حسین شیران، مسئول فرودگاه ستاد مدینه:حجاج امسال پروازهای آرام‌تری را در مسیر بازگشت تجربه می‌کنند

حسین شیران، مسئول فرودگاه ستاد مدینه:حجاج امسال پروازهای آرام‌تری را در مسیر بازگشت تجربه می‌کنند نخستین هواپیمای حامل حجاج ایرانی مدینه بعد، شب گذشته فرودگاه این شهر را به مقصد کشورمان ترک کرد و تا الآن، صدها تن از هموطنان ما از دو فرودگاه بزر

حسين شيران، مسئول فرودگاه ستاد مدينه:حجاج امسال پروازهاي آرام‌تري را در مسير بازگشت تجربه مي‌كنند

نخستين هواپيماي حامل حجاج ايراني مدينه بعد، شب گذشته فرودگاه اين شهر را به مقصد كشورمان ترك كرد و تا الآن، صدها تن از هموطنان ما از دو فرودگاه بزرگ جده و مدينه منوره به سرزمين پرافتخار ايران پا نهاده‌اند. بدين ترتيب، با پايان برنامه يك ماهه حج تمتع و زيارت حرم نبوي، حجاج كشورمان از اين دو مبدأ به كشور باز مي‌گردند كه همين سفر 3 ساعته، حاشيه‌ها و ماجراهاي خاص خودش را دارد.

اولين موضوعي كه نظر همه را به خود جلب مي‌كند، بار زائران است كه معمولاً مسأله‌آفرين مي‌شود و دردسرهاي خاصي را به دنبال خود دارد. چرا كه بعضي از زائران ايراني‌ با پيروي از فرهنگ بردن سوغات، بار خودشان را آنگونه كه شركت‌هاي هواپيمايي را به زحمت مي‌اندازد، حمل مي‌كنند و متأسفانه، سفارش‌هاي مسئولان را ناديده مي‌گيرند.

حسين شيران، مسئول حمل و نقل و فرودگاه ستاد مدينه، قبل از آنكه نخستين هواپيماي حامل حجاج ايراني از اين شهر پرواز كند در گفت‌وگو با «زائر» شركت كرد تا علاوه‌ بر اينكه تازه‌ترين اخبار و اطلاعات مربوط به سفرهاي هوايي پيش روي حجاج را در اختيار مخاطبان نشريه بگذارد، زائران را با مسائل اين سفرها بيشتر آشنا كند.

روند پرواز حجاج از مدينه به سمت كشور كه از ديشب آغاز شده، از نظر شما رضايتبخش است؟

ديشب، اولين هواپيماي بوئينگ 747 ايران‌اير، ساعت 22 و پنجاه دقيقه، مدينه منوره را به مقصد تهران ترك كرد. شب قبل از آن، بار مسافران تحويل فرودگاه شده بود كه مجموعه عمليات، بدون هرگونه مشكلي انجام شد و خوشبختانه بار هيچ مسافري روي زمين نماند. البته بار غيراستاندارد در ميان چمدان‌ها و بسته‌هاي زائران ديده مي‌شد كه اميدوارم ديگر اين قبيل مسائل، عمليات پرواز را دچار مشكل نكند.

با آغاز پروازها، روزانه چند هواپيما حجاج ايراني را به ميهن بازمي‌گرداند؟

هر روز، 11 پرواز با 5 هواپيماي ايران‌اير و 6 هواپيماي خطوط هوايي سعودي از فرودگاه مدينه انجام مي‌شود كه اين رقم در روزهاي آخر به پانزده پرواز خواهد رسيد تا اينكه در 22 دي ماه، آخرين گروه حجاج مدينه بعد، اين شهر نوراني را به مقصد كشور ترك خواهند كرد.

به بار غيراستاندارد اشاره كرديد. تعريف شما از اين گونه بارها چيست؟

ابعاد استاندارد چمدان‌ها و ساك‌ها را سازمان حج و زيارت در توافق با شركت‌هاي هواپيمايي، قبلاً به مديران كاروان‌ها ابلاغ كرده است. به لحاظ وزني هم طبق قراردادهاي بين‌المللي، يك بسته نبايد بيش از بيست كيلوگرم وزن داشته باشد. چون كارگري كه مي‌خواهد چمدان‌ها و بسته‌ها را حمل كند يا در هواپيما جاي دهد، بايد توان انتقال آن را داشته باشد و به او آسيب نرسد. بنابراين، دارا بودن وزن مازاد، علاوه بر اينكه ممكن است موجب صدمه به كارگران شود، به بار ديگران يا حتي به وسائل خود زائر خسارت وارد كند. باري كه سنگين است، حمل نمي‌شود، بلكه پرت مي‌شود. از طرفي، بار اضافه و غيراستاندارد موجب كم شدن امتياز مديران كاروان مي‌شود و اگر كارواني تمام بار خود را به صورت قانوني و استاندارد حمل كند، مدير آن كه در توجيه زائران موفق بوده است، تشويق مي‌شود.

بعضي از بسته‌ها، داراي وزن و ابعاد استاندارد است، اما پوشش ضعيفي دارد. در اين باره چه بايد كرد؟

تعدادي از زائران براي آنكه هزينه‌اي براي خريد چمدان مناسب ندهند از كيسه‌هاي «افغاني» استفاده مي‌كنند. اين كيسه‌ها به راحتي پاره شده و بار مسافر در مراحل مختلف نقل و انتقال از بين مي‌رود. شركت‌هاي هوايي يا بيمه‌گر هم در قبال اين بسته‌ها هيچ مسئوليتي ندارند و خسارتي به صاحب بار پرداخت نمي‌كنند. زائري كه براي خريد سوغات، هزينه‌هاي بسياري را متحمل مي‌شود، بهتر است در بسته‌بندي آن هم دقت داشته باشد كه دچار دردسر نشود.

بعضي از زائران عقيده دارند كه داشتن حداكثر چهل كيلوگرم براي هر مسافر كم است. با توجه به اينكه بعضي‌ها يك چمدان لباس، پتو و ساير اقلام را با خودشان از ايران آورده‌اند، چه مي‌شود كرد؟

البته سازمان حج و زيارت اين پيش‌بيني را كرده و پتو و ساير وسايل مورد نياز را در مكه و مدينه در اختيار زائران قرار مي‌دهد. بنابراين، آوردن اقلامي مانند پتو، اقدامي غيرضروري بوده و ما نمي‌توانيم قراردادهاي شركت‌هاي هوايي را به اين دليل زير پا بگذاريم. اين نكته را اضافه كنم كه تا امروز، حداكثر تا 2 كيلو بار اضافه به هر زائر تخفيف داده شده است.

يكي از دغدغه‌هاي حجاج از گذشته‌هاي دور، معطلي و سرگرداني در فرودگاه‌هاي مبدأ و مقصد بوده است. امسال، چه تمهيداتي براي معطل نشدن آنها انديشيده شده است؟

امسال، قسمت بار از بخش مسافر جدا شده است. بنابراين، زائر هيچ كاري با بار خودش ندارد و آن را بايد يك روز زودتر از زمان پروازش تحويل دهد. او با اين شيوه، سفر آرام‌تري را تجربه خواهد كرد، چون دغدغه تحويل بار ندارد. انتقال بار در 3 شيفت و با نظارت هواپيمايي بر عملكرد عربستان سعودي انجام مي‌شود. اين نظارت باعث مي‌شود كه بار در سلامت كامل به مقصد برسد و بر اثر نقل و انتقال غيراستاندارد آسيب نبيند. ما حتي تمهيداتي را پيش‌بيني كرده‌ايم كه كارگران بخش حمل بار، وسائل و بسته‌هاي زائران ايراني را با دقت بيشتري حمل كنند، چرا كه ما در بين ساير كشورها، تقريباً بيشترين سوغات را به كشور مي‌بريم.

اين حجم آيا با ظرفيت باري هواپيماهاي مسافربري تناسب دارد؟

اگر به اطلاعتان برسانم كه يكي از كاروان‌هاي ديروز صبح ما، معادل يك تريلر بار داشت، تعجب مي‌كنيد. طبيعي است كه اين حجم بار به خصوص با ظرفيت هواپيماهاي ماهان كه طرف قرارداد سعودي‌هاست، تناسبي ندارد. چرا كه ماهان به جز يك مورد از هواپيماهاي ايرباس استفاده مي‌كند و اين گونه هواپيماها از ظرفيت كمتري نسبت به بوئينگ 747 برخوردار است.

بارهايي كه بيش از ظرفيت ارسال مي‌شود، چه سرنوشتي پيدا خواهند كرد؟

شركت‌هاي هوايي موظفند بار استاندارد و قانوني مسافر را به مقصد برسانند. ما ناگزيريم گاهي يك هواپيماي مسافربري را با صندلي خالي و مخزن پر از بار راهي كشور كنيم كه بار حاجيان ايراني روي زمين نماند.

يكي از دغدغه‌هاي حجاج، انتقال آب زمزم است. گويا يكي از مشكلات هواپيمايي هم همين است.

هر مايعي مي‌تواند در بخش بار به بار ديگران آسيب جدي وارد كند. بنابراين، قرار دادن آب زمزم در چمدان‌هاي بخش بار، كاملاً مغاير با قراردادهاي بين‌المللي است و هر زائر مي‌تواند مقدار مشخصي، حداكثر تا 4 ليتر به صورت وكيوم شده در ساك دستي خودش به كشور انتقال دهد. براي وكيوم كردن ظروف آب نيز مي‌شود در فرودگاه مدينه از دستگاه‌هاي مخصوص استفاده كرد، منتها پيش از آن بايد بسته‌بندي ظروف، صحيح باشد.

با اين وصف، وزن ساك دستي و همراه مسافر زياد مي‌شود.

حجاج بايد اين موضوع را هم در نظر داشته باشند. قانون به ما اجازه مي‌دهد كه بار دستي را حداكثر تا 5 كيلوگرم تحويل بگيريم. اين بار نيز به اشياي قيمتي، پول، تلفن همراه و ... زائر اختصاص دارد. درخواست ما از زائران اين است كه وسايل ارزشمند خودشان را در بار نگذارند، چرا كه طبق قوانين، در صورت مفقودي، تعهدي بر شركت هوايي مترتب نيست.

به عنوان سئوال آخر، درباره فاصله زياد زمان عزيمت كاروان از هتل به سمت فرودگاه و ساعت پرواز توضيح دهيد. اين فاصله كه گاهي تا 5 ساعت ادامه دارد، زائران را خيلي خسته مي‌كند.

ما به مديران كاروان‌ها ابلاغ كرده‌ايم كه زائرانشان را تا 3 ساعت قبل از زمان پرواز به فرودگاه بياورند. منتها بعضي از حجاج، دير به جمع ديگران مي‌پيوندند و موجب ناهماهنگي مي‌شوند. بنابراين، مدير كاروان ناگزير است زمان حركت به سمت فرودگاه را 2 ساعت زودتر اعلام كند. وگرنه حتي اگر يك كاروان، تنها 2 ساعت قبل از موقع پريدن هواپيما هم به فرودگاه مدينه برسد، امور پروازي‌اش به موقع انجام مي‌شود و كسي از سفر جا نمي‌ماند.


| شناسه مطلب: 81750