بارگاه امید خودسازی در مراحل مختلف سفر
بارگاه امید خودسازی در مراحل مختلف سفرفلسفه وآداب باطنی حج علامه محمد حسن قزوینیهرگاه زائر بیتاللّه الحرام از وطنش خارج شد و صحراها را برای رسیدن به میقات پیمود، مرگ و خروج از دنیا تا رسیدن به مرحله قیامت و دشواریها و هول و هراس را به یاد آورد.
بارگاه اميد
خودسازي در مراحل مختلف سفر
فلسفه وآداب باطني حج
علامه محمد حسن قزويني
هرگاه زائر بيتاللّه الحرام از وطنش خارج شد و صحراها را براي رسيدن به ميقات پيمود، مرگ و خروج از دنيا تا رسيدن به مرحله قيامت و دشواريها و هول و هراس را به ياد آورد. از ترس راهزنان به ياد نكير و منكر در قبر بيفتد و از خطر حيوانات و درندگان راه به ياد مارها، افعيها، عقربها و كرمهاي قبر بيفتد و با جدا شدن از خانوادهاش وحشت تنهايي قبر را به ياد آورد. خلاصه آنكه در هر مرحلهاي از اين سفر، مرحلهاي از مراحل زندگي پس از مرگ را ياد كند. آنگاه كه وارد ميقات شد و دو لباس احرام به تن كرد، پوشيدن كفن را به ياد آورد؛ همانطور كه در خانه خدا او را با ظاهر هميشگياش ملاقات نميكنند، بعد از مرگ نيز چنين است. لباس احرام هم مانند كفن، دوخته نيست.
هنگامي كه احرام بست و لبيك گفت، به ياد آورد كه نداي خداوند تعالي را پاسخ ميدهد و مردّد باشد كه آيا به او پاسخ مثبت ميدهند يا نه؛ مانند شخص اميدوار و خائفي كه بر قدرت و فضل و رحمت الهي متكي است، تلبيه نخستين مرحله اعمال اوست. نقل شده كه امام سجاد عليبن الحسين عليهماالسلام هر گاه محرم ميشد و بر مركب مينشست، رنگش زرد شده و اعضاي بدنش ميلرزيد و نميتوانست لبيك بگويد و وقتي سؤال ميشد: چرا تلبيه نميگوييد؟ ميفرمود: ميترسم كه پروردگار بگويد: «لا لَبَّيكَ» و چون لبيك ميگفت، بيهوش ميشد و از مركب به زمين ميافتاد و تا پايان حج همين حالت خوف را به همراه داشت.
زائر خانه خدا بايد از اين ندا به ياد نداي روز قيامت بيفتد كه مردم از قبرها عريان و پا برهنه بر ميخيزند و عدهاي قبول، عدهاي مردود و عدهاي هم مقرّب درگاه خدا ميشوند و با اينكه همگي در آغاز مردّداند، پس از مدتي وضعيتشان روشن ميشود.آنگاه كه وارد مكه ميشود، متوجه باشد كه وارد حرم امن شده كه هركه در آن داخل شود، از عذاب و سخط الهي در امان است. در عين حال بترسد كه شايد او را طرد كنند و از حرم اخراج نمايند. گرچه بايد اميدش بيش از ترسيدنش باشد؛ زيرا خانه خدا شرافت فراواني دارد و صاحب خانه نسبت به هركسي كه بر او اميد بسته باشد، كريم و بزرگوار و درهاي رحمتش باز است و كسي كه به سوي او كوچ نمايد، مورد توجهاش قرار ميگيرد. خداوند را بر اين نعمت كه او را به خانهاش رسانده و به زائران خانهاش ملحق ساخته سپاس گويد و از او بخواهدكه لقاي خويش را همچون ديدار خانهاش ارزاني دارد.
هنگام طواف، قلبش را آكنده از تعظيم، محبت و ترس از خدا سازد و در اين مرحله، خود را همچون فرشتگان الهي كه بر اطراف عرش الهي طواف ميكنند، حس كند و توجه داشته باشد كه غرض از طواف، آن است كه قلب طوافكننده به صاحب خانه متوجه باشد نه اينكه فقط جسمش بر گرد خانه بچرخد. روح طواف توجه قلب به محضر ربوبي است و خانه كعبه در عالم شهادت مثال آن محضر ربوبي است.
اين نكته در روايت وارد شده كه بيتالمعمور در آسمانها مثال كعبه در دنياست و فرشتگان بر گرد آن ميچرخند؛ چنانكه انسانها بر گرد خانه كعبه طواف ميكنند.هنگام لمس حجرالأسود به هوش باشد كه اين سنگ به منزله دست راست خدا در زمين است كه با او مصافحه و بيعت ميكند.هنگام لمس و چسبيدن به مستجار و قسمتهاي ديگر خانه، از خداوند محبت و علاقه به خانه و صاحب خانه را بخواهد و اينكه به بركت ملاقات با هر قسمتي از خانه خدا، از آتش جهنم ايمن باشد. وقتي كه به پرده خانه متوسل ميشود، خواستار عفو و امنيت الهي باشد و به كسي پناه ببرد كه جز او پناهگاهي نيست، از او جدا نشود مگر بعد از عفو و امنيتش.
در سعي بين صفا و مروه مانند عبدي باشد كه بارها به خانه مالكش رفت و آمد ميكند تا اخلاص خود را در خدمتگزاري ابراز كند و اميدوار به توجه او به ديده رحمت باشد، و رفت و آمد ميان دو كفّه ترازوي قيامت را به ياد آورد كه به كم و زيادي اعمالش مينگرد و ميان عذاب و غفران الهي مردّد و سرگشته است.
با وقوف در عرفات و در ميان ازدحام جمعيت و سر و صداي زياد آنان و اختلاف زبانهايشان و اينكه هر گروهي در مشاعر به دنبال رييس گروه است، به ياد عرصههاي قيامت و مراحل دشوار آن و پراكندگي مردم با حالت سرگردان باشد و اينكه هر امتي به دنبال پيامبر خويش بوده و به شفاعت او نزد پروردگار عالم اميدوار است.
حاجي در اين سفر به درگاه خدا تضرّع كند و خواستار قبولي حجش و حشر با رستگاران باشد. روز عرفه روز شريف و موقف هم موقف عظيمي است. انسانها در يك جا جمع، قلبها به سوي حق متوجه و دستان مردم به سوي محضر ربوبي بلند است و گردنها كشيده و چشمها خيره و موقف از بزرگان و نيكان و صاحبان قلوب خالي نيست؛ ازاينرو، بعيد نيست كه به واسطه آنان فيض الهي به همگان نايل شود؛ چرا كه از لطف و كرم او انتظار نميرود كه تلاش همگاني را ضايع سازد و به غربت و جدايي آنان از خانواده وفرزندان رحم وشفقت نياورد. از اين رو، درروايات وارد شدهكه ازبزرگترين گناهان آن است كه انسان در عرفات حاضر شود و گمان كند كه آمرزيده نشده است.
هنگامي كه از عرفات حركت كرد و وارد مشعر الحرام شد، به ياد داشته باشد كه خداوند پس از خروج او از حرم اجازه ورود داده، چون مشعر جزئي از حرم است و عرفات خارج حرم. با اين ورودِ دوباره، به حرم اميدوار باشد كه حجش مورد قبول واقع شده و به خدا نزديك گشته و از عذاب او ايمن و از اهل بهشت شده است.
هنگامي كه وارد منا شد و جمرات را رمي كرد، امتثال امر پروردگار و تشبّه به ابراهيم خليل عليهالسلام را قصد نمايد. زماني كه شيطان بر ابراهيم ظاهر شد تا حجش را فاسد كند و خداوند براي طرد شيطان، امر فرمود تا بر او سنگ پرتاب كند. رمي جمرات نيز در حقيقت رمي شيطان و طرد او و به خاك ماليدن بيني اوست در راه امتثال خداوند و عبادات او.
هنگاميكه قرباني را ذبح كرد، در واقع اشاره به اين مطلب دارد كه با انجام حج بر نفس و شيطان غلبه كرده و آن دو را هلاك نموده است، بههمين جهت استحقاق رحمت و بخشش الهي را دارد؛ چنانكه در حديث وارد شده كه در برابر هر عضوي از قرباني، عضوي از پيكر انسان از آتش جهنم آزاد ميشود.
زائر بيتاللّه الحرام بايد بكوشد كه پس از انجام حج، اعمال و رفتارش بهتر از گذشته شود تا بدين وسيله بر اعمال و مناسكش صحّه بگذارد و نشانهاي بر قبول حجش.
شرح فرازهايي از دعاي كميل
راز و نياز با پروردگار
در گفتگو باحجتالاسلام والمسلمين پناهنده
بخش چهارم
در فرازهاي ابتدايي دعاي كميل تنها به ذكر اسماء و صفات الهي ميپردازيم و او را ستايش ميكنيم و پس از آن درخواستهاي خود را نزد پروردگار مطرح ميكنيم... و خدايا از تو به حق نيرو و توانايي تو، آن نيرويي كه هر موجودي را مقهور كرده است درخواست ميكنم، يعني از تو به حق آن مقام جباريات كه چيره و بر هر چيز غالب است، سئوال ميكنم. در آيات و روايات بسياري از قوت و نيروي پروردگار سخن به ميان آمده است از جمله آيه 165 سوره بقره كه ميفرمايد: و بعضي از مردم كساني هستند كه معبودهايي غير از خداوند براي خود برميگزينند و آنها را همچون خدا، دوست ميدارند اما آنان كه ايمان دارند عشقشان به خدا از عشق مشركات به معبودهايشان شديدتر است و آنها كه با پرستش بت به خود ستم كردند هنگامي كه عذاب خود را مشاهده كنند، خواهند دانست كه تمام نيروها تنها به دست خداست و او داراي عذاب شديد است.
امام باقر(ع) ميفرمايند: مراد از معبودهايي غير از خدا، بتها نيستند بلكه مراد پيشوايان ستمكار و گمراهاند كه مردم آنان را همچون خداوند دوست دارند.خداوند در تمامي زمينهها، داراي قدرتي است كه قدرتي بالاتر از قدرت او نيست پساي دعاكننده دل خوشدار كه به در خانه قادري آمدهاي كه اگر اراده كند مشكلات به سرعت برطرف خواهد شد. نمونه روشن اين تفكر در زمان حاضر دولت مستكبر آمريكاي جنايتكار است در حالي كه تمامي قدرتها از آن خداست و هيچ قدرتمندي در مقابل قدرت او نميتواند اظهار وجود كند؛ لا حول ولاقوه الا بالله العلي العظيم.
يك توصيه
امروز شايد برخي امور محل اقامت شما راضي كننده نباشد، فراموش نكنيد كه همين ديروز از مني بازگشتهايد پس حوصله به خرج بدهيد، به تدريج شرايط به صورت عادي برميگردد.
يك نكته
در مشعر به ما ياد دادهاند حالا كه در عرفه معرفت پيدا كردهاي
حق نداري همة شبت را به خواب بگذراني بايد امتحان پس بدهي،
از اين شبهايي كه پيشرو است بهره ببر.
سيد عباس رفيعي
گلواژه
به طواف كعبه رفتم به حرم رهم ندادند
كه تو در برون چه كردي كه درون خانه آيي