گزارش وحدت‌آفرینی رسالت پیروان مکتب اهل بیت علیهم‌السلام

گزارشبه قلم یک زائر وحدت‌آفرینی رسالت پیروان مکتب اهل بیت علیهم‌السلامدکتر مسعود فکری ،عضو هیات علمی دانشگاه حج به عنوان یکی از شعائر بزرگ اسلامی و عرصة تجلی ابعاد گوناگون پیام توحیدی، در لایه‌های عمیق و در هم‌تنیدة خود، آموزه‌ها، دستاوردها و نتایج

گزارش
به قلم يك زائر

وحدت‌آفريني رسالت پيروان مكتب اهل بيت عليهم‌السلام
دكتر مسعود فكري ،عضو هيات علمي دانشگاه

حج به عنوان يكي از شعائر بزرگ اسلامي و عرصة تجلي ابعاد گوناگون پيام توحيدي، در لايه‌هاي عميق و در هم‌تنيدة خود، آموزه‌ها، دستاوردها و نتايج ارزشمندي را در بر دارد. اينكه قرآن كريم از هدف و غايت اين سفر ملكوتي و سراسر نور و رحمت به «ليشهدوا منافع لهم» (تا آنكه بهره‌هاي آن را دريابند) ياد مي‌كند، اشارتي است به چشمة فياض خيرات و بركاتي كه هر سال از منبع اتصال اقيانوس انسان‌ها به مبدأ لايزال الهي‌هاي حج، جوشش و ريزش مي‌كند. توجه به ابعاد فردي، اجتماعي، سياسي، فرهنگي و اقتصادي حج و نماياندن آن به مسلمانان، آنان را به بهره‌برداري شايسته از اين گنج بي‌پايان رهنمون مي‌سازد.
يكي از دستاوردهاي مهم و برجستة حج تقويت و گسترش بنيان وحدت و همگرايي در ميان مسلمانان است، كه اگر مهم‌ترين هدف حج نباشد، از جملة اهداف مهم حج به شمار مي‌رود. بخشي از اين مهم توسط شريعت نوراني اسلام و مناسك و شعائر در نظر گرفته شدة در آن همچون احرام طواف، وقوف‌، رمي، حلق و قرباني در زمان و مكان مشترك و هماهنگ به انجام مي‌رسد و بي‌شك پروردگار درس يكپارچگي و همگرايي را در درون آنها مورد عنايت قرار داده است. اما بخش ديگر آن وحدت و تقريبي است كه مسلمانان با رفتار و منش و تعامل با يكديگر در اين سفر معنوي تحقق مي‌بخشند. وظيفة توجه به وحدت اختصاص به گروه ويژه و خاصي از مسلمانان ندارد، بلكه بايد همة كساني كه عمق پيام توحيد را درك كرده و ضرورت‌ها و بايسته‌هاي جامعة مسلمانان را دريافته باشند، خود را نسبت به اين مهم مسوول بدانند.آنچه در اينجا از اهميت بسياري برخوردار است، جستجوي راه‌هايي ساده است تا بتوان علاوه بر آنكه پيشگامي شيعيان را در تحيكم وحدت و باور به آن مي‌نماياند، در عمل نيز به نزديكي دل‌ها و تبادل فرهنگي و گشوده شدن باب آشنايي ميان اعضاء اين خانواده از دورترين نقطة خاور دور تا منتهي اليه قارة سياه و حتي مسلمانان ساكن‌ كشورهاي مغرب زمين را فراهم آورد.
اما بيش و پيش از آنكه از اهميت و ضرورت و جايگاه وحدت و همگرايي مسلمانان سخن بگوييم  كه بايستگي آن در جهان ناآرام كنوني بر هيچ منصفي پوشيده نيست، مناسب است كه از گسترش عملي و كاربردي آن در سطح عمومي و به عنوان يك رسالت فراگير گفت‌وگو نماييم.
و در برابر اين پرسش كه يك زائر و حج‌گزار معمولي با صرف نظر از سطح دانش و آگاهي و قدرت برقراري ارتباط با ديگران چه كارهايي را مي‌تواند در اين راستا انجام دهد؟
بديهي است كه اين رفتارها آنقدر گسترده و متنوع هستند كه شرح و ياد كردن همة آنها در اين مجال كوتاه و مختصر نمي‌گنجد اما به عنوان نمونه برخي از آنها را مي‌توان نام برد كه از اولويت بيشتري برخوردارند:
1- برخورد و روبه‌رو شدن با ديگر مسلمانان با روي گشاده و لبخند و تبسم.
2- احترام به ديگران در مقدم داشتن آنها در همه جا حتي ورود و خروج  در اماكن عبادي.
3- سهيم كردن ديگران در آنچه در اختيار ماست، همچون فراهم ساختن امكان نشستن براي ديگران در شرايط شلوغي و ازدحام، تقديم قرآن و يا برداشتن آن پس از تلاوت.
4- كمك به ناتوانان به‌ويژه در شرايط خاص و نيازمندي به ياري و امداد.
5- احترام به عقايد و باورهاي ديگران همچون عبور نكردن از مقابل نمازگزار و بلند نخواندن قرآن يا دعاهاي مستحبي.
6- پذيرفتن با سعة صدر انتقاد يا تذكراتي كه ديگر مسلمانان به ما مي‌دهند.
7- توجه بيشتر به عبادات و اعمال مشترك مسلمانان نظير نمازهاي واجب و شركت در جماعت.
8- پرهيز از مجادله‌ها و گفت‌وگوهاي بي‌حاصل به‌ويژه در موقعيت‌هاي غير مناسب.
9- رعايت اخلاق و منش اسلامي در تعامل با ديگران در بازار و خيابان و اماكن عمومي و پرهيز از تمسخر و كلمات ناپسند.
10- تلاش براي گشودن باب آشنايي با ديگران در حد استفاده از كلمات و  تعابيري همچون سلام، تقبل الله و مانند آن.
موارد ياد شده هر چند ساده و بسيار عمومي است اما چنانچه به فرهنگ رايج ما تبديل شود، نقش بسزايي در گسترش وحدت و نزديكي ديگران به پيروان مكتب اهل بيت عليهم‌السلام دارد.

به بهانه حضور كاروان جانبازان و همسرانشان در مدينه منوره
زناني از جنس  نور و بلور

از ابتداي خلقت، دنيا جنگ‌ها و حماسه‌هاي كوچك و بزرگي به خود ديده است، تاريخ بشر گواه اين مدعاست كه انسان – اين خليفه تنهاي خدا بر زمين – گاه «بَلْ هُمْ اَضَلْ» مي‌شود وكارهايي مي‌كند كه حيوان‌ها نيز بر هم روا نمي‌دارند. قابيل، نخستين قاتل فطرت‌پاك آدمي بود، قاتل سرشتي كه خدا، روح خود را در آن دميده بود.
قرنهاست كه شورش‌ها، عصيان‌ها، آشوب‌ها، كشورگشايي‌ها و جاه‌طلبي‌ها فجايع بزرگ انساني مي‌آفريند اما توجه به اين مطلب بس عميق است كه در كنار هر شورش و آشوب و عصياني، حماسه‌اي خلق مي‌شود ماندگار تا خداوند باز هم خطاب به ملائكه‌اش بگويد: «اُسْجُدُوا لِآدَمْ».
قيام امام حسين(ع) در برابر ظلم و فساد يزيد، نمونه بارز اين مدعاست، همان هنگام كه آسمان شاهد شنيع‌ترين صحنه‌هاي انساني است زينب(س) قافله‌سالار كاروان كربلا با چشمان خدايي‌اش هيچ جز زيبايي نمي‌بيند.
طبيعت اين‌گونه است، روح‌هاي بزرگ و متعالي، در عمق فاجعه‌ها شكل مي‌گيرد.
جنگ 8 ساله تحميلي عليه ايران، نزديك‌ترين واقعه زماني نبرد حق و باطل است. آنگاه كه فرد كينه‌توز و جاه‌طلبي با عنوان صدام جان و مال و ناموس و خاك ملتي را به آتش مي‌كشد و غيور مرداني از قبيله حسين(ع) برمي‌خيزند و شيرزناني به مانند عقيله بني‌هاشم دوشادوش مردان خود به دفاع از حيثيت انساني خود مي‌ايستند.
جنگ ما، تنها دفاعي مقدس نبود، عرصه آزمايش بود و كوره گداخته شدن تا گوهرهاي انساني آشكار شود.
شهدا پيروزمردان اين عرصه بودند و جانبازان شاهدان هميشه بيدار و همسران جانباز راويان و جسوران حماسه‌ بزرگ ايران اسلامي.
همسران آسماني جانبازان، زناني از جنس نور و بلورند، آنها كه استقامت و صبوري را از زينب آموختند.

اصلاحيه
در سومين شماره نشريه زائر و در صفحه 9 خبري درج شد كه رييس مركز هيأت پزشكي حج در مدينه منوره طي نامه‌اي مديريت مركز پزشكي مدينه منوره را آقاي محمد جان نثاري معرفي كرده‌اند، مراتب بدين ترتيب اصلاح مي‌‌شود

 


| شناسه مطلب: 82000