گفت وگو با مسئول حمل و نقل هوایی حجاج ایرانی
گفت وگو با مسئول حمل و نقل هوایی حجاج ایرانی چمدانهایی با برچسب قرمز این روزها برای برخی از حجاج روزهای بازگشت به وطن است. برای بازگشت نکاتی در مورد کالایی که خربداری میکنید و میخواهید با خود حمل کنید وجود دارد که آگاهی از آن ضروری است. ما نیز به سرا
گفت وگو با مسئول حمل و نقل هوايي حجاج ايراني
چمدانهايي با برچسب قرمز
اين روزها براي برخي از حجاج روزهاي بازگشت به وطن است. براي بازگشت نكاتي در مورد كالايي كه خربداري ميكنيد و ميخواهيد با خود حمل كنيد وجود دارد كه آگاهي از آن ضروري است. ما نيز به سراغ سيد ابوالحسن رضوي، مسئول حمل و نقل هوايي و اسكان زائران رفتيم و از قوانين و مقررات هواپيمايي و گمرك سؤالاتي پرسيديم. ضمنا چون در اين روزها يكي از دغدغه هاي حجاج ايراني، زمان بازگشت و طول سفرشان است از رضوي خواستيم تا آخرين برنامهها و احتمالات آينده را به شما منتقل كند.
مقررات حمل كالا توسط هواپيما براي حجاج چيست؟
مقررات عمومي همان دو بسته است كه مسافر ميتواند به قسمت بار هواپيما تحويل دهد و اگر مسافري بار اضافي داشته باشد حتما بايد هزينه اضافهبار را پرداخت كند ضمن اينكه روي بستههاي اضافي برچسبي به رنگ قرمز نصب ميشود به معني كه اين بار ممكن است با آن پرواز حمل نشود.
اين دستورالعمل به همه كاروانها ابلاغ شده است تا حجاج ايراني مقررات هواپيمايي و گمرك را رعايت كنند.
حجاج ايراني دقيقا چه قوانيني را بايد رعايت كنند و چه كالاهايي را نبايد خريداري كنند؟
خواهش ما اين است كه حجاج ايراني از خريدن كالاهاي حجيم و برقي خودداري كنند و به هيچ وجه كالاهاي ممنوع را با خود حمل نكنند.
منظور از كالاهاي ممنوع چيست؟
كالاهايي مانند تلويزيون، يخچال و... كه حجم بالايي دارند و از جهتي تعرفه گمركي آنها بالاست يا مقدار آن بيش از حد متعارف است ممنوع محسوب ميشوند. ضمنا هيچ كالايي نبايد جنبه تجاري پيدا كند، به اين معنا كه تعداد خريداري شده از يك كالا بايد در حد متعارف سوغاتي باشد.
اگر زائري بخواهد و مصر باشد كه از عربستان بيشتر از حد معمول كالا خريداري كند، چه بايد بكند؟
هر زائري ميتواند در آن دو چمداني كه به قسمت بار هواپيمايي تحويل ميدهد، در هر چمدان 20 كيلو كالا حمل كند كه وزن كاملا متعارف و متناسبي است. يك كيف دستي كوچك هم ميتواند با خود به داخل هواپيما ببرد و اگر يك زائر خيلي اصرار داشته باشد كه بيش از اين با خود بار حمل كند، بايد جريمه آن را پرداخت كند كه به ازاي هر بسته 200 ريال سعودي است.
پيش از اين گفته شده بود كه زمان سفر حجاج ايراني بيشتر ميشود و اين به علت كاهش تعداد پرواز در فرودگاه جده است. اين مسئله باعث به هم خوردن برنامه زائران و نارضايتي برخي از آنها شده است. آخرين اقداماتي كه براي رفع اين مشكل انجام شده است چيست؟
فرودگاه جده پيش از اين فقط مجوز سه پرواز در روز را براي ما صادر كرده بود اما با رايزنيهايي كه مسئولين انجام دادند فعلا توانستيم در برخي از روزها چند پرواز فوقالعاده بگيريم كه خوشبختانه توانستهايم مشكل طولاني شدن بيش از حد سفر حجاج ايراني را در برخي از ايستگاههاي پروازي حل كنيم؛ اما فعلا مشكل برخي از زائران ايستگاههاي پروازي اردبيل، تبريز، اهواز، كرمان و كرمانشاه به جاي خود باقي است.
البته در اين روزها كه موسم حج به پايان رسيده و حجاج همه كشورها به سرعت ميخواهند از عربستان خارج شوند، كار سخت است و بعد از شانزدهم ذيحجه ميتوان مجوز بيشتري براي پروازهاي ايراني گرفت. از جهتي تلاش كرديم تا برخي حجاج را دوباره به مدينه منتقل كنيم تا از طريق فرودگاه مدينه عازم شوند كه ظاهرا رضايت چنداني از سوي زائران نبود و اين تصميم فعلا لغو شده است و اگر زائران تمايل داشته باشند ميتوانيم آنها را به مدينه منتقل كنيم.
پس تاريخهاي برگشتي كه به كاروانها اعلام شده و برخي بيش از 30 روز هستند، قطعي نيست؟
نه، ممكن است تغيير كند و سفر آنها را به 30 روز برسانيم.