گفت و شنید

گفت و شنیدگفت‌وگو با مولوی اسحاق مدنی  مشاور رییس‌جمهور در امور اهل سنت هیچ محدودیتی  نداریم بخش افتاء مدیریت اهل سنت در بعثه مقام معظم رهبری مستقر است و مولوی اسحاق مدنی اداره آن را بر عهده دارد. گفت‌وگوی ما با ایشان پیرامون مسائل

گفت و شنيد
گفت‌وگو با مولوي اسحاق مدني  مشاور رييس‌جمهور در امور اهل سنت

هيچ محدوديتي  نداريم

بخش افتاء مديريت اهل سنت در بعثه مقام معظم رهبري مستقر است و مولوي اسحاق مدني اداره آن را بر عهده دارد. گفت‌وگوي ما با ايشان پيرامون مسائل و موضوعات تحت مسؤوليت ايشان است.


* اهم برنامه‌هاي بخش افتاء را بيان بفرماييد.
- كار اين قسمت قبل از موسم حج آغاز مي‌شود با جلسه‌هاي توجيهي ويژه روحانيون كاروان‌هاي اهل سنت. امسال هم اين جلسات را در بعثه داشتيم. در بعثه مقام معظم رهبري همانگونه كه براي زائران شيعه ما كه اكثريت هستند و بخشي براي افتاء در نظر گرفته شده، براي اهل سنت هم مكاني وجود دارد تا چنانچه اگر روحانيون كاروان‌ها درباره مسأله‌اي نظر علماي خود را بخواهند به ايشان ارائه شود. در دارالافتاء ما، هم علماي شافعي حضور دارند و هم علماي حنفي.
* دارالافتاء اهل سنت مدينه است يا مكه؟
- در هر دو مكان داريم اما مراجعين ما در مكه بيشتر از مدينه است.
* سابقه دارالافتاء اهل سنت را هم بفرماييد.
- احتمالاً از اوايل انقلاب شروع به كار كرده است اما وقتي مسووليت بعثه به آقاي ري‌شهري سپرده شده شكل بهتري گرفت و روزبه‌روز بهتر شد.
* مراجعين به دارالافتاء از وضعيت رضايت دارند؟
- بله. ما هيچ محدوديت و تفاوتي با بخش شيعه نداريم، شايد بخش شيعه به خاطر مراجعات بيشتر، كارش گسترده‌تر باشد اما امكانات موجود اختصاص يافته به ما به نحوي است كه رضايت مراجعين را در پي دارد. امسال هم كه كار خوبي انجام شد و به تمام روحانيون كاروان‌هاي اهل سنت و مفتي‌ها كارت تلفن دادند و ايشان هر موقعي نياز باشد با همان تلفن تماس مي‌گيرند و مسائل را مي‌پرسند. خوشبختانه مراجعين ما رضايت دارند، من از همه روحاني‌هاي كاروان‌ها تشكر مي‌كنم چون در خدمت حجاج خود هستند و گاهي هم اگر اختلاف نظري ميان علما باشد مي‌آيند اين‌جا و حرف مي‌زنند و حل مي‌كنيم.
* در موضوع مورد بحث، مقايسه‌اي هم داشته‌ باشيم ميان وضعيت فعلي با قبل از انقلاب.
- قبل از انقلاب چون دولت حاكم مذهبي و ديني نبود و حتي ضدمذهب هم بود لذا توجهي به اين موضوع نداشتند لذا اصلاً قابل مقايسه نيست. آنها عنايتي به حج نداشتند.  آنها به حاجي توجه نداشتند، بالعكس مي‌گفتند چرا ارز مملكت را مي‌برند حج. اين جمهوري اسلامي بود كه به كشورهاي آفريقايي و اسلامي و عربي و دين و مذهب مردم توجه كرد.
* همانگونه كه گفتيد اين توجه روزبه‌روز بيشتر هم مي‌شود، از مصاديق تازه‌اش هم مي‌فرماييد؟
- موضوع كارت تلفن‌هاي امسال را كه گفتم. دو سال هم هست كه معينه‌ها اضافه شده‌اند و همين كه تا حدي آشنا هستند و خانم‌ها هم راحت‌تر با ايشان ارتباط مي‌گيرند خيلي خوب است.
* حضرت امام خميني(ره) بنيانگذار وحدت ميان مذاهب بودند، مايلم در ارتباط با وحدت موجود در ايران اسلامي سخن بگوييد؟
- هيچ انسان عاقلي منكر وحدت نيست. امام خميني(ره) با توجه به قرآن و حديث به وحدت شدت بخشيدند، امام(ره) اين خصوصيت را داشت كه هم مرجع تقليد بود و هم بنيانگذار، يعني صداي وحدت از جايي برخاست كه هم توان اجرايي داشت و هم ماهيت ديني، لذا اثرگذار بود. مقام معظم رهبري هم كه راه امام(ره) را ادامه داده‌اند حتي شايد بيشتر چون خودشان قبل از انقلاب در مناطق اهل سنت حضور داشتند و با شناخت بيشتري كه نصيب‌شان شده بود بيشتر كمك مي‌كردند. الحمدلله ما در ايران تا حد زيادي در امر وحدت موفق شده‌ايم، به هر حال اگر مشكلاتي هم بروز مي‌كند تا حدي طبيعي است. ما بايد صبر و حوصله و تحمل داشته باشيم و مصالح كشور را در نظر بگيريم. شايد كساني هم كه نسبت به وحدت مشكل دارند اگر مصالح را در نظر بگيرند قانع مي‌شوند چون منافع وحدت بسيار است. اين را بايد بدانيم همان‌طوري كه امام از توانايي بالايي در امور وحدت برخوردار بودند دشمنان هم، وحدت دارند بلكه پول بيشتري هم دارند. ضمن اين كه همه چيز را امتحان كردند و به اين نتيجه رسيدند كه هيچ چيز مثل اين اختلاف براي دشمنان سود ندارد. اين را بايد در مورد وحدت در نظر بگيريم.
* از فرصتي كه گذاشتيد سپاسگزاريم.

نوآوري در كاروان‌ها

تعيين همياران مدير و انتخاب حاجي نمونه در كاروان 17795

سيدعليرضا لواساني، مدير كاروان 17795 در اقدامي جالب وظايف خود را به بيست نفر از زائران كاروانش تفويض كرده است. وي با شناسايي زائران تحصيل كرده كاروان خود، ساير زائران را در گروه‌هاي ده نفري تقسيم نموده و مسؤوليت هر گروه را به يكي از بيست زائر برگزيده سپرده است تا يار و ياور مدير، روحاني و معينه كاروان باشند. نكته در خور توجه اين كه وي براي هر كدام از گروه‌هاي ده نفره اسامي زيبايي مثل هاجر، مني، صفا و از اين قبيل انتخاب كرده است. اين كاروان همچنين در نظر دارد چند تن از زائرين  خود را در پايان سفر حج به عنوان حاجي نمونه معرفي و هدايايي را تقديم ايشان نمايد.

تهيه و قرائت قرآن تك جزء  در كاروان 22115

كاروان 22115 شاهرود با هدف اشاعه فرهنگ قرائت قرآن و نيز استفاده بهينه از اوقات زائران و جلوگيري از اتلاف وقت ايشان در تردد مكرر به حرم امن الهي، حدود يك هزار جلد قرآن تك جزء را تهيه نموده تا ضمن توجه زائران به كلام وحي، مشكل كمبود وجود قرآن در ساختمان‌هاي محل استقرار زائران را در مكه مكرمه جبران نمايد. قرآن‌هاي تهيه شده با همياري خيرين بوده و عوامل كاروان با در اختيار قرار دادن موقت آنها به زائران، در اشاعه فرهنگ قرآني تلاش مي‌كنند. اين كاروان همچنين قرآن‌ها را در اختيار ساير كاروان‌هاي مستقر در محل اسكان و نيز مديران منطقه 3 مكه مكرمه قرار داده تا ايشان نيز از بركات تلاوت كتاب آسماني بهره‌مند شوند.

گفت‌وگو با «غلامرضا رضايي» مسوول حمل و نقل برون شهري و مشاعر:
جزييات برنامه تحويل اتوبوس‌ها و انتقال زائران به مشاعر مقدسه
درآستانة انجام مناسك حج و فرا رسيدن ايام تشريق، جابه‌جايي زائران به عرفات، مشعر و مني از دغدغه‌ مهم عمليات حج است كه در گفت‌وگو با غلامرضا رضايي مسوول حمل و نقل برون شهري و مشاعر، جزييات برنامه تحويل اتوبوس‌ها و انتقال زائران تبيين گرديد:

* زمان تحويل اتوبوس‌ها به كاروان‌ها؟
- براساس برنامه‌ريزي‌ها و هماهنگي‌هاي انجام شده، اتوبوس‌هاي ويژه انتقال و اعزام زائران ايراني از ساعت 14، روز هفتم ذي‌الحجه آماده تحويل به مديران كاروان‌ها است و آنان مي‌توانند نسبت به خروج و انتقال اتوبوس‌ها از پاركينگ ظرف مدت 20 تا 30 دقيقه براي هر كاروان اقدام كنند.
* مكان تحويل اتوبوس‌ها به كاروان‌ها؟
- مكان تحويل اتوبوس‌هاي ويژه زائران ايران در پاركينگ‌هاي دو شركت طرف قرارداد، حافل و تاسكو واقع در منطقه شميسي در 30 كيلومتري مكه است و مديران كاروان‌ها بايد نسبت به تحويل اتوبوس‌ها از پاركينگ‌هاي دو شركت رأس ساعت اعلام شده اقدام و اتوبوس‌هاي تحويلي را جهت انتقال زائران به مشاعر مقدس در نزديكي محل اسكان زائران پارك نمايند.
* توصيه به كاروان‌ها؟
 حتماً از عوامل اجرايي به تعداد لازم استفاده كنند تا خروج اتوبوس‌ها از پاركنيگ و انتقال آنها به محل اسكان زائران، به نحو مطلوب و در فرصت مناسب انجام شود. ضروري است به منظور پرهيز از سردرگمي زائران در روزهاي وقوف  در مشاعر مقدس، به محض تحويل اتوبوس‌ها، نشاني و مشخصات كاروان، شماره تلفن همراه مدير و معاون كاروان و هر اطلاعات لازم و مورد نياز ديگر را روي اتوبوس‌ها نصب كنند تا زائران در اندك زمان ممكن بتوانند اتوبوس كاروان خود را پيدا كنند.
*تدابير شما براي پيشگيري از هر سوء استفاده‌هاي احتمالي؟
- دريافت شماره تلفن همراه و اخذ مدارك رانندگان به منظور جلوگيري از هر گونه سوء استفاده احتمالي توسط آنان، تعيين محل دقيق پارك اتوبوس‌ها در پاركينگ‌هاي مشاعر پس از پياده كردن زائران در محل چادرهاي عرفات و مني توسط مدير يا عوامل اجرايي كاروان‌ها الزامي و ضروري است. منظور جلب اعتماد رانندگان پيشنهاد مي‌شود، مديران كاروان‌ها پس از پايان هر مسير، برگه بليت مسير انجام شده را مهر و امضاء كرده و تحويل راننده نمايند.
رعايت اين نكات باعث مي‌شود مشكلات احتمالي در روند نقل و انتقال زائران كشورمان به عرفات، مشعرالحرام و مني رخ ندهد يا به حداقل برسد.
* زمان انتقال زائران به مشعر؟
- پس از اذان مغرب روز هشتم ذي‌الحجه، حركت زائران كشورمان به سوي عرفات آغاز مي‌شود و تا صبح فرداي روز نهم ادامه خواهد يافت؛ به گونه‌اي كه تا قبل از ظهر روز نهم ذي‌الحجه، همه حجاج ايراني وارد عرفات شده و در چادرهاي تعبيه شده مستقر مي‌شوند. پس از آن در غروب همين روز، حركت به سمت مشعرالحرام آغاز مي‌شود.
* زمان تحويل بليت‌ها؟
- بليت‌هاي اتوبوس‌هاي كاروان‌ها از سوي شركت‌هاي حافل و تاسكو صادر شده كه در روز ششم ذي‌الحجه توسط ستاد مناطق 9 گانه مكه تحويل كاروان‌ها خواهد شد.
* تعداد اتوبوس‌ها؟
- انتقال حجاج به مشاعر مقدس توسط حدود 2200 دستگاه اتوبوس انجام مي‌گيرد و هزينه صندلي هر زائر در اين ايام 360 ريال محاسبه مي‌شود كه معادل 96 دلار است.
* نحوة اسكان در عرفات؟
- در مدت وقوف در عرفات ظرفيت اسكان در هر چادر 100 نفر برآورده شده است و در مدت وقوف در مني، با توجه به حدود شرعي مني در مساحت كم و محدوديت‌هايي كه در مورد همه كشورها اعمال مي‌شود، به ازاي هر زائر يك و شش صدم فضاي لازم، تعيين شده است كه به اين ترتيب در هر خيمه 14 نفر اسكان مي‌يابند. بديهي است مديران كاروان‌ها زائرين را در خصوص محدوديت مكان در چهادرهاي مني توجيه خواهند كرد. بدين معني كه با توجه به حدود شرعي مني تخصيص زمين بيشتر حتي با پرداخت هزينه آن براي دولت سعودي ميسر نخواهد بود.
* نحوة اطلاع‌رساني مديران كاروان‌ها؟
- به منظور اطلاع‌رساني و آشنايي به موقع مديران كاروان‌ها با مناطق مشاعر مقدسه (عرفات، مزدلفه و مني) و نيز مسيرهاي رمي جمرات (رفت و برگشت) كه در ساعت‌هاي مختلفي تغيير خواهد كرد، حضور در جلسه آموزشي – توجيهي پليس راهنمايي و رانندگي منطقه مشاعر مقدس الزامي است. چرا كه با توجه به محدوديت‌هاي ايجاد شده در مسيرهاي رفت و برگشت رمي جمرات آشنايي با مقررات مرور در عرفات و مشعر و نيز تسهيل در رفت و آمد زائران و كاهش مشكلات، آموزش و توجيه مديران كاروان تأثير به‌سزايي دارد.
* زمان اعزام كاروان‌هاي مدينه بعد به مدينه؟
- برابر تاريخ ابلاغ شده، از روز 14 ذي‌الحجه‌، اولين كاروان‌هاي مدينه بعد از مكه مكرمه به سمت مدينه منوره حركت مي‌كنند. در همين حال گروه پيشرو همه كاروان‌هاي مدينه بعد، چهل و هشت ساعت قبل از اعزام كاروان براي تدارك مقدمات ورود اين گروه از زائران، راهي مدينه منوره مي‌شود.
* زمان بازگشت زائران به ايران؟
- زمان بازگشت زائران ايراني به كشور از طريق فرودگاه جده روز پانزدهم ذي‌الحجه است. براساس هماهنگي‌هاي صورت گرفته و برنامه دو شركت هواپيمايي ايران اير و سعودي، بخش نقليه اين شركت‌ها 24 ساعت قبل از پرواز برگشت زائران، بار استاندارد توافق شده حجاج ايراني را بدون محاسبه وزن در محل اسكان زائران تحويل مي‌گيرند. اما در مورد اضافه بار زائران كه خارج از ساك‌هاي استاندارد است، به ازاي هر كيلوگرم اضافه بار مبلغ 20 ريال سعودي اخذ مي‌كنند. علاوه بر اين زائران بايد بدانند كه بار اضافه‌شان همراه با بار استاندارد مجموعه كاروان به مقصد مورد نظر ارسال نمي‌شود كه اين موضوع مشكلات خاص خود را دارد.

اخبار كوتاه كاروان‌ها

كاروان 21162: خانم فاطمه افشاري به مدت 7 روز اقامت در مكه مكرمه روزانه 2هزار صلوات براي سلامتي آقا امام زمان(عج) هديه كرده است. همچنين 6 نفر از افراد سيگاري اين كاروان موفق به ترك سيگار شدند.
كاروان 22137: با تشويق و ترغيب روحاني اين كاروان تعداد 30 جلد كلام‌الله مجيد به ارزش 1200 ريال سعودي تهيه و بين زائران مستقر در كاروان توزيع شد.
 كاروان 16129: خواهران زائر اين كاروان بندرگناوه‌اي در اقدامي نمادين و به مناسبت ازدواج آسماني حضرت علي(ع) و حضرت فاطمه(س) سفره عقد نمادين اين پيوند را گستردند.
كاروان 12145: مديريت اين كاروان اروميه‌اي در اقدامي جديد به صورت سرزده به اتاق محل اقامت زائران خود مراجعه كرده و با طرح سوال « از صبح ديروز تا صبح امروز چه كارهايي انجام داده‌ايد؟» انگيزه زائران خود را جهت استفاده از لحظات معنوي سفر افزايش داده است.كساني كه بهترين لحظه‌ها را سپري كرده باشند هداياي معنوي دريافت مي‌كنند.
كاروان 11265: اينكاروان به جهت تجليل از ائمه(ع) و شخصيت‌هاي مدفون در قبرستان بقيع هر كدام از جلسات روزانه خود را به نام يكي از ايشان نامگذاري نموده و در پايان همان جلسه هداياي معنوي به زائران همنام با نام صاحب جلسه همان روز اهدا مي‌كند.

 


| شناسه مطلب: 82087