گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالله حاجی صادقی ـ بخش دوم
گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالله حاجی صادقی ـ بخش دوم انقلاب امام خمینی(ره) بزرگترین زمینه ساز ظهور ابوالفضل هادی منش در شماره های پیشین گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی صادقی رئیس پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه پاسداران درب
گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمين دكتر عبدالله حاجي صادقي ـ بخش دوم
انقلاب امام خميني(ره) بزرگترين زمينه ساز ظهور
ابوالفضل هادي منش
در شماره هاي پيشين گفت و گويي با حجت الاسلام والمسلمين عبدالله حاجي صادقي رئيس پژوهشكده تحقيقات اسلامي سپاه پاسداران درباره رابطه متقابل حج و انقلاب اسلامي داشتيم . اكنون ادامه آن را مي خوانيد:
پويايي مناسك حج چگونه قابل اجرا است؟
مناسك ضروري دين است اما نبايد در آن ماند. يعني بايد ضمن دقت در اجراي صحيح مناسك، اسرار را هم به زائر آموخت. نبايد زائر آنقدر در وساوس انجام دادن صحيح مناسك غرق شود كه مثلا در طواف فراموش كند كه اينجا كجاست؟ نبايد فقط جسمش دور خانه بچرخد اما دلش بر حول محور وحدت و يگانگي الهي طواف نكند. به نظر هنوز خيلي جا براي كار هست. ما فرصت خوبي را در عمره در اختيار داريم. در آن دوره زائر با خيال راحتتري به مناسك ميپردازد. ما بايد بتوانيم از اين فرصت بهره بجوييم و لذت ارتباط با خدا را به او بچشانيم. اگر توانستيم خدا را در دل او جاي دهيم، محبت ديگري در دل او جاي نميگيرد. آن وقت تهاجم فرهنگي بيتأثير ميشود.
خيلي متشكريم. در شماره قبل توضيح كاملي در مورد تأثير حضرت امام(ره) و انقلاب او بر حج ارائه كرديد. حال متقابلا تأثير حج را بر انقلاب اسلامي(ره) توضيح دهيد.
دشمنان، انقلاب اسلامي را به زلزلهاي تعبير كردند كه تمام كاخهاي مستكبران را به لرزه درآورد. نيكسون در آمريكا دو دوره استاندار بود، دو دوره نماينده مجلس، دو دوره معاون رئيس جمهور و دو دوره هم رئيس جمهور بوده است. بنابراين او فردي است كه از صحنه سياست به رياست جمهوري دست يافت نه از صحنه هنرپيشگي مثل ريگان و بوش. او در حدود صد اثر منتشر كرده است و كتابي در حدود 470 صفحه نوشت خطر نفوذ كمونيسم را به رئيس جمهور وقت آمريكا گوشزد كرد؛ اما همو در سال 1361 كه ما در اولين عمليات جنگي (عمليات ثامن الائمه) پيروز شديم در يادداشتهاي خودش با عنوان «پيشنهادهايي به رئيس جمهور وقت» پيشنهاد ميكند كه ايالات متحده و كمونيسم براي مقابله با زلزلهاي كه هم كاخ كرملين و هم كاخ سفيد را خواهد لرزاند با هم متحد شوند. آنها ابتدا در صدد نابودي انقلاب بودند وقتي نتوانستند به جلوگيري از صدور انقلاب بسنده كردهاند. حج يكي از مهم ترين شريانهاي صدور انقلاب اسلامي امام(ره) است. پس ميتوان گفت كه حج، انقلاب امام را جهاني ساخت اما بايد اعتراف كنيم كه در حج هنوز ظرفيتهاي دست نخوردهاي باقي مانده كه ميتوان از آن بهره برد. خدمت ديگر حج به انقلاب اسلامي اين بود كه اين كنگره عظيم، مظلوميت انقلاب و تفاوت دشمنان را نشان داد كه واقعاً اين مراسم برائت از مشركين بهترين يادگار امام در حج است: عليه اسرائيلي در اينجا متحد ميشويم كه اولين دشمن اعراب است و اعراب بيشترين لطمهها را از او خوردهاند. گذشته از اينكه حج تهاجمات نرم و جنگ رواني دشمن عليه انقلاب را خنثي كرد. ما كجا ميتوانستيم اينقدر زنده بگوييم كه اين تبليغات و جنگ رواني عليه انقلاب ما دروغ است. كجا ميتوانستيم بگوييم اين توطئهها و تبليغات دشمن در موضوع آزادي ، بحث زنان، انتخابات و... همه دروغهاي تبليغاتي است؟ تأثير ديگر حج بر انقلاب ما حساس كردن مسلمانان ديگر كشورها نسبت به انقلاب امام خميني(ره) است.
مسلمانان مشتاق هستند كه ببينند اين علمي كه ما سي سال است برافراشتهايم در فراز ميماند يا نه؟ نگرانند و ميخواهند بدانند چه ميشود. يك لبناني به من مي گفت: اگر اسرائيل به ما حمله كند ما از شما توقع كمك نداريم، اما اگر اسرائيل بخواهد يك موشك به سمت شما پرتاب كند ما همه به ياري شما خواهيم آمد. اينها با ايران احساس قرابت ميكنند كه نگرانند.
شما رابطه حج و رهبري معظم انقلاب را پس از حضرت امام(ره) چگونه ارزيابي ميكنيد؟
قاطع بگويم بيشترين عصبانيت دشمنان انقلاب از ما اين است كه پس از امام، راه انقلاب هيچ تغييري كرد و مقام معظم رهبري با همان شيوه حضرت امام(ره) بدون هيچ كم و كاست و عقب نشيني، مديريت كلان انقلاب را بر عهده گرفت. آنها تا وقتي حضرت امام (ره) حضور داشت ميدانستند كه كاري نميتوانند بكنند. پس از ايشان ادامه راه انقلاب با همان آرمانها و مديريت، آنها را بسيار عصباني ساخت.
چگونه ميتوان منويات مقام معظم رهبري را بيشتر عملياتي و اجرايي كرد؟
ببينيد ما نبايد به فرمايش هاي مقام معظم رهبري به ديد تذكر نگاه كنيم ؛بلكه بايد به آن به ديده رهنمود بنگريم. فرمايش هاي ايشان مثل نسخه اي است كه پزشك تجويز ميكند نه اينكه چون به طور كلي اين دارو خوب است، آن را تجويز كند. به بيان دقيقتر مقام معظم رهبري بر پايه نياز سخن ميگويد نه برپايه علم خودش. يعني نه اينكه اين را بگويم خوب است و قابل استفاده است، بلكه درد را ميبيند، نياز فوري را ميبيند. از يك عضو بلندپايه حزب الله لبنان پرسيدند: شما عامل پيروزي خود را چه ميدانيد؟ نگفت: اخلاص يا شهادت يا تكنيكهاي نظامي؛ بلكه گفت: ولايت مداري از مقام معظم رهبري چون اگر ولايت داشته باشيم همه اينها با آن ميآيد. وي افزود: ما سيد حسن نصرالله را نماينده مقام معظم رهبري ميدانيم . ما هر وقت مقام معظم رهبري براي شما در ايران صحبت ميكند شورايي داريم كه پس از شنيدن سخنان حضرت آقا به تحليل و برنامه ريزي براساس آن ميپردازيم. ما نيز بايد منويات ايشان را دريابيم نه محتواي كلام ايشان را. آيت الله جوادي آملي ميفرمودند عبارت العاقل يكفيه الاشاره غلط است. بلكه العاقل يكفيه العباره و العارف يكفيه الاشاره و الموالي يكفيه الاراده؛ عاقل را عبارت كافي است. عارف را اشارت و فرد ولايت مدار را ارادت.
پرسش آخر اينكه حج امسال ، حج و انتظار ناميده شده است،در اين باره توضيح بفرماييد؟
انقلاب اسلامي، فرهنگ انتظار را تغيير داد؛ قبلا انتظار يك گونه خاموشي و بيتحركي را به غلط به مردم ميآموخت كه صبر كنيد منجي ميآيد و شما را نجات ميدهد؛ اما اين حقيقت انتظار نبود. انقلاب اسلامي فهماند كه انتظار مقدمه و بستر را فراهم كردن براي ظهور و خود و جامعه را ساختن است. انقلاب امام خميني(ره) بزرگترين زمينه ساز نهضت ظهور بود. من فقط به يك بعد اشاره مي كنم.
چرا حضرت مهدي(عج) غايب شد؟ آيا غيبت بخل از طرف پروردگار نسبت به جان حضرت مهدي(عج) است يا ظرفيت نداشتيم؟ مثال ميزنم. وقتي در محلهاي فرهنگ شهرنشيني نيست و چراغ هاي معابر را ميشكنند، شهرداري چه ميكند؟
آيا چراغها را باز ميكند و مردم را از نور محروم ميكند؟ يا نه جلوي آن توري مي كشد كه نور چراغ به مردم برسد اما چراغ را نشكنند. غيبت مانند آن توري است كه جلوي نور را نميگيرد اما جلوي سنگ را ميگيرد. حج ميتواند بهترين زمينهسازي براي ظهور امام زمان(عج) و آمادگي جامعه براي حاكميت ولي خدا باشد.
انتظار دو شرط دارد: بصيرت عالي و آمادگي عالي. اين بصيرت در حج قابل توليد است، همچنان كه نمايند محترم ولي فقيه در جلسه روحانيون كاروانها، ايشان را به آن توجه بيشتري داد.