بارگاه امید پیوند نور با نور

بارگاه امید مبارک باد اول ذیحجه سالروز ازدواجی آسمانیپیوند نور با نورصغری ممبینیدر شب اول ذیحجه که هلال ماه با کرشمه خودنمایی می‏کرد، خورشید به خانه علی علیه‏السلام وارد شد. باد صبا همه را خبر رسانید که: زیور ببندید؛ نور با نور پیوست و جهان روشن شد. درخت

بارگاه اميد

مبارك باد اول ذيحجه سالروز ازدواجي آسماني
پيوند نور با نور
صغري ممبيني
در شب اول ذيحجه كه هلال ماه با كرشمه خودنمايي مي‏كرد، خورشيد به خانه علي عليه‏السلام وارد شد. باد صبا همه را خبر رسانيد كه: زيور ببنديد؛ نور با نور پيوست و جهان روشن شد. درختان شكوفه‏هاي خود را بر زمينيان ارزاني داشتند. ابرها مُشك بر زمين باريدند و از خاك صد هزار لاله بر آمد. هلهله‏اي از شادي و پايكوبي برخاست و جهان يكسره در شور و ولوله شد. ازدواجي ساده با ساز و برگي اندك، اما صفا و صميميتي بسيار، صورت گرفت كه تحسين همگان را بر انگيخت و اسوه‏اي براي آيندگان شد. آن پيوند ساده و بي‏ريا جز پيوند دو معصوم و برگزيده، علي و فاطمه، نبود.

مراسم خواستگاري علي عليه‏السلام از فاطمه عليهاسلام
علي عليه‏السلام سر به زير انداخته و از نهايت حيا با سرانگشتان خود زمين را لمس مي‏كند و از گفتن درخواست خود خجالت مي‏كشد تا اين‏كه رسول‌خدا(ص) سكوت را مي‏شكند و از او مي‏خواهد درخواستش را بر زبان آورد. علي عليه‏السلام در حالي كه عرق شرم بر جبين مباركش چون شبنمي بر گُل نشسته بود، با خجلت و كم‏رويي و با جملاتي زيبا و سرشار از ادب، فاطمه عليهاسلام را از پدرش خواستگاري كرد. بدين سان مولاي شيعيان براي امر مهم ازدواج قدم پيش گذاشت تا به سنّت پايدار اسلام و پيامبرخدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم عمل‏كند؛ زيرا هيچ‏كس بيش از او به سنّت رسول‏خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم پايبند نبود تا جايي كه حتي خواسته خود را هيچ‏گاه بر خواسته پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم مقدّم نداشت.
پاسخ فاطمه زهرا عليهاسلام به خواستگاري علي عليه‏السلام
مسلّم است كه فاطمه خواستگاران بسياري داشت. اما حضرت فاطمه زهرا عليهاسلام كه شايسته‏ترين بانوي هستي است به ملاكي جز تقوا و فضيلت، در انتخاب همسر نمي‏انديشد؛ از اين رو وقتي پدر بزرگوارش نظر او را درباره ازدواج با علي عليه‏السلام جويا شد. سكوت سراپاي فاطمه عليهاسلام را فرا گرفت و از شرم و حيا هيچ نگفت. پيامبر خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم رضايت دخترش را از حالت او دريافت و در حالي كه خنده نمكيني بر لبانش نقش بسته بود، علي را از سكوت فاطمه كه در حقيقت نشانه رضايت او بود خبر داد.
مراسم عقد
در مراسمي ساده و دور از هر گونه هياهو و با نيكوترين كلام، خطبه عقد جاري شد. سپس پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم خطاب به مردم فرمودند: «شما را گواه مي‏گيرم كه من بر طبق سنّت پايدار اسلام فاطمه را همسر او مي‏گردانم. اميدوارم خداوند در بين آن‏ها مهر و محبّت قرار داده، پراكندگي‏شان را سامان دهد و اين وصلت را برايشان فرخنده گرداند و از لطف خويش به آنان فرزندان پاك و پاكيزه مرحمت فرمايد و نسلشان را سبب رحمت و بركت و گنج علم و حكمت و موجب امنيت ملّت اسلام قرار بدهد». سپس علي عليه‏السلام نيز خطبه‏اي ايراد كرد و دوباره پيامبر آنان را دعا كرد و همه آمين گفتند. پيامبراكرم صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم كه از پيوند مبارك فاطمه عليهاسلام و علي عليه‏السلام موجي از شادي در دلش جاري بود به نزد دختر دلبندش آمد و او را با اين جملات تبريك گفت: «دخترم، تو را به عقد مردي در آورده‏ام كه بهترين مردان عالميان است و تمام امتيازات خوب را داراست. دخترم او اولين كسي است كه به من ايمان آورده و با من نماز خوانده در شب هجرتِ من جان بر كف نهاده، در بستر من خوابيد و خداوند بر فداكاري او بر من و بر فرشتگان مباهات نمود. او علي مرتضي است». راستي چه‏كسي غير از علي بن ابي طالب عليه‏السلام لياقت همسري فاطمه زهرا عليهاسلام را داشت؟ و چه كسي غير از او مي‏توانست قدر فاطمه عليهاسلام را بداند؟ و چه كسي جز فاطمه(عليهاسلام) شايسته همسري علي عليه‏السلام بود؟
مهماني عروسي
روز جمعه فرا رسيد. عدّه بسياري به مهماني عروسي دعوت شدند و طعام نيكويي فراهم شد كه گوشت و نان آن را پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم داد و به دستور پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم روغن و خرما را علي عليه‏السلام فراهم آورد. پيامبر آستين خود را بالا زد و در پخت غذا همكاري كرد. در آن جشن با شكوه وتاريخي عباس و حمزه، عموهاي پيامبر و علي، و عقيل، برادر امير المؤمنين عليه‏السلام، از مهمانان پذيرايي مي‏كردند و رسول خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم با دستان مبارك و پر بركت خود، غذا را از ديگ بيرون مي‏آورد. مهماني عروسي حضرت علي عليه‏السلام و فاطمه عليهاسلام هم مثل مراسم عقد با سادگي و صفا و آرامش انجام گرفت.
سفارش‏هاي پيامبر به حضرت‏علي عليه‏السلام و فاطمه عليهاسلام
سه روز پس از عروسي، پيامبر اسلام صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم به خانه‏ي فاطمه عليهاسلام آمد و احوال او را جويا شد و از او پرسيد: «شوهرت را چگونه يافتي؟» حضرت فاطمه فرمود: «پدر جان شوهرم را بهترين شوهر يافتم، ولي جمعي از زنان قريش نزد من آمدند و به من گفتند: رسول خدا تو را به ازدواج مردي تهي دست در آورده است. پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم فرمود: «سوگند به خدا در خير خواهي تو كوتاهي نكردم، شوهر تو در تقدّم به اسلام از همه پيش‏تر است و در علم، از همه عالم‏تر، و در حلم از همه بردبارتر است».سپس به حضرت فاطمه عليهاسلام سفارش كرد: «دخترم شوهر تو نيكو شوهري است درهمه‏ي امور او را اطاعت كن». و رو به علي عليه‏السلام كرد و فرمود: «با همسرت مدارا و مهرباني كن».

شكوفه‌هاي نوآوري
درگفت وگو با حجت الاسلام والمسلمين
 محمد جواد فاضل لنكراني
بازنگري در احكام  و مناسك
حجت الاسلام والمسلمين محمد جواد فاضل لنكراني، مسوول مركز فقهي ائمه اطهار با اشاره به اينكه ما در ابعاد علمي و فقهي همواره با افقهاي تازه و مسائل جديدي مواجه هستيم، اعتقاد دارد در ميان ابواب فقهي يكي از اعمال و واجباتي كه هر ساله مسائل جديدي را پيش روي بزرگان، مراجع و اهل نظر قرار مي‌دهد، مسأله حج است.
 از اين رو مي‌توان گفت يكي از ويژگي‌هاي حج اين است كه هر سال داراي برخي مسائل نو است و مقصود از نوآوري در حج اين است كه با اين مسائل "نو پديد" چگونه برخورد كنيم.به اعتقاد اين عضو جامعه مدرسين حوزه علميه يكي از مسائل مهم در بحث نوآوري در حج را بررسي تغيير محل سعي در مكه مكرمه دانست كه فقها و بزرگان و حتي مسوولان حج بايد اين مسأله را مورد كنكاش قرار دهند و گفت: بايد ديد آيا محل سعي جديد اشكال دارد يا خير چرا كه در حال حاضر مسوولان حج به اين نتيجه رسيدند كه به دليل كثرت جمعيت بايد محل سعي را توسعه داد از اين رو اجتهاد صحيح در حوزه مباحث فقهي بايد در اين زمينه وارد شود چرا كه نوآوري و شكوفايي به اين معناست كه مسائل جديد را كشف و بررسي كنيم.
حجت الاسلام والمسلمين فاضل لنكراني كه با خبرنگار زائر گفت‌وگو مي‌كرد، با اشاره به اينكه چند سالي است كه مسوولان مسجد الحرام و حج در عربستان زوار را مجبور مي‌كنند كه از طبقه اول مسجد الحرام كه بالاتر از كعبه است به طواف بپردازند، تصريح مي‌كند كه اين مسأله يكي ديگر از مسائل نوپديد در حج و مورد ابتلاي همه است و هنر اجتهاد اين است كه در اين حوزه وارد شود كه اين امر خود نوعي نوآوري در امر حج و به طبع آن نوآوري در فقه است.
به اعتقاد وي بررسي مسأله جابه جايي مقام ابراهيم و قرباني كردن در منا نيز از ضرورياتي است كه بايد از سوي مراجع مورد توجه قرار گيرد. همچنين با توجه به اينكه مكه نيز مانند ساير شهرهاي دنيا در حال توسعه است مكان جغرافيايي منا نيز نوعي پرسش در اذهان عموم ايجاد كرده است چرا كه اين مسأله تاثير زيادي در اعمال عمره گزاران دارد درمجموع نياز است كه برخي از مجتهدين تخصص خود را منحصر به مسائل حج كنند و اين مسائل جديدنيز مطرح و پاسخ‌يابي شود.
مسوول مركز فقهي ائمه اطهار(ع) همچنين معتقد است ايجاد ارتباط ميان علماي كشورهاي اسلامي و مراجع شيعي نوعي نوآوري در امر حج است كه موجب تبادل افكار و انديشه در باب حج مي‌شود و اين نياز جوامع اسلامي است چرا كه حج، تجمع بزرگ مسلمانان است كه بايد نوآوري در آن به عنوان مسأله‌اي ضروري مورد توجه قرار گيرد.
وي ادامه مي‌دهد: انسجام اسلامي شعاري نيست كه مختص يكسال و يك ماه و يك دوره خاص باشد، امت اسلام نيازمند وحدت دائمي و همراهي هميشگي است؛ اين مهم در كنگره عظيم حج به راحتي قابل تحقق و دستيابي است.

يك توصيه
از پرحرفي و سر و صداي بيهوده  براي همسفرها بپرهيزيد، شايد آنها نياز به استراحت
داشته باشند.

يك  نكته
بهترين ساعات تماس تلفني با شما  از ايران بين ساعات دو الي سه بعدازظهر
 و يا بعد از نيمه شب مي‌باشد.


| شناسه مطلب: 82040