اصلاح الگوی مصرف وسواس و مصرف
وسواس و مصرف وسواسی بودن از بیماریهای روانی است که اضافه بر هدر دادن عمر و فرسودن اعصاب و قوای روحی و جسمی، از موجبات و ریشههای اسراف محسوب میشود. بهعنوان نمونه، ممکن است کسی در موضوع ضیافت و پذیرایی از میهمان، دچار وسواس باشد که با وجود تهیّه غذایی
وسواس و مصرف
وسواسي بودن از بيماريهاي رواني است كه اضافه بر هدر دادن عمر و فرسودن اعصاب و قواي روحي و جسمي، از موجبات و ريشههاي اسراف محسوب ميشود. بهعنوان نمونه، ممكن است كسي در موضوع ضيافت و پذيرايي از ميهمان، دچار وسواس باشد كه با وجود تهيّه غذايي مناسب براي ميهمان، باز هم مرتّب از اينكه نكند به طور شايسته از او پذيرايي به عمل نياورده باشد، دچار ناراحتي شود و به دنبال آن در جهت فراهم كردن سفرهاي پر خرج و سنگين، به ورطه اسراف و تبذير درافتد. و نيز كسي كه در نوع پوشش، از كفش و لباس و يا وسايل و لوازم منزل دچار وسواس است، همواره در انديشه تعويض و تبديل به احسن بسر ميبرد و با مشكل، از داشتن نوع معيّني از لباس و يا وسيله زندگي راضي ميشود و هميشه فكر ميكند، آنچه دارد در خور او نيست و با شأن او مناسبتي ندارد.
اين گونه افراد، وقتي براي خريد هم به بازار ميروند، تا جان خود و همراهانشان را به لب نرسانند، به چيزي براي خريداري رضايت نميدهند و مجبورند اوقاتي از عمر گرانبهاي خود را در پاساژها و مغازهها و در حال خريد بسر ببرند. ناگفته پيداست كه در اين ميان چه بلايي بر سر دارايي و سرمايه زندگي خويش وارد ميآورند.
همين طور شخصي كه در وضو يا غسل گرفتار وسواس است، خيال ميكند با اين عمل، وضو و غسلش بهتر و كاملتر انجام ميگيرد و چه بسا اعمال ديگران را نيز باطل فرض ميكند؛ ولي توجه ندارد كه خود اين عمل، مخالف سيره رسول اكرم(ص) است؛ زيرا بر طبق روايات معتبر، آن حضرت براي تمام اعمال وضو، تنها سه مشت آب به مصرف ميرسانيد.1 و نيز مفاد روايات درباره غسل، حاكي است كه صِرف رسيدن آب و جريان آن بر پوست بدن كفايت ميكند.2 لذا آنچه را وسواسي اعمال ميكند، چيزي جز اسراف و تبذير نخواهد بود. در حديثي حضرت امام صادق(ع) ميفرمايد: «خداوند فرشتهاي دارد، كه اسراف در وضو را مانند دشمني با خدا ثبت مينمايد».3
همچنين ممكن است، بعضي در مورد نظافت شخصي دچار اين عذاب روحي باشند و در حال استحمام و يا شستن لباسها و ظروف غذا و مانند آن، گرفتار حالت وسواس باشند و بدين وسيله، اين نعمت عظيم خداوندي و مايه حيات را به نابودي بكشانند. بنابراين، اسراف و تبذير به خصوص در مصرف آب، كه امروزه صرفهجويي كامل در آن، از ضرورتهاي حيات انساني است، از ثمرههاي تلخ وسواس و از نتيجههاي ناگوار آن به شمار ميآيد.
پينوشتها
1. ر ك: وسائل الشيعه، ج1، باب 15، از ابواب الوضوء.
2. ر ك: همان، ج1، باب 31 از ابواب الجنابه.
3. همان، ج1، باب 52 ازابواب الوضوء، ح2.