1 ـ نامه روحانیان زائر اهل سنت به خطیب مسجدالنبی (صلّی الله علیه وآله وسلّم )

میقات حج - سال چهارم – شماره شانزدهم - تابستان 1375 نامه روحانیان زائر اهل سنت به خطیب مسجد النبی ( صلّی الله علیه وآله وسلّم ) بسم الله والحمد لله والصلوة والسلام علی رسول الله وعلی آله واصحابه حضرت محمد بن زاحم ، خطیب معظم مسجد النّبی ( صلّی الل

ميقات حج - سال چهارم – شماره شانزدهم - تابستان 1375

نامه روحانيان زائر اهل
سنت به خطيب مسجد النبي ( صلّي الله عليه وآله وسلّم )

بسم الله والحمد لله والصلوة والسلام علي رسول الله وعلي آله واصحابه

حضرت محمد بن زاحم ، خطيب معظم مسجد النّبي ( صلّي الله عليه وآله وسلّم ) حفظه الله تعالي

با احترام ، از آنجا كه اصل تحكيم وحدت فِرَق مختلف اسلامي مي بايست مورد
اهتمام همه مسلمانان بويژه علماي بلاد اسلامي باشد ، ما علماي اهل سنت ايراني
بحمدالله در كشور خود همواره به توصيه مسؤولان نظام جمهوري اسلامي ايران همگام با
ساير برادران مسلمان ، در مورد امور مبتلا به مسلمين همكاري مي كنيم . انتظار
داشتيم در مهبط وحي نداي توحيد و برادري بشنويم و بر اساس آيه شريفه محمد رسول الله والّذين معه أشدّاء علي الكفار رحماء بينهم شاهد محبّت شما با ساير مسلمين و اعلام نفرت از مشركين باشيم ، اما متأسفانه
اظهارات شما در خطبه اول جمعه 24 ذي القعده 1416 ، اسباب تأسف و تأثر فراوان
گرديد .

جناب عالي براي محكوم نمودن تظاهرات برائت از مشركين در موسم حج ، چند محور را
مطرح فرموديد :

1 ـ عدم مشروعيت اظهار برائت از مشركين در موسم حج .

2 ـ شعار برائت از مشركين مصداق جدال منهيّ عنه در آيه شريفه فلا رفث


211


ولا فسوق ولا جدال في الحج است .

3 ـ حج عبادتي صرفاً معنوي ، بدني ، مالي و فاقد بعد سياسي است ، لذا نبايد كار
سياسي در موسم حج انجام گيرد .

4 ـ تظاهرات و راهپيمايي و تجمعات ، منافي حج است و نبايد در موسم حج انجام
گيرد .

5 ـ هر كاري كه ذهن حجاج را از عبادت و توجه به خدا منصرف كند ( مثل فعاليتهاي
سياسي و برائت از مشركين ) از توطئه هاي يهود است .

اكنون توجه شما را به مطالب ذيل جلب
مي كنيم :

1 ـ مگر در سال نهم هجري برائت از مشركين با قرائت 40 آيه از سوره برائت به
فرمان حضرت رسول ( صلّي الله عليه وآله وسلّم ) توسط علي بن ابي طالب ـ رض ـ در محضر
ابوبكر صديق ـ رض ـ انجام نشد ؟ و مشروعيت آن در آيات 1 تا 3 از سوره
مباركه برائت ، بيان نگرديد ؟

آيا امكان دارد عملي را كه رسول مكرّم ( صلّي الله عليه وآله وسلّم ) فرمان داده و علي بن
ابي طالب ـ رض ـ انجام داده باشد كسي ادعاي عدم مشروعيت آن را اعلام
نمايد ؟

مگر احكام قرآن تعطيل بردار است يا الي الابد به قوت خود باقي است ؟ خاصه آن
كه اكنون مسلمانان فلسطين ، بوسني ، جامو و كشمير ، تاجيك ، چچن و . . . در صدها نقطه ديگر
عالم اسلام تحت فشار صهيونيستها و مشركين مي باشند .

خطيب بزرگ ! مگر بيروت جزء پيكره عالم اسلام نيست ، كه همين ديروز زير ضربات
كوبنده بمباران هوائي صهيونيستها تكه پاره شدند ؟

قدس شريف دارد از پيكره عالم اسلام جدا مي شود ، چه كسي عامل اين همه جنايات
وحشتناك است ؟ مگر اسرائيل و آمريكا ائمه كفر نيستند كه تا بناگوش نزديك ما شده
واراضي مسلمانان را غصب مي كنند و منازل مسلمين را تخريب مي نمايند ؟

2 ـ حضرت خطيب توانا ! جدال منهيّ عنه آيه لا رفث ولا فسوق
ولا جدال في الحج
در تفسير طبري و در نظريه محمد بن كعب قرظي ، محمد رشيد رضا
در تفسير المنار و محمد عبده در نظرات خود و امام فخر رازي در تفسير كبير ، جدالي
است به معناي خصومت و دشنام با مسلمانان .


212


برابر تفاسير و نظريه هاي مذكور ؛ به ويژه نظريه امام فخر رازي جدال در امر
دين و امر به معروف و نهي از منكر ، حتي در حج ، از واجبات شرعي است و اگر اعلام
برائت از مشركين همان جدال منهيّ عنه در قرآن مجيد مي باشد ، چگونه ـ نعوذ
بالله ـ رسول اكرم با اين آيه كريمه مخالفت كردند ؟ !

بنا به مراتب فوق ، جدال براي دفاع از دين در تمام ازمنه همچنين برائت از مشركين ،
از وظايف مسلمين است و چه جايي مناسب تر براي آن ، از حرمين مسلمين ؟ ! خاصه در
ايام حجّ كه سيل جماهير مسلمين در اقصي نقاط جهان به حرمين شريفين ، دنيا را متحير
ساخته ، پشت استكبار را به لرزه درآورده ، خواب را بر چشم صهيونيستها و اذناب آنان
حرام كرده است .

خطيب محترم ! بهترآن نبوددرآن مكان مقدس كه به عنوان
امام جمعه مسجدالنبي ( صلّي الله عليه وآله وسلّم ) قرار داريد در ايامي كه اسراييل
غاصب مناطق مسكوني مسلمانان مظلوم لبنان را زير بمباران شديد خود قرار داده است به
جاي حمله و هجوم به گروه خاصي از حجاج ، كه پيشگامان برائت و جهاد با مشركان
شده اند ، به صهيونيزم و استكبار جهاني حمله مي كرديد ؟ !

3 ـ خطيب مفخّم ! چگونه مراسم حج را صرفاً عبادتي روحي ، بدني و مالي و غير سياسي
مي دانيد و حال آن كه خداوند در قرآن كريم بُعد سياسي بودن حج را با فرياد
برائت : وأذان من الله ورسوله يوم الحجّ الأكبر انّ الله بريء
من المشركين ورسولُه
اعلام فرموده است ؟

4 ـ اگر انجام وظائف سياسي اسلامي در حج موجب انحراف اذهان حجاج از توجه به خدا
و توطئه يهود است ، پس چرا در چند سال پيش كه خطباي محترم حرمين در مراسم حج ، در
خطبه هاي جمعه ضمن اعلام مظلوميت بوسني ها و دعاي خير براي آنها و ستمگري
صربها و نفرين بر آنها مي كردند و توجه حجاج را به آن جلب مي كردند ، يك
مسأله سياسي نبود ؟ آيا فلسفه تشريع رمي جمرات در پيكره اصلي مناسك حج توسط خالق
متعال ، جز توجه حجاج به لزوم جنگ و پيكار با مشركان و مظاهر شرك در جهان معاصر
است ؟ !

و پرهيز دادن حجاج از توجه به لزوم جهاد عليه مشركين ، به معناي تهي كردن مناسك
حج از محتواي آن نيست ؟ !

5 ـ خطيب معظم ! چگونه تظاهرات و راهپيمايي و تجمعات را خلاف مراسم حج محسوب
مي كنيد ، در حالي كه مراسم آن بزرگترين تجمع مسلمين در طول سال است ؟ چنانكه
سعي بين صفا و مروه و افاضه از عرفات به مشعر و منا و طواف گرد كعبه مكرمه ،


213


بزرگترين راهپيمايي در جهان و سراسر عالم است و تظاهرات و شعار دادن را در طنين
لبيك حاجيان به آيه شريفه اِنّ الصفا والمروة من شعائر الله مي توان به وضوح يافت .

خطيب عزيز ! آيا سلطه مشركين اعم از اسرائيل و آمريكا ، سايه شوم خويش را بر
سرتاسر شرق و غرب و كشورهاي اسلامي نيفكنده است ؟

و آيا سلطه مشركين در عصر حاضر كمتر از سلطه مشركين در عصر تشريع برائت است ؟

با اين شرايط كه سلطه مشركين روز به روز در حال گسترش بر جهان اسلام است اعلام
ممنوعيت برائت از مشركين به نفع چه كساني مي باشد ؟ خود كه قاضي هستيد منصفانه
قضاوت كنيد !

اينك ضمن پوزش انتظار داريم بيش از اين ، گسترش سلطه مشركين و سكوت و غفلت مسلمين
را مپسنديد و حجاج كشورهاي اسلامي را به برائت از مشركين و جهاد با ائمه كفر جهاني
و اسرائيل و آمريكا و امداد مسلمانان مظلوم فلسطين و لبنان و بوسني و كشمير و تاجيك
و افغانستان و الجزاير فراخوانيد تا مشمول فضل الهي گرديد كه خداوند در آيه كريمه : فضّل الله المجاهدين علي القاعدين اجراً عظيم به
مجاهدين راه اسلام وعده فرموده است .

روحانيون زائر اهل سنت
ايران


| شناسه مطلب: 82977