رییس سازمان حج و زیارت در گفتگو با زائرتأکید کرد:جهت گیری فرهنگی و معنوی
تازه از راه رسیده بود، توی همان اتوبوس که از فرودگاه به بعثه میآمد، درخواست گفتگو را مطرح کردیم که با روی باز پذیرفت. یکی دو ساعت بعد از دفترش تماس گرفتند و گفتند شما تشریف میآورید یا حاج آقا به اتاق نشریه زائر بیایند که قرار گذاشتیم دفتر ایشان. س
تازه از راه رسيده بود، توي همان اتوبوس كه از فرودگاه به بعثه ميآمد، درخواست گفتگو را مطرح كرديم كه با روي باز پذيرفت. يكي دو ساعت بعد از دفترش تماس گرفتند و گفتند شما تشريف ميآوريد يا حاج آقا به اتاق نشريه زائر بيايند كه قرار گذاشتيم دفتر ايشان. ساعت هفت كه از حرم آمده بود، ما را پذيرفت، با سعهصدر و بدون احساس خستگي همه سوالها را شنيد و پاسخ داد، با اينكه بلافاصله پس از مصاحبه جلسه داشت اما حدود 90 دقيقه با زائر گفتگو كرد.
خاكسار قهرودي در خصوص تحقق شعار نوآوري و شكوفايي در عمليات حج با تأكيد بر اينكه نگاه كارگزاران حج همواره نگاهي اصلاحگرا و آرمانخواه است، گفت: تأكيد مقام معظم رهبري تكليف ما را سنگينتر و مسؤوليتمان را بيشتر كرد و براي همين در تمام حوزههاي كاري تيمهاي ويژهاي براي طرحهاي نو، تقويت نقاط قوت و رفع نواقص طراحي شد... براي اطلاع از كم و كيف نوآوريهاي حج87 گفت وگوي زائر با رييس سازمان حج و زيارت را در ادامه بخوانيد
امسال گويا اقدامات خوبي در بخش مسكن زائران درمكه تدارك ديده شده است...
بله! امسال 20 درصد ظرفيت اسكان هم در محلهاي نزديك به حرم و هم در موقعيتهاي مناسبتري تدارك ديده شده كه از جمله خواستههاي زائران نيز بوده است. اين اقدام نه تنها نسبت به سال گذشته بلكه در طول تاريخ برگزاري حج يك فعاليت بيسابقه است.
محلهاي جديد چه ويژگيهايي دارد؟
- موقعيت و خدمات مسكنهاي جديد مانند موقعيت و خدمات هتلهاست و همچنين از نظر نزديكي به حرم، مشكل رفت و آمد براي زائران ندارد و زائران ميتوانند به صورت پياده از اين محلها به حرم رفت و آمد كنند.
در حوزههاي ديگر چه نوآوريهاي داشتهايد؟
- امسال براي نخستين بار تمام مديران كاروانها موظف شدند، از طريق شوراهاي فرهنگي، يك برنامه فرهنگي و اجرايي 30 روزه را طراحي كنند. بر اين اساس مديران و عوامل اجرايي براي تمام روزهاي حضور زائر در عربستان برنامههايي دارند كه نتيجه آن نظاممند شدن فعاليتهاي زائر در اين سفر معنوي و زندگي 30 روزه اوست. البته جهتگيري اصلي اين طرح و برنامهها فرهنگي و معنوي است. مديران كاروانها اين برنامهها را قبل از اعزام به صورت مكتوب در اختيار مديران استاني قرار ميدهند تا مديران سازمان حج بر مبناي اين طرح و برنامه كاروانها، عملكرد و برنامههايشان را در عربستان ارزيابي كنند. اين نكته را هم بايد بگويم كه اين برنامهريزيها، بودجه و امكانات مورد نياز را نيز نظاممند ميكند. در واقع با اين كار مطلع ميشويم كه مثلاً چه بودجهاي براي چه برنامهاي و با چه رويكردي هزينه شده است.
در حوزه اجرايي چه تحولاتي صورت گرفته است؟
- يك نمونه از فعاليتهاي اجرايي بحث آشپزخانه متمركز است. از دغدغههاي اصلي ما در سازمان، كاهش عمليات اجرايي بر عهده مديران كاروانها بود، كه از سال 80 با توجه به مقررات كشور عربستان در خصوص طبخ متمركز و خارج از منازل و هتلها، تصميم بر ايجاد آشپزخانه مركزي بود اما باز هم كاروانها به صورت فردي در آن آشپزخانه فعاليت ميكردند، امسال ما تقريباً به يك نظام طبخ صنعتي نزديك شدهايم. از پايان موسم حج سال گذشته طراحيهايي انجام شد كه با همكاري برخي نهادهاي داخلي، برخي سازمانهاي كشور عربستان و حتي برخي شركتهاي خصوصي ديگر كشورهاي مورد تأييد به نظاممند شدن طبخ مركزي كمك كرد. برنامهريزي، حمايت، تأمين مالي و تجهيز اقلام مورد نياز اتفاق افتاد به طوري كه امسال ضمن صرفهجويي در موارد مصرفي و استفاده بهينه از نيروي انساني، كيفيت محصولات نيز بسيار عالي است و طبق نظر كارشناسان به استانداردهاي بهداشتي بسيار نزديك شدهايم و طبخ صنعتي در عمليات حج زائران ايراني، در حال تكميل شدن است.
و در ساير بخشها؟
در امر حمل و نقل، بهبود برنامهريزي و اجرا را داشتيم، در امر آموزش و توجيه عناصر خدماتي كارهاي خوبي براي ارائه خدمات بهتر انجام شده است، در بحث اطلاعرساني نسبت به سال گذشته تفاوتهاي جدي و محسوسي داشتهايم؛ هم جزوات منتشر شده در اختيار زائران قرار گرفته و هم مديران كاروانها در اين مورد براي تشريح جزوات، توجيه شدهاند. همچنين نرمافزارهاي خوبي با قابليت نصب بر روي موبايل، طراحي و در اختيار زائران قرار گرفته است تا از سردرگمي حجاج در مدينه و مكه و احتمال گم شدن آنها جلوگيري شود. همچنين براي نخستين بار نقشه جامع و دقيقي در اختيار مديران كاروانها قرار دادهايم و... در امر خدمات درماني و پوشش بيمهاي نيز با اقدامات جديدي روبهرو بودهايم، زائر از 48 ساعت قبل از پرواز تا دو هفته پس از بازگشت به كشورمان، تحت پوشش خدمات بيمه است.
هدف سازمان از اين تحولات چه بوده است ؟
تمام اين تحولات با اين هدف اتفاق افتاده كه زندگي زائر در اين ايام ويژه و معنوي، فارغ از دغدغههاي روزمره باشد تا هر چه بيشتر به تحول دروني خود دست يابد و توشهاي كامل و غني براي خود دست و پا كند.
اين گفتگو ادامه دارد...