حج در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیة#160;الله خامنه#160;ای ( مدّ ظلّه )

9 میقات حج - سال دوم ـ شماره هشتم ـ تابستان 1373 حج در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیة الله خامنه ای ( مدّ ظلّه العالی ) واجب حج حقیقتاً یک واجب بی نظیری است . شبیه حج ، ما در همه تعالیم اسلامی نداریم . حج وضع مخصوصی دا


9


ميقات حج - سال دوم ـ شماره هشتم ـ تابستان 1373

حج در كلام رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آية الله خامنه اي ( مدّ ظلّه العالي )

واجب حج حقيقتاً يك واجب بي نظيري است . شبيه حج ، ما در همه تعاليم اسلامي نداريم . حج وضع مخصوصي دارد و جنبه معنوي در آن فوق العاده است . مثلاً يك نماز را اگر شما ملاحظه كنيد ، چند دقيقه ذكر خدا است . اما حج از آغاز شروع اعمال تا آخر ، تمام اين چند روز چه در داخل خانه خدا و مسعاي شريف و چه در عرفات و مشعر و مني و اعمال گوناگون و طواف هاي مختلف و نشست و برخاست ها در افاضه از نقطه اي به نقطه ديگر ، همه جا ذكر خداست . اين جنبه معنوي يعني ذكر الهي در حج يك قلم بسيار درشت است ، از آن طرف جنبه دنيايي و مربوط به زندگي در حج


10


بي نظير است . حجّ يك واجبي است كه فقط مربوط به يك ملت و يك فرد نيست . مربوط به دنياي اسلام است . خداوند متعال معين فرموده است و همه را دعوت كرده است به يك نقطه و در يك زمان « ايام معلومات » . در حالي كه مي شد همه در اين نقطه جمع بشوند ولي در طول سال و نه در يك زمان معين ولي خداوند فرموده كه همه بايد در يك زمان معيّن جمع شوند . بايد به اين نكته اهتمام بيشتري بشود كه خداي متعال فقط اراده نفرمود كه همه در مكه ، منا و مشعر و عرفات جمع بشوند . چون اگر حركت مردم به اين مناطق اصل قضايا بود مي شد همه را در طول زمان ، در طول سال آنجا جمع كند . اين كه همه را در يك روز و در يك مجموعه از روزها در آنجا جمع مي كند براي چيست ؟ اين آن نكته اساسي و مهم است .

بديهي است كه اين براي آن است كه آحاد مسلمانان خود را در كنار يكديگر بيابند . يعني ملتها احساس وحدت و جماعت و احساس عظمت و شعوب كنند . اگر اين احساس مورد توجه نبود ، اين ايام معلومات و معدودات لازم نبود كه در حج مقرر شود . وقتي كه امت اسلام و هر ملتي از ملت هاي مسلمان ، كساني از خود را در يك روز به يك نقطه مي فرستند تا مدتي با هم اجتماع كنند ، اين اجتماع براي چيست ؟ اين چيزهايي است كه به تعبير امام صادق (عليه السلام) : « يعرف هذا و اشباهه من كتاب الله » اينها را بايد هر مسلماني از مفاهيم قرآني اسلام بداند . خداوند متعال از همه ملت ها يك جماعتي را دعوت مي كند و مي گويد بياييد در اين ايام دور هم و با هم باشيد . همه با هم حركت كنيد ( 1 ) و همه با هم افاضه و طواف كنيد . اين اجتماع براي چيست ؟ مردم دنيا همه با هم جمع بشوند كه همينطور ساكت به صورت هم نگاه كنند و برگردند ؟ ! جمع شوند كه اختلافات خود را مطرح كنند ؟ اين جمع شدن ملت ها در يك نقطه آن هم در يك نقطه مقدس فقط يك فايده و يك معنا مي تواند داشته باشد و آن اين است كه جمع شوند دور هم تا درباره

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ ثمّ أفيضوا من حيث أفاض الناس ... همه با هم حركت كنيد .


11


سرنوشت امت اسلامي به حيث « امت » ، فكر كنند تا در اين مجمع يك قدم خوب برداشته شود و يك كاري براي آنها بشود .

حالا اگر ملت هاي اسلامي پيشرفته بشوند ـ كه اميدواريم آن روز برسد ـ وقتي در حج جمع شدند و در خلال اين كنگره مردمي عظيم ، از برگزيدگان ملت ها يك مجلس مفصل چند هزار نفري در آنجا درست بشود و مصوباتي داشه باشند ، و آن مصوبات در همان حج به تصويب آحاد حجاج كشورهاي مسلمان برسد و بعد به دولت ها و ملت ها ابلاغ شود ، اين بهترين شكل تجمع عظيم حج است كه متأسفانه امروز عملي نيست ؛ زيرا ملت ها هنوز آنقدر در اين زمينه پيش نرفته اند و بخصوص اين كه دولت ها هم به آنها كمكي نمي كنند ، اما تا وقتي كه آنچنان تصميم گيري عملي در موسم حج امكان ندارد ، كار واجب در آنجا چيست ؟ كار واجب اين است كه ملت ها هر جور كه بتوانند نسبت به مصالح دنياي اسلام دلبستگي نشان بدهند و بر وحدت بين خود تأكيد كنند و نسبت به دشمنان دنياي اسلام اظهار برائت كنند . اين كمترين چيزي است كه در حجي كه اسلام معين كرده است مي شود انجام داد و متوقع بود .

برائت را كه ما از بيرون نياورده ايم وارد حج كنيم . برائت جزء حج و روح حج و معناي واقعي اين اجتماع عظيم است .

پي نوشت :



| شناسه مطلب: 82837