26 و 27 است. هر جلد این قرآن سه جزء است. اگر قرآن کامل بریل را بخواهید، ده جلد می شود. این البته بدون ترجمه است اگر ترجمه داشته باشد دو برابر می شود. این قرآن از مرکز طبع و نشر قرآن در ایران مجوز گرفته است.

پایگاه حج: هزینه چاپ این قرآن چقدر است؟
هر جلد حدود 6000 تومان تمام می شود، اما ما با یک سوم قیمت در اختیار نابینایان قرار می دهیم. با این تخفیف هم، قیمت دوره کامل قرآن 20 هزار تومان می شود.

پایگاه حج: سفرتان به مدینه کاری است یا زیارتی است؟
زیارتی است ولی دیدم حالا که برای زیارت می روم، می توانم امکان همکاری با عربستان برای گسترش برنامه های قرآنی از جمله چاپ قرآن برای نابینایان را پیگیری کنم. در سفری که به سوریه داشتیم با کمک رایزن فرهنگی ایران در دمشق، با معاون وزیر اوقاف سوریه که مسئول امور قرآنی آن کشور است، ملاقاتی کردم. در آن ملاقات صحبتهای زیادی شد. پرسیدم برای نابینایانتان موسسه قرآنی دارید؟ گفت نه. گفتم مسابقات قرآنی دارید؟ گفت نه. گفتم کلاس قرآنی جداگانه برای نابینایان دارید؟ گفت نه. بعد گفت مگر شما دارید؟ گفتم بله، من خودم مسئول موسسه قرآنی نابینایان هستم. بعد گفتم اگر شما برای نابینایانتان کاری نکنید آمریکا و اسرائیل به روش خودشان جای خالی کار شما را پر می کنند. خیلی افسوس خورد که برای نابینایان کشورش کاری نشده و پیشنهاد داد که تجاربمان را در اختیارشان بگذاریم .

پایگاه حج: این  قرآن برای هر نابینایی که بخواهد قرآن بخواند از هر ملیتی که باشد قابل استفاده است؟
بله کاملا. همانطور که چینی ها، ایرانی ها، عرب ها و مسلمانان بینای دیگر ملیتها، وقتی می خواهند قرآن بخوانند از روی قرآن عربی می خوانند، نابینایان این ملتها هم از روی یک قرآن که به خط بریل عربی نوشته شده، می توانند بخوانند. همانطور که یک فرد بینا  قرآن خواندن را می آموزد، خواندن قرآن بریل را باید به نابینایان آموزش داد.

پایگاه حج: در این قرآن بریل، صداها و علائم وقف و ابتدا هم وجود دارد؟
بله. این علامتها بین المللی است و تمام قرآنهایی که چاپ می شود، همین علامتها را دارد. در ضمن در اول قرآن یک راهنما به عربی و فارسی آمده که علایم وقف را معرفی کرده است. هم رسم الخط این قرآن با استانداردهای بین المللی مطابقت دارد، و هم علامتهای وقفش.

پایگاه حج: تا الان تیراژ چاپ قرآن بریل در بنیاد شما چقدر بوده؟
تا الان 12 هزار جلد قرآن چاپ کرده ایم. تعدادی از آنها با ترجمه است و تعدادی هم بدون ترجمه و اینها را در اختیار نابینایانی از ایران و عراق قرار داده ایم.

پایگاه حج: هدفتان از مطرح کردن زمینه های فعالیت بنیاد فرهنگی قرآنی روشندلان در عربستان چیست؟
می خواهیم اگر بشود از امکانات همدیگر استفاده کنیم. مثلا اگر در عربستان در زمینه چاپ قرآن بریل امکانات بیشتری هست، برای نابینایان کشورهای مختلف قرآن بریل تهیه شود. .اگر  بعثه مقام معظم رهبری در مدینه هم ببیند که شرایط مهیاست، ما می توانیم قرآنهای بریل را که چاپ می کنیم به مدینه بفرستیم تا در اختیار زائران ایرانی و غیر ایرانی نابینا قرار گیرد.

image_20115211355488281.jpg
 
 
 
اخبار مرتبط:
 


| شناسه مطلب: 8152







نظرات کاربران