حکایت خوبان راز و نیاز با پروردگار

حکایت خوبان شرح فرازهایی از دعای کمیلراز و نیاز با پروردگاردر گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین پناهنده بخش سومچهارده عبارت ابتدای دعای کمیل به صفات خداوند متعال برمی‌گردد و دعاکننده خداوند را تنها با این صفات می‌خواند و خدا را قسم می‌دهد و نامی از ‏درخواست

حكايت خوبان

شرح فرازهايي از دعاي كميل
راز و نياز با پروردگار
در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمين پناهنده
بخش سوم
چهارده عبارت ابتداي دعاي كميل به صفات خداوند متعال برمي‌گردد و دعاكننده خداوند را تنها با اين صفات مي‌خواند و خدا را قسم مي‌دهد و نامي از ‏درخواست خود به زبان نمي‌آورد.‏ حال چرا اميرالمومنين علي (ع) اين گونه به ما تعليم داده‌اند شايد علتش اين ‏باشد: اگر گوينده فرياد مي‌زند و كمك مي‌خواهد ولي نامي از نحوه كمك به ‏زبان نمي‌آورد به اين معناست كه او نيازمند هر نوع كمكي كه در حق او نافع باشد، ‏است و شنونده هم اين مطلب را درك مي‌كند.
در دعاي كميل هم اين قاعده ‏حكمفرماست؛ مرتب خدا را مي‌خوانيم ولي نامي از درخواستمان به زبان نمي‌آوريم و ‏اين بدين معناست كه خدايا هر آنچه كه صلاح دين و دنيا و آخرت ماست به ما عطا فرما. ‏دليل ديگر شايد اين باشد "بنده" چون ممكن‌الوجود است و محدود، در نتيجه ‏درخواستهاي او هم محدود است و خداوند متعال چون واجب الوجود است و نامحدود، در ‏نتيجه عطاهاي او هم نامحدود است پس بهتر است بنده در مقابل صاحب خانه كه خدا ‏باشد، سكوت كند و نامي از درخواستهاي خود به ميان نياورد تا در نتيجه عطا كننده در ‏شان و منزلت خود به او عطا كند نه در شان و منزلت بنده محدود و اين به نفع بنده است، ‏مانند فقيري كه به در خانه مي‌آيد، شما كه در را باز مي‌كنيد او با تمام خضوع و ‏خشوع سلام مي‌كند و ساكت مي‌ماند، شما متوجه مي‌شويد كه او فقير است و اين ‏نحوه برخورد معقول او با عواطف و احساسات شما را برمي انگيزد كه هر چه در توان داريد ‏به او كمك كنيد و تا مي‌توانيد در حقش كوتاهي نكنيد.‏
گاهي درخواستهاي ما از خداوند به نفع ما نيست و براي دين، دنيا و آخرت، مضر است ‏خداوند در آيه 216 سوره بقره مي‌فرمايد: چه بسيار شود كه چيزي را كه شما مكروه مي‌‏شماريد ولي جز خير و صلاح در آن نبود و چه بسيار اتفاق مي‌افتد كه چيزي را دوست ‏داريد و در واقع شر و فساد شما در آن است و خدا به مصالح داناست و شما نادانيد.‏
در واقع در دعاي كميل، گويا دعاكننده به دنبال گمشده خود مي‌گردد مانند كودك گمشده و يا گرسنه ‏اي كه جز گريه كاري بلد نيست.‏ علت اينكه درخواست خود را ذكر نمي‌كند اين است كه سوال براي مسوول روشن است ‏همانطور كه در عبارتهاي پاياني دعا آمده است... ‌اي كسي كه بر پريشاني و بينوايي من آگاهي،‌اي كسي كه از بي چيزي و ‏نداري من آگاهي.‏البته اين بدين معنا نيست كه چون خداوند از نيازمنديهاي ما اطلاع دارد پس ما هم ‏سكوت كرده و از او درخواست نكنيم تا خودش به موقع به ما عطا كند، بلكه خودش به ما ‏امر فرموده است كه از من بخواهيد تا به شما عطا كنم و اين درخواستهاي ما چيزي جز ‏انجام وظيفه نيست.‏
اي كريمي كه از خزانه غيب      گبر و ترسا وظيفه خود داري
دوستان را كجا كني محروم؟‏    تو كه با دشمن اين نظر داري
عرفا در باب سيروسلوك مي‌گويند: عاشق وقتي كه به وصال رسيد همه چيز را فراموش ‏مي كند و فقط معشوقه را صدا مي‌زند.‏ شايد عدم ذكر حاجت براي ايجاد شدت و نفع در اجابت كننده باشد تا بيشتر و زودتر به او ‏عطا كند شايد درخواست رحمت از خداوند باشد و شايد درخواست جملات پانزدهم به ‏بعد دعاي كميل باشد و يا احتمال دارد كه درخواست آخرين جمله دعاي شريف كميل ‏باشد كه عرض مي‌شود: ... درود فرست بر محمد و آل ‏محمد و انجام ده درباره من آنچه را كه تو شايسته آني و درود خدا بر فرستاده او ‏پيشوايان با بركت از خاندانش و سلام فراوان بر همه آنها باشد.‏

از پرتو خورشيد
لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَبْتَغُواْ فَضْلًا مِّن رَّبِّكُمْ
بر شما گناهي نيست كه [در سفر حج] از فضل پروردگارتان
 [روزي خويش] بجوييد.
                                                                                           (بقره - 198)

كلام نبي مكرم(ص)
پرهيزگار باشيد،
 ازهمديگر بگذريد و گذشت كنيد.

بحارالانوار ج 77، ص 182

استفتائات
مقام معظم رهبري حضرت آيت‌الله سيدعلي خامنه‌اي (مدظله)
مسأله 129مناسك – پوشيدن لباس دوخته از قبيل پيراهن، قبا، شلوار، كت، پالتو و زير جامه و امثال آنها همچنين پوشيدن لباس‌هاي دكمه‌داري كه با بستن دكمة آن به صورت پيراهن و مانند آن در مي‌آيد، براي مردان در حال احرام جايز نيست.
مسأله 130 مناسك – در مسأله قبل، تفاوتي ميان لباس دوخته شده يا بافته و مانند آنها وجود ندارد.
مسأله 131 مناسك – پوشيدن چيز دوخته كه لباس محسوب نمي‌شود، مانند كمربند يا هميان كه پول در آن مي‌گذارند و همچنين استفاده از بند ساعت و مانند آن اشكال ندارد.
مسأله 132 مناسك – نشستن و خوابيدن بر روي زيرانداز دوخته شده يا لباسي كه پوشيدن آن حرام است، مانعي ندارد.

دردانه آفرينش
حكايت‌هايي از حيات درخشان حضرت رسول اعظم
همه چيز ممنوع

- خريد و فروش با محمد و يارانش، ممنوع.
- رفت و آمد و معاشرت با محمد و يارانش، ممنوع.
- ازدواج با ياران محمد، ممنوع.
- طرفداري از هواداران محمد، ممنوع.
همه امضا كردند. همه بزرگان قريش. مي‌خواستند عرصه را بر او و همراهانش تنگ تر كنند...سه سال، اين كارشان شده بود. اگر آنها مي‌آمدند جنسي بخرند، يك نفر يكدفعه مي‌آمد و آنرا گران تر مي‌خريد.اگر هم مي‌خواستند چيزي را بفروشند، يكنفر پيدا مي‌شد كه همان جنس را ارزانتر عرضه كند. سه سال تمام كارشان شده بود همين.

 

 

 


| شناسه مطلب: 82125